رواية بئر الحرمان الفصل الرابع 4 والاخير بقلم منال كريم

رواية بئر الحرمان الفصل الرابع 4 والاخير بقلم منال كريم

طه: موافق أقابل نوح بس بشرط

سعاد بتوتر: خير ايه هو الشرط

كانت راقية واقفة تسمع كلامهم بخوف و توتر


رد طه بهدوء: الشرط أن راقية تسامحني على كل حاجة عملتها فيها


قبل ما ترد سعاد،خرجت راقية وقالت: و أنا مش مسامحك و لا عمري اسامحك


قام من مكانه و قال بندم: أنا خايف اموت و ذنبي في رقبتك.


ابتسمت بسخرية و قالت: متخافش يا بابا اللي زيك لا يمكن يموت بسهولة


و كان هتدخل الاوضة بس رجعت قالت: و اه يا بابا لو عايزة ترفض تقابل نوح ،عادي مش غريب عليك طول عمرك أنت و ثريا سبب تعستي.


و دخلت اوضتها و قعد طه بحزن و ندم، قالت سعاد بهدوء: معلش يا طه هي قلبها مجروحة، اصبر االايام تدوي الجرح.


قال طه: بس أن مش ضامن الايام


سعاد بعدم فهم: يعني ايه


طه: يعني ربنا انتقم مني على ظلمي في بنتي يا سعاد، و ابتلني بالمرض أنا عندي سرطان في المرحلة الأخيرة

خبطت على صدرها و قالت بدموع: لا حول ولا قوه الا بالله ، أنت متأكد من النتيجة دي


رد بحزن: اسمعني يا سعاد، مش عايز راقية تعرف حاجة ، أنا أول ما سمعت الخبر ، مظهرش قدمي غيرها ، و أنا بعذبها ،و خايف أقابل ربنا و أنا ظالم.


طبطت على كتفه و قالت: ربنا غفور رحيم،ربنا يشفيك ويشفي كل مريض 


//////

بعد اسبوع


نوح و أهله في بيت راقية لطلب أيدها 


كان موجود مع نوح أبوه و أمه و آيه و أحمد

و طه و سعاد و صلاح و ثريا و جدها و جدتها.


نوح بهدوء: أنا قولت لحضرتك كل حاجة عندي و اتمني القبول من حضرتك 


طه بهدوء: نسبك يشرفني يا دكتور.


نوح :الشرف لي و ياريت نتكلم في التفاصيل 


///////////////////////////////

بعد شوية 


كانت قاعدة راقية مع نوح 


نوح بهدوء: اظن انتي عارفة عني كل حاجة،بس اللي عايز أقوله،أني حبيبتك من زمان، من أول مرة شوفتك فيها و انتي لسه صغيرة ، و كنت بحلم باليوم ده.


ابتسمت بخجل من غير رد،و هو كمل : راقية هكون سعيد لو وافقتي عليه ، بس عايز اعرفك حاجة، أن شاء الله لو حصل نصيب مفيش خطوبة هيكون كتب الكتاب و فرح على طول..


قالت باستغراب:: على طول كده ليه


نوح: أنا واثق من قراري و شايف ملوش لازمة نضيع وقت..


فكرت بصمت من غير رد،بس اكيد هي نفسها يكون لها مكان غير بيت طه، البيت اللي كان لها مصدر عذب...

/////////////////////////////////

بعد أسبوع بعت طه الموافقة ، و تمت تجهيز الفرح.


////////////

في قاعة كبيرة 


تدخل راقية القاعة و هي في أيد طه، قعدت جنب ابوها على الترابيزة علشان كتب الكتاب ، و تم كتب الكتاب و في وقت ما ثريا و طه يفكروا يا تري راقية تسلم على مين فيهم الاول ،سابتهم الاتنين و رحت عند سعاد 


راقية بدموع: أنتي أمي ،و معرفش أم غيرك، لحد آخر يوم في عمري ،انتي و آيه احلى حاجة في حياتي ،و عمو صلاح كان أكبر داعم لي ،أنتم التلاتة  سبب سعادتي ،شكرا ليكم على كل حاجة.


صلاح : هفضل اقولك انتي زي بنتي.


سعاد بدموع: أنا بشكرك يا راقية بسببك سمعت كلمة أمي.


قالت آيه بهزر: جرا ايه يا روكا بلاش نكد النهاردة و بعدين احنا عيلة مش بتحب النكد و المشاكل 


أحمد بصوت عالي : على يدي آيه ملهاش في النكد خالص.


بصت له بغضب و قالت: احمد


حط أيده على بوقه و قال: أسكت خالص.


رح نوح عند راقية و خدها من أيدها علشان يرقصوا سلو ،بص بحب و قال: الدور مش هيجي عليا و تسلمي على جوزك.


بصت للأرض بخجل،و هو كمل: أن شاء الله اعمل المستحيل علشان أنضم لقائمة آيه و مدام سعاد و استاذ صلاح .


ردت بهدوء: اتمني كده يا نوح، أنا هكون صريحة معك، أنا عانيت كتير في حياتي،و مش هقدر أتحمل أي صدمات تاني، كافية أن اقولك اني يتيمة رغم أن أمي و ابوي عايشين و يمكن تكون عارف الكلام ده من آيه اللي عاشت معي كل حاجة، فلو سمحت بلاش جرح قلبي علشان هو مدمر،عاملني بما يرضي الله 


قال بهدوء: عارف كل حاجة ، و هعمل المستحيل علشان تعيشي الحياة اللي تستحقيه،انا بحبك بجد و اللي يحب يعمل المستحيل، و أنا اوعدك بحياة سعيدة.


ابتسمت و قالت بحب: بحبك يا نوح


نوح بحب: و أنا بحبك يا روكا

//////((/((

و اتجوزت راقية و نوح اللي كان قد وعده و عاملها بكل حب و حنان و احترام اللي كانت فاقدهم طول حياتهم و ربنا رزقها بولد و بنت و قدمت لأولادها كل الحب اللي اتحرمت منه طول حياتها،و كان نوح عوض


 راقية عن اللي عاشته..........

///////////

بعد تلات سنين 


كان مات طه بعد المرض ما نهش فيه، و كان يعضد في الأرض من الوجع و كانت اخر كلماته ل راقية:


راقية حاولي تسامحني، كما تدين تدان ، أنا كنت سبب وجعك و جوعك ، و ربنا خلني أشرب من نفس الكاس، بسب المرض حزمني من لذة الدنيا و لا عارف انام و لا اكل و لا أعيش حياتي طبيعة، سامحني يا بنتي.


و مات طه و هو خايف من عقاب ربنا.

/////////////

و في بيت ثريا


صلاح بصوت عالي: أنا نفسي اعرف هو انتي إنسانة زينا و لا ايه، طه مات حتي لو كان ايه هو بين أيد ربنا أفتكروا محاسن موتكم.


قالت بسخرية: محاسن هو المخفي طه له محاسن.


بص بغضب و اختار الصمت زي العادة، بس المرة دي فكر مع نفسه: ايه الافضل بناته يتربوا مع ام زي ثريا أو يتربوا من غير أم.


و اختار الحل تاني، صحيت ثريا تأني يوم بقت ورقة مكتوبة من صلاح بيقول: أنا آسف يا ثريا اني اتجوزت واحدة زيك ،كل اللي يهمها الفلوس و بس ،انا خائفة على بناتي منك، اللي عملتيه في راقية يثبت أنك مجرد من كل مشاعر الامومة،و علشان كده أنا خدت و هسافر بعيد عنك.


و كانت نهاية ثريا تعيش وحيدة من غير بناتها.


و اللي عاشت عمرها كل تعاني ،دلوقتي مش عارفة طريق الا طريق السعادة..


و تمت و ليس للحديث بقية 

رايكم يا حلوين ♥️ 🥰 

#بئر_الحرمان

#راقية

#الفصل_الرابع_والاخير

#روايات_بقلم_منال_كريم

♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم 

استغفر الله العظيم و اتوب اليه 

لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير 

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد 

لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم 

حسبي الله ونعم الوكيل 

لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين 

اللهم احفظ مصر واهلها من كل سوء 

اللهم انصر اخواننا في فلسطين و النصر لجميع البلاد العربية و الإسلامية 

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

تمت         

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا

تعليقات