رواية سر تحت الجلباب الفصل الثامن 8 بقلم سلوي عوض

رواية سر تحت الجلباب الفصل الثامن 8 بقلم سلوي عوض 

#سلوي_عوض

#سر_تحت_الجلباب 

بارت 8 

نورا خلاص خليك، أنا هنعس كده كده.

تيم: مينفعش اسيبك، هو احنا لينا غير بعض.

نورا: ربنا يخليك ليا.

تيم: ويخليكي ليا يا حبيبتي.

السرد: لنتركهم ونذهب إلى ناعسه حيث كانت تشعر بانقباض في قلبها وثقل في رأسها.

ناعسه: استر يارب، جلبي مجبوض جوي وراسي تجليه… يكونش العيال فيهم حاجه… استرها يارب. اتصل علي الواد اشوفه.

السرد: لتتصل ناعسه على تيم.

تيم: بغضب ايوه يا اما.

ناعسه: انتو فيكم حاجه؟

تيم: وانتي من ميته بتحسي بينا.

ناعسه: يا ولدي طمني عليكم.

تيم: بجولك ايه يا اما انسينا احسن واحنا مش هناجو البلد تاني.

ناعسه: طاب طمني الاول.

تيم: بتك عيانه جوي جوي، والجيران الغرب هما اللي واخدين بالهم منيها.

ناعسه: يا مري يا بتي… خيتك مالها؟

تيم: بجولك بتك عيانه ايه… في ايه؟

ناعسه: انا هجيكم مصر.

تيم: وهتسيبي الخدمه ف بيت العمده؟

ناعسه: اجفل دلوك، ولما اجيكم يحلها ربنا.

السرد: لتغلق ناعسه الهاتف مع ولدها.

ناعسه: اعمل ايه دلوك… ده الفرح جدامه يومين.

السرد: لتفكر ناعسه.

ناعسه: انا احسن حاجه اتصل عليها واجولها اني مسافره مصر عشان اجيبلها حاجه هتخليها جميله جوي جوي من عند واحده سودانيه بتعمل خلطات عرايس… وابجا اعملها اي خلطه واديهالها.

السرد: لتتصل ناعسه على جليله.

جليله: ايه يا ناعسه في حاجه؟

ناعسه: اه يا ست الحسن والجمال في خبر حلو جوي.

جليله: خير في ايه؟

ناعسه: في واحده سودانيه ف مصر بتعمل خلطات تخلي وش الواحده ينور، وغير كمان ريحه الجسم بتبجا تجنن، ده غير حنه الشعر بتتحط ساعتين وتخلي الشعر ناعم حرير.

جليله: بجد؟ مين جالك؟

ناعسه: بتي لما كانت هنا جالتلي إن صاحبتها عملت كده والناس كانو هيتجننو عليها من جمالها وحلاوه ريحتها.

جليله: طاب مين هيجبلي الحاجه دي؟

ناعسه: هيا الست ديه مبتوصلش الحاجه للصعيد.

جليله: طاب والعمل؟

ناعسه: انا كت بجول اسافر اجيبلك الحاجه ديه واجي علي طول.

جليله: حلو جوي، خلاص روحي، وانا هرتب الجناح بتاعي انا وباجي الشغالين… بس اوعي تتاءخري.

ناعسه: له، مسافه السكه.

جليله: له ابجي ريحي ساعتين عند عيالك.

ناعسه: ربنا يخليكي ليا يا ست الحسن والجمال، ده خيتك شاديه ديه هتولع من جمالك.

جليله: بس اوعي حد يعرف اني شيعتك مصر عشان تجيبلي حاجه.

ناعسه: له طبعا، مجنونه انا اياك.

جليله: طاب تعالي خدي فلوس.

ناعسه: انا معايا، وكله خيركم.

جليله: طيب خلاص لما تاجي ابجا اديلك.

السرد: لتغلق جليله الهاتف مع ناعسه.

جليله: ايوه كده… احط الحنه علي شعري واظبط حالي… وابجا احلي من الجوجه شاديه… فرحنالي جوي ببوجين البياض اللي عنديها… وكمان مع بودره العفريت هتجعد تتهرش وجسمها يبوظ… احسن حلال فيها.

السرد: ونتركها ونذهب الي زاهر، كان زاهر يجلس يتذكر الماضي.

السرد: والدته تعد لهم الافطار.

نجيه: اما نجيه ايه يا زاهر، عاوز ايه؟

زاهر: يا اما ابوي وحشني جوي.

نجيه: ربنا يهديه ويرجع يا ولدي.

زاهر: يا اما بجاله كتير جوي غايب، والعيال بيعايروني وبيجولولي ابوك طفش وهملكم.

نجيه: له يا ولدي، ده سافر يدور علي شغل ف بلد جارنا عشان يكفي علينا.

زاهر: طاب خلاص يىجي… انتي متروحيش تخدمي عند حد.

نجيه: ونعيشو منين طيب؟

زاهر: انا اشتغل واصر ف عليكم.

نجيه: نشتغل ايه بس؟

زاهر: اي حاجه، المهم اصرف عليكي وعلي اخواتي.

نجيه: محدش هيرضي يشغلك يا زاهر.

زاهر: عشان صغير يعني، بكره اكبر.

نجيه: له يا ولدي، مش عشان صغير.

زاهر: طاب جوليلي ليه يا اما؟

نجيه: عشان ابوك حرامي… ابوك جبل ميهج من البلد سرج الراجل اللي كان شغال عنديه، والعمده حكم علينا هو وكبارات البلد اننا نسدو الدين.

زاهر: طاب واحنا هنجيبو منين؟

نجيه: اديني بشتغل وبسد يا ولدي، واللي بيتبجي بناكلو بيه.

زاهر: وهو الجرجوش المنيخ ف مايه يبجا وكل؟ يا اما تجدري تجوليلي من ميته مولعتيش البابور وعملتي عليه؟

نجيه: هنعملو ايه بس يا ولدي؟

زاهر: خلاص يبجا نرحلو من البلد دي.

نجيه: نرحلو؟ نروحو فين بس يا ولدي؟

زاهر: بلاد الله واسعه.

نجيه: مش هنجدرو، العين علينا يا ولدي.

السرد: ليقرر زاهر الخروج.

زاهر: خلاص انا هخرج واتصرف.

نجيه: هتتصرف منين بس يا ولدي؟

زاهر: خلاص يا اما.

نجيه: عيني عليك يا ولدي… شيلت الهم وانته عمرك سبع سنين.

السرد: ليخرج زاهر ويترك والدته، ويجد الاطفال يلعبون.

السرد: يقترب منهم.

زاهر: لاعبوني معاكم.

الاطفال: احنا منلعبوش مع واد الحرامي.

السرد: ويقذفونه بالحجاره حتى يصاب في رأسه.

السرد: يجلس زاهر بجانب شجره وهو يبكي.

السرد: يقترب منه رجل من رجال الجبل.

عطوه: مالك يا واد؟ وايه الدم اللي علي وشك ديتي؟

زاهر: العيال مرضيوش يلاعبوني وضربوني وبيجولولي يا واد الحرامي.

عطوه: انته واد مين؟

زاهر: انا واد فاوي ابو راسين.

عطوه: انته بجا اللي ابوك سرج بابور الطحين؟

زاهر: ايوه هو… بس هو سرج، انا واخواتي وامي ذنبنا ايه؟

عطوه: ذنبكم ان ابوكم حرامي، والناس مبترحمش.

زاهر: انا جعان جوي، هموت من الجوع.

عطوه: تعالي معاي أوكلك.

زاهر: طاب… هو انته مين؟

عطوه: انا عمك عطوه كبير المطاريد.

زاهر: ده البلد كلها بتخاف منكم.

عطوه: هما الناس كده يا ولدي، ميمشوش غير بضرب الكرباج.

زاهر: خلاص خدني شغلني معاك.

عطوه: طاب وانته هتجدر تشتغل ايه معانا؟ احنا شغلنا كله خطر.

زاهر: اخدمكم لغيت ما أكبر وأشد عودي، وبعد كده اطلع معاكم.

عطوه: باين عليك زكي وهتنفعنا، بس احنا بنعملو اللي بيشتغل معانا.

زاهر: علمني وانا مش هجول لحد.

عطوه: له، ده علام تاني… جوم تعالي معاي.

السرد: يعود زاهر بالذاكره.

زاهر: الله يرحمك يا أبا عطوه.

السرد: يمسح دمعه الهارب من عينيه.

السرد: ونترك زاهر ونذهب الي القاهره، حيث وصلت ناعسه شقه اولادها.

السرد: تجد ابنتها حرارتها مرتفعة.

ناعسه: اسم الله عليكي يا بتي.

تيم: ياريتك بجا تجعدي جارنا وتاخدي بالك من بتك.

ناعسه: صدجني يا ولدي غصب عني.

السرد: يضرب تيم زجاج الشباك بيده، لينكسر الزجاج وتجرح يده.

ناعسه: بخوف… ليه كده بس يا ولدي؟ استني اجيبلك بن عشان اكتم الجرح.

تيم: الجرح ف جلبي يا اما، مش ف يدي.

السرد: تفيق نورا.

نورا: بتعب… اما؟ يا اما؟

ناعسه: انا هنا يا نور عيني.

نورا: صح يا امي انتي جاري؟ ولا انا بحلم؟

ناعسه: له انا جاري صح يا بتي.

تيم: اه جات، بس اكيد هتسافر تاني وتسيبنا… نفسي الاقي مبرر واحد للي احنا فيه، وانك تعيشي ف بلد واحنا ف بلد، وكمان احنا ملناش حد هناك… عايشه هناك ليه؟ مستحمله الذل والمرمطه والخدمه ليه؟ قوليلي يا اما ليه… ولا تكوني مش امنا واحنا ناس تانين؟

ناعسه: انا مكتش ناويه احكي حاجه خالص… لكن هجولك عشان تعرف انا جاعده ف الصعيد ليه… وانته بس متسمع وتحكم… لو جولتلي هملي الصعيد وعيشي معانا هعمل كده.

تيم: احكي يا امي.

السرد: لنتركهم ونذهب الي خيم الغجر.

السرد: نقاوه تجلس مع ونيسه.

نقاوه: افهم بجا ايه اللي ف راسك، ومن ميته وانتي بتطيجي عرفه واد العمده؟

ونيسه: انتي عرفتي ان نظمي هيتجوز بت العمده شاديه؟

نقاوه: جوللي كلام غير ديتي.

ونيسه: هيا ديه الحجيجه.

نقاوه: اه يا واد المراكيب.

ونيسه: عشان كده لازم اخد حجي واعلمه الادب، وعرفه هو الطعم اللي هصطاد بيه نظمي واخليه يحب علي رجلي من تاني.

نقاوه: ازاي بجا يا فالحه؟

ونيسه: لسه بفكر…

نقاوه تنظر لونيـسه بتحذير.

نقاوه: بس اوعي النار اللي عاوزه تحرجيهم بيها تحرجك انتي.

ونيسه: متخافيش، انا هخليلك عرفه خاتم ف صباعي وميجدرش يعيش من غيري.

السرد: دجيجه واحده.

نقاوه: ربنا يستر.

السرد: تسمع ونيسه صوت العم نجيب.

ونيسه: تعالي يا حكيم.

السرد: نقاوه.

نقاوه: عارفه، اروح اعمل شاي.

ونيسه: عافيه عليكي.

السرد: يدخل الحكيم وتخرج نقاوه.

نجيب: عملتي ايه؟

السرد: لتقص عليه ونيسه كل ما فعلته وما تنوي فعله.

نجيب: عافيه عليكي، انتي كده صح، وزودي العيار حبتين كمان.

ونيسه: ازاي؟

نجيب: في اعشاب معاي هديهالك، وكل ما عرفه ياجيكي حطيهاله ف الشاي، طعمها زي الجرنفل.

ونيسه: جصدك يعني اني اخليه مدمن؟

نجيب: اه.

ونيسه: لكن انته جيبت الاعشاب ديه منين؟

نجيب: انا زارعها عندي ف الخيمه، ومحدش يعرف غيرك انتي بس يا بتي.

ونيسه: طاب وبعد كده؟

نجيب: هيبجا مركوب ف رجلك عشان تجدري تنفذي بجيه خطتك.

ونيسه: طاب وانته بتساعدني مش احسنلك انك تهملي ارجص عشان الفلوس اللي بتاجي من ورايا؟

نجيب: ده سر، بعدين تعرفيه.

ونيسه: حاسه وراك كتير يا حكيم.

نجيب: كتير جوي يا بتي.

السرد: لنتركهم ونذهب الي القاهره.

السرد: ناعسه بعد أن قصت كل شيء علي اولادها.

ناعسه: جولولي بجا رأيكم ايه؟

السرد: يقترب منها تيم ويقبل يديها.

تيم: معجوله يا امي انتي اتحملتي كل ديتي وحدك.

نورا: بتعب… سامحينا يا امي، احنا كنا ظالمينك.

ناعسه: مسمحاكم يا بتي، وربنا يسامحنا كلنا.

ناعسه: هاه، اجعد بجا واهمل الصعيد؟

تيم: له يا اما، عاودي علي الصعيد.

نورا: ايوه لازما تعاودي يا اما، بس توعديني تخلي بالك من نفسك.

ناعسه: يعني ده كلامكم؟

تيم: ايوه يا اما، كلامنا، وربنا معاكي ومعانا ومتخافيش علينا.

ناعسه: طاب طمني عليك، مافيش واحده كده ولا كده شغلت بالك؟

تيم: بعدين يا امي… بعدين هجولك.

نورا: ولدك يا اما بيحب بت ناس عليوي جوي معانا ف الجامعه.

تيم: يعني لازم تتسحبي من لسانك.

ناعسه: بت مين يا تيم؟

تيم: بت علي ابو العينين يا اما.

ناعسه: علي عنديه تلت بنات، الناهو فيهم؟

تيم: بتعجب… وانتي تعرفيه منين يا اما؟ ده واصل جوي.

ناعسه: جوللي بس، هيا مين؟ حنان ولا همت؟

ولا الصغيره تمار.

تيم: الله… انتي تعرفيها منين يا اما؟ جوللي بجا.

ناعسه: إنشاءالله هتكون من بختك ونصيبك، البت طالعه زي فلجه الجمر زي امها الله يرحمها، اصل دره كانت ملكه جمال بس ماتت وتمارا سنها خمس سنين.

تيم: الله، ده انتي عارفه كل حاجه عنيهم!

ناعسه: ف الوجت المناسب هتعرفو باجي الحكايه.

نورا: يعني نفهمو من كده أن في معرفه بينك وبين ناس تمارا؟

ناعسه: انا اتاءخرت ولازم اعاود البلد.

تيم: شكلك عندك لسه اسرار كتير يا امي، بس اوعي تطلعي ف النهايه مش امنا واحنا مش ولادك.

ناعسه: له يا ولدي… دي هيا الحجيجه الوحيدة ف حياتي… انته وخيتك.

         الفصل التاسع من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا   

تعليقات