رواية اهواك الفصل الثامن 8 بقلم رحاب القاضي
#أَهْوَاكَ
_البارت الثامن
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
"سأرتب فوضى قلبي بعيداً عنك، وسأتعلم كيف أحب نفسي كما فعلت أنت.. فمن استغنى فنحن عنه أغنى، ومن جعلنا 'احتياطاً' في حياته، جعلناه 'منسياً' في ذاكرتنا."
_وبعد شويه وصلت عربية فؤاااد قداام الفندق بتااعه ونزلو هما الاتنين من العربيه بعد ما الحرااس فتحولهم ابواب العربيه، وكانت جنه مبهوره بشكل الاوتيل ومش مصدقه انه ملك فؤااد لحد ما طلع رااجل من الفندق لابس بدله رسميه جدا وقرب من فؤاااد وقال بنبره كلها احترم..
_نورت الاوتيل كله يا فؤاااد بيه.
فؤاد
ميرسي يا فايز.. الدنيا تمام زي ما طلبت؟
_كل حاجه اتفذت يا افندم زي ما حضرتك طلبت بالظبط..
وبص لجنه وقال
اهلا وسهلا يا هانم نورتي..
جنه بصت لفؤاد بتوتر وقالت
هو يعرفني..
قرب منها فؤاد وقال
تعالي بس ندخل جوه هنتعشي سوا وبعدين تطلعي تنامي عشان بكره في حفله كبيره هنا وانتي هتبقي معايا فيها.
جنه
حفلة ايه دي انا مش هحضر حفالات مع حد، وبعدين وديني عند خالتي مش عايزه اقعد هنا انا..
_مسك ايدها واخدها ودخلو الفندق وهي مدايقه من تصرفااااته معاها وتجاهله لرغبتها ديما، وراحو قعدو في مطعم كبير جوه الفندق، لكن قعدو علي ترابيزه خاااصه بعيد عن عيوون الناااس وكان طالب ليهم اكل كتير وقلع جاكيت بدلته وحطه ورااه علي الكرسي وشمر اكمام قميصه وقال..
فؤاد
الحمام هنا جاامد..
جنه
هتاكل بايدك؟!
فؤاد
هننسي اصلنا ولا ايه طول عمري بااكل بايدي هتقرفي مني دلوقتي؟
جنه
لا مش قصدي بس انت اتغيرت وبقيت حد مهم وشكلك قدام الموظفين بتوعك مش هيبقي الطف حاجه وانت بتاكل بايدك وبالطريقه دي..
فؤاد
انا فعلا اتغيرت وبقيت عارف الاتكيت والنظاام، بقيت حد مهم وبتصنع المثاليه قدام اي حد بيفكر يعلي نفسه عليا عشان ابقي انا التوب، لكن وانا معاكي انتي انا فؤااد وبس، فؤااد اللي انا وانتي اتربينا وكبرنا في بيت واحد بنفس الطريقه وبنفس التربيه..
جنه
بس انا عمري ما هتغير زيك
فؤاد
وانا اتغيرت بقي للاوحش ولا الاحسن يا جنه؟
جنه اتنهدت بضيق وقالت
فيك حاجات كتير لا عجباني ولا عاجبه خالتي، انت اول امبارح رجعت من بره سكران مش كده، وكمان بقيت تتعصب بسرعه، علاقتك مع جيدا، يعني في حاجات كتير اتغيرت فيك وفي طبعك
فؤاد
انا بقيت عصبي ده انا عاصر علي نفسي شوال لمون ومتحملك وباخدك علي قد عقلك فين العصبيه؟
جنه
انت سيبت كل العيوب دي ومسكت في اتفه سبب فيهم، كمل اكلك يا فؤااد عشان توصلني للاوضه اللي هتخمد فيها
فؤااد
طيب كلي انتي كمان لسه في علاج هتاخديه ولازم تاكلي..
_بدأت جنه تاكل بهدوء، وكان باين فعلا ان نفسها مسدوده بس وافقت تاكل بس عشان تتجنب النقاش والمجادله معاه، وبعد شويه اخدها وطلعو فوووق وكان المشرررف بتاع الفندق معاهم ووصلهم للجنااح الرئيسي واكبر جنااح في الاوتيل، وقبل ما تدخل جنه قالت لفؤاد بقلق..
جنه
هو انا هبات هنا؟
فؤاد
ايوه ده اكبر Suite في الاوتيل عشاان انا المدير وكده
جنه بحده
استني هو انت فااكر اننا هنقعد في اوضه واحده ولا ايه؟
_شااور فؤاد للمشررف اللي ساابهم ومشي وبصلها فؤاد بغيظ وقال.
فؤاد
هتقعدي لوحدك انا هقعد في اوضه تانيه، وليه الشك ده فيا وقلة الثقه ده انا اخااف عليكي من نفسي يا عبيطه..
جنه بسخريه
انا ما حدش بيخااااف عليا تصبح علي خير..
ـ وجات تقفل الباب بس هو حط ايده عليه وقال بنبره غاضبه.
فؤاد
استني.. في هدوم عندك جوه انا اللي جايبهالك وموبيلك جوه برضو انا جيبتلك كل حاجه ممكن تحتاجيها من البيت، والصبح هتكون في واحده تساعدك وتشووف طلبااتك لان احتمال ما ابقاش فاضي بكره خالص غير وقت الحفله بالليل
جنه
الصبح هرجع عند خالتي اصلا حفلة ايه اللي هحضرها معاك بوشي ده اللي كله كدمات..
ـ فؤاد قرب منها ودخل الاوضه معاها وقفل الباب عليهم وقال بنبره كلها جديه..
فؤاد
انا كنت ناوي احطك في الامر الواقع بكره قدام المأذون والناااس ونتجوز بس..
جنه قاطعت كلامه بحده وقالت
مش هيحصل انا مش عايزه اتجوز يا فؤاد و والله ما بقول كده عِند فيك وخلاص انا مش عايزه اتجوز
فؤاد بضيق
ليه مش عايزااااني ليه يا جنه، خلاص الزفت هاني صفحه واتقفلت ومش هسمحله يأذيكي تاني، ننسي اللي فاات بقي ونكمل حيااتنا سوا..
جنه
اللي فات ده مش هيتنسي بكلمه منك ولا باللي بتعمله ده، دول خمس سنين شووف بقي فيهم كام يووم وانا ولا يووم فيهم عدي عليا من غير ما اتوجع فيه، انت بتقول ان انا بتعبك وانا مش عايزه اتعبك والله انا عايزاااك تسيبني في حالي
فؤاد بجمود
يعني ده اخر كلام عندك؟
فتحت الباب وقالتله
ايوه ده اخر كلام عندي يا فؤاااد ولو مش هتخليني ارووح لخالتي دلوقتي الصبح توديني عندها انا ماليش غيرها ومش عايزه حاجه من الدنيا غير اني افضل جنب خالتي..
_اتنهد بضيق وبصلها بنظره حزينه وساابها ومشي، وهي قفلت الباب ودخلت الاوضه وبرغم انها ما كانتش تحلم ابدا انها تبقي موجوده في مكان زي ده، لكن الحزن اللي جواها خلاها تفقد الشغف ناحية كل حاجه، واخدت علاجها ونامت علي السرير ودموعها بتنزل بصمت، جواها مليون احساس لكن اللي مسيطر عليهم هو الخوووف وبس..
_وعدي الليل وكل واحد فيهم شاايل حزن كبير جواه من التاني، هي محملاه ذنب كل حاجه حصلت ليها وهو بيعاني من رفضها المستمر ليه وتأنيب ضميره بسبب اللي حصلها في غياابه.
_وتاني يوووم الصبح خرحت جنه من الحمام وهي لابسه فستان بتصميم بسيط طويل لتحت الركبه، ومازال وشها فيه كدمات من أثر اللي عملو فيها هاني، وراحت مسكت موبيلها اللي كان بيرن وردت عليه وقالت..
جنه
ايوه يا خالتي..
عايده
عامله ايه يا قلب خالتك كويسه؟
جنه
ايوه الحمد لله فؤااد هيخليني اجيلك دلوقتي..
عايده بهدوء
ما تسمعي كلامه يا جنه، هو بيقولي هيبقي مجرد كتب كتااب وبس والله يا بنتي بيحبك وعايزك ده بيقولي انه طول الليل ما نامش من زعله انك رفضيته تاني لا تاني ايه بزمتك دي المره الكام اللي ترفضيه فيها؟.
جنه بدموع
يرضيكي اوافق اتجوز غصب عني تاني؟!
عايده
وهو مين بس اللي هيغصبك يا حبيبتي، انتي بتحبيه وانا متأكده انك بتحبيه.
مسحت دموعها وقالت
مش كفايه حتي لو بحبه انا مش عايزااه ومش عايزه اتجوز تاني اصلا، سيبوني براحتي بقي والنبي كلميه قوليلو يخليني اجيلك انا مش عايزه اقعد هنا
عايده بحزن
حاضر يا حبيبتي هقولو ورينا يهديكي ويريح قلبك، تيجي بالسلامه يا حبيبتي انا مستنياكي اهو.
_قفلت معاها جنه وفضلت قااعده مدااايقه وعيوونها كلها دموع، وفجأه الباب اتفتح ودخل فؤاااد، فمسحت دموعها بسرعه وهو كانت نظرااته كلها ليها حزن وقال..
فؤاد
تعالي عشان تفطري
جنه
انا مش جعاانه وعايزه امشي، وتاني مره تبقي تخبط قبل ما تدخل..
اتجاهل كلامها وقال ببرود
عندك علاج لازم تاخديه بعد ما تفطري.
جنه
هبقي افطر مع خالتي واخد علاجي واصلا مش مهم العلاج انا بقيت كويسه..
قرب منها فؤاد وقال
اللي عايزااه هعمله ليكي ومش هفتح معاكي موضوع الجواز تاني بس تسمعي كلامي انتي كمان انا عايز مصلحتك
اتنهدت جنه بضيق وقالت
انا عايزه امشي.
فؤاد
مش فاضي عندي شغل مهم هنا عشان في حفله كبيره هتتعمل بالليل، ومعلش هتحضريها معايا
جنه
بصفتي ايه احضر حفله معاك انا؟
رد عليها بهدوء وقال
بأي صفه ما حدش هيسأل يا جنه بس عادي اهو غيري حو وشوفي نااس جديده وبعد ما الحفله تخلص هاخدك ونرجع البيت، انما دلوقتي مش فاضي ومش هقدر اسيبك تمشي لوحدك...
_كان قاصد يخليها تقعد عشان تحضر معاه الحفله وهي سكتت وما ردتش عليه فقال هو بهدوء..
فؤاد
يلا عشان نفطر..
جنه
انت مش بتقول انك مشغول.
فؤاد
جعان يا شيخه ايه ما اكولش يعني..
مسكت جنه موبيلها وقالت
طيب يلا..
فؤاد
مش هتسرحي شعرك، هيكمكم من اللي عملاه فيه ده..
جنه بحده
انت مالك ومش عاجبك شكلي هقعد هنا ومش هنزل عادي..
فؤاد
خلاص براحتك يلا..
_واخدها ونزلو ورااحو لنفس المطعم اللي اتعشو فيه بالليل وقعدو علي نفس الترابيزه وكانت مدايقه جدا وملامحها كلها حزن..
فؤاد
ممكن تنسي اللي حصل يا جنه او حاولي ما تنسيش مره واحده بس عشان ما تفضليش علي طول كده زعلانه.
جنه بهدوء
عادي انا متعوده اصلا علي اللي حصل ده
فؤاد
لا ما تتعوديش واتعودي انك تبقي مبسووطه لان دي ابسط حقوقك انك تبقي مبسووطه.
جنه
مش هبقي مبسووطه معاك يا فؤاد، فوفر الكلام والمقدمات اللي انت بتقولها دي
فؤاد
انا مش بقول مقدمات، انا بنصحك عشان ما تبقيش زعلانه وقولتلك مش هجيبلك سيرة الجواز تاني وهحترم رغبتك
_حست بنغزه فقلبها لانه خلاص مش هبتجوزها وبرغم ان هي اللي رفضته بس قلبها وجعها وزاد حزنها اول ما وصلت لنهاية الموضوع معاه، ووصله احساسها وابتسم بسخريه وقال.
فؤاد
مش هو ده اللي انتي عايزااه يا جنه انا بحترم رغبتك زي ما انتي طلبتي.
حاولت تداري دموعها وقالت
دي احسن حاجه عملتها من لما جيت فرحتني والله..
فؤاد
بتقولي عليا انا اللي اتغيرت وانتي كمان اتغيرتي اووي يا جنه، بقيتي تكدبي علي فؤاااد وانتي عمرك ما عملتيها..
خانتها دموعها اللي لمعت في عيونها وقبل ما ترد عليه، شاافت جيدا بتقرب منهم فاتنهدت بضيق وجيدا وقفت جنبيهم وقالت بهدوء..
جيدا
صباح الخير..
فؤاد
صباح النور جاايه بدري يعني يا جيدا؟
جيدا
لما عرفت ان جنه معاك هنا قولت لازم اجي عشان اعتذرلها
_بصتلها جنه بعدم تصديق وجيدا قعدت جنبيها وقالت بابتساامه هاديه..
جيدا
انا اسفه انا غلطت في حقك واديني اهو بعتذرلك واتمني تتقبلي اعتذاري
فؤاد
حصل خير خلاص مش كده يا جنه؟
جيدا
معلش يا فؤاد الموضوع يخصني انا وهي، والله انا ندمت علي اللي عملته بجد وهي اكيد فاهمه قصدي كويس وفاهمه انا ليه عملت كده
جنه بهدوء
حصل خير خلاص..
جيدا ابتسمت باتسااع وقالت
فرحتيني بجد ومن النهارده تقدري تعتبريني صاحبتك مش هدايقك في حاجه تاني
استغرب فؤاد وجنه طريقتها وجيدا قالت بهدوء
انتي قريبت فؤاد وانا ما اعرفش غيره هنا، واللي بيثق فيه فؤااد انا كمان بثق فيه وعايزه نبقي صحااب لو ما عندكيش مشكله يعني
جنه بهدوء
عادي يشرفني طبعا نبقي صحاااب
فؤاد
طيب كويس انكم اتفاهمتو مع بعض، هتطلعي اوضتك يا جنه ولا هتعملي ايه؟
جيدا
لا هتقعد في اوضتها من دلوقتي لحد. معاد الحفله، خليها معايا واهو نجهز سوا، فاادي علي وصول وهيبقي معانا برضو
فؤاد
فااادي؟!... هو فاادي جه امتي؟
جيدا
امبارح بس نزل في اوتيل تاني وجاي دلوقتي هنا، فاادي ده بقي يا جنه اشهر و hairdresser makeup artist ممكن تشوفيه في حياتك وهو صديقي المقرب هعرفك عليه اول ما يجي
فؤاد
هتقعدي معاها ولا هتطلعي اوضتك يا جنه اللي يريحك؟
جيدا
هتقعد معايا احنا مش بقينا صحااب يا جنه خليكي معايا بقي بليييز..
_برغم ان جنه متدايقه من جيدا ومش متقبله وجودها لكنها ما رضيتش تحرجها وقالت..
جنه
حاضر هقعد معاها.
فؤاد بص لجيدا وقال
ما تخرحوش بره الاوتيل يا جيدا وخلي بالك منها، وانتي يا جنه موبيلك يبقي مفتوح وفي ايدك عشان لو كلمتك في اي وقت تردي عليا..
جنه
حاااضر..
جيدا
لو احتاجت مني حاااجه يا فؤش كلمني.
فؤش
تمام.. وخلي بالك منها يا جيدا ارجوكي..
ابتسمت جيدا وقالت
يا ابني ما نخافش عليها خلاص هي هتفضل معايا لحد معاد الحفله.
فؤاد
ماشي عايزه حاجه يا جنه
_اتجاهلت كل اهتمامه وردت عليه وهي عيونها في الموبايل بتاعها وقالت..
جنه
لا شكرا..
_سابهم فؤااد ومشي وجيدا رااحت قعدت مكاانه قدام جنه وقالتلها بهدوووء.
جيدا
انا مش وحشه يا جنه، بس أنا بحب فؤاد وكنت مش حبااكي لاني كنت فاااكره انه هيتجوزك وانك بتحبيه..
جنه بعدم فهم
وايه اللي غير تفكيرك ده دلوقتي؟
جيدا
فؤاد قالي انك مش موافقه تتجوزيه وخلاص هو عمل اللي عليه معاكي عشان ضميره يرتاح وانكم بعد كده زي الاخوات وبس مش ده اللي انتو اتفقتو عليه ولا انا فااهمه غلط؟
_اتصدمت جنه من كلامها، وكلام جيدا خلاها تصدق انه ما بيحبهاااش وانه فعلا كان بيريح ضميره في قربه منها لكنه مش بيحبها زي ما هي بتحبه، جيدا قالتلها بقلق..
جيدا
جنه هو انا كلامي زعلك؟
جنه ابتسمت بصعوبه وقالت
لا ما فيش حاجه بس هو فعلا كلامه صح انا وهو زي الاخوات وبس ومن زمان مش من دلوقتي وبس.
جيدا
وهتساعديني انه يتجوزني ولا انتي مش عايزاني ابقي مرات اخوكي
ـ اتنهدت بنفااذ صبر وهي بتحاول تتحكم في دموعها بصعوووبه وقالت..
جنه
اكيد لو في ايدي حااجه اساعدك. بيها مش هتأخر..
جيدا
ميرسي يا قلبي، تعالي بقي افرجك علي الاوتيل لحد ما يجي فاادي هتحبيه اووي علي فكره..
_وفضلت جنه قااعده مع جيدا وحست جيدا فعلا بطيبتها وتعلقها الكبير بفؤااد، وبعد شوويه كانو قااعدين في الاوضه بتاعت جنه ومعاهم لين المسااعده بتاعت جيدا وجيدا ماسكه التاب بتاعها وقالت..
جيدا
جنه ساعديني انتي اكيد عارفه ذووق فؤاد اكتر مني.
جنه
مش فاهمه برضو ايه دخل ذووق فؤااد في الفساتين اللي انتي بتتفرجي عليها
جيدا
هفهمك انا عايزه البس حاجه تعجب فؤااد
جنه بجمود
هو انتي مش معاه بقالك سنين معقوله مش عارفه ذووقه؟
جيدا ابتسمت وقالت
معاكي حق بس انا وفؤااد ارتبطنا سنتين بس وبعدها هو انشغل عني في شغله بس انتي عشتي معاه اكتر مني واكيد فاهمه ذووقه اكتر مني
جنه بفضول
بتقولي ارتبطو سنتين، هو اتجوزك؟!
جيدا بصت لـ لين وقالت
لين ممكن تشووفي فادي جه ولا لسه
لين
اوكي هرووح اشووفه حالا..
مشيت لين وجيدا قالت بهدوء لجنه
بصي بما ان ما فيش حاجه بينك وبين فؤاد فانا هتكلم معاكي براحتي وبصراحه
جنه بقلق
ياريت.
جيدا
انا اتربيت في اوربا ايوه بتكلم عربي لان بابا وماما مصريين، لكن انا طبعي وكل حياتي شبه الاجانب زي ما بتقولو فما كانش عندي مشكله ان تحصل بيني انا وفؤاااد علاقه من غير جواز، احنا فضلنا سنتين مع بعض علي اساس انه اول ما يظبط شغله مع بابي هيتجوزني، وفعلا انا وفؤاد اتجوزنا واول ما شغله بقي تمام وكان عيرحع مصر حصلت بينا مشكله وانفصلنا هو مش حابب انتي ولا مامته تغرفو الموضوع ده، وانا مش هقول لحد لكن انا بحاول ارجع حوزي ليا ولحياتنا الزوجيه تاني فاهمه يا جنه
اتصدمت جنه من كلامها وجيدا قالت
هو قالي مؤخرا انك بتحبيه وانه كمان بيحبك ولما هيرجع مصر هيتجوزك وانا ما كانش عندي مشكله انه يتجوزك المهم انه ما يبعدش عني وقولتلك الكلام قبل كده.
جنه بدموع
اطمني انا مش هتجوزه وانا وفؤااد مش هيبقي في بينا حاجه ابدا..
_وقامت جنه وطلعت من الدولاب الفستان اللب فؤااد بعته ليها عشان تحضر بيه الحفله وحطته قدام جيدا وقالت..
جنه
ده ذووق فؤااد لو لبستيه هيحبه عليكي لان هو اللي اختاره بنفسه
بصتلها جيدت بتوتر وقالت
جنه انا ما كنتش اقصد ادايقك، بس دي الحقيقه وانا اا..
ابتسمت جنه بهدوء وقالت
بالعكس انا ما ادايقتش خالص يا جيدا وكويس انك اتكلمتي معايا بصرااحه، وبجد انا قصدي اسااعدك الفستان ده هيبقي حلو اووي عليكي وهيعجب فؤاد
جيدا
بس فؤااد ممكن يداايق لو انا اللي لبسته وهو جايبه ليكي انتي
جنه
هقوله انه مش عاجبني وانا هلبس اي حاجه..
مسكت جيدا ايدها وقالت بامتنان
انا بجد مش عارفه اقولك ايه، تعالي اقعدي جنبي انا هختارلك فستان وعلي حساابي انا مالكيش دعوه بفؤااد، وبصي هخليكي احلي واحده في الحفله وصدقيني هفضل جنبك لحد ما تعدي الفتره اللي انتي فيها دي خالص..
جنه
حاضر دقيقه بس وجاايه..
_وساابتها جنه ودخلت الحمام وقفلت علي نفسها كويس ووقفت قدام المرايا وفضلت تعيط وهي بتفتكر كلام جيدا، وافتكرت اليوم اللي كان مساافر فيه فؤاااد لما كانت واقفه معاه هي وعايده وسعيد قداام المطار وقرب منها فؤاد بعد ما سلم علي عايده وسعيد وقالها بهدوء..
فؤاد
خلاص يا جنه مش احنا اتفقنا علي كل حاجه.
جنه بدموع
انت مش هتنسااني صح؟..
قرب منها اكتر وقال بصوت واطي
في حد برضو ينسي رووحه، فؤااد. مساافر يحقق حلمه ادعيلي بس اوصل لـ اللي نفسي فيه ووقتها هرجع وهعوضك عن كل لحظه غيبت فيها عنك
حضنته وقالت ببكاء
انت هتوحشني مش عارفه ازاي هقدر اعيش من غيرك حتي يووم واحد.
ضمها ليه فؤاد وقال بدموع
هتقدري وهرجع الاقيكي ناجحه وشاااطره وانا علي طول هكلمكم..
بعدت عنه شويه وقالت
اكيد طبعا هتكلمنا علي طول لحد ما ترجع، واوعي بقي الخواجات ينسووك جنه وتحب واحده تانيه
ضحك بهدوء وقال
قلب فؤااد لجنه وبس مستحيل واحده غيرك تدخله اطمن يا اسطا، همشي بقي قبل الطيااره ما تفوتني..
_قال كلامه وساابهم ومشي وفضلت هي واقفه جنب عايده اللي بتعيط وبتودعه بنظره اخيره...
_رجعت من ذكرياتها وهي بتبص لنفسها في المرايا بسخريه، وقالت لنفسها بحزن..
جنه
بني ادم كدااب وعمره ما حبني وما حبش غير نفسه، بس انا هبقي زيك يا فؤااد ومش هحب غير نفسي وبس وعمري ما هتعشم فيك في اي حاجه تاني.
_تفتكرو بقي جنه ناويه تعمل ايه؟
نتقابل الحلقه الجايه.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي
