رواية بين العشق والخداع الفصل العاشر 10 بقلم عائشة الكيلاني
وقعت الشنطة من ايديها الام واقفة مكانها و الرعب و الخوف في عينيها قالت بصوت مرتعش:- ع عامرر
عامر دخل و قفل الباب حط المفاتيح على التربيزة بص لجميلة ببرود:- سبينا لوحدنا يا وفاء عايز اتكلم مع جميلة شوية ك اب و بنته
جميلة واقفة كورت ايديها بعصبية و اختناق:- انت مش ابويا و انا مش عايزة اتكلم معاك يا عامر اقولك الاحلي... مرار ادم ولا جنتك انا مش بضاعة علشان تجوزني لمين ما تحب ولا مشروع عائلي انا بنادمة
عامر بحادة:- ادخلي جوا يا وفاء
وفاء دخلت المطبخ و ايديها على قلبها من الخوف برا:-
عامر:- هو انا طردك اذيتك في حاجة حرمتك من حاجة علشان تتعاملي معايا بالشكل دا يا جميلة من يوما ما دخلتو حياتي و انا معتبركي بنتي ليه تكسرني و تسودى وشي قدام الناس تهربي من البيت كل دا ليه
جميلة ببرود:- عمرك ما كنت ابويا و بلاش دور الحنية المزيفة لان فاهمك كويس انت بتحب ابنك و عايز تجوزني ليه غصب عني
عامر بغضب:- تقومي تهربي مش كدا سنتين منعرفش عنك حاجة ولا اكن ليكى ام.. انتى قليلة ادب اظهر ان العلام و الشغل خلوكي تجنني و تقلي في ادبك
وفاء خرجت قعدت جانبه و بتبصلها بعتاب:- خلاص يا عامر هى مش هتعمل كدا تاني
عامر بسخرية:- ولا تعمل خلينا نخلص
عامر كمل بحادة و غضب هى عارفها كويس :- عايزة تمشي اتفضلي بس لو مشيتي ملكيش راجعة ولا اهل.. دا الى عندي
عامر قام دخل اوضته و رزع الباب جميلة دخلت اوضتها و رزعت الباب بقوة قفلت الباب بالمفتاح و قعدت على السرير تفكر هتعمل اي بعد شوية على السفرة
عامر:- اتجوز عليكى دا طبيعي مستنية اي من واحد زى دا
جميلة:- هتقطمني هسيب البيت و محدش يعرفلي طريق
عامر:- حلو اوي ياريت متقطعيش الجوابات
وفاء:- اتكلمم
حمزة:- اقول اي يا امى انتى عارفة بابا
جميلة بعصبية و غيظ:- ياريت متعملش فيها دور الملاك لانى مش شايفك اصلا
حمزة ببرود:- ولا عايزك تشوفيني ولا طايق اشوفك..
وفاء:- عيب يا جميلة
جميلة:- هو علشان ابن جوزك هتيجي في صفو مع ان المفروض انا الى بنتك
قامت دخلت اوضتها عد اسبوعين حنين نزلت من العربية و طالعت البيت خبطت على الباب وفاء فتحت ليها:- انتي مين يا حبيبتي
حنين بتوتر:- جميلة موجودة.. انا اكون صاحبتها هى هنا صح
وفاء:- يا اهلا وسهلا نورتي يا حبيبتي اتفضلي
حنين دخلت وفاء قفلت الباب و شاورت ليها على اوضة جميلة جميلة خرجت مسكت ايديها و دخلت و قفلت الباب
حنين بقلق:- في اي قلقتني بيت مين دا و بتعملي اي هنا.. اتخنقتي انتي و ادم
جميلة حطت ايديها على راسها:- متجبيش سيرة الشي دا
حنين:- تمام مالك بقا اي الى حصل و كلمتني ليه
جميلة:- يعني اكلم نفسي.. دا بيت اهلي
حنين رمشت عينيها:- ا ايوة بس انا كل الى اعرفو انكى
جميلة ربعت رجليها:- بيت جوز امي ابويا مات و انا صغيرة و امى اتجوزت و لان مليش غيرها ف عشت معاها
حنين:- طب انا هنا ليه هو اي الى حصل
جميلة بصتلها بهدوء:- بصي هو انا من اول ما شوفتك عمري ما حسيتك ولا شوفتك ضرتي ف هحكي ليكى كل حاجة
حنين:- هببتي اي قتلتي ادم
جميلة:- لاا هخلعوو هطلعو برا حياتي واحد كداب كل يوم كدبة ولا التانية انا حاسه انى هوى في حياته لا دا اكيد انا ولا حاجة ف ليه اكمل مع واحد مريض و مجنون زى دا انتى مستحملة ازاى فهميني
حنين بحزن:- بعد الحب دا و تسبيه
جميلة:- لو روحي فيه طالما حياته كلها أذى و غدر ف مش هقدر اكمل ولا استحمله اكتر من كدا
حنين:- يعني مفيش امل جميلة دا هيتجنن عليكى
جميلة ضحكت بأعلى صوتها:- هيهييي هيتجنن عليا توو ادم مش بيحب غير نفسه و انتى عارفة دا كويس الشخص دا مش بيعمل حاجه غير ان بيسحب طاقتك و حياتك منك
حنين:- طب تعرفي محامي ولا اشوفلك
جميلة:- حمزة هيحل الموضوع لانه محامي صحيح كحيان و نص نص و فقر من يومه بس قولت اجرب
حنين:- مين دا كمان
جميلة:- مانا نسيت اقولك دا الى هربت علشان ابوه الى هو جوز امي عايز يجوزني ليه غصب عني ف هربت يوم الفرح مش عايزة اتجوز هو بالعافية
حنين:- لا فعلا مجنونة و هتهببى اي لم ادم يعرف مكانك
جميلة:- ولا حاجة همثل عليه دور الملاك زى ما بيعمل هعمل.. سيبك مننا قوليلي اخبارك اي مع الشركة
حنين:- ماشي الحال الحمدلله بدات افهم الشغل و يفهمني اه لوحدي بس كدا احسن تامر مش بيسبني الى طلعت بيه من الدنيا هو و اسيل
جميلة:- في حد يسيب دا علشان ادم
حنين:- انتي ليه بتدى نصايح انتى مش بتعملي بيها
جميلة:- قولت اجرب قبل ما اتهور الحق عليا عايزة اساعدك
حنين حدفتها بالمخدة بغيظ:- متفكريش تاني يا جميلة تفكيرك يودي في مصايب
جميلة:- اخد اي من العقل غير ان اتاخدت على دماغي
حنين قامت:- انا لازم امشي عايزة حاجة
جميلة:- عايزة سلامتك بس انتى لسه جاية دى مامتى عاملة صينية مكرونه بالبشاميل هتكلي نفسك وراها اقعدى معانا النهاردة و اسيل مش لوحدها اصلا مش بتقولي انها بايتة عند ابوها
حنين:- هو مش فاضي بيدور عليكى
جميلة:- طب مش هدوقي المكرونه الى عاملها بايدي
حنين:- والله انتي فايقة و رايقة و بتغيري رايك كل ثانية خدي بالك من نفسك
جميلة قامت هى و حنين خرجوا من الشقة نزلو من العمارة سلمو على بعض و حنين ركبت العربية و اتحركت حمزة:- مين الى واقفة معاها دى صاحبتك
جميلة بابتسامة و روقان:- ضرتي و بقت اكتر من اختي
حمزة بغباء:- نعمم ضرتك و بتتكلمو مع بعض عادى
جميلة شوحت بايديها:- مش ناقصه قرف على الصبح
حمزة:- قصدك المغرب ياختي
جميلة:- خوت في نفوخك يا بعيد
جميلة طالعت البيت و حمزة معاها بعد وقت في الشركة بتاعت ادم
حنين بعدم فهم:- يعني اي مش فاهمة
ادم:- يعني اي ممم تمام هكون جدع معاكي و هوضح اكتر ياما نرجع لبعض و البيت تتربة بينا ياما مش هتشوفيها تاني و حبي في جارك براحتك بس بعيد عن بنتي
حنين قامت بغضب و جنون مسكت الملفات رمتها:- ااانت اتجننت دا انا اخد روحك يعني دمرتني و السبب في موت اهلي مقهورين و دلوقتي عايز تحرمني من بنتي لييه هى البلد سايبة مفيهاش قانون
قالتها و هى بتحطف الطفاية في الحيط ادم قعد و على وشه ابتسامة مستفزة بيتفرج على عصبيتها و جنانها الى اول مرة يشوفهم منها الباب اتفتح
السكرتيرة:- انا اسفة يا مستر ادم بس في واحد عايز يدخل لحضرتك
ادم:- تخليه
السكرتيرة:- تحت امرك يا مستر
السكرتيرة خرجت و دخل راجل معاه دفتر في ايديه
انت ادم الحسيني
ادم:- ايوة انا اتفضل
معنديش وقت بس لازم تمضي على المحضر
ادم بدهشة و عدم فهم:- تمام
ادم مضي حنين واقفة على حالها و مربعة ايديها:- محضر اي دا
مراتك رفعت عليكى قضية خولع استاذن انا
ادم بيبص لورق بصدمة عينيه بتتحرك يمين ويسار
حنين واقعة ببرود ادم بص ليها
ادم:- جميلة عايزة تخلعني يا حبيبي حنين
ادم قال كدا و هو مصدوم و الدنيا بتلف بيه وقع على الأرض و ووووو
يتبع
بين العشق و الخداع
عائشة الكيلاني
