رواية اوتار احد من السيف الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم زهرة الربيع
دياب اتصدم وبقى يبص لاوصاف بشك وغضب مكبوت لما فياض حضنه بدون مقدمات ولا سبب
اوصاف بقت تبعد عيونها عنه وتصتنع الا مبالاه ....وفياض بعد عنه وقال بابتسامه....عامل ايه يا سيد الديابه
دياب اندهش اكتر لان الاسم ده كان يناديه بيه ديما قبل ما يختلفوا قال بشك..زين....زين قوي
وقفل الباب وراح قعد على الكنبه وحط رجل على رجل وقال...كيف عرفتو اني هنه
اوصاف قالت بتوتر....اول ما الشبكه جمعت ويانا كلمنا عقبه وقولناله اننا رايحينلك..قام قلنا انك هنه
دياب بصلها بطرف عينه وقال....الخباصين كترو اليومين دول....تعالي ريحي شكلك تعبتي ....مشيتي كتير..واتكلمتي كتير
اوصاف بلعت ريقها بتوتر وبصت لفياض بغيظ
فياض مشى ايده على رقبته بحرج وحمحم وقال....اتعبنا فعلا ....الطريق طويله قوي
وراح قعد قصاده
دياب بصله بغضب وقال..انا قولت اوصاف....واظن انت وصلت الامانه ...اتفضل روح شوف حالك ....ابوي في الجبل متخلهوش لما يرجع يعتر فيك لانه مش ناويلك على خير واصل
اوصاف وفياض بصو لبعض بقلق وفياض قال بسرعه..بقاله كتير هناك
دياب قال بضيق. ...من امبارح الليل
اوصاف قالت بخوف...مكلمكش مقلكش هو فين ولا قابل مين
دياب قال بضيق...هيقابل مين يعني..هو طالع لجوز عمتك ...كل همه يلاقيكي ...مهتقوليش مهببه ايه مخليه هيتجن كده
اوصاف نزلت عيونها وسكتت ودياب رفع حاجبه وقال...اممم مهتقوليش..ما انتي مبتتحدتيش ويا اي حد
اوصاف اتوترت لانه بيلمح انها حكت لفياض وهو وقف وقال...على كل حال هو ميعرفش المكان هنه....خليكي ويانا لحد ما احل موضوعك معاه
اوصاف قالت باستغراب ....وياكم
دياب قال بضيق...ايوه غفران معاي جوه
وبص لفياض وقال....قولنا ناخدلنا يومين راحه لوحدنا بعيد عن زحمة الدار
بس فياض مضايقش ابدا بالعكس ابتسم برضا وهو مرتاح ان امورهم تمام سوا
دياب كان كل تعابير فياض وتصرفاته بتأكدله ان اوصاف حكياله حاجه داس على شفته بغيظ منها ومسك ايدها بقوه وقال ...تعالي وياي علشان تسلمي على غفران...اكيد اتوحشتيها
فياض بص لايده لما مسك ايدها وحس بقبضه في قلبه وقام بسرعه سحب ايدها منه وقال بتوتر....هيه هتدخلها ....وانت خليك انا عايزك ..روحي انت يا اوصاف
اوصاف هزت راسها بطاعه وراحت لغفران
ودياب بص لطيفها بدهشه وضحك جامد وقال....ايه الحوار....باينله مشواركم جيه بفوايد
فياض اتنهد وقال....دياب فيه موضوع مهم لازم نتكلم فيه ...لاننا عايزينك تساعدنا
دياب قعد وابتسم بسخريه وقال....انا اخر واحد ممكن يساعدكم....ومع ذلك سيب اوصاف وامشي ...انا هحاول مع ابوي علشانها..هعرف منه عايز منها ايه واتوسط بيناتهم..وانت خد اهلك وابعدو ...كلها فتره وهينسى اللي عملته ويا دار ما دخلك شر
فياض قال بسرعه...انا عارف ابوك عايز ايه من اوصاف
دياب بصله باستغراب وقال..عارف..عارف ايه
دياب اتنهد وقال....اوصاف وارثه حتت ارض من ابوها ....وابوك عايزها
دياب بصله بدهشه وقال..انت بتقول ايه...ابوي انا عايز ارض من اوصاف.....هو اي حديت وخلاص
فياض قال بسرعه.....والله زي ما بقولك يا دياب ...ارض اوصاف صغيره وملهاش عازه...بس مدفون تحتها لقيه دهب تساوي ملاين وابوك عارف كده وعايزها باي تمن
دياب اتسعت عيونه بذهول وقال بقلق ...لقيه ودهب..يادي المرار..ده كده ابوي مهيهملهاش واصل..انا عارفه
فياض اتنهد وقال...ومش بس كده...الموضوع واعر قوي وفيه مصايب متتصدقش حصلت بسبب الارض دي
دياب قال بتعب....قول فيه ايه دفعه واحده.... انت حد مسلطك عليا
فياض بلع ريقه وقال ....عمك قاسم في الجبل ...مسافرش.... كان متصاب وراقد هناك
دياب اتسعت عيونه بذهول شديد وبصله بصدمه وقال....صباح الحشيش الفاخر
بقلم.... زهرة الربيع
عند اوصاف دخلت الاوضه وبقت تدور على غفران بس مكانتش لقياها قالت ..غفران ..بت يا غفران
غفران سمعت صوتها قالت بدهشه.... اوصاف
اوصاف راحت على الحمام لما سمعت صوتها وقالت....غفران انتي جوه
غفران قالت بفرحه..ايوه انا هنه...انتي رجعتي يا اوصاف خوفتينا عليك
اوصاف ضحكت وقالت....طيب خلصي قوام واطلعي انا كمان اتوحشتك
غفران قالت بتوتر...لاه ...مينفعش اطلع ...دياب قالي متطلعيش واصل لو حصل ايه
اوصاف اتنهدت وفتحت الباب من بره وقالت...انا مشيت وارجعت تاني وانتي لساتك كيف ما انتي مرعوبه من دياب
قالت كده وقعدت على السرير وغفران طلعت وكانت لبست هدوم كانت في الحمام وقالت بسرعه..كنتي فين يا بت ...انا عارفه مهتصدقنيش بس والله قلقت عليك
اوصاف ضحكت وقالت...ومصدقكش ليه...انتي الطيبه تربية الطيببين
غفران ابتسمت وقالت....ايه اللي حصل وياك ورجعتي كيف
اوصاف قالت بابتسامه..رجعت ويا فياض
عفران ابتسمت وقالت....حمد الله على سلامتكم...احكيلي بقى ...ايه اللي حصل وياك
اوصاف ابتسمت بخبث وبصت على هيأتها ولعبت حواجبها بشقاوه وقالت ...لاه سيبك مني احكيلي انتي اللي حصل وياك
عند فاطمه كانت والدتها واقفه قدام باب البيت اللي قاعدين فيه وبتحاول تمنعها من الخروج وقالت ....لاه مش هتطلعي... عقبه قال انهم ممكن يقطروكي ويخطفوكي مهتطلعيش الا لما يرجع اخوك
فاطمه قالت بدهشه...يا اما انا في ثانوي عام...كده هتضيعي عليا الحصص...الله اعلم فياض يرجع ميته
امها قالت باصرار.....بردك لاه مهتطلعيش..وكفياكي متتعبنيش اكتر من كده
فاطمه قالت بتعب...يعني لو فياض غاب شهر هغيب شهر من مدرستي
امها قالت.... ولو غاب سنه كمان...يغور العلام ولا حد يقربلك
فاطمه لسه هترد الباب خبط وامها اتنهدت وفتحت وكان عقبه قال بسعاده....يدكم على الحلاوه ...مهستغناش عن صنية بسبوسه بالقشطه
عطيات ابتسمت وقالت...خير يا وش الخير
عقبه قال بسعاده..فياض رجع يا ام فياض
فاطمه نطت بفرحه وامها زغردت بسعاده والدموع بتلمع في عيونها وبقم يحضنو بعض بسعاده شديده
عقبه كان عيونه على فاطمه ومبسوط جدا لسعادتها كانت بتتنطط زي الاطفال ومبسوطه جدا
فاطمه خدت بالها لنظراته وهديت مكانها بكسوف وعقبه حمحم وقال...انا همشي دلوك هروح اقابله...وهعرفكم هيقابلكم فين
وقبل ما يطلع ميل على فاطمه وقال بهمس...فياض رجع....ووعدك ان اوانه
فاطمه هزت راسها بالموافقه بكسوف وعقبه ابتسم بسعاده ومشي وقلبه بيرقص من الفرحه
عند دياب كان فياض حكاله كل الي عرفه عن عمه وخلافه مع ابوه وانه ضرب عليه نار وكان دياب مش مستوعب اللي بيسمعه وهيتجنن قال بغضب رهيب....انت كداب..اكيد كداب انا ابوي ميعملش كده في اخوه ...امشي من قدامي يلا ...غور معايزش اسمع حرف كمان
فياض اتنهد وقال..ده مش كلامي يا دياب.... انا ايه اللي هيعرفني كل ده...ده كلام اوصاف هيه اللي حكتلي وانا طلعت وياها الجبل وشوفت البيت اللي عمك راقد فيه ...صدقني يا دياب عمك في الجيل ولا سافر ولا اتحرك من البلد ابوك فهمكم كده لانه هو اللي ضرب عليه وكان فاكره مات....اوصاف خبته في الجبل وكانت تروحله على طول هناك
دياب حس الارض بتدور بيه قعد مكانه على الكنبه وهو بيفتكر اوصاف اكتر من مره كانت تطلع راس الجبل ويسألها بتروح ليه وكانت تتهرب قال بذهول...اوصاف هيه اللي حكتلك
فياض قال بسرعه...ايوه ...هيه راحت لجل توديله فلوس ..وانا هربتها على اساس نرجع بس طلعت كلمت نعيم من تلفونك ...وهو استنانا هناك برجالته ...بس انا مقبلتش اهملها هناك..وهيه دلوك خايفه قوي على عمك لان ابوك طلع الجبل
دياب بقى يحاول يكدب ودانه وقال بصدمه..لا لا يا فياض...هو على كلامكم ضربه بالصدفه...واكيد دلوك هيفرح انه عايش ومهيأذهوش..لا..لا صدقوني ابوي مش قاتل ...وده اخوه..اخوه يا خلق
فياض زعل جدا عليه وقال ...دياب انا مقدر اللي انت فيه والله...بس احنا محتاجينك...اوصاف محتاجه مساعدتنا ...هيه خايفه على عمك ...وعايزه تأمن روحها من ابوك ....وانا متاكد انك مش هتسيبها تواجهه لوحدها
دياب بصله بتوتر وافتكر تهديد ابوه ...وحس بخوف اكبر اذا كان عمل كده مع اخوه..ممكن جدا يأذي غفران وميرحمهاش بلع ريقه وقال بقلة حيله...انا مقدرش اعمل حاجه....واكيد انت عارف ليه
فياض لسه هينكر دياب قال بسرعه...متوجعش دماغك ودماغي على الفاضي انا عارف انك هتكدب وانت عارف اني مش هصدق.....الظاهر انك انت واوصاف خدتو على بعض ذياده....لدرجة انها بقى عادي تحكيلك اسراري
فياض قال بتوتر..صدقني هو ..الكلام جاب بعضه و
دياب قاطعه وقال بتهديد واضح...ميهمنيش اعرف كيف اتقال ولا ليه اتقال....اللي يهمني تعرف ان غفران كانت وهتفضل بت عمي...بت قاسم الجمال....ولو مخلوق عرف غير كده فيها موتك يا فياض
فياض اتنهد وهز راسه بالموافقه وقال ....هيه كده يا دياب ...الاهل اللي ربو متقلقش ....بس...احم...بس انا مديون لك باعتذار....فهمتك غلط ...حقك على راسي
دياب ابتسم بسخريه وقال ....اعتذارك مرفوض..كنت هقبله لو كان اللي بيقوله فياض صاحبي واخوي اللي لو دبحته بيدي يقول اكيد فيه سبب ...مش اللي هان عليه دمي عشان مره
بقلم...زهرة الربيع
قال كده ولسه هيمشي فياض مسك ايده وقال باستغراب...قصدك ايه....مين ده اللي هان عليه دمك...انا
دياب سحب ايده بعنف وقال بسخريه...نورت يا ود الناجي...دياب الخطاب ميردش حد لجأ ليه مهما عمل وياه ...روح ريح في الاوضه اللي على يمينك وانا هحاول احل موضوع اوصاف وعمي بطريقتي
قال كده وراح على اوضته وفياض كان مستغرب كلامه جدا ومفهمش قصده ابدا
عند اوصاف كانت قاعده مع غفران اللي قالت بكسوف...معرفاش يا اوصاف....مطمنه كده وانا معاه وحساه مش وحش قوي زي ما كنت فاكره ...بس كيف ما قولتي مبيعرفش يبين
اوصاف قالت بفرحه...يا حلاوه يا ولاد ..هاين علي ازغرتلك يا بت ...اخيرا الحمار فهم
غفران بصتلها بدهشه وقالت..ما تلمي روحك يا اوصاف ايه الحمار دي ..انا كنت بس..
بس قطعت كلامها لما دياب دخل فجأه بغضب شديد من غير ما يخبط وبص لاوصاف بغيظ شديد
اوصاف اتوترت من نظراته وبلعت ريقها بالعافيه
دياب ضغط على اسنانه لانه مكانش عايز يتكلم قدام غفران وقال...منورانا يا اوصاف ..منوره يا بير الجبل يا ترعة الاسرار
اوصاف وقفت وقالت بخوف..طب استأذن انا هاجيلك تاني يا غفران
دياب بصلها بسخريه وقال...انا اللي جايلك ...اتوحشت الحديدت وياك
اوصاف هزت راسها بالموافقه بقلق منه وطلعت بسرعه وهيه بتلطم وبتتوعد لفياض
غفران قربت منه واظهرت ابتسامه وهيه بتغلي من جواها وقالت...تقدر تتحدت وياي...في اي حاجه على فكره ...اكيد هفهمك وعمري ما اقول لحد
دياب ابتسم لما فهمها وقرب منها قوي وقال بهمس...مينفعش...انتي بذات متنفعيش....علشان انا بنسى هموم الدنيا بحالها قدام عنيكي...هحكيلك ايه عاد
غفران ابتسمت بكسوف ودياب اتنهد بقلق ..كل ما بيشوف فرحتهم سوا بيقلق اكتر زي ما يكون مستكتر السعاده على نفسه اتنهد وقال بتوتر....عايز اقولك حاجه
غفران قالت بابتسامه..سمعاك
دياب بص لعيونها وقال....انا ...انا عايش لاهلي وناسي وكل اللي عرفتهم بربع حياتي...والتلت ارباع الباقيه ليكي انتي ...يعني من غيرك اضيع وميبقاليش حد ...اوعي تسيبيني مهما عرفتي ومهما سمعتي ...انتي بت عمي ومرتي وصاحبة ايامي انتي كل حياة دياب يا غفران لو بعدتي تبقي قتلتي واحد بيدك ودمه في رقبتك
غفران لمعت عيونها بالدموع وقالت بابتسامه....مهبعدش يا دياب ....انا ..انا معرفاش انت ايه بالنسبالي ...بس عارفه اني مرتحتش في حياتي قد اليومين دول ....مش هسيبك واصل متقلقش
دياب ضمها بهدوء وهو بيتمنى فعلا تفضل معاه وبس قطع لحظتهم صوت تليفونه بعد عنها ومسك التليفون بس اتغيرت ملامحه وكان الدم هرب من عروقه وقال بتوتر...ده ابوي....هرد عليه وارجعلك
غفران هزت راسها بالموافقه ودياب طلع بره الوضه وقال...الو...ايوه يا ابوي
خطاب قال بغضب..انت فين يا هباب..واخدت البت فين
دياب قال بتوتر..فيه ايه يا بوي غفران مرتي طلعنا ناخدولنا يومين لحالنا مفيهاش حاجه
خطاب داس على اسنانه بغضب وقال...متلعبش وياي يا دياب..انت خابرني زين.....اسمع..انا في الجبل...وعايز غفران هناك ..هاتها وتعال ومتسألش ليه
دياب احد نفس عميق وقال......لاه يا ابوي
ابوه قال بدهشه ...لاه..يعني ايه
دياب اتنهد وقال....... لاه يعني لاه...مهجبهاش...وبعدها عن كل خططك ...مليكش صالح بيها ...لو معايزش تخسرني
خطاب قال بغضب...طب اسمع يا دياب ...هتجيب البت وتاجي انهارده ...ومتفكرش انك عشان خبيتها عني ومهعرفش اوصلها تبقى في امان....فيه حاجات تانيه اقدر اعملها...زي انك لو مجبتهاش انهارده هعرف البلد كلها انها مش بت الجماليه وملهاش دخل بينا ....ويمكن اهل ابوها الحقيقي يشتاقولها ....وقد اعذر من انذر
دياب اتسعت عنيه بذهول ووووووو
#أوتار_أحد_من_السيف
#الثامن_والعشرون
#زهرة_الربيع
