رواية غرام المعلم الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم مايا النجار
تنظر هايا الي الفتاه بخوف شديد وهي تري هيئتها وتقول وهي تمسكها قبل أن تقع علي الأرض.طيييف
طيف برعب شديد.هايا هايا الحقيني جيجي عاوزه تقتل ابني
تنصدم هايا بشده ولكن قبل أن تقول شئ تري التي تقول بغضب.انتي شرفتي يا هانم يومك انتي و الرخيصه اللي جانبك اسود كنتي فين يا بت
كادت هايا أن تتحدث ولكن تقول صفاء بصوت عالي.اييييه يا بت الكلب بتعلي صوتك المسرسع ده علي بنتي متكونيش مفكره نفسك كبيرة عليها
جيجي بغضب.وانتي مين علشان تغلطي فيا ومين سمح ليكي تدخلي هنا
تنظر اليها صفاء وتنظر الي هايا وتقول.مين البت دي
هايا بخوف.دي جيجي يا خالتو مرات مدحت
صفاء بغل وهي تنظر إلى جيجي.أخيراً شوفتك يا بت الناقصين بقي يا بت الكلب عاوزه تجوزي اخوكي للبت غصب
تقول كلامها وتذهب إليها و تمسكها من شعرها بقوه ترميها علي الارض تصرخ جيجي بقوه ووجع شديد لتقول هايا لطيف التي كانت في حضنها لا تستطيع ان تتحرك من شدة التعب.طيف انتي حامل
تهز طيف رأسها لتقول هايا بصدمه.من مين
طيف بدموع شديده.من مدحت يا هايا مدحت متجوزني من سنه و ماكنش عاوز حد يعرف علشان كنا متفقين ان جوازنا شهرين بس و النهارده عرفت اني حامل و جيجي عاوزه تموته مشيني من هنا يا هايا انا لو فضلت هنا هموت يا من جيجي يا من اخوك بعد ما يعرف اني حامل مش هيسبني
كانت صفاء تستمع إلى حديثها وهي لا تتخيل او تستوعب بان ابنها بهذه القسوه يقطع صدمتها في ابنها جيجي التي نهضت بسرعه وكانت تركض الي طيف بغضب وغل وهي تقول.متخافيش يا رخيصه مش هخليه يلحق يعرف بحملك
تمسكها صفاء قبل أن تلمس طيف وتقول وهي تسحبها من شعرها بقوه وغضب.ااااه يا بت الكلب موت عيل لسه في بطن امه سهل معاكي اوي كده عاوزه تموتي ابن ابني ده ولا عاش ولا كان اللي يلمس منه شعره هو ولا امه تعالي بقي علشان انا جايبه اخري منك من زمان
تقول صفاء كلمتها و تضربها بقوه في بطنها وتسمع الذي يقول بغضب شديد.انتتي بتعملي ايييييه هنا
تنظر صفاء الي صاحب الصوت تري مدحت لتقول بغضب وصوت عالي.تعالي يا استاذ طب كرهك ليا ليه مرر بس كرهك لهايا و البت الغلبانه اللي سايب العقربه دي تبيع و تشتري فيها طب ابنك اللي في بطنها دول كلهم مش فارقين معاك
ينظر اليها مدحت ببرود وينظر الي طيف المتبعة بشده ويقول.انتي حامل يا بت
تهز طيف رأسها بوجع وخوف شديد ليمسك مدحت يدها ويسحبها من جانب هايا و صفاء ويقول ببرود شديد.محدش له دعوه بأمور بيتي كل واحد يخليه في نفسه
جيجي بصوت عالي.مدحت البت دي لازم تنزل اللي في بطنها دلوقتي حالا دي مصيبه الناس هتقول علينا ايه
مدحت بجمود.وانتي مال أهلك انتي كمان انا مش مطلقك يا بت من زمان ايه اللي مقعدك هنا ولا اكل ببلاش يلا بره وشك مشوفوش هنا تاني غوري
جيجي بغضب.ليا انا الكلام ده يا مدحت انا جيجي عز يتقال عليها كده
مدحت بغضب شديد.ايييييه كل شويه جيجي عز جيجي عز هو انتي كنتي اخت احمد عز ما تغوري يا بت طلاق و مطلقك من شهر ملكيش اهل يسألوا عليكي يلا امشي خليني اشوف باقي المصايب دول
يقول كلامه وينظر إلى هايا و صفاء تذهب جيجي بغضب شديد لينظر مدحت الي صفاء ويقول ببرود.خيرا انتوا كمان
صفاء بهدوء.النهارده حنة مسك
مدحت بجمود.والمطلوب
صفاء بحزن شديد.هيتكتب كتابها انهاردة مش عاوز تكون مع اختك في يوم زي النهارده
مدحت ببرود شديد.ولا زي النهارده ولا زي بكره انا مليش اخوات وياريت رجلكم متخطيش هنا تاني
صفاء.مدحت مسك وهايا ملهومش ذنب في ده كله دول اخواتك في النهاية و الدم عمره ما يكون مايه
ينظر اليها مدحت وينظر الي هايا يقتنع بكلامها ولكن لا يعرف ماذا يفعل يريد ان يذهب لكي يكن مع مسك في هذا اليوم ولكن لا يعرف اذا ذهب كيف يتعامل معهم سوف يشعر أنه غريب بينهم ولكن قلبه لا يطاوعه بان يتركها هي ليس لها ذنب مسك اتظلمت مثله هو والدته تركته و هي ابيها تركها ليقول ببرود مصطنع. هشوف لو مش ورايا حاجه هاجي بس ده علشان مسك بس هي ملهاش ذنب انك امها
صفاء بغيظ مصطنع.ابو لسانك الوسخ انا همشي من وشك
تقول كلامها وتنظر إلى طيف وتقول.تبقي تيجي معاه يا عسل انتي برضو مرات اخو العروسة ولازم تكوني موجوده
تبتسم لها طيف بهدوء وتذهب صفاء و هايا ينظر مدحت الي طيف ويضع يده علي رأسها تخاف طيف بشده وتبتعد عنه ليمسك مدحت يدها و يقربها منه بشده ويقول ببرود.الحمل ده حصل ازاي
طيف بدموع وخوف.انت انت السبب بطلت تخليني اشرب منع الحمل وانا حملت بسببك انت
يهز مدحت رأسه ببرود لتقول طيف بدموع شديده.مدحت احنا هنسيب البيبي صح مش هنزله حرام ده نعمه من عند ربنا انا هاخده و همشي والله العظيم هاخده و همشي بس بلاش تعمل له حاجه
يقترب مدحت من اذنها ويقول بجمود.خدك ربنا اسهل يا طيفي علي موتي قبل موتك ابن مدحت المصري يتربي بعيد عن بيت أبوه تخلي بالك من نفسك حياتك قصاد حياة ابني لو حصله حاجه هموتك
طيف بحزن ودموع.يعني انت هتكمل معايا علشان اللي في بطني
مدحت ببرود شديد.اومال علشان ايه مفيش حاجه تخليني اكمل معاكي في الوقت الحالي غير كده ي
يقطع حديثه وهو يراها تمسك بطنها بألم شديد يضع يده على خصرها قبل أن تقع علي الارض ويقول.طيف مالك
طيف بوجع شديد.بطني بتتقطع يا مدحت بموت ابني بيموت
تقول كلامها وتصرخ بقوه يحملها مدحت بسرعه ويقول بلهفه تبان عليه.بعيد الشر عنك هتكوني كويسه متخافيش
طيف بدموع ووجع شديد.ابني يا مدحت هيموت
ينظر اليها مدحت ويضعها في السياره وهو يقول في داخله.يغور الف عيل قصادك
يذهب ويركب السياره ويقودها بسرعه الي المستشفي وهو يري طيف التي اغمي عليها من شدة التعب ليزد من سرعة السيارة
قبل هذا الوقت بكثير يفتح عيونه علي اجمل وأعظم شئ ممكن ان يراه بعد ما يفتح عيونه غرامه تنام في احضانه عاريه بعد ليلتهم في الأمس حياتهم لا تخلو من الحب و العشق و وقاحة المعلم التي لا يترك غرامه ترتاح جعلها متعبة منه بشده لا يستطيع ان يشبع منها يحاول ان يكن هادئ معها ولكن وهي في حضنه ينسي نفسه يقول بعشق وهو يخبط انفه في انفها.غرام غرامي حبيبي يلا كفايه نوم ورانا حاجات كتير لازم تتعمل قومي يا بابا يلا يا حبيبي
غرام بنعاس.موسي وحياة امك يا شيخ سيبني انام انا نفسي اشبع نوم من ساعه ما اتجوزتك وانا نفسي انام مش عارفه
موسى بغيظ.الله يخربيتك ام الكلمتين بتوع الصبح دول يا بت قومي دلعيني قولي صباح الخير يا حبيبي قومي انتي قبلي مش قولتلك الجوازه دي مبصوص فيها
غرام ببراءة ونعاس.موسي
موسى بعشق وهو يقبل وجهها.نبض قلب موسى يلا بقي خلينا نقوم نشوف هنعمل ايه
غرام بغيظ.حاضر علي فكره انا مش مسمحاك
موسى ببرود.مش مهم
تنظر اليه غرام بغيظ وتقول وهي تقبل وجهه.موسي انا عاوزه بيبي
موسى بغضب.يووووه علي ميتين ابوها سيره غرام قومي من وشي دلوقتي نكدتي عليا يلا
غرام بزعل.نكدت عليك علشان بقولك علي اللي نفسي فيه انا عاوزه بيبي انت بتروح الشغل بتاعك وانا بفضل في الشقه لوحدي ومفيش حد يونسني في غيابك
موسى ببرود.والله انا مش مانعك انك تنزلي تشوفي الجماعه تحت يبقي مليش دعوه و موضوع الخلفه ربنا يرزقنا الذرية الصالحة متخافيش ربنا هيجبر بخاطرك بس انتي بطلع ام نكد
غرام ببراءة.يعني انت معندكش مانع انزل اقعد تحت صح
موسى بصوت عالي.طالما لابسه الطرحه و لبسك وسع ومش هتفضلي تتكلمي مع مروان يبقي تمام انزلي براحتك غير كده رجلك متخطيش بره باب الشقه
غرام بغيظ وصوت عالي.اهو شوفت ان
يقطع حديثها موسى الذي قال بغضب.بت بت ايه الصوت ده احنا هنقل ادبنا ولا ايه صوتك لو طلع هاكلك يلا علي الحمام خدي دوش لحد ما اجيلك يلا
غرام وتنام علي صدره.لا انا عاوزه انام
موسى بهدوء.فرسي انتي مش المفروض متفقه مع مسك انك تروحي معاها تجيب شويه حاجات
تنهض غرام بعد ما تذكرت ذلك وتركض الي الحمام وهي تقول.ااه صح انا نسيت خالص انت السبب
يقول موسى بغضب وهو ينظر خلفها.بالراحه يا غرام تقعي يا حبيبي
يسمعها موسى وهي تقولها.بحببببك
موسى بعشق.وانا بعشقك يا نور عيني
يدق الهاتف ليمسكه يري والدته التي لا تدق عليه او يتحدثون منذ ذلك اليوم يفتح عليها ويقول ببرود الو
بسمه بحزن.الو يا موسي يعني يا ابني ولا تنزل تشوفني ولا تسال عليا بتعمل ده كله وانا عايشه اومال لما اموت هتنسي تقرا عليا الفاتحه
موسى ببرود شديد.بعيد الشر عنك يا امي ربنا يديك طولة العمر
بسمه بتوتر وهي تنظر الي تلك الخبيثة التي بجانبها.ما تنزل تشرب معايا شاي يا موسى واحشني ان نقعد مع بعض ونتكلم انزل
موسى بهدوء.تمام يا امي لو لقيت نفسي فاضي هنزلك
بسمه.معلش يا موسى حاول تيجي علي نفسك انا عاوزاك في حاجه مهمه لازم نتكلم فيها النهارده هستناك
موسى ببرود.حاضر يا امي غرام هتنزل كمان شويه وانا هنزل علشان اشوف الشغل و قبل ما امشي هعدي عليكي
بسمه بفرح.تمام يا حبيبي هستناك سلام
يغلق موسى الهاتف وهو لا يعلم ماذا تخطط والدته التي لا تريد ان تراه سعيد وتفعل هذا بدون قصد هي تظن أنها بهذا الشكل تساعده ولا تعرف بأنها سوف تأذي ابنها
كان ينام براحه شديده وهذا يزعج التي أمامه لتمسك كأس المياه من جانبه و تصبه بالكامل علي وجهه ينفزع جاسم بشده وينهض ينظر اليها ويقول بغضب.انتي عملتي ايه
دلال بصوت عالي.بقولك ايه صوتك ميعلاش عليا بدل ما ازعلك انت يا راجل مش وراك حاجه غير النوم ما تقوم تشوفلك شغلانه
جاسم.شغل ايه يا دلال ما كلهم مش راضيين يشغلوني معاهم
دلال بغضب.و هنعمل ايه يا دكر الفلوس بتاعت السوبر ماركت قربت تخلص هنصرف من فين انا مقدرش اعيش كده شوفلك صرفه انزل شوف شغلك
جاسم بغضب.ما انتي السبب يا دلال قولتك بلاش نبيع السوبر ماركت دلوقتي الفلوس هتروح وانتي مسمعتيش مني اهو كل الفلوس راحت من غير ما نعمل اي مشروع زي ما انتي قولتي
دلال ببرود.مش شغلتي والله انا مالي انت اللي صرفت كل فلوسك انا مليش دعوه بكل ده تشوف اي صرفه تجيب بيها فلوس علشان انا ممكن اطلقك
و اسيبك و امشي مش كفايه خلتني اسيب شغلي
كاد جاسم ان يتحدث ولكن تدخل سعاد في هذا الوقت تنظر لها دلال وتقول ببرود.انتي دخلتي هنا ازاي
سعاد باستفزاز. بالمفتاح يا روح امك
دلال ببرود شديد.اطلعي بره يا وليه انتي ولما تتعلمي الادب تبقي تيجيلي هنا يلا بره مفكراها وكاله من غير بواب يلا
تنظر لها سعاد بصدمه من وقاحتها وتنظر الي جاسم الذي كان متوتر بشده لا يعرف ماذا يفعل الان وتقول.عاجبك يا ضنايا الكلام اللي مراتك بتقولة ده
جاسم.ياما دلال مش تقصد انتي اللي دخلتي في وقت غ
يقطع حديثه دلال التي قالت بصوت عالي.لا يا دكر انا اقصد الست امك دي قليله الذوق
سعاد بغضب.انتي يا بت يا وسخه مين دي اللي قليله الذوق يا ك
تقاطعها دلال وهي تقول.بقولك ايه يا وليه انتي انا مش فايقالك اطلعي بره و لما تعرفي تحترمي ست البيت ده تبقي تدخليه غير كده مشوفش وشك جاسم خود امك و اطلعوا بره انا مصدعه ومش عاوزه اقلب عليكم
و بالفعل يأخذ جاسم سعاد ويذهب بها الي الخارج تحت غضبها الشديد تنظر خلفهم دلال بشمئزاز شديد وتذهب الي غرفتها تمسك الهاتف الخاص بها وتدق علي احد و يرد عليها لتقول بدلع.حبيبي وحشتني اوي امتي هشوفك
المتصل.انتي لو عاوزه تيجي تعالي في اي وقت يا دلال تعاليلي انا كمان عاوزك اوي
دلال.انا بس خايفه لجاسم يشوفنا مع بعض وتحصل مصيبه
المتصل.مش هتفرق يا دلال الواد اتاخد منه كل حاجه ومش محتاجينه في اي حاجه مش بقي علي الحديده خلاص اطلقي منه خلينا نشوف مصلحه تانيه
دلال بخبث.لا يا حبيبي مينفعش دلوقتي لسه معاه شقه هخليه يبيعها لحد من أهله و ناخد الفلوس وبعد كده اطلق منه انا مش عاوزه أسيب له جنيه
المتصل.تمام يا دودو خلي بالك من نفسك كويس و اعملي حسابك يومين كده وتعاليلي في الشقه عاوزك اوي
دلال بدلع شديد.وانا كمان يا خالد عاوزاك اوي الكلب اللي انا متجوزاه ده مش نافع في اي حاجه وانا محتجاك اوي
المتصل بسخريه.كمان راجل بالاسم المهم انا موجود في اي وقت تعالي تمام
دلال.تمام يا حبيبي يلا سلام قبل ما الدكر ييجي
تغلق دلال الهاتف وترميه علي السرير تنظر امامها وتقول.امتي هخلص من الكلب ده انا قرفت منه هو و امه ابن امه ده ده عيشه تقرف
تقول كلامها بغضب شديد والجميع الان يعلم لماذا دخلت دلال الي حياة جاسم لكي تطلع منه ببعض المال فهل ينفد جاسم من فخها ام ماذا
كان ينزل علي الدرج بعد ما ذهبت غرامه مع مسك لكي يشترون بعض الاشياء التي تحتاجها مسك ينزل الي الاسفل لكي يذهب الي والدته وهو لا يعرف ماذا تخبئ له والدته التي كانت تتفق مع تلك الحقيره لكي ينفذون خطتهم يدق علي الباب وتفتح له بسمه وتبتسم بهدوء يدخل موسي ويجلس ويقول ببرود.خير ياما
بسمه بهدوء.خير يا قلب امك هعملك شاي واجيلك
اومأ لها موسى وتذهب بسمه تفعل الشاي وﭢأتي تنظر اليه وتقول وهي تعطيه الشاي.وحشتني يا معلم يعني ولا بتنزل ولا بتيجي ولا تعرف عني اي حاجه
ايه هي قست قلبك عليا اوي كده
موسى ببرود.بسمه اي غلط في حق غرام مش هسمح بيه نتكلم تمام غرام متجيش سيرتها تمام ولا اخد بعضي و امشي
بسمه بغضب مكتوم.تمام يا نور عيني هي لحد دلوقتي محملتش
موسى بهدوء.ربنا لسه مكتبش حمل دلوقتي ياما الموضوع ولا بإيدي ولا بإيد مراتي
بسمه بغل و غضب.ولا هتحمل ولا النهارده ولا بكره ولا بعد سنه دي قعدت مع جاسم اربع سنين ومحملتش وانت روحت بليت نفسك بيها
موسى بصوت عالي.اما انسي خلاص ان غرام كانت متجوزه قبلي انا نسيت وهي نسيت والكل ينسي انا اول واخر راجل يخش حياة غرام اما ربع الراجل جاسم فده كان تخليص ذنوب مش اكتر و علي اساس ان جاسم مراته بقيت حامل ما يمكن العيب منه هو و راميه علي البت الغلبانه
بسمه بغضب.طالما كده يا حبيبي هي محملتش ليه لحد دلوقتي بقالك تالت شهور معاها ولا حملت ولا نيله هم علي الفاضي
موسى ببرود شديد.بسمه غرام معندهاش مشكله العيب من عندي انا انا اللي مش بخلف يا بسمه حلو كده
بسمه بغضب وصوت عالي.موسي متقولش كده انت راجل وسيد الرجاله مش علشان تحوش العيب منها تحطه فيك انت
موسى ببرود شديد.ليه هو مش انا كنت متجوز قبلها صح و مراتي محملتش يبقي الغلط من عند
بسمه بصوت عالي.لا مش من عندك هو ربنا مش رايد الخلف مع طلقتك علشان كان متكوب عليكم الطلاق يبقي من عند ربنا
موسى بغضب شديد.ااااااه عندي انا من عند ربنا بس عند البت الغلبانه تنسوا ربنا صح طالما تعرفي ربنا اوي كده يا بسمه متعترضيش علي حكمته واسكتي
بسمه بصوت عالي.انا مليش دعوه انا عاوزه اشيل ابن ابني اعمل ايه
موسى ببرود شديد.معاكي مروان جوزيه وخليه يجبلك عيال انا مأجل الخلفه شويه
بسمه بغضب.علي سيرة أخوك مروان شوفت عاوز يتجوز مين البت اللي أخوها راميها اللي هربت من بيتها شوفت اخوك و عمايله
موسى بجمود.ما يتجوزها ايه المشكله وبعدين متنسيش ان اخوها يبقي ابن عمتنا و البت مافيهاش غلط انتي اللي مش راضيه عن نفسك سيبيه يتجوزها انتي مش واخده بالك انها من يوم ما دخلت حياته وهو حاله متظبط خلص شقته و جاب العفش و بقي راجل يعتمد عليه ولا انتي ازاي تاخدي بالك من حاجه زي كده انتي مش بتعرفي تاخدي بالك غير في خراب البيوت غير كده مش بتعرفي نقصر المسافات علي بعض مروان هيطلب البت من اخوها و ربنا يكرمه معاها البت محترمه ومحدش سمع لها صوت يبقي
بلاش نوقف في طريق سعاده الواد والبت خليكي محضر خير يا بسمه
بسمه بغضب.قصدك انا اللي بوقف في وش سعادتكم يا موسى
موسى ببرود.ياما ابعدي عني بقي خلاص
بسمه.طب هتروح انت و مراتك للدكتور امتي
موسى ببرود و استغراب مصطنع.و نروح ليه عند الدكتور
بسمه بصوت عالي.مش علشان نشوف موضوع الحمل
موسى ببرود شديد.انا قولتلك انا مأجل موضوع الخلفه دلوقتي خلاص مش عاوز عيال انا سبيني في حالي بقي
بسمه بغل شديد.وانا مش هسيبك تدمر حياتك علشان البت دي يا موسى
موسى بصوت عالي.بسمه انا مش عيل صغير مش عارف يدبر أموره انزلي من علي ودني بقي
بسمه ببرود.تمام يا موسى اشرب الشاي
اومأ لها موسى ويشرب من الشاي وهو يعطيها الامان ولا يعرف بأن والدته سوف تخون هذا الأمان لا يعرف بأنها تدبر له مصيبه لكي تجعله ينفصل عن غرام وتفعل هي التي تريده بعد قليل يصعد موسى الي شقته وتدخل نسرين الي بسمه وتقول.ها يا خالتي عملتي زي ما قولتلك
بسمه بخوف.أيوه يا نسرين بس انتي متأكده انه مش هيحصله حاجه
نسرين.ايوه متخافيش هو بس مش هيكون داري بحاجه واحنا مش عاوزين غير كده
بسمه بخوف شديد.نسرين انتي متأكده انا مش عارفه ازاي طاوعتك في اللي عاوزه تعمليه ده لو حد شم خبر هتبقي مصيبه
نسرين بخبث شديد.ومين بس اللي هيعرف يا خالتي مفيش غيرنا انا وانتي بس و الموضوع هيعدي متخافيش ان هطلع كأني هسأله علي كام حاجه و هو مش هيكون في وعيه و نعمل كأنه قرب مني وبس كده وبعدين انتي مش عاوزه ابنك يطلق ويخلص من البت غرام
تهز بسمه رأسها لتقول نسرين.يبقي خلاص اسمعي كلامي وانا أوعدك اني هخرج غرام من حياة المعلم
اومأت لها بسمه وتذهب نسرين الي الاعلي الي شقه المعلم يدق الباب ويفتح موسى علي اساس انها غرام ولكن يري نسرين التي نظرت له بوقاحه وهي تراه عاري الصدر يسحب موسى القميص و يرتديه بسرعه لتنظر له نسرين و تضغط علي شفتها يقول موسى ببرود.في حاجه يا نسرين
نسرين بحزن مصطنع.ايوه يا معلم كنت عاوزاك في حاجه مهمه
موسى بهدوء.طب يا نسرين انزلي عند امي وانا هاجي وراكي
تتوتر نسرين بشده لا بهذا الشكل سوف تخرب خطتها لتقول بخوف وحزن مصطنع.لا يا معلم بلاش عند خالتي بسمه الموضوع خاص شويه هو انا مش هطول عليك معلش
اومأ لها موسى وهو غير مطمئن ولكن يقول بانها لن تفعل شئ تدخل نسرين و يترك موسى الباب مفتوح ويذهب يجلس امامها لتقول نسرين بدلع.انت هتسيب الباب مفتوح
موسى ببرود.ايوه يا نسرين و اخلصي قعدتك دي في بيتي متنفعش يلا
نسرين بدموع مزيفه. طليق اختي بقاله كام يوم بيعمل لينا مشاكل ومفيش حد يقدر يوقف قدامه
موسى وهو يبدأ أن يحس بتعب شديد.طب ما تعمل محضر جايه ليا ليه
تبتسم نسرين وهي تري بأنه بدأ أن يتأثر والتي يسعدها أكثر بأن الشيئ الذي وضعته بسمه في الشاي به منشط تقترب منه وهي تقول بدلع شديد.هو انا ليا غيرك علشان اجيله يا معلم
موسى بتعب و غضب.نسرين ابعدي و اطلعي بره
نسرين برغبه وقحه وهي تحاول ان تنزع من عليه القميص.ابعد عاوزني ابعد ليه حرام عليك يعني فضلت مستنياك سنين وبعد ما ترجع تتجوز من العقربه حرام عليك قلبي سيبني يا معلم انا بحبك بحبك ومش هبعد غير لما نعمل اللي نفسي اعمله من زمان
في الأسفل تدخل من باب العمارة و بجانبها مسك التي تمسكها لإنها متعبه بشده قلبها يوجعها لا تعرف لماذا تشعر بأنها تريد موسى معها تريد ان تكون في أحضانه تدخل في هذا الوقت صفاء و هايا تنظر اليها صفاء وتقول بفزع عليها.غرام مالك يا بنتي
لا تستطيع غرام أن تتحدث وقلبها يتألم بشده لتقول مسك بخوف.غرام تعبانه يا ماما مش عارفه مالها
تقول غرام بدموع وتعب شديد.موسي انا عاوزه موسى
تمسكها صفاء مع مسك وتقول.بس يا حبيبتي هنطلع دلوقتي شقتك وتبقي زي الفل
يصعدون الي الأعلي تحت بكاء غرام من شدة الألم تخرج مسك المفتاح من شنطة غرام وتفتح الباب و تدفشه هايا بقوه ليشهق الجميع وووووو
يتبع
السؤال الاول:
إيه رد فعل غرام لما تلاقي نسرين عند موسى في الموقف ده هل هتصدق عينيها ولا قلبها
السؤال التاني:
مدحت مع صفاء هل هيسمحها ويسمع منها ولا هيصدها
السؤال التالت:
هل جاسم هيكتشف خيانة دلال في الوقت المناسب ولا هتفضل مخبية لحد ما توقعه في كارثة أكبر
مـــاﮯيــا ꧂★النـﮩـجــار★ 👑⍣⃟꧁
