رواية غرام المعلم الفصل الثالث 3 بقلم مايا النجار
البارت الثالث
غرام المعلم
مايا النجار
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بعد فتره طويله خرج من مطار القاهرة ياخد نفس عميق وهو حاسس ان نفسه مكتوم برغم ان هذا هو مكانه و هو كان عايش في غريبه ولكن في هذا المكان يحس باختناق ولا يرتاح سوا في ايطاليا يسير الي الخارج يرى سياره توجد امام المطار وينزل منها جلال يستغرب بشده لانه لا يقول الي احد بانه سوف ينزل مصر كيف علم جلال يسمعه وهو يقول بصوت عالي.اصلا اللي مربي قرد عارف تنطيطه
يبتسم موسي ببرود ويذهب اليه يضمه جلال بقوه وهو يخبط علي ضهره ويقول.نورت بلادك و مكانك يا معلم
يغلق موسى عيونه ويقول ببرود.عمر ما المكان ده كان مكاني يا جلال
يبعد عنه جلال ويقول.لا مكانك يا معلم ده هو اللي مكانك مش بين الخواجات يلا بينا الحاره كلها هتوقف علي رجل واحده الليله دي كبيرها راجع
موسي بهدوء.مفيش كبير غيرك يا ابن عمي
يبتسم جلال ويقول موسي وهو ينظر الي نوع السياره.هيونداي ياه ده احنا علينا اوي يا ابو مكه
جلال بغرور.هو لو مش جلال الدسوقي ركب هيونداي مين اللي هيركب يا $
$$$$ $
موسي.بلاش فشخره كدابه يا جلال ده انا مش بدخل النوع المعفن ده المعرض بتاعي
جلال ببرود.ده انت داخل على غرور وشوفت نفسك بقي
موسي ببرود.انت اكتر واحد عارف ان المعلم ملهوش في الغرور و الدليل ان بتكلم معاك كأنك من مسؤولي مفيش تواضع كده
جلال بصوت عالي.اااه يا ابن الكلب يلا يالا
موسي ببرود.لا اخلع انت وانا ورايا مصلحه كده هنجزها وهاجي وراك طوالي
جلال بجمود.انت بتصيع عليا يالا يلا انطر قدامي يا معلم
موسي.يا عم الحج سيبني وانا علي المغرب كده هعدي عليكم يلا اتكل انت
جلال ببرود.يلا يا موسى عشان انا مش هتحرك من هنا غير وانت راكب معايا العربيه
ينفخ موسى بغضب ويفتح السياره ويركب فيها يركب بجانبه جلال ليقول موسي بغضب.وحط في بالك انا مش هقعد في المكان ده ساعتين علي بعض هسلم علي الجماعه و اخلع
جلال ببرود وهو يقود سيارته. نتغدوا مع بعض ونشوف موضوعك ده
يرفع موسى راسه وهو لا يطيق ايه شئ امامه ليقول جلال بهدوء.عاوزك تفتح صفحه جديده و
يقطع حديثه موسي الذي قال بصوت عالي بشده.مفيش صفحه جديده انا حرقت متين ابوه كشولك من يوم ما خدت علي قفايا من يوم ما خرجت من بيتكم وانا مضروب علي عيني وانا قاطع ابوها صفحه انا جاي هنا مش علشان افتح صفحه مع حد اللي غار غار انا جاي اشوف امي وهمشي وايه كلب هينكش معايا هيطلع ميتين اللي جابوه يا جلال انا جايب اخر وعلي تكه فيكون احسن ان كل واحد يبعد عني انا مش هقف علي حد يا جلال
جلال ببرود.وانا مش عايزك توقف لحد يا معلم اللي يرفع عينه عليك اكسرها ليه مش هيتهز فيا شعره ولا هقولك عملت كده ليه انت لو شارب من الكل قيراط فانا ميه وعشرين قيراط
موسي بجمود.ايه الكلام ده
جلال ببرود.الدنيا تغيرت اوي يا موسى وانت اول ما تدخل هتعرف
اومأ لهه موسى وهو يفكر ماذا حدث يخرج جلال من جيبه سجائر لينظر اليه موسى ويقول.L.m الحمراء انت لسه بتشرب الحاجات دي يا جلال ايه يا راجل هو المحاماة مش جايبه ولا ايه
جلال ببرود.هنبدأ نشوف نفسنا وام العنطظه الكدابه تشتغل انت ناسي يالا السجاير فرط اللي كنت بتجيبهم ده انت كنت بتشتري شوكك ابو سامي يشهد عليك فاكر يا موسى لما كان ليه فلوس كتير وفضحك في الحاره
موسي ببرود.فاكر يا خويا ابو شكله راجل مايهفش علي صابع مجروح معفن
يضحك جلال بقوه ويقول.و هو ماله انت اللي من يوم
يومك مزاجك عالي و يبقى يوم اسود لما اشوف وشك وانت مش مصطبح بتكرهني في عيشه اللي جابوني فاكر اول ما بدأت تشرب شيشه و سجاير لما كنت عيل مكملتس ١٥ حمده قهوجي جابك لينا وانت مش في الدنيا خلاص
موسي.يا عم خلاص شرط اللي جابوني لم الفصيح ده
جلال.حاضر يا معلم
ينظر موسي الي الطريق الذي يقترب من طريق منزلهم ويغلق عيونه وهو يتذكر كل ذكرى في كل مكان في هذا الطريق التي يحفظه موسي بشده
قبل هذا الوقت بقليلا تفتح عيونها عليه وهو يقول لها.قومي يا هانم هتفضلي نايمه كتير
تنظر اليه غرام وتقول بنعاس.قومت يا جاسم قومت
وتكمل بهمس.ربنا ياخدني يا شيخ
تنهض غرام وتذهب الي الحمام وتخرج منه تنظر إلى جاسم الذي يجلس وهو يشرب من (الشيشه) لتقول بصوت عالي.جاسم انا قولت الف مره بلاش البتاع دي هنا انت بتولع في السجاده حرام عليك
جاسم ببرود.والله بيتي و اعمل فيه اللي انا عاوزه
غرام.طيب كويس انك عارف ان ده بيتك
جاسم بغضب.بترمي علي ايه يا بت
غرام ببرود.ولا برمي ولا زفت الفحم لو وقع علي السجاده انا مش هجيب واحده غيرها و صح عملت ايه في الشغل اللي كنت هتشتغله
جاسم بتوتر.محدش قبل بيا وبعدين ما انتي شغلك بيجيب كويس مش لازم اروح اشتغل مع اللي يسوا واللي ميسواش
غرام بغضب.لا ما خلاص انا اخري معاك لاخر الشهر ده خلاص تعبت ما بقتش قادره علي الهم ده لوحدي يا تشتغل وتسند معايا يا نقعد احنا الاتنين و نشوف حد تالت يصرف علينا بس اني اشتغل واستحمل الاهانه من خلف الله فحرام انت قاعد هنا وانا طالع عين اهلي وكل واحده تبيع وتشتري فيا
جاسم بغضب شديد.انتي هتشوفي نفسك عليا يا غرام ايه نسيتي ان انا اللي مستحملك ومستحمل انك عقم و مش راضي اقول انك علي رأي امي ارض بور ومش عارفه تجبيلي حته عيل قصر الموضوع ده انتي مش بتعملي حاجه زيادة عن اللي المفروض تعمله في ستات بتشتغل وبتربي عيالها و مخليه جوزها مبسوط مش زيك انتي
تنظر اليه غرام وتذهب إلى المطبخ تمسك الكوب وترميه
بقوه علي الارض بقهر شديد تريد ان تقول له بأنه يطلقها ولكن يوجد شيء بداخلها يمنعها من فعل ذلك لتقول بدموع شديد.انا وعدتك ان هستحمل بس بجد انا تعبت مبقتش قادره علي كل ده
تقول كلامها وتبكي بحرقه شديده تبكي علي قله حيلتها تبكي علي عمرها الذي يضيع مع شخص مثل هذا تبكي على حياتها التي لا تعيشها تبكي علي اشياء كثيره لا تريد ان تتذكرها تهدئ بعد فتره وتمسح دموعها وتلم الازاز التي كسرته وتعمل الفطار وتخرج تنظر الي جاسم الذي كان يجلس على الهاتف واول مشافها قفل التلفون بسرعه تبتسم غرام بسخرية وتجلس بجانبه وتاكل هي وهو لتقول غرام بهدوء.اعمل حاسبك نروح نكشف عند الدكتورة يمكن يكون في حل
جاسم بغضب.تروحي تكشفي انا راجل ومفيش اي عيب انتي اللي معيوبه اظبطي كلامك ولا انتي عايزاه تحطي العيب فيا علشان تخرجي منها سليمه العيب من عندك انتي يا روح امك واحنا كشفنا قبل كده وقالوا ان المشكله فيكي انتي تغوري بقى تحليها او لا فحاجه ترجعلك انتي انا مليش دعوه
غرام تستغرب.ايه لازمه الكلام ده انت المفروض تكون معايا في المستشفى وانا مقولتش ان انت فيك عيب
يتوتر جاسم بشده ويقول بغضب.انتي كلامك اللي بيحدف شمال
غرام بهدوء.هتيجي معايا
جاسم.لا طبعا انا مش فاضي للهبل ده هخلي امي تروح معاكي
غرام بسخرية.لا طالما جينا لحد امك يبقى بلاش احسن
جاسم بغضب.ومالها امي يا كسر الحريم مش كفايه مستحملك لحد دلوقتي وبتعاملك زي بنتها انتي واطيه وقليله الاصل
تنظر اليه غرام وتصمت لينهض جاسم ويذهب الي الغرفه تنظر خلفه غرام وتنهض بسرعه وتركض الي غرفتها تراه وهو يمسك شنطتها و ياخذ منها المال تصرخ وتقول.جاسم سيب الشنطه
يرفع جاسم المال ويقول بغضب وهو ينزل علي وجهها بصعقه.بتخبي الفلوس عني يا بت ال$$$$$$ بتقولي مش معاكي يا زفره يا بت الكلب يوم اهلك مش معدي معايا
يقول كلامه ويرميها علي السرير تصرخ غرام بقوه وتقول بدموع.ابعد عني يا جاسم حرام عليك سيبني
يمزق جاسم ملابسها وهو يصرخ بيها ويقول.من امتي وانتي بتضحكي عليا يا بت الكلب من أمتي انا هربيكي من اول وجديد يا غرام هرجعك غرام بتاعة زمان اللي كانت قبل ما تمسكي فلوس تشوفي بيها نفسك عليا فاكره غرام اللي كانت بتسمع الكلام قبل ما يتقال الفلوس خلتك تشوفي نفسك عليا
غرام بدموع وجع شديد.انت اللي اتغيرت عليا بقيت بتسمع الكلام امك اللي كلها ظلم وكدب عليا عمرك ما نصفتني كنت دايما بتيجي عليا علي حساب امك سيبني يا جاسم سيبني في حالي الله يخليك
جاسم بهوس وهو يقبل رقبتها بوحشية مفرطة.مش هسيبك يا غرام انتي بتاعتي انا و مينفعش تكوني لغيري
غرام بصراخ وهي تحاول ان تبعده.ابعد عننني يا جاسم انا مش عاوزه قربك مني دلوقتي ابعد متكرهنيش فيك اكتر من كده
يبعد عنه جاسم ويضرب وجهها بقوه كبيره ويقول بغضب وجنون شديد.هتمنعيني اقرب منك يا بت الزباله مسمعش صوتك لحد ما اخلص انتي فاهمه
تبكي غرام بحرقه شديده يكمل جاسم الذي يفعله ولا يفكر فيها وهي تتألم من هجومه وهذا الذي يريده جاسم يريد ان يجعلها تتألم بشده ولا يهمه ايه شئ كان يضربها بقوه ولا كانه يفعل معها علاقه بين زوج وزوجته ليجعل غرام ان تكره هذه العلاقه معه لانها لا تحس بأي استماع بل وجع فقط لانه يضربها ولا اكثر
توقفت السيارة امام المنزل ينظر موسى الي الحاره ويبتسم وهو يتذكر الاشياء التي كان يفعلها في هذا الحاره ينزل موسي من السياره ويرفع رأسه الي الاعلي وهو يمشي بشموخ لا يليق سوا بيه فقط يدخل العماره يرى الجميع يجلس في المدخل تنهض بسمه بسرعه وتضمه بقوه وهي تقول بدموع.موسي اخير يابني اااه يا نن عيوني ليه يا بني حرمتني منك ليه يا موسى هانت عليك بسمه تعمل فيها كده اااه يا ابني ااه علي وجع قلبي من بعدك يا ابن عمري
يضمها موسى ببرود وهو لا يقدر ينسى بأنها كانت سبب من الأسباب التي جعلته يخسر روحه وجعلت منه جسد يتحرك بدون روح تبعد عنه بسمه وتقول وهي تبكي بقوه
وتمسح علي وجهه.اتغيرت اوي يا موسى الحزن تمكن منك يا نور عيني
تمسكها صفاء وتقول وهي تبعدها عن موسي.فين الحزن يا وليه يا خرفانه ما المعلم اهو زي الاسد الله اللهم لا حسد
وتضمه بقوه وتقول بفرح وهي تضمه بقوه كبيره .وحشتني يا ابن الكلب يا حيوان يا واطي
موسي بصوت عالي.ما في ايه يا وليه انتي بتحبي فيا ولا بتشتمي ولا ايه في يومك الطين ده
تبعد عنه صفاء وتقول وهي تضربه بخفه علي وجهه.انت يا زفر بتعلي صوتك عليا المخروبه اللي كنت عايش فيها خلتك قليله الادب
يبتسم جلال بسخريه ويقول.وعلي اساس انه كان شيخ في الجامع يا صفاء
صفاء وهي تنظر إلى موسى.خلي الواد ده يسكت علشان انا مش بحبه
ليقول موسي بهمس.مش بتحبيه ولا بتخافي منه يا صفصف
صفاء بصوت عالي.فشر صفصف متخافش من حد غير اللي خلقها يا معلم
يبتسم موسي ويدخل في هذا الوقت مروان اللي كان في الخارج ينظر إلى موسى ويبتسم بفرح وكاد ان يذهب يضمه ولكن يتذكر الحديث اللي قاله ينظر اليه ببرود مصتنع لينظر اليه موسى ويقول بصوت عالي.ايه يالا هو انا كنت نايم في حضنك تعال يا $$$$ سلم عليا
مروان.لا يا عم انا متوضي
موسي ببرود وقح.هو انا قولت تعالى عشان اني
يقطع حديثه مروان اللي قال بسرعه وهو يضمه.تن ايه يا راجل عيب في بنات هنا
موسي ببرود وهو يخبط علي ضهره.مش انت اللي بتخلي الواحد يقول بوقين مش تمام
كاد مروان ان يتحدث ولكن يسمع التي تقول بسخرية.اهلا و سهلاً يا ابن سلفي نورت يا معلم
ينظر اليها موسى ويقول ببرود شديد.اهلا يا مرات عمي
تبتسم سعاد بخبث وتقول.الا بالحق فين عروستك اللي من ايطاليا اه صح ده انت طلقتها مش حرام خراب البيوت يا ابن سلفي
موسي ببرود شديد.انتي لسه بترمي زي الحرايم ال$$$$ يا مرات عمي ايه يا مرا مش تتهدي بقى انتي اللي زيك بيقول حسن الخاتمه يا مرا
تغضب سعاد بشده وكادت ان تتحدث ولكن تنظر إلى غرام التي كانت تنزل من الدرج وتقول غرام وهي لا تنتبه الي موسي.صباح الخير
لحظه صمت تدخل جسد موسى وهو يسمع صوتها بعد كل ذلك السنوات هو لا ينظر اليها كان ينظر امامه وهو لا يريد ان يرى وجهها تنظر اليه غرام وترجع خطواط الي الخلف وهي لا تتوقع بانها ترى تنظر اليها سعاد وتقول بغضب.صباح الخير يا حبيبتي هتفضلي واقفه كده يلا شوفي رايحه فين
اومأت لها غرام وتسير وهي تحس بأن اقدامها لا تحملها تخرج غرام الي الخارج ليقول جلال بهدوء.اطلع ارتاح في شقتك يا موسى
اومأ له موسى ويذهب إلى الأعلى وهو يريد ان يختفي من امام الجميع قبل ما يبان ضعفه وشوقه يدخل الشقه اللي كانت نظيفه لان جلال قال اليهم بانهم يفعل ذلك يغلق الباب ويدخل الي الغرفه يرمي نفسه علي السرير وهو يريد ان ينام ولا يفكر في شئ يغلق عيونه ويأتي صوتها في عقله صوتها الناعم برغم بأنه لا ينظر اليها ولكن يحس بأنها تغيرت كتير عن الماضي يحس بحزنها بصوتها الذي لا يطمنه عليها ابدا ينهض وينزع ملابسه بغضب وهو يريد ان يخرج صوتها من عقله وقلبه يريد ان ينساها
هي الان لا تنفع له هذا الذي يفعل خطأ كبير ذنب لا يغفر له ينام علي بطنه ويضع الوساده فوق رأسه لكي ينام ويتخلص من هذا التفكير ولكن كيف ان يأتي له وهو لا يوقف تفكير
في المساء كان ينزل الي الأسفل بعد ما تحدث معه جلال وقال له بانه يأتي له في (القهوه) لكي يسهرون مع بعض كان يفتح الباب ولكن يراها تدخل بعد ما انتهى من عملها يرجع خطوه الي الخلف وهي تسير الي الامام ينظر موسى الي عيونها ووووو و
مـــاےيــا ꧁★النجار★
꧂ 👑⍣⃟
