رواية حافية القدمين الفصل السادس 6 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية حافية القدمين الفصل السادس 6 بقلم نورة عبدالرحمن

جسور : في ايه

عم يسرى : شرفت يابو نسب في بيتك ..

جسور : انت بتعمل ايه هنا .

عم يسرى : مفيش هو توقيع صغير من بنت اخويا وهنمشي من غير ما نعمل اي حاجه لكن لو بتقول مش هتوقع مش عارف ممكن نعمل ايه ..

كان عم يسرى حابس اللعيله كلها ومعاه رجاله كتتير

يسرى بحرج : ععمي انت بتعمل ايه..

العم : قلتلك بعمل ايه قربي يابنت اخويا وقعي الورق هنا وهنمشي من سكات..

يسرى : حاضر. حاضر

جسور كان هيتجنن ازاي يعملوا كده صرخ بيها : انتي تعملي اي... متوقعيش حاجه..

العم : وقعي يايسرى عشان متخسريش جوزك وأهله

يسرى قربت ووقعت بسرعه وبعدت عن عمها 

العم : حلو قوووي ودلوقتي اقدر اقولك مبروك جوازتك يابنت اخويا يلاا بينا يا رجاله..

جسور بغضب : انت عبيطه..

ياسو : انت بتكلمني كده ليه انا عملت اي .

جسور بانفعال  انا قولت ايه متتزفتيش وتوقعي انت غبيه.. غبيه 

ياسو حست انها اتحرجت عشان هزقها قدام أهله وطلعت اوضتها بتعيط... هي اساسا محرجه عشان اللي حصل من عمها تيا طلعت تجري وراها

وجسور صرخ بيها فستين داهه ..

ام جسور: دي اخرت اللي يتجوز من الشارع وياعالم هيحصل ايه تاني..

جسور : خلاص ياامي كفايه

الام فريده : اه طبعا هتدافع عن النسب اللي يشرف 

ايلاف كانت بتبص ليه بخبث لما قالت : انت لسه عندك وقت تصلح غلطك يا جسور ..

جسور : انا غلطت اه بس غلطت في الماضى إنما الحاضر والمستقبل مش هغلط ولا هختار غلط ابدا اطمنوا..

وخرج وسأبهم...


***********

في مكان تاني شقه هاديه بعيده عن الكل كان وسيم الراعي الاخ الاكبر لجسور اللي كان يمتاز بهدوئه وحكمته ورزانته ..لابس بيجامه ونايم في سريره وفي بحضنه بنت جميله في الخامسه وعشرون من عمرها.

وسيم باس خدها وهمس ليها : سرحانه بأيه

أسيل : خايفه 

وسيم اعتدل في جلسته وبص ناحيتها بقلق : خايفه من اي

أسيل : خايفه من بكرى .. خايفه يجي اليوم اللي تتخلى بيه عني. 

وسيم قطب جبينه وقال: اي الكلام ده ياحبيبتي انا مصدقت لقيتك

أسيل : وسيم اوعدني مش هتسيبني ابدا 

وسيم باستغراب : اي اللي يخليكي تفكري كده .

أسيل : معرفش 

وسيم : ده انا اسيب الدنيا دي كلها وانتي لا 

أسيل بصت على الأرض وهي بتفرك أيدها : يعني مش هتزهق مني

وسيم حاوط خصرها وشدها ليه وقال : عمرك شفتي في حياتك  حد يزهق من روحه

حطت أيدها على صدره بتبعده وقالت :وإيلاف مراتك

وسيم : انتي حبيبتي ومراتي وكل حاجه وبأسها وهي بادلته وغابوا فعالمهم.. الهادي البعيد عن الكل


**********

في وقت متأخر رجع جسور البيت وكان هيطلع اوضته لكنه اتفاجأ بايلاف قدامه : بتعملي ايه لسه سهرانه

ايلاف : اه كنت بتكلم مع ايمي وبكرى راجعه من السفر 

جسور : همممم ووسيم امتى هيرجع من السفر

ايلاف : اسبوع بالكتير..

جسور : ماشي تصبحي على خير .

ايلاف : جسور 

جسور وقف وبص ناحيتها 

ايلاف :بلاش تعمل كده انت بجوازتك.من البنت دي بتدمر حياتك 

جسور ضحك ومسح عينه وهو بيقول : والله ايه تخطيطك لحياتي عشان ماتتدمرش 

ايلاف : انا عارفه انك لسه مجروح من الماضي لكن متسيبش ده يأثر على مستقبلك

اتغيرت ملامحه للغضب وهي لما شافت ملامحه كده رجعت ورى وقالت بخوف:  انا بتكلم عشانك

جسور :  الماضي يدمرنا .. فضل اي فحياتي متدمرش قولي اتكلمي .. انا قتلت ابويا .. وخسرت سنتين من حياتي ولما صحيت كانت خطيبتي اللي كانت هتكون مراتي اللي عشنا اكتر من خمس سنين بنحب بعض بقت مرات اخويا الكبير فضل اي من حياتي

ايلاف : انا ووسيم اتجبرنا عالجوازه دي والمفروض تنسى الماضي وتكمل 

جسور : ما انا نسيت اهوو نسيت واتجوزت ومكمل فحياتي لكن واضح انتي اللي مش عارفه تنسي وواه مين اللي جبرك تتجوزي اخويا وانا لسه في المستشفى بين الحياه والموت هاا ايه ..

ايلاف اتوترت وقالت : انا بتكلم عشان مصلحتك تصبح على خير وراحت تجرى على اوضتها..لكنه مسك أيدها بغضب وشدها عند الحيطه وهو بيقول ...

في الوقت ده كانت يسرى خارجه من اوضتها وشافتهم وقالت بصدمه:  انت بتعمل ايه ..

ايلاف ...

جسور ....

يتبع

#حافية_القدمين 6

#بقلم_نوره_عبدالرحمن

          الفصل السابع من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا  

تعليقات