رواية غرام المعلم الفصل الخامس 5 بقلم مايا النجار
البارت الخامس
غرام المعلم
مايا النجار
حبايب قلبي بعد اذنكم ممكن بلاش كلمة تم او استيكرز في الكومنت علشان البيدج بيجي عليها إبلاغ وتقييمها بيقل بسببهم انا اسفة بس بعد كدا اللي هيحط تم هنمسح الكومنت بتاعه دمتم بخير وقراءة ممتعة
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
يخرج الي البلكونه التي تطل علي (الشارع) يرى أشخاص عديدة يقفون اسفل العماره ويمسكون (مطوه)و البعض يمسك سكاكين كبيره يعرف علي الفور ماذا حدث ليذهب الي الداخل ويفتح درج يوجد بجانب الباب وياخذ منه (مطوه) ويضع في جيبه البنطال من الخلف ويفتح الباب ويذهب بسرعه الي الاسفل يرى جلال وهو يخرج من شقته ويقول جلال ببرود.خود منهم الاول و متوقعش نفسك في الغلط اسحبهم الاول وبعد كده اتعامل
يهز موسي راسه بجمود وينزل الي الاسفل وخلفه جلال ينظر موسي الي مروان الذي كان يمسك في يده والايد الاخرى يمسك سكينه كبيره وكاد ان يذهب لكن يمسكه موسي من قميصه من الخلف ويقول بغضب.مش عاوز تهور يالا يا تنزل تحت و مسمعش صوتك يا تخليك جنب امك يا نن عينها
مروان بغيظ وهو يحاول ان يركض الي الأمام.عيب عليك يا معلم ده انا تربيتك
موسي ببرود وهو ينزل بسرعه الي الاسفل.تربيه$$$$$ $
يركض خلفه مروان وخلفهم جلال الذي كان يسير ببطئ شديد يخرج موسي من باب العماره يرى الذي يوقف امامه وخلفه الرجال يمسكون (مطاوي) ليقول الشاب الذي امامه وهو يحرك (المطوه).نبدا الكلام بحمد الله علي السلامه ليك يا معلم الحاره نورت برجوع معلمهم دي اول هام تاني هام بقى انا و اخويا و عيله سند كلهم ليهم حق عندكم يا عيله الدسوقي وانا عاوز وقتي و بالاداب والاحترام
موسي ببرود وهو ينظر الي الرجال.واللي ليه حق وعاوز ياخده بالاداب والاحترام يلم شويه عيال بشنب اخضر ايه عيل $$$$ رفع مطوه ينزلها بدل ما اخليه يبات في تربته
ينزلون الجميع السلاح لينظر موسى الي الشاب الذي امامه ويقول بصوت هز أركان الحاره.انت لو دماغك وزتك ان بالحبتين دول هتعمل نمر قدام بيت المعلم ويتسكتلك يبقى انت و دماغك ب$$$$ شغل $$$$ ده تروح تعمله مع عيل $$$$ انما هنا اهينك يلا يا عسل من هنا بلا حق بلا بطيخ
الشاب بصوت عالي.ده كلام يتقال من المعلم برضو ده انا جاي اقولك ليا حق بتقولي الكلام ده ينفع برضك
يقول موسي وهو يحك ذقنه ببرود.ااه لا حلو عجبني المطلع اللي طلعتوه قول يا زلطه حق ايه اللي يخليك تيجي قدام بيتي وتعمل الحبتين دول
الشاب الذي يدعى زلطه بصوت عالي وهو ينظر الي مروان.مروان اخوك الصغير ضرب اخويا اثناء تأدية عمله يرضيك يا معلم
موسي ببرود شديد.تأديه عمله هو بيبيع الحشيش يا زلطه طب كلمتين ابرك من عشره اخوك لو فاكر بس يعدي من الشارع اللي مروان معدي منه هيقطع رجله وبعد كده تنسى ان تبيع الحشيش في الحاره الكلام ده كان زمان و ايه $$$$ تابعك هلاقيه بيبع الحشيش هلعب في وشه البخت
زلطه بصوت عالي بشده.عيب الكلام ده يا معلم انت نازل علي خربان البيوت
يقطع حديثه موسي الذي قال بصوت هز المكان.صوتك يا ابن المرا توطي صوتك وانت بتكلم قدامي علشان لو علي الصوت العالي فمفيش اعلى من صوتي وقصر الحوار الحمضان ده اخوك ال$$$ جاي يبيع الزفت قدام سيبر مروان هنسفه انا عارف ان انتوا بتنكوشوا علي ايه يا زلطه واقولك كلمتين خدت بيهم خير وبركه ما اخدتش بيهم يبقى انت اللي جنيت علي نفسك انت وشويه ال$$$ اللي وراك بلاش تيجي علي سكتي يا ابن سند
شاب بغضب شديد.كلامك كله ميدخلش في ذمتي بريزه يا معلم
ينزل موسي علي وجهه بلكمه قوه بشده ويقول بغضب شديد.انت واقف قدام المعلم يا ابن ال$$$$$ مش عيل هتقول ببريزه ولا جنيه اتكل علي الله يا ابن سند علشان تلاته بالله العظيم البس الست امك عليك اسود يلا وانا جدعنه مني هعتبر الكلام طلع من عبيط ومش هحاسبه يلا عند امك
ينهض الشاب من الأرض بعد ما وقع من قوة اللكمه ويقول بغضب وغل وهو يرفع يده لكي يلكمه المعلم.انت و و
يقطع حديثه موسي الذي يمسك يده بقوه وقال وهو يلويه لهو.مش قولتك عبط يا ابن الكلب بترفع ايدك علي موسي الدسوقي يا ابن $$$$ ده انا هنسيك لبن امك يا ابن ميتين الكلب
كان موسي يتحدث وهو ينزل علي وجه الشاب بلكمه قويه ومع كل كلمه يقولها ينزل علي وجهه بضربه اقوى كاد شاب من الشباب الذين يوقفون ان يقترب من المعلم ولكن وهو يلكمه الشاب الذي امامه يرفع قدامه ويضرب الشاب الذي كان يقترب منه في بطنه بقوه ليقع علي الارض يدخلون في هذه المعركه جلال و مروان و عدنان الذي علم بان سوف يحدث مشاجره وتأتي لكي يكن معهم يخرج موسي من جيبه المطوه و يضرب اي شخص يقترب منه على كتفه او وجه وايه مكان في جسده ولكن لا يضربه ضرب تقتله ينظر موسى الي مروان الذي كان يضرب بغل شديد و جلال الذي كان خلف ضهره لكي يحمي مروان من اي اصابه ينظر خلفه يرى عدنان الذي يمسك سكين كبيره ويضرب اي شخص امامه
في الاعلي و قبل هذا الوقت بقليلا تفيق علي الصراخ
تنهض بسرعه وتفتح البلكونه ترى الشباب الذين يقفون وهما يمسكون السلاح و توجد نساء تصرخ لكي لا يفعلون مشاجره يخرج في هذا الوقت موسي و خلفه الشاب تشهق بقوه وخوف وهي تعلم بان هذا اليوم سوف يحدث مشاجره قوه بشده تدخل بسرعه وتركض الي غرفتها وتقول بخوف شديد وهي تهز جاسم.جاسم يا جاسم قوم بسرعه
يفتح جاسم عيونه بنعاس شديد ويقول بغضب. بتصحيني ليه يا بومه البيت ولع
غرام بغضب وخوف.قومي بسرعه شكل هتقوم خناقه تحت
جاسم بغضب شديد.وانا مال اللي جابوني سبيني اتخمد في يومك الاسود
غرام بصوت عالي.اخوك وعيال عمك تحت والله واعلم ايه اللي هيحصل وانت ولا همك قوم اخلاص
جاسم بغضب.ينعل ابوهم كلهم بلا اخويا وبلا زفت كل واحد يدور علي مصيبته سيبيني انا اتخمد بدل ما اقسم بالله العظيم يا غرام اقوم واخلي الحزام يعلم علي جسم امك
تنهض غرام من جانبه وتقول بغضب شديد.انت دايما كده محدش يقدر يعتمد عليك يعني حتي دي المفروض تنزل انت ولا مستني مني انزل وسط الرجال قوم يا جاسم والنبي قوم و حاول تهدي الدنيا تحت بدل ما يحصل لحد فيهم حاجه
جاسم بغضب وصوت عالي.ان شاء الله ما يحرمهم غير ان هما التلاته يطلعوا متقطعين غوري انتي لو عاوزه تنزلي غوري عكرتي عليا النوم الله يعكر عليكي حياتك غوري يا كسر الحريم غوري
تمسك غرام شال كبير وتلفه علي جسدها وتذهب بسرعه الي الخلف وهي تتيقن الان بان هذا الذي تزوجته لا ينفع راجل ولا يكن لها سند ولا ممكن في يوم يخاف عليها واذا قررت ان تكمل حياتها معه فسوف تكن هي الراجل و الست وبعد التي فعلته والتي سوف تفعل اذا بقت لا تكن في نظره شئ وسوف يتمادا معها أكثر تنزل الي الأسفل وفي شقه صفاء تراهم وهما يجلسون وخوف توتر شديد لتقول بخوف.ايه اللي حصل
مسك بخوف.محدش يعرف حاجه ربنا يستر ربنا يستر
صفاء بغضب.منكم لله يا عيال سند اشوف فيكم ساعه يا ولاد ال$$$$$ ربنا يسترها معاكم يا عيالي ربنا يبعد عنكم ايه اذى
يسمعون صوت صراخ يعلى يركضون الي البلكونه ينظر اليهم وهما يتشاجرون بشده تضع غرام يدها علي فمها بخوف وقلق عليهم يرفع موسى عيونه وينظر اليهم ويقول بصوت عالي وغضب. خششششششي يا بت منك ليها
يدخلون الجميع ما عدا غرام التي توقفت اقدامها عن الحركه و عيونها لا تتحرك عن موسى وهي تخاف عليه بشده ليرفع موسي عيونه اليها مره ثانيه وينظر إليها بنظره جعلتها تدخل الي الداخل بسرعه وهي تتنفس بصعوبه شديده وهي تتذكر نظرته التي ترجع بيها الي سنوات عديدة هذه النظره جعلت أشياء كثيرة تفيق في داخل غرام تنظر لها مسك وتقول بخوف. عاجبكم كده موسى لو زعق هقولك انا مليش دعوه بقول من الاول
كادت ليلي ان تتحدث ولكن تقول صفاء وهي تسمع الذي يحدث في الخارج.بس يا بت الصوت بره هادئ
تقول كلامها وتذهب ببطئ الي البلكونه تنظر الي الخارج ترى موسى الذي يقول بصوت عالي بشده.حلوه رقدتك انت و شويه الحريم اللي جايبهم وراك يا ابن سند تاني مره لما تيجي تنكش انكش حد علي قدك مش تلعب في عداد عمرك يا ابن الفاجره قدام بيت الدسوقي ما تعاتبهوش تاني علشان المره الجايه هيطلع ميتين اللي جابوك فاهم يا ابن المرا
يهز الشاب رأسه بوجع شديد وهو يريد ان يذهب من هذا المكان وبالفعل يأتي والده وعمهم لكي ياخذوهم ليقول جلال بصوت قوي بشده. لم عيالك يا سند لمهم علشان النوبه الجايه هتزعل عليهم اوي
اومأ له الراجل الذي يدعى سند ويذهبون الي منزلهم ينظر خلفهم موسى وينظر الي الأشخاص الذي يفقون لكي يشاهدون الذي يحدث ليقول بغضب شديد.كل واحد يشوف مشاغله يلا فضيناها ليله
ينفزعون الجميع من صوته ويذهبون الي اعمالهم مثل ما قال ليمسك جلال كتف موسى ويقول.تعالى روق اعصابك
موسي بغضب.هما خلوا فيا اعصاب ولاد المرا
يدخل موسي وجلال للداخل ويتركون عدنان و مروان في الخارج ينظر موسي الي غرام ببرود وينظر الي صفاء التي قالت بغيظ.انتوا يا شويه عرر مش هتنهدوا
تنظر لها غرام وتذهب إلى الأعلى وهي لا تقدر ان تظل في مكان يوجد به المعلم منعا الي المشاكل التي سوف تأتي عليها اذا ظلت في هذا المكان تدخل الشقه وتدخل الغرفه و مثل ما ظنت مازال يتسطح علي السرير وينام بعمق شديد وهو لا يدري الي المصيبه والحرب التي حوله ترفع كتفها بقله حيله فماذا تفعل هذا طبع زوجها ولا تقدر ان تغيره تنزع الشال عنها وتذهب الي الخارج وهي تغلق الباب خلفها بقوه وعنف شديد لكي يفرق هذا الذي مثل الموتى وتذهب الي الحمام لكي يأخذ حمام وتخرج منه بعد فتره تدخل الغرفه تراه وهو يمسك الهاتف ويبتسم لتقول بقهر مكتوم.صباح الخير يا جاسم
جاسم ببرود.صباح النور ياختي حضرتي الأكل
غرام وهي تعض علي شفتها بقهر.لسه يا جاسم هلبس وهحضره وبعدين حتي اسال ايه اللي حصل
جاسم بغضب.ايه اللي حصل حد فيهم غار في داهيه ومات لا يبقى اسال ليه وانا عارف انهم هيفضلوا في وشي
تتنفس غرام نفس عميق وهي تحاول ان تتجاهل كل هذه العيوب في هذا الراجل الذي لا تراه به شئ واحد يجعلها تتعلق بيه ترتدي ملابسها وتذهب تحضير له الطعام لكي تذهب الي عملها يدخل عليها المطبخ ويقول بعجرفه.اه صح لو مش واخده بالك ان امي عايشه لوحدها واكيد مش تطبخ ولا تغسل صحن وهي معاها مرات ابنها تبقى تدي من وقت ساعتين وتشوفي طلبتها ومش كل شويه هقولك اتعدل مع امي
لاتتحدث غرام ليقول جاسم بغضب.وبطلي شغل المياصه مش علشان المحروس رجع هتفكري نفسك حاجه
غرام بغضب.هو اي كلام و خلاص يا جاسم مال موسي ومال كلامنا وبعدين لو هتفضل تشك فيا كده يبقى كل واحد فينا يروح لحاله انا مقدرش اعيش معاك بطريقة دي انت واخدني خدامه ليك و لامك ده كلامك ليا قبل الجواز فين ام الوعود اللي فضلت توعدني بيهم فين كلامك انك هتكون ليا السند فين ده كله سايبني اشتغل وقولت تمام هو برضو عنده مشكله و ظروف بتاخد تعبي وتروح ترميه تحت رجل الرقصات و انا عامله نفسي هبله وبعدي بتستغل قله حيلتي و اني ماليش اي ملجئ غيرك و ساكته سايب امك تبيع وتشتري فيا وكأني عابده ايييييييه حرررررام ده كله انا بشر والله العظيم دي ما عيشه
يقطع حديثها جاسم الذي نزل علي وجهها بصفعه قوية بشده وهو يقول بغضب شديد.مش قولتك لسانك ونفسك عالي عليا قبل ما تقولي شغل والفلوس افتكري ان انا اللي خليتك تكملي تعليمك وفي الاخر عملتي ايه ولا اي نيله اشتغلتي تنضفي في الحريم سيبتك تكملي تعليمك وصرفت عليكي الوف مؤلفه جايه دلوقتي تتعوجي عليا بعد اللي عملته معاكي بتعوجي علي اللي لمك يا واطيه يا قليل الاصل $$$$ فعلا
تغلق غرام عيونها وهي متعبه من هذا الحديث لا تعرف ماذا تقول كلامه يجعلها تخرس لا تقدر ان تتحدث هي التي فعلت في نفسها ذلك هي التي صمدت له من البدايه وفي هذا الوقت تريد ان تغيره بتاكيد لا يتغير تلم غرام الباقي من كرامتها وتذهب الي غرفتها تأخذ هاتفها و الشطنه وتذهب الي الباب تمسك حذائها وترتدي وتذهب الي الخارج وهي تنظر نظره اخرى الي جاسم الذي مسك الطعام و جلس علي الاريكه وياكل بلا مبالاة تغلق غرام الباب وتذهب الي عملها وهي تفقد الامل في حياتها وفي زوجها ولا تريد سوا ان تتقبل هذه العيشه وتتعايش علي هذا الجحيم بدل من ان تظل بأمل ان حياتها سوف تتغير و بعد ما انتهي المعلم من الحديث مع العائله في الأسفل صعد إلى شقته ينزع ملابسه ويذهب لكي يأخذ حمام ويخرج بعد فتره وهو يلف الفوطه علي خصره يسمع صوتها العالي بشده ليعلم بان يوجد بينها وبين زوجها مشاكله يبتسم ببعض السخريه وهو يعلم بان حياتهم غير مستقره وهذا يعرفه من قبل زواجهم جاسم لا يكن هو الشخص الذي ممكن ان يسعد غرام ليقول موسي بجمود شديد.ياريتك كنتي اختارتي صح حتى لو مكنتيش انا رميتي نفسك بايدك يا غبيه
ينهي كلامه و قلبه يوجعه عليها ولكن حاول ان يمنع هذا الشعور لانه اذا ترك نفسه الي قلبه مره ثانيه سوف يخسر الي المره التي لا يعلم عددها يذهب إلى الغرفه ويرتدي ملابسه ويذهب إلى الخارج لكي يذهب الي (الورشه) التي لا يذهب اليها الي الان يخرج من العماره ويذهب إلى الورشه ينظر اليها وهي تسير الي (بيوتي سنتر) الخاص بها يستغرب بانها تخرج في هذا الوقت وهو الي الان لا يعلم بأنها تعمل يفتح الورشه ويبتسم بحزن شديد وهو يراها مثل ما تركها لا يتغير بها شئ ولكن المكان غير نظيف ينظر خلفه يراها وهي توقف بجانب مروان الذي يفتح اليها باب (البيوتي سنتر) وبعد ما انتهي مروان تدخل غرام الي عملها ويذهب مروان الي موسي الذي كان يمسك في يده البعض من ادوات التصليح ليقول موسي ببرود.كنت بتعمل ايه
مروان. ما كنتش بعمل حاجه انت هترجع تشتغل في الورشه تاني
اومأ له موسى بهدوء وهو بالفعل ينوي بانه يظل فتره طويله في مصر وبعد ذلك سوف يذهب الي إيطاليا ليقول موسى وهو يريد يعلم ماذا تفعل غرام في هذا المكان.هو مش المحل اللي قدام كان بتاع خالد
مروان.ايوه بس خالد سابه من زمان
ينفخ موسي بغضب شديد وهو لا يعرف ماذا يقول لكي يحكي له مروان عن ماذا تفعل غرام في هذا المحل ليقول باستغرب مصتنع.ليه كده ومين اللي خده
مروان.غرام الي خدته منه من فتره وشغاله فيه
موسي بصوت عالي.نعم يا روح امك بتشتغل في ايه
مروان باستغراب من غضبه.ايوه فتحت كوافير حريمي وشغلها من فتره طويل
موسي بغضب شديد.طالما هي بتشتغل الراجل جوزها لازمته ايه
مروان بقرف.طب متقولش راجل علشان مزعلش منك راجل ايه يا معلم ده من اكتر من تلت سنين سايب البنت تشتغل وهو قاعد في البيت زي النسوان
موسي بغضب وصوت عالي.وانتوا ساكتين علي ال$$$ دي سايبين بنت عمكم تسرح وانتوا قاعدين ومدلدلين رجلكم جوزها لو $$$$$ فانتوا $$$ اكتر منه
مروان بغيظ.واحنا في ايدنا ايه يا معلم غرام مش بتكلم ومش عايزه حد يدخل بينهم ندخل غصب عنها يعني
موسي بغضب.اخرس يا مروان اخرس وانتوا كلكم زي قلتكم
كاد مروان ان يتحدث ولكن يقول جلال الذي كان يوقف ويسمع حديثه.الي ملناش فيه مليش دعوه بيه يا معلم دي مراته ومحدش ليه الحق يدخل بينهم حتي لو مين وبلاش انت تجيب السيره دي علشان اي حد هيدخل في الموضوع ده هيطلع متهان
موسي بغضب شديد.انت دماغك حدفت شمال يا جلال كلامي مش بقوله علشان اللي في دماغك ده مهما كانت بنت عمكم لحمكم تسبوها تشتغل اللي يسوا واللي ميسواش ده ينفع يا كبير اللي بيحصل غلط وانت عارف كده بس ساكت
جلال ببرود.نتكلم ليه وصاحبه الشأن راضيه
ينظر اليه موسى بغضب عارم وكان سوف يقول كلمه ولكن يكتم في داخله وهو بداخله بركان نار من الذي علم بيه كيف يتركها زوجها تنزل وهي بكامل زينتها ويراها الجميع كيف رجولته سمحت له بهذا كيف عليه هو كاراجل ان يترك امرأة مثل غرام تنزل من باب شقتها ويتعامل معها الجميع يفوق من تفكير وهو لا يعرف ماذا صابه راجل و زوجته هو من حتي يدخل بينهم ينظر إلى السياره التي امامه ويذهب لكي يصلحها وهو يريد ايه شيء يطلع عليه غضبه
في المساء وبعد ما اتأكد هو بأنها ذهبت الي منزلها ويظل هو في الورشه لكي يطمن بأن في شقتها وظل فتره طويله بعد ما ذهبت لكي لا يشك بيه احد حاول أن يمنع نفسه ويقول بأنها لا تعني له و اذا زوجها تركها ولا يغار عليها سوف تغار عليها انت يا ايتها المعلم ولكن وفي النهاية لا حياه لمن تنادي ظل المعلم لي وقت ما تاكد بان تأتي مروان وغلق (البيوتي سنتر) الي غرام و ذهبت هي و صفاء التي كانت معها الي المنزل ويغلق المعلم الورشه ويذهب الي منزله و دماغه تلف وتدور نعم كان يحبها او معنى اصح كان يعشقها ولكن لا يكن بهذا الجنون يا ايتها القارئ هل هذا يصح هل هذا ممكن ان يفعله انساه هذه المراه متزوج وهذا المعلم لا يخرجها من عقله وهذا الذي يحدث ولا يقبله رب او بني ادم وحتي المعلم لا يقبل الذي يفعله لانه يعلم بانه خطأ و معصيه ولكن من سوف يفهم هذا القلب هذا الحدث من إذا اتيت احد لكي يفهم هذا القلب عقوبات التي يفعله و اقتنع هذا القلب سوف يرتاح المعلم الذي يعيش حياة صعبه للغاية لانه يعشقها وهو يعلم ويتأكد بانها لا تكن معه سوا بالحلم يا الله ماذا فعلت ايتها المعلم لكي ابتلى بهذا البلاء ماذا هذا لا يكن يحب بل هذا ذنب دعاء عليك دعي واستجابة الدعي واتصبت انت بهذا الحب الذي اذا لا تأخذ هذه الفتاه وهذا هو المستحيل بحد ذاته او أنك تموت بهذا الحب هذا الحب الذي لا يكن غير (الحب المستحيل) )
وبينما كان موسى يعاتب نفسه علي الذي فعل كان يصل الي المنزل وكان من المفترض ان يذهب لكي يطمئن على والدته ولكن هو لا يكن بحال جيداً لكي يطمن علي احد يصعد علي الدرج ينظر اليها وهي كانت ترتدي روب وتمسك في يدها كيس المهملات وبينهم خطوات فقط خطوات لا اكثر ترفع عيونها وتشهق وتلف بسرعه لكي تذهب إلى الخارج ولكن كان يوجد ماء علي الارض وتتزحلق غرام تقع الي الخلف ليمسكها المعلم بسرعه ولهفه شديده وبس ياليت الزمان يوقف علي هذا اللحظه هي وبين يده ماذا يريد بعد ذلك لا شيء ولكن القدر لا يعطي احد كل شيء حتى هذه اللحظه استخسرها عليه وسط النظره التي كانت بينهم وهما لا يدرون بالدنيا يرفع المعلم رأسه ويرى التي يوقف امامهم وووووووو
(احسن قفله أقفلت لحد دلوقتي 😂
