رواية دموع لا تجف الفصل الرابع 4 والاخير بقلم چيچي

رواية دموع لا تجف الفصل الرابع 4 والاخير بقلم چيچي 

الاخير......نبيله بصت للفون بصدمه كبيره اما شافت بنتها  سمرا ماشيه مع ست عند الترعه وماسكه شوكلا جابتهالها الست دى واديتها لها بعد كده سمرا والست وقفو على الترعه وبقت تفرجها على ضلها فى الترعه..  وسمرا بقت تقف وتعمل حركات بالضل بس الست زقت سمرا فى الترعه.. نبيله دموعها نزلت بحرقه بس وقفت بذهول اما شافت وش الست وهو راجعه وكانت صفيه... وبقت تبص حواليها تشوف اذا حد شافها واخذت بعضها ورجعت البيت نبيله بصت للتليفون وقالت برعب... 


مين... مين دى... دى تشبه ص صفيه قوى 


جليله..  لا يا بتى هى مش شبها دى هى صفيه نفسها  هي كانت بعيد شويه من دكاننا بس الكامرا دى بتجيب قبلينا وبحرينا... هو صح اللى يسترو ربو ما يفضحوش عبدو بس قلت لازم تعرفي


صفيه... لا هو ربنا اللى فضحها انتى بس سبب ممكن تبعتيلي التسجيل ده على تليفوني 


جليله...خدي ابعتيه 


ونبيله خدت التسجيل ورجعت ع البيت 


وصفيه قالت... مشيتي ليه من غير ما تقوليلى كنت هوريكى طق النونو 


بس نبيله ضربتها قلم جامد وقعتها ع الارض تحت انظار الذهو من موسى وبخيته... صفيه بصتلها باستغراب بس نبيله قالت بوجع...


 ليه يا صفيه ليه عملتى فيا كده انا اذيتك في ايه انا عملتلك ايه انا كنت وحشه معاكي في ايه انتى شيطانه ازاى كدا


صفيه..  انت بتتكلمي على ايه 


نبيله.. ليه رميتى سمرا فى الترعه ها ليه عملتلك ايه 


صفيه.. انا ما رمتهاش..


نبيله فتحت الفديو وورتو للكل وموسى بقى يبص فيه بصدمه وقال.. 


 ليه كده انا عمرى ما اذيتك ليه الغل ده 


صفيه ببكى...  عشان انا من ساعه ما ابوي مات وانتم جبتوني اقعد معاكم عشان ما تقعدش لحالى وقعدتوني معاكم... عشان كلام الناس كان المفروض ان انت تتجوزني...  بس قلت لا ولاني متربيه معاك من وانا عيله ما فيش واحد في الصعيد هيجي يتقدملي وانت  ما اهتميتش لده ... وادينى عنست بسببك قال ايه كيف اختك  ولما عوزت تتجوزنى ما شفتنيش اختك ولا  اتجوزتك وحبلت منك وانا اختك


موسى... هوريكى انا هوريكى كيف بيكون الجوز صح 


بخيته وقفت قدامه وقالت... لما تولد  بكره عشان اللى ف بطنها اللى راحت حتة بت بس صفيه هتجيب ولدين


نبيله..  اللي راحت دى بنتى انا.. اللى راحت  قطعه مني مش بنت وخلاص.. 


وبصت لصفيه وقالت.. كل الغل ده ف قلبك طب لو انتى زعلانه من موسى انا ذمبى ايه تحرقى قلبى عليها هى ذمبها ايه تقتليها انتى قتلتيها بيدك وحرمتيني منها ربنا ما يفرحك ب اللى فى بطنك  ربنا  يحرمك منه كيف ما حرمتينى من بتى ويحرق قلبك عليه  انا فتحتلك قلبى وحكيتلك وجعى وانتى السبب فيه 


موسى.... خلاص انا الغلطان انى سمعت كلام امى وتبعتها وتجوزت الغلاويه دى انا خلاص هاخدك ونروح نعيش فى بيت تانى وهى انا هطلقها اول ما تولد بكره...


بخيته...  وعيالك دول يعملو ايه لما تطلقها 


موسى بغضب... مش عايزهم.. ما عايزش عيال خلاص بعد ما جالها قلب تقتل بتي اللى ما تعرفش حاجه في الدنيا.. دى كانت رايحه تاخد شكولاته منها امنتلها وهي قتلتها كدا عادى بسهوله ما عاوزهاش ولا عاوز عيالها 


واخد نبيله ولسه هيمشى صفيه مسكت ايد نبيله وقالت... 


سامحينى خلاص حقك عليا 


نبيله... انا مش عايزه اشوفك تانى اى حق اللى اسامحك عليه.. على عينك اللى كانت على جوزى.. ولا على دموعى اللى ياما بكيتها على كتفك وانتى السبب فيها.. ولا على صدمة عمرى اللى اخدتها فيكى.. انتى كسرتى قلبى وقهرتينى.. خلتينى ما اثقش فى حد ابدا... لا انتى اكيد عوزانى اسامحك على بنتى الوحيده اللى قتلتيها بدم بارد  ياشيطانه.. انتى شيطانه منك لله 


وزقتها ومشيت هى وموسى.. وصفيه جريت وراهم بس كانت في عربيه معديه ضربتها وقعت على الارض وماتت هى واللى فى بطنها.. 


 بعد شهر كان موسى قاعد في الجامع وبيتكلم مع امام صاحبه.. وهو خطيب فى المسجد وبيقول....


امي عايزه تجوزني 


امام.. تاني ايه ده انت بنتك تموت ما تكملش اسبوع امك تجوزك.. ولما مراتك تموت ما تكملش شهر وامك عاوزه تجوزك ايه  الغلب ده 


موسى.. والله يا شيخ امام ده اللي حاصل  وانا مش عاوز انا ظلمت نبيله بجوازتى من صفيه من غير ما احس كنت اميل لصفيه مش عشان هي يعني احسن.. بس دى حامل هتلها دى مخنوقه خرجها وكدا 


امام.. لو جوازك لسبب تانى براحتك بس لو للعيال ف انت  ممكن تجيب عيال ويكبرو ويبقوا بشنبات ويموتو ده نصيب ربنا قسمهولك من فوق... ربنا لو رايد هيخليها تحبل كيف ما اصلح زوجة سيدنا زكريا عليه السلام.. ما هتصعبش عليه


 احكيلك حاجه حصلت زمان في عهد النبي عليه الصلاه والسلام لما توفى ابن النبي محمد صلى الله عليه وسلم، فرح بعض المشركين بده، وقالوا  محمداً  انقطع نسله ومش هيبقالو ذكر بعده، ولقبوه بـ "الأبتر".


العاص بن وائل السهمي، وهو من سادة قريش، سخر من النبي محمد صلى الله عليه وسلم بعد وفاة ابنه القاسم، ووصفه بـ "الأبتر" (مقطوع النسل)، ،  قال: "دعوه فإنه رجل أبتر لا عقب له، فإذا هلك انقطع ذكره".


رد الله تعالى على  السخرية دى بتنزيل سورة الكوثر، وفيه تسلية للنبي بأن شانئك اى (كارهك ومعاديك) هو الأبتر، وليس هو، وأن الله سيعطيه الكوثر في الجنة وذكرى تبقى للأبد. 


مش بنشبهك بالرسول عليه الصلاه والسلام..  بس ربنا لما عوضو بالكوثر احسن بكتير من الاولاد.. وانت ان شاء الله ربنا يشيلك رزقك بعدين ولكن عايز اقولك ان السعاده لا بتبقى في المال ولا بتبقى في العيال.  دول زينه الحياه ربنا عز وجل قال... 


الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلًا}


ولو بتفكر تخلف عشان مالك فانت بعد ما تموت مش هتعرف مين اللي خده ولا هتزعل عليه ولا اي حاجه خالص هتكون فى نفسك يا اما في روضه من رياض الجنه يا اما جهنم وليعوذ بالله.. حسن دنيتك تتحسن خاتمتك ولو عشان لما تعجز يبقو يسندوك.. ف السند الحقيقي فى الله سبحانه وتعالى  لو كان راضي عنك وعن عملك في الدنيا هيسخرلك اللي يسندك حتى لو مش من صلبك... انما لو ما كانش راضي عنك هيبتليك بعيال ترميك وما تسالش فيك.. او بعد ما يكبروا يموتوا... اهم حاجه تعمل صالح في الدنيا هتلاقي ربنا واقف معاك وبيوفقك في الدنيا الاخره ان شاء الله


موسى.. عندك حق يا شيخ امام بارك الله فيك كلامك  ريحني والله جبل وتشال من على صدري


ورجع  البيت وهو عايز يقولهم الكلام ده.. بس نبيله حضنته بفرحه وقالت....


فى حاجه حصلت حاجه ما تتصدقش انا طلعت حبله 


موسى بفرحه... الله الحمد لله 


بخيته.. على ايه تلاقيها بنت زي اللي راحت 


موسى.. انا راضى... اى حاجه من ربنا راضى بيها هسميه رضا سواء ود او بت.. انا كنت عند الشيخ امام قال ربنا بيختبرك لو رضيت...  بيراضيك ويديك احسن من اللي في بالك الحمد لله.. 


نبيله.. صح ولو جبنا بت  المره الجايه نجيب ولد


موسى.. ود بت احنا هنتكبر هو احنا كنا لاقين  كل اللي يجيبه ربنا حلو.. ما تخليش امى تنكد عليكى وتكسر فرحتك ربنا بيجبرنا ان شاء الله وعوضنا خلاص.. سلميها لله المهم ندعى ياجى بصحه كويسه الباقى كلو جميل.. كل اللى عند ربنا حلو


كده خلصت قصتنا مش كل حد قال كلمه تهون فى وجعنا حبيب ولا كل الل بكا علينا قريب لما تثقو فى حد ثقو فى. حد يستهال ثقتكم كسر القلوب مش هين اللهم ابعد عنا كل مبتسم وجهه وحمل حقد لنا فى قلبه ❤️

تمت

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا 

تعليقات