رواية اهواك الفصل السابع 7 بقلم رحاب القاضي

رواية اهواك الفصل السابع 7 بقلم رحاب القاضي 

#أَهْوَاكَ

ـ البارت السابع  

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

"فإني لا أرى في عنادها إلا حُباً تخشى أن ينكشف" 

_وقف فؤاد ورا الباب بتاع اوضة جنه وخبط علي الباب ودخل وهي اول ما شاافته وهي قااعده علي السرير الطبي بصت للناحيه التانيه بضيق وقالت.. 


جنه 

هي خالتي فين؟ 


رد عليها وقال وهو بيقرب منها 

خالتك مشيت.. 


رجعت بصتله وقالت بقلق

انت عايز ايه؟! 


ضحك بهدوء وقال 

مالك خوفتي كده ، ما تخااافيش مش هتغرغر بيكي يعني 


جنه بضيق 

احترم نفسك بقي وسيبني لوحدي.. 


قعد علي الكرسي جنبيها وقال 

هو انتي ما تعرفيش؟ 


جنه 

ما اعرفش ايه؟ 


فؤاد

انا مش همشي من هنا غير لما اقنعك اننا بكره هنتجوز، بما ان النهارده اخر يوم في العده بتاعتك وكده، والحمد لله اني لحقتك قبل ما هاني يردك والا وقتها كنت هبقي مجىم علي ايديكي وهتجوزك وانتي ارمله مش مطلقه


جنه بحده

مش هتجوزك يا فؤااد فوفر عليك وعليا المنااهده واقفل الموضوع ده 


فؤاد بجديه

طيب اركني موضوع الجواز مؤقتاً علي جنب وقوليلي ايه اللي خلاكي تسيبي البيت وتمشي؟.. 


بصتله بنظره غاضبه وسكتت وهو قال بسخريه

ايه النظره دي، ما تنطقي يا وليه هتفضلي مبرقاالي كده كتير.. 


اتنهدت بضيق وقالت 

ما هو انا مش هقعد في مكان اتهزأ فيه 


فؤاد بهدوء

لا عاااش ولا كان اللي يهزأك 


جنه 

لا عاش وقااعد قداامي اهو زي القرد. 


فؤاد

شكرا يا محترمه في واحده تقول علي جوزها المستقبلي قرد 


جنه 

والله ظلمت القرد، وبعدين انت مش هتبقي جوزي المستقبلي ولا زفت اصلا


فؤاد

طيب واحده واحده انتي متعصبه ليه دلوقتي؟ 


جنه بصتله بدموع وقالت 

علي فكره انا ما زقيتهاااش في المايه والله هي كدااابه.. 


_قرب منها وقعد جنبيها علي السرير ومسحلها دموعها اللي نزلت وقال بنبره حنونه.. 


فؤاد

عارف... انا شووفت الكاميرات وعارف انها الفت الحوار ده عليكي عشان توقع بينا وانا اديتها اللي فيه النصيب وسعيد يقولك انا عملت فيها ايه.. 


جنه بعدت عنه وقالت

ماليش دعوه اصلا... 


فؤاد بخبث

يا شيخه بأمارة ان كل اللي حصل ده مش فارق معاكي زي اللي عملته جيدا 


جنه بتوتر

لا هو فارقلي عشان بس مش بحب حد يفتري عليا، وما تقلقش المره الجايه مش هزقها وبس لا ده انا هغرقها خالص.. 


فؤاد 

فداكي يا اسطا انتي تعملي اللي عايزاااه.. 


ما ردتش عليه وهو قال 

هتخرجي من هنا بالليل، وبكره بقي نبدأ نجهز لفرحنا 


جنه بنفاااذ صبر 

ياااا ربناااا يا بني ادم قولتلك مش عايزه اتجوز مش عايزه اتجوز اغنيهااااالك 


فؤاد

لا صوتك وحش هتغني ايه بس مش ناقصين فضايح


جنه 

انا ما بهزرش ما فيش جواز يا فؤااد، انا مش عايزاااك مش بالعافيه يعني 


فؤاد

طيب عيني في عينك كده 


بصت في عينيه وقالت 

اهووو


فؤاد. قرب منها وقال

بحبك يا اعند واحده شووفتها في حياتي. 


وشها احمر بخجل وبعدت عنه بسرعه وقالت 

بطل طريقتك دي يا فؤاد وابعد عني انت ايه اللي مقعدك جنبي كده قووم 


_قالت كلامها وذقته جاامد وفؤاد رااح قعد علي الكرسي مكانه وهو بيضحك بهدووء وقال.. 


فؤاد 

علي فكره بقي انا متأكد انك انتي كمان بتحبيني زي ما انا بحبك يبقي ليه الرفض


جنه بضيق

حتي لو زي ما بتقول يعني بحبك مش هتجوزك 


فؤاد بغيظ

هو اي مرمطه وخلاص ليا، اديني سبب مقنع وهسيبك براحتك 


جنه 

يااه سبب واحد قول اسباب اولهم واهمهم اني ما عنديش ثقه فيك وانك متغير واحد في ايده يعمل كل حاجه ليه هتتجوزني انا، لو ضميرك مأنبك انا مسمحااك مش زعلانه منك، والسبب التاني اني كرهت الجواز اصلا منك ومن غيرك، انا عايزه اعيش لوحدي ومش عايزه حاجه تانيه 


فؤاد بحديه 

يبقي انتي يا جنه بتحكمي علي نفسك وعليا اننا نفضل كده عشان انا كمان عمري ما هتجوز واحده غيرك 


بصتله بدموع وقالت 

كلامك مش هيغير قراري يا فؤاااد، البعد ليا وليك احسن.. 


فؤاد 

بطلي تبقي بوومه ونكديه ممكن، هاني قريب اووي وهخلصك منه وانا اهو رجعتلك ومش هسيبك تبعدي عني لحظه واحده تاني، ليه معقداها يا جنه ليه بتتعبيني معاكي


ما ردتش عليه وهو قال بعصبيه 

ما ترديش مااشي... ما هي دي عادتك لما ما تلاقيش كاام تقوليه تقلبي وشك وتسكتي بتهربي عشان جباانه 


جنه بحده

انا مش جبااانه انت اللي جباان انت اللي هربت مش انا. 


فؤاد 

تمام. انا بقي قااعدلك. يا جنه ومش هنخرج لا انا ولا انتي من هنا غير لما تقوليلي انا موافقه اتجوزك يا فؤاااد


جنه 

يبقي هنباات هنا وما تتوقعش برضو انك. هتغير قراري


فؤاد 

نفترض اني سمعت كلامك يا حنه هيبقي يعني عادي عندك اتجوز واحده غيرك مش هتزعلي 


جنه ببرود 

ولا هيفرق معايا 


فؤاد بغيظ

يالهوي علي الكدب.. 


جنه 

مش بكدب.. 


فؤاد. 

بس يا بت يا كدااابه انتي، قال انا ما بعرفكيش لما بتكدبي ده انا اللي مربيكي.. 


جنه 

انا خالتي اللي ربتني ما حدش تاني.. 


فؤاد 

اممم خالتك.. وحياات خالتك يا جنه لاتجوزك وابقي عيل لو ما نفذتش كلامي وعِند بعِند بقي


جنه بقلق

زعلان من هاني وانت بتعمل زيه اهو وبتجبرني عليك 


فؤاد بحده 

اولا اياكي تقارني بيني وبين الزفت ده، واسمه ما يتنطقش علي لساانك تاني هو او اي حد غيره، ثانيا بقي انا مش بجبرك هتتجوزيني بمزاجك يا جنه وهتشووفي. 


_في الوقت ده باب الاوضه خبط ودخل سعيد ومعاه لبني اللي قالت وهي بتقرب من جنه وبتحضنها


لبني 

الف سلامه عليكي يا قلبي.. 


جنه ابتسمت بهدوء وقالت 

الله يسلمك يا لبني ما كنتيش تعبتي نفسك وجيتي. 


سعيد

لا تعب ايه هو احنا عندنا اغلي منك، والف سلامه عليكي يا جنه ان شاء الله عدوينك يارب.. 


جنه بصت لفؤااد بخبث وقالت 

الحق بيدعي عليك.. 


ضحك سعيد هو ولبني وفؤاد رد عليها بغيظ وقال

بقي دمك خفيف عليا انا دلوقتي، خليكي معاها يا لبني وعقليها بدل ما اخليها تقعد هنا في المستشفي لاخر عمرها.. 


لبني 

بعد الشر عليها وبعدين اعقل مين دي جنه ست العاقلين كلهم 


سعيد 

مش هتخلص منهم دول بيطبلو لبعض اكتر ما احمد العوضي بيطبل لنفسه... 


فؤاد 

يلا بينا طيب لبني ما تمشيش من عندها لحد ما اجي.. 


لبني 

من عينيا حاااضر... 


وخرج فؤااد هو وسعيد من عندهم ولبني قالت 

شوفتي خاايف عليكي ازاي 


جنه 

سيبك منه قوليلي هو الشيخ إبراهيم بقي بيسيبك تخرجي مع سعيد لوحدكم اهو.. 


لبني

ده عشان عرف بس انه هيجيبني ليكي، هو حاسس بتأنيب ضمير عشان كان عارف اللي هيعمله الحج هاني وسكت لحد. ما انا اللي اتكلمت 


اتنهدت جنه بضيق وعيونها اتملت دموع وقالت 

انا مش عارفه امتي هاني هيسيبني في حالي بقي.. 


ـــــــــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــــــــــــ


_وفي بيت هاني كان واقف قداام المرايا وبيبص لوشه اللي كان كله كدمات بعد اللي عمله فيه فؤااد، وبص لصورة جنه اللي متعلقه علي الحيطه وهي بفستان فرحها لما اتجوزها واتملت عيونه دموع وقال. 


هاني

مش هسيبك يا جنه وهرحعك ليا مهما كان التمن.. 


_كانت نظراته كلها مرض وتملك بشكل جنوني، وفي الوقت ده الباب خبط ورااح فتح ودخل الشيخ ابراهيم وقاله 


ابراهيم 

لا كنت هجيلك ولا اساأل عليك بس قلبي ما طاوعنيش احنا مهما حصل برضو صحاااب... 


هاني

صحاااب... بقي انا اقولك علي اللي ناوي اعمله عشان ارجع مراتي وانت ترووح تفضح سري. 


ابراهيم 

يووه خلاص ما بفتش مراتك، لو كنت راعيت ربنا فيها من لما اتجوزتها كان زمانها مراتك برضاها، انما اللي عملته فيها خلاك خسرتها 


هاني

وانا عملت كده ليه يعني ما هي كانت رووحه في الزفت اللي اسمه فؤااد من قبل ما اتجوزها 


ابراهيم

طيب ومدام انت بقي عاااارف كده وانها بتحب ابن خالتها انت اتجوزتها ليه؟ 


هاني

اللي هنعيده هنزيده ده انا ساعدت الواد فؤااد من تحت لتحت عشان يغوور من وشي ولما البت توصل للسن القانوني اتجوزها وما حدش بمنعني 


ابراهيم 

انت حرمانك من الابوه مع مراتك الاولي خلاك تتعلق بالبت دي من وهي عيله صغيره، وجوازك منها ده حرمان ومرض يا هاني ما تزعلش مني.. 


هاني بجمود

مالكش دعوه بيا وانا مش هسكت ولا يهدالي بال غير لما ارجعها ليا تاني.. 


ابراهيم 

يبقي اعذرني من النهارده انت من طريق وانا من طريق انا نصحتك وحذرتك كتير وانت ياما جيت علي البنت دي وظلمتها، بس المره دي انا مش هطاوعك في اللي انت بتعمله ده ولا هقول بكره ربنا يهديه، يا اخي ده انت لو كنت خلفت من مراتك الاولي كان زمان جنه دي قد عيالك واصغر منهم كمان، فووق لنفسك بقي واعتق البت لوجه الله..


_ما ردش عليه هاني، وابراهيم ضرب كف بكف وساابه ومشي، وهاني فضل قااااعد بيفكر ازاي يرجع جنه ليه تاني ويخلص من فؤاد خالص.


ـــــــــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــــــــــــ


_ وبالليل في ااشركه بتاعت فؤااد كان قااعد في مكتبه وقداامه جيدا اللي قالت.. 


جيدا 

كده تمام بعد الخطه دي الراجل اللي اسمه هاني حكايته هتخلص خالص وهيقضي باقي عمره في السجن


فؤاد 

تمام اللي يطلبووه ياخدوه المهم هانيي يختفي من حياتي خالص.. 


سعيد

استني بس يا فؤاد الحج هاني ايوه ما بطبقهوش واي حد عادي مش بيطيقه بس هو عمره ما تاجر في الممنوع وللحق كان بيعمل خير كتير لاهل الحاره والناااس برضوو بتحبه.. 


فؤاد بجمود

ده حق جنه حق السنين اللي هي عاشتهم معاه في عذااب، حق انه اتعدي علي اهل بيتي في غيابي يا سعيد


سكت سعيد وجيدا قالت 

اللي انت بتقوله ده صح يا فؤااد، انا هخلص كل حاحه ما تقلقش


فؤاد 

تخلصي ايه كفايه انك عرفتي توصلي للناس دي وصليني بيهم وخليكي بره الموضوع ده، بلاش تتعاملي انتي مع الاشكال دي.. 


ابتسمت جيدا وقالت 

تمام يا فؤش اللي تشووفه.. 


فؤاد 

خليك انت هنا يا سعيد واتدرب علي الحاجات اللي وريتهالك النهارده وانا هروح لجنه عشان ارجعها البيت.. 


سعيد

يا فؤاد الحاجات دي صعبه لو ما عرفتش مش هتزعل 


فؤاد 

لا هزعل وهكسر دماغ اهلك 


سعيد 

افهمهالك ازاي انا ما كملتش تعليمي، وانت موظفينك كلهم اعلي مني دول تعليم خاص اصلا، وانا بالنسبه ليهم واحد يدوب بيعرف يقري ويكتب


فؤاد 

وده المطلوب انك تعرف تقري وتكتب فااكر واحنا صغيرين ابويا وهو بيذااكرلنا كان بيقول ايه 


ابتسم سعيد وقال 

العلم في الراااس مش في الكراااس.. 


فؤاد

طيب ما انت حافظ اهو وبعدين الحاجات اللي بعلمهالك دي عايزه ممارسة ودماغ حلوه مش عايزه شهاده يعني 


سعيد. 

تمام يا صاحبي مش همشي غير لما افهم كل اللي قولتلي عليه النهارده.. 


فؤاد

تمام يلا سلام يا جيدا.. 


سعيد بخبث

طيب سلملي علي جنه.. 


_ما ردش عليه فؤااد، وجيدا كانت بتبص لاثر فؤااد بابتساامه هاديه، وسعيد ابتسم بمكر وقال.. 


سعيد 

يتحب الواد فؤااد ده، بس هو بقي بيحب مين ده المهم. 


بصتله جيدا بغيظ وقالت 

ممكن تخليك في حالك.. 


سعيد 

هو انا جيت جنبك يا سكر انتي.. 


_بصتله بغيظ وخرجت من عنده، ويعد قعد علي مكتب فؤاد وفضل يشتغل زي ما فؤاااد علمه..


ـــــــــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــــــــــــ


_وبعد شويه في المستشفي وصل فؤاد عند جنه اللي كانت نايمه واول ما دخل فتحت عينيها وبصت للباب بخضه... 


فؤاد. 

في ابه يا بنتي ده انا ما تخافيش.. 


اتنهدت بارتيااح وقالت 

اصلا اكتر حد لازم اخااف منه هو انت.. 


فؤاد 

يا خراشي علي اللساان اللي بينقط سكر، قوومي يلا جيبتلك هدوم غيري هدومك وهنمشي الدكتور كتبلك علي خرووج 


جنه

انا مش عايزه منك حاجه كنت جيبتلي هدوم من بتوعي.. 


فؤاد

قومي يا جنه انا دماغي مصدعه لوحدها من الشغل 


جنه 

ما كنتش جيت برضو كنت هقدر اخرج لوحدي عادي 


فؤاد 

خلصتي... وبعدين فين لبني مش قولتلها تستني معاكي 


جنه قامت وقالت 

ما انا قولتلها تمشي عشان كنت تعبااانه وعايزه انام.. 


_قالت كلامها واول ما قاامت حست بدوخه وكانت لسه هتقع بس هو بسرعه قرب منها واخدها في حضنه وقال.. 


فؤاد 

علي مهلك يا حبيبتي بالرااحه 


حاولت تبعد عنه وقالت 

ما فيش حاجه اوعي كده.. 


فؤاد بخبث 

اهدي بس لو سيبتك هتقعي 


جنه 

مش هقع انا بس دايخه عشان ما اكلتش كويس.. 


_قالت كلامها وبعدت عنه وهو ساابها تبعد. بمزااجه، واخدت الهدوم اللي هو جايبها ودخلت الحمام اللي في الاوضه وهو قالها بصوت عالي وخبث.. 


فؤاد 

جايبلك كل حاجه ممكن تحتاجيها هاا


جنه بحده 

لمم نفسك 


فؤاد ضحك وقال 

طيب لو محتاجه مسااعده قولي احنا في مقاام المخطوبين.. 


جنه 

جاتك خبطه في دماغك اخرس خالص، وسيبني اركز.. 


فؤاد 

تركزي ايه انا مديلك الهدوم تلبسيها مش تفصليها يا بت العبيطه.. 


_ما ردتش عليه وخرحت بعد شويه وهي لابسه بنطلون جينز اوفر سايز وعليه سويت شيرت لونه ابيض وكان شكلها طفولي جدا فيهم  وقالت بتوتر.. 


جنه 

ايه اللي انت جايبه ده شكلي عبيط اووي فيهم.. 


قرب منها فؤااد وقال 

هي دي جنه اللي انا سيبتها زمان، اللي عندها 16 سنه، عدو 8 سنين بس انتي لسه زي ما انتي العمر ده ما زادكيش غير حلاوه وبس.. 


بعدت عنه وقعدت علي السرير وطلعت الكوتشي اللي هو جايبه ولسه هتوطي عشان تلبسه بس هو حط ايده علي كتفها وقال.. 


فؤاد 

انتي دايخه ولو وطيتي هتصدعي اكتر.. 


جنه بتوتر

مانا عايزه البس الكوتشي 


فؤاد. 

انا موجود اهو يا قلبي.. 


_وقعد علي ركبته قدامها علي الارض ولبسها فعلا الكوتشي وبصلها بأبتساامه عاشقه وقاال. 


فؤاد 

تمام كده يا قلب فؤااد 


ما ردتش عليه وقاامت وقفت وقالت 

يلا انا خلاص جااهزه اهو.. 


مسك ايدها وقال 

يلا بينا 


جنه وهي ماشيه ورااه 

سيب ايدي يا فؤاااد


اتجااهل كلامها وقال

تعرفي اسمي ده انا ديما مش بحبه وانتي عارفه كده من زمان، تقيل ومش لايق علي سني، بس لما انتي بتنطقيه قلبي بيرفرف كده واحبه.. 


جنه بغيظ 

بطل محن وسيب ايدي.. 


وقف فؤاد. وقالها

ابتديتي تستفزيني 


جنه 

وايه اللي يستفزك انت مش من حقك اصلا تمسك ايدي 


فؤااد ساب ايدها وقاال

فعلا مش من حقي امسك ايدك بس من حقي اعمل كده.. 


_قال كلامه وشالها بين ايديه قدام الناااس كلها اللي بصتلهم وهي وشها قلب احمر وقالت بخجل وتوتر. 


جنه 

ما تهزرش يخربيت شكلك نزلني... 


فؤاد 

يخربيت لساان امك الطويل ده يا شيخه.. 


وبص للنااس اللي بتتفرج عليهم وقال 

عقبال عندكم المدام حامل ودايخه.. 


_بصتله بصدمه وبدأت الناااس تباركلهم وهي خبت وشها في حضنه عشاان ما حدش يشووفها، وهو مشي بيها وكان مبتسم ومبسووط من حركتها العفويه وهو حاسس بنفسها قريب منه وهي ماسكه فيه بأيديها الاتنين ومحاوطه رقبته، واول ما وصل قدام عربيته شاور للسواق يفتحله الباب واول ما حطها في العربيه بعدت عنه وقالتله بخجل وضيق.  


جنه 

انت رخم علي فكره.. 


مسك خدودها بايديه الاتنين وقال 

وانتي بتبقي قمر وانتي مكسووفه يخربيت حلاوتك تتاكلي اكل كده.. 


_قال كلامه وباااسها من خدها فبرقت بصدمه وبعد عنها وقفل الباب، وابتسمت بتلقائيه وافتكرت ان الحركه دي كان بيعملها معاها ديما لما كانت صغيره واول ما قعد جنبيها والسواااق اتحرك بالعربيه خبت ابتساامتها بسرعه فهو ضحك وقال.. 


فؤاد

شوفتك وانتي بتضحكي بتخبي ايه عليا؟ 


بصت ناحية الشبباااك وقالت 

احترم نفسك بقي وما تكررهاش تاني انا كبرت مش عيله صغيره قدامك 


فؤاد قرب منها وقال بصوت واطي 

السواق الحارس بتاعي معانا في العربيه فلمي لساانك، وبعدين انا بوستك كده بتلقائيه، وعلي فكره برضو مهما كبرتي هتفضلي في نظري جنه الطفله اللي كنت بشيلها بين ايديا وادلع فيها وبيبقي احلي وقت بقضيه وانا معاها وغرقان في براءتها.. 


كلامه ليها خلاها تتوتر جدا وقالتله

ارجع اقعد مكانك ولم نفسك بقي احسنلك،ده لو عايزني افضل محترماك قدام الناس.. 


_ابتسم بهدوووء وبعد عنها شويه  ، وفضلو طول الطريق ساكتين لحد ما حست اختلاف في الطريق وقالتله بقلق.. 


جنه 

هو انا مش فاااكره الطريق كويس بتاع بيتك، بس دي مش طريق البيت احنا رايحين فين؟ 


فؤااااد 

اسكتي هو انا ما قولتكيش؟ 


جنه 

ما قولتليش ايه ربنا يستر؟ 


فؤاد 

لا خير ما تقلقيش مش انا قبل ما انزل مصر مدير اعمالي كان اشترالي كام رأس مال هنا عشان انزل مسنود وليا قيمتي وهيبتي في البلد، فمن ضمن بقي الحاجات اللي اشتراها اوتيل فايف استار في التجمع.. 


قربت منه جنه وقالت بصوت واطي 

هو انت كنت حرامي في اوربا سرقتهم وجيت يعني 


ضربها علي كتفها بخفه وقال 

ليه النيه الزباله دي، ومش انتي بس اللي قولتيلي كده ده الواد سعيد وامي، في ايه كنت شغال شيخ منصر قبل ما اساافر ولا ايه 


جنه 

ما هو غريب يعني انت في 8 سنين عملت الفلوس دي كلها ازاي؟ 


فؤاد 

اولا ده توفيق من عند ربنا ومالهاش دعوه بالوقت في حد ممكن يشتغل فووق ال12 ساعه واخر الشهر ياخد تلات اربع الاف جنييه وفي ناااس تانيه بتشتغل سعات قليله في اليوم وبيقبضو بالدولار، دي تقسيمه من عند ربنا بيرزق فيها اللي هو عايزه، وانا ربنا رزقني بحاجات كتير تعبت واشتغلت وربنا كرمني بزيااده علي تعبي ده، والحظ لعب معايا وجاتلي فرصه عرفت استغلها صح ولسه انا دلوقتي مليونير وقريب اوووي هبقي مليادير.. 


جنه 

ربنا يوفقك 


مسك ايدها وقال 

وبرضو مقابل كل ده خسرت كتير، كنت كل ليله وانا في الغربه قلبي بيوجعني عشان بعيد عنكم، واكبر خساره خسرتها هي انتي يا جنه بس خسارتك قابله للتعويض، اديني بس فرصه وانا هنسيكي كل اللي عدي. 


سحبت ايدها من ايده وبصتله بدموع وقالت

انت قصااد خسارتك كسبت كتير، انما انا خسرت بس وما كسبتش حاجه وخسارتي مالهاش تعويض يا فؤاد.. 


_تفتكرو بقي هيقدر فؤاد يعوضها عن كل التعب اللي شاافته ولا القدر مخبيلهم ايه؟ 


نتقابل الحلقه الجايه

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

#بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي

         الفصل الثامن من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا 

تعليقات