رواية غرام المعلم الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم مايا النجار

رواية غرام المعلم الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم مايا النجار 

🔥غرام المعلم🔥

في الاسفل تخرج من غرفتها بعد نوم طويل بشده تنظر إلى التي تجلس علي الأريكة وهي تاكل بعض المسليات لتقول هي بغرور.فين الفطار يا حماتي


تنظر اليها سعاد وتقول بقرف وهي تعدل جلستها.ادخلي المطبخ شوفيلك اي حاجه اطفحيها


دلال بغضب.طفحك كلب يا وليه يا خرفانه قومي يا وليه شوفيلي حاجه اكلها مش كفايه  القرف اللي شوفته من اول يوم 


سعاد بغضب.انتي بتعلي صوتك عليا و كمان بتغلطي انتي لحقتي نسيتي ابني جايبك من فين يا رقاصه


تضحك دلال ضحكه عاليه بشده وتقول.ومالها يا نن عيوني الرقاصه الرقاصه اللي مش عجباكي دي خلت ابنك خاتم في أيدها خليته يبوس ايدها علشان بس ترضى انها تتجوزه اوعي تفكري انك ممكن تركبي و تدلدلي رجلك عليا يا سعاد لا يا حبيبتي اتغطي كويس الكلام اللي خارج من بقي يتنفذ بدل ما تزعلي  وانا زعلي وحش اوي نصيحه متجربوش 


كانت سعاد ان تتحدث ولاكن يخرج جاسم من الغرفه يقول بإنزعاج وهو يفرق عيونه.في ايه علي الصبح ايه الصوت ده 


دلال بغضب.تعالي يا راجلي شوف الست امك اللي بقولها بس عاوزه افطر فتحت عليا بوابه جهنم علي الصبح ولا فكرت اني لسه عروسه ولا اني مرات ابنها ولا اي حاجه ده حتي معملتش اعتبار ليك يا دكر لا بقولك ايه انا مش جايه هنا علشان اتبهدل انا هلم حاجتي و همشي


جاسم بسرعه ولهفه.تمشي تمشي فين يا دودو ده بقي بيتك في حد يمشي من بيته اهدي انتي و روقي اعصابك وانا هعملك كل اللي نفسك فيه


دلال بتمثيل الحزن.و علي ايه يا خويا انا بتهان من يوم الصباحيه استني ايه تاني سبني امشي مش كفايه قبلت اقعد مع امك في نفس الشقه لحد ما تجيبلي بدل العفش اللي طليقتك خدته ده جزاتي يا جاسم 


جاسم بنفس اللهفه وهو ينظر الي والدته بغضب.لا يا حبيبتي حقك عليا انا ادخلي الاوضه و الاكل يجي لحد عندك يا عمري ادخلي ارتاحي


دلال بدلع وهي تنظر إلى سعاد التي تنظر اليها بغضب عارم وهي لا تعرف ان تنطق بكلمة واحده.علشان خاطر عيونك يا جسومي هدخل وياريب الفطار ميتاخرش علشان انا جعانه و تعبانه اوي 


جاسم وهو ينظر خلفها.الف سلامه عليكي يا قلبي


تدخل دلال الي الغرفه لينظر جاسم الي سعاد ويقول.في ايه ياما مش كفايه خلتيني اطلق غرام دلوقتي عاوزه تخربي حياتي مع دلال لا بقولك ايه انسي اني اسلم ودني ليكي تاني اوعي تلمسي دلال بكلمه بعد كده و هي دي اللي هتجيب حقنا من المعلم و غرام انا بقولك اسمعي كلام دلال 


سعاد بغضب.انا اللي اسمع الكلام يا جاسم بدل ما تنزل علي وشها بالقلم علي اللي قالته ل امك تقول كده ده اخره تعبي عليك


جاسم.بقولك ايه يا ام جلال انا صاحي مصدع ومش طالب نكد انا بقولك دلال خط احمر اه وكلمي ابنك او جوزك عاوز فلوس اجيب عفش بدل اللي بت الكلب خدته النهارده ياما دلال مش هتستحمل القعده هنا 


كانت سعاد ان تتحدث ولاكن تسمع التي تقول بصوت عالي.جااااسم الفطار فين


جاسم بتوتر.ثواني ثواني يا روحي و جاي اهو


ويقول الي سعاد.يلا ياما ادخلي اعملي لها فطار قبل ما تزعل تاني انا هدخلها وانتي متتاخريش علينا 


يذهب جاسم الي الغرفه وتنظر خلفه سعاد وهي لا تصدق التي يحدث هي الان اصبحت خادمه لي زوجت ابنها لا تعلم بان التي حدث بدات جحيم دلال التي سوف تاخذ حق أشخاص كثير وهذه هي البداية وهذه اول خطوه لاخذ حق غرام بدون ما تفعل شئ يأتي من يخلص التي حدث بها وهي تجلس في أحضان المعلم (اللهم اضرب الظالمين بالظالمين وأخرجنا من بينهم سالمين)


في صباح يوم جديد كان ينظر لها وهي تنام في أحضانه بعد ليلتهم في الأمس لا تغفل عيونه من شدة الخوف من ان يكن كل شيء حلم يخاف من ذلك بشده لهذا لا يفعل شئ سوا ان يتامل وجهها وهي تنام بتعب من التي فعله فيها يمسح على وجهها وهو يلوم نفسه علي عنفه معها وبانه اتعبها بشده ولاكن غصب عنه لا يتحمل ان تكن بين يده ولا يعنفها او يشبع نفسه منها ينظر إلى مقدمه صدرها التي تظهر من اسفل الشرشف يبتسم بسعاده وفخر وهو يري علامات ملكيته عليها وعلي كل إنش في جسدها ينزل لكي يقبل شفتيها وهو يريد منها ان تفيق لكي يعيد التي فعله بالامس يبعد عنها بعد ما رفعت يدها علي وجهه وبعدته عنها وهي تقول بنعاس وتعب.بس بقي 


يمسك موسى يدها ويقول.هو ايه اللي بس يا بت 


لا ترد عليه غرام لانها عادت الي النوم ثانيا لينفخ موسى بغيظ منها ويبعد الشرشف عنهم بقوه ينظر إلى جسدها التي نصفه فوقه و النصف الآخر علي السرير ليسحبها له اكثر ويجعلها فوقه بالكامل تشعر غرام بحركه وقحه منه لتنفزع من النوم وتقول بغيظ و نعاس.سبني انام حرام عليك بقي


موسى برغبه وهو ينزل يده علي جسدها بوقاحه.سبيني انتي اكمل اللي متعملش امبارح بقي يا فرسي تفرهد من اولها كده انا قولت هتعرفي تسدي مش كده 


غرام بخجل وتعب.علي فكره انا مفكرتش انك تطلع سافل كده كنت واخده عنك فكره انك محترم 


موسى برغبه ووقاحه.محترم ده لما اكون بديكي دروس نحو أميّة مش بدي


يقطع حديثه غرام التي وضعت يدها علي فمه وتقول بخجل شديد.لا والنبي بلاش قله ادب كفايه اللي قولته امبارح بليز كفايه يا موسى 


موسى بحراره.فعلا كفايه كلام انا عاوز فعل دلوقتي حالا 


يقول كلامه و يلفها اسفله لتصراخ غرام بوجع وقبل ما تعترض على التي يفعله كان هبط علي شفتيها ياكلهم بقوه كبيره وهو لا يريد ان يتركهم يريد ان يظل الي اخر نفس فيه ياكل في شفتيها التي مثل حبه الكريز  يبعد عنها بعد ما ان انقطع نفسها ويقول بعشق وهوس.بعشقك يا فرسي بعشقك مجنون بيكي ازاي خليتك تبعدي عني ازاي انتي من النهارده مش هتبعدي عن حضني دقيقة واحده هتفضلي معايا ومفيش حد هيلمح منك شعره انتي بتاعتي انا بس بتاعتي 


تدمع غرام من كلامه التي يمس قلبها بشده وتقول.وانا بحبك اوي يا موسى بحبك والله معرفتش ده غير لما بقيت معاك عرفت اني محبتش غيرك في الدنيا سامحني اني كنت غبيه و ضيعت سنين لينا واحنا بعاد عن بعض اسفه


موسى بعشق وهو يقبل رقبتها.بسسس متتأسفيش ولا تقولي اي حاجه غير عاوزاك يا موسى غير كده مش عاوز اسمع حاجه 


يقول كلامه وياكل رقبتها بمعنى الكلمه لتقول غرام بوجع شديد.موسي خلاص ابعد موسى والله هصرخ


موسى برغبه شديده.اصرخي يا غرام اصرخي يمكن صراخك يهدي وجع قلبي و ينسيه اللي حصل فيه


يقول كلامه ويهبط عليها بقوه اكبر من قبل وكانه ينتقم من البعد لا يريد ان يبعد عنها يريدها اكثر لا يعرف يكن معها هادئ بل بالعكس يكن عنيف بشكل يصدم غرام 


في الاسفل كان يوجد من يكن متحمس لكي يري ذلك الملاك التي خطفت قلبه ما ان راها عشقها بسرعه غريبه ليظن الجميع بانه يمزح او يتسله ولاكن لا يعلمون بانه احبها فعلا احبها لدرجة انه يتشوق الي رؤيتها احبها من اول نظره قلبه لا يكن بيده ليتحكم به هو اختار من يحب و لا يريد سواها يخبط علي الباب لتفتح له مسك ويقول وهو ينظر الي الداخل.مسكي ازيك يا حبي


مسك بهدوء.كويسه يا مروان ياخويا مش جوه يا حبيبي بطل تبص لا تتعمي 


ينظر اليها مروان ويقول بإستغراب وبعض الخوف ان تكن ذهبت.اومال راحت فين اوعي تقولي انها رجعت ل أهلها تاني 


مسك.لا راحت الشغل هايا قررت انها تنزل تشتغل في الحضانه و النهارده اول يوم ليها


مروان بغضب وصوت عالي.نعم يا روح امك مين دي اللي نزلت تشتغل وانا هنا قرطاس لب لما هي تنزل من غير علمي فين امك اللي هتمشي البت علي حل شعرها 


مسك بغيظ شديد.مروان ايه الصوت ده بلاش فضايح وبعدين من غير علمك متكونش كاتب علي البت وانا معرفش هايا كلمت ماما وهي وافقت علشان البت متتخنقش  من القعده 


مروان بصوت عالي و غيره.يعني علشان هي متتخنقش من القاعده اركب انا قرون يوم امك و يوم ام امك و يوم امها اسود معايا فينك يا صفاء صفااااااااء انتي يا ولييييييه 


مسك بغضب.الله يخربيتك يا مروان صفاء هتولع فيك اسكت 


مروان بغضب.اسكت ده الليله فضايح الي امك


.صوتك يا عجل مالك يالا علي الصبح 


كان هذا صوت صفاء التي اتات  علي صوته العالي وهي كانت تنام ليقول مروان بغضب.هايا فين يا صفاء 


تنفزع صفاء بشده وهي تظن بان احد ياخذ هايا لتقول بخوف.هي هي مش في الحضانه 


تنظر مسك الي مروان بغضب وتنظر إلى صفاء وتقول.ايوه يا ماما هي في الحضانه بس مروان معترض علي انها تشتغل فعلشان كده جاي من صباحيه  ربنا يجعر في وشنا 


تتنفس صفاء براحه وتنظر إلى مروان وتقول بصوت عالي.ام انك عيل بجح بصحيح انت مال امك تشتغل ولا متشتغلش 


مروان بغضب.هو ايه اللي مال امي عمتي تروحي تجيبي البت دي من ام الزفته بدل ما اروح انا اجبها من شعرها هي مش ناقصه قله ادب 


صفاء بغضب.قله ادب هي وصلت ل هنا بقولك ايه يالا تاخد بعضك و مشوفش وشك هنا تاني ومتكلمنيش و ملكش دعوه بهايا 


مروان بغيظ وصوت عالي.مجيش هنا تمام ما كلمكيش احسن بس مليش دعوه بهايا ده اللي مش مقبول هتروحي تجيبي البت ولا أروح انا يا صفصف


صفاء بتحذير.مروان انت ملكش حكم عليها ابعد بدل ما تسمع كلمتين مش حلوين و هتزعل اوي


مروان ببرود.وانا هقص اللي هينطك كلمه تزعلني يا صفصف لمي بت صاحبتك بدل ما اقسم بالله العظيم اخدها و المها انا بطريقه بت $$$$ 


تشهق مسك بقوه من لفظه  وهي لا تتعود عليه ان يقول ذلك امامها لتذهب الي غرفتها وتقول صفاء.يا ابن الوسخ البت واقفه وبعدين بت صاحبتي ملمومه مش محتاجه واحد صايع زيك يلمها ابعد عن البت 


مروان بصوت عالي.طب والله يا صفاء ما حد هيحل البت دي مني اصبري عليا فين البنات علشان يروحو الحضانه 


صفاء بهدوء.مسك لسه بتغيرلهم 


يهز مروان راسه لتقول صفاء بهدوء.مروان جدع ابن اخويا بلاش هايا هي مش حمل كلمه من حد سيبها تعمل اللي هي عاوزاه يمكن ترتاح سيبها يا ضنايا سيبها وإلا والله اخدلها شقه بعيد عن هنا 


مروان.طب قوليلي ايه اللي حصل معاها 


تنفخ صفاء بغضب وتقول بصوت عالي.اخوها كان عاوز يجوزها ل اخو مراته غصب وهي هربت علشان مش عايزه تتجوزوا عرفت يا خويا ابعد عن البت بقي


يحرك مروان راسه بتفكير و ينظر إلى ملك و مكه و ياخذهم لكي يذهب بهم الي الحضانه وبعد فتره يقف امام الحضانه يدخل فيها و يعطي الفتيات الي احد المشرفين ويذهب إلى الداخل وهو ينظر حوله و يبحث عنها يراها وهي تجلس وهي تحمل طفل لا يتعد عمره الثالث سنوات وكان ينام علي قدامها وهي تمسح علي شعره بحنان شديد ليقول مروان في داخله وهو ينظر اليها.يرتني كنت انا 


ترفع هايا رأسها وتنظر له وتقول ببعض التوتر.انت هنا


مروان ببرود.لا هناك بتعملي ايه يا وليه انتي هنا 


هايا بغضب وهي تضع الطفل علي السرير التي بجانبها وتقول وهي تنهض وتسير نحوه.وليه في عينك يا اخ لو سمحت التزم حدودك معايا 


مروان بنفس البرود وهو يقترب منها.و لو ما التزمتش هتعملي ايه مثلا


هايا بغيظ شديد.هضربك 


مروان بإبتسامه سخريه.نعم هتضربيني بت انا لو فكرت بس ارفع ايدي عليكي هتكوني وقعتي من طولك اظبطي يا نن عين امك بدل ما اظبطك انا


هايا بصوت عالي.انت منحرف


مروان بوقاحه وهو ينظر اليها من الاسفل اللي الاعلي.وانتي صاروخ 


تخجل هايا بشده ولا تقدر ان تنطق حرف واحد من بعد التي قاله لينظر اليها مروان بابتسامه ويقول وهو يضرب علي انفها.انا قاعد قدام الحضانه لو حصل حاجه ولا احتجتي حاجه اطلعيلي  و تاني مره تبصي بصه علي لبسك علشان مينفعش انا دلوقتي بتكلم بلساني بعد كده متلوميش غير نفسك 


هايا بصوت عالي.وانت ملكش حق عليا البس ايه و ملبش ايه ده Style بتاعي وعمري ما هغيره علشان كلامك 


مروان بهدوء.اممممم مالو يا صاروخ متغيريش حاجه 


يقول كلامه ويسحبها بقوه له ويقول بغضب.بس استحملي اللي هيحصلك بعد كده صوتك ميعلاش بره البيت انتي مش في كباريه و ام الكلام يتسمع انتي هنا في حاره و لو لحد شافك كده هياكلوكي اكل بعيونهم في الشقه اعملي و البسي اللي علي كفيك بس اول ما تخطي خطوه بره باب الشقه تعملي اللي انا عاوزه مش عاوز اعلق تاني في الموضوع ده يا صاروخي


يقول كلامه و يرمي قبله علي خدمها بدون ان يلمسها ويذهب الي الخارج وهو يشعل من النار بانها سوف تكن في الداخل وهو هنا لا يتحمل هذه الفكره ابدا لا يريد أحد غيرها يراها وهي في الداخل و بهذه الملابس كل شيء يجعله يغضب اكثر و اكثر 


ينظر اليها وهي اسفله وهو يهبط عليها بجميع قوته وهي تصرخ بأعلي صوت لديها ولا تعد تتحمل تحس بروحها تنساب كل ما يذداد في القوه ولا تتحمل اكثر من ذلك يبعد عنها وهو لا يريد ذلك ولاكن هي لا تتحمل يسحبها الي أحضانه وهو يقبل جسدها لعل هذه النار تهديه قليلا تضع غرام يدها على صدره بتعب شديد وتقول.موسي خلاص والله تعبت كفايه كده


موسى بحب وحنان.خلاص يا عمر موسى هدي انتي بس وانا مش هعمل حاجه دلوقتي 


اومأت له غرام وهي تغلق عيونها وكانت سوف تنام ولكن يقول موسى.لا قومي كده انتي مكلتيش حاجه من امبارح و بالشكل ده هتموتي مني و انا لسه مشبعتش فوقي تاخدي دوش و نفطر مع بعض 


غرام بتعب.لالا سبني انام انا تعبانه اوي جسمي وجعني اوي يا موسى مش قادره بجد


موسى بحزن و غضب من نفسه.حقك علي قلبي يا روحي اسف والله ما خدت بالي وانا بوجعك 


غرام بغيظ وتعب.لا مش هقبل اسفك و متقربش مني تاني خلاص بعد كده دي اخر مره 


موسى بوقاحه وهو يحملها.طب تعالي ندخل ناخد دش يمكن متكونش اخر مره و نعمل مره جوه حتي نجرب الحمام علشان بيقولوا ان الحاجات دي بتكون لها طعم تاني في الحمام وانا مش مصدق الكلام ده ف لازم اجرب علشان اعرف كدب ولا حقيقه 


تصرخ غرام بخفه من الوجع التي تشعر به لينظر اليها موسى ويقول.دلوقتي كل الوجع ده هيروح لما تقعدي شويه في المياه السخنه هتبقي زي الفل


تضع غرام رأسها علي كفته وهي متعبه بالفعل من التي فعله بها و هي لا تتحمل ذلك يدخل بها موسى الحمام ويضعها في البانيو و يشغل الماء علي جسدها و يتسطح بجانبها ويضمها الي أحضانه تحس غرام بوجع شديد من المياء الساخنه وكانت سوف تنهض ولاكن يمسكها موسى بقوه ويقول.رايحه فين زي ما انتي


غرام بوجع و دموع.موسي ابعد والنبي انا موجعوعه اوي و الميه بتوحعني اكتر سبني اقوم 


موسى بحنان.معلش يا غرام استحملي شويه بس هتتعودي علي الميه و هتكوني احسن حقك عليا والله ما عرف عملت كده ازاي مخدتش بالي اني بوجعك بس بعد كده هخلي بالي و مش هوصلك للحاله دي تاني 


تومأ غرام رأسها وتضع رأسها علي صدره وهي تغلق عيونها وهي تشعر براحه شديده ينظر اليها موسى وهي ترتاح و يضمها بقوه وهو يمسح علي جسدها بهدوء لكي ترتاح اكثر وبعد فتره قصيره يحملها موسى ويذهب بها الي الخارج يمسك منشفه ينشف المياه التي علي جسدها و يضعها علي السرير ويذهب لكي يجلب لها ملابس مريحه ويجعلها ترتديهم يذهب الي احد الأدراج ويأخد منه دواء ياخذ منه حبه يضعها في فم غرام ويقول بهدوء. خدي البرشامه  ده هترتاحي  بعدو اوي افتحي بقك


تفتح غرام فمها وهي تنظر اليه ببراءة شديده وهي تشعر بأنه والدها وليس زوجها يذهب موسى لكي يحضر لها طعام وياتي بعد فتره وهو يحضر لها فطار يضعه امامها ويقول بغمزه وقحه.جايبلك قشطه بس مش هتكون احسن منك انتي يا قشطه 


غرام بخجل.هو انت مش هتبطل قله ادب 


موسى بوقاحه شديده.مش لما ابدأ في قله الادب انا لسه بسخن معاكي يا فرسي لحد ما تتعودي عليا وبعد كده هضرب بقوه مش هخلي في الشقه دي غير صوتك يا عمر وحيات موسى 


تنزل غرام رأسها وهي تخاف ان تقول شئ اخر يرد عليها بوقاحه اكثر من قبل لتصمت يقول موسى بهدوء.كلي علشان تنامي شويه وانا هنزل علشان اجيب ام ملك من عند امها 


غرام بحزن.ياريت يا موسى انا صعبان عليا البنات اوي وكلمت ليلي امبارح هتموت عليهم كفايه كده و روح هاتها انت مش عارف ليلي متعلقه بالبنات ازاي 


موسى ببرود.عارف يا حبيبي وانا لولا كده مكنتش سبتك علشان اروح اجيبها  بس علشان خاطر البنات الصغيره دي اخطف رجلي و اجيبها بس يارب تيجي معايا من غير صداع علشان مطلعش ده كل علي جوزها


غرام ابتسامه.لا متخافش هي خلاص عايزه ترجع ل بناتها


يهز موسى رأسه ويذهب لكي يرتدي ملابسه وبعد ما انتهي يقف امام المرآه تنظر اليه غرام وتتذكر موضوع الحمل تحس بانها تريد ان تقول له هذا الشئ تريد ان ترتاح من هذا الثقل التي عليها لتقول بخوف.موسي انا عاوزاك في حاجه مهم


ينظر اليها موسى ويقول برفعه حاجب و استغراب.قولي يا قلب موسى 


تغلق غرام عيونها وتأخذ نفس عميق وتقول.


🖊️مايا النجار🖊️

      الفصل الثالث والعشرون من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا  

تعليقات