رواية غرام المعلم الفصل الرابع 4 بقلم مايا النجار

رواية غرام المعلم الفصل الرابع 4 بقلم مايا النجار

رواية غرام المعلم الفصل الرابع 4 بقلم مايا النجار

البارت الرابع 

️ &&&&&&&&&&&&&&&& 

تاخذ غرام نفس عميق وتقول بصوت هادئ بشده.حمدالله علي السلامه يا معلم 

موسي بجمود شديد.الله يسلمك يا بنت عمي 

تنظر اليه غرام وهي لا تعرف ماذا تقول لينظر اليها موسى وهي تفرق في يدها بقوه ليذهب يسير من جانبها ويستنشق راحتها التي لا ينساها ابدا يقبض على يده من تأثير المشاعر التي تهجم عليه يذهب إلى الخارج وكأنه كان لا يعرفها ذلك اللحظه التي مرت علي المعلم وهي امامه يجعل نار من الشوق والذكريات المؤلمه تاني عليه كيف يمر عليه كل ذلك السنوات وهو مازال يتذكرها كيف مازال يكن لها مشاعر لا تأخذ احد سواها كيف لا يقدر ان يتخطى هو المعلم الذي يترمون تحت اقدامه فتيات من جميع الدول والجنسيات يكن ضعيف امام فتاه مثل ذلك كيف لا يقدر ان يمنع نفسه عنها هو لا يكن يحب بل يعشقها يدمنها يكن ليها مشاعره لا تكن غير لها بعد ما هي تزوجت وهو يذهب بعيد عنها وتزوج مازالت هي تجري في عروقه وهذا لا يكن كلام فقط بل هذه هي الحقيقه التي يحاول المعلم بان يتجاهل هذا الحب الذي يؤلمه و يوجع يجعل منه شخص غريب عنه وهو لا يعرف نفسه ماذا حدث له هي تركته ماذا تفعل لكي يفوق هو من هذا الوهم هذا لا يكن حب هذا شيء يجعله بدون كرامه كيف يفعل بيه الحب كل ذلك وهو مازال متمسك كيف هذه الاسئله هو لا يعرف اجاباتها يذهب إلى (القهوه)و يرى جلال وعدنان الذي نهض وذهب يضمه وهو يقول.نورت الدنيا كلها يا صاحبي 

  

يضمه موسى وهو يخبط علي كتفه ويجلس ويقول ببرود.فين مروان 

جلال بهدوء.هيقفل السيبر بتاعه وجاي 

موسي ببرود.انت ازاي توافق علي موضوع السيبر ده يا جلال انت عارف الشغل ده اغلب اللي فيه شمامين و مروان بلوه لوحده  

جلال ببرود.متخافش عليه يا معلم انا حاطط عيني عليه كويس  

عدنان بسخرية.انت حاطط عليه عنيك وكل يوم خناقه اومال لو مش حاطط ايه اللي هيحصل يا كبير 

جلال ببرود شديد.اركن يا عدنان اراكن هاا 

عدنان بغيظ.الواحد ميعرفش يهزر معاك يا راجل 

جلال بصوت عالي.الشيشه للمعلم يا سمكه  

وينظر الي موسي ويقول ببرود.ولا المعلم كبر ومبقاش حمل الشيشه 

موسي بجمود.انت عارف يا كبير المعلم قد اي حاجه في الدنيا مش شيشه 

جلال بسخرية.بلاش تتك علي قد اي حاجه انت لحد دلوقتي لسه مجروح

 

يفرد موسى ضهره ويقول بجمود شديد.ده كان زمان انا من يوم ما خرجت من الحاره وانا ناسي كل حاجه 

يبتسم جلال ببرود ويقول عدنان بصوت عالي.كدااااب باين في عيونك انك لسه شاريهاا

موسي بغضب.احنا ه$$$$$ يالا  

عدنان بغيظ.لا انا مش جاي هنا اتهزق سيبوني أمشي 

جلال ببرود شديد.لو راجل اتحرك من مكانك  

كان عدنان ان يتحدث ولكن يسمع مروان وهو يقول بصوت عالي.ده لو بقى 

عدنان.ريح يا دودو ريح علشان الجو مريح 

يجلس بجانبهم مروان ويقول.في ايه يا عم انت هتتحلى فيا شوف جلال اللي شمرخك 

موسي ببرود.كنت فين يالا  

مروان.كنت في الشغل 

موسي ببرود.هو الشغل ده جايب معاك هم 

مروان بحسره.لا والله انا من يوم ما قولت محدش هيصرف عليا وهنزل اشتغل وانا من يومها بشحت  

يضحك جلال بخفه ويقول.خليك راجل للنهايه يا روح امك  

مروان.حاضر يا كبير 

ينظر موسى الي مروان ويقول.انت يالا عامل حاجه 

مروان وهو يرفع يده الاثنين الي الاعلي.وحيات امي ما عملت حاجه انا قاعد بحترامي اهو 

 

ياخذ موسى نفس كبير من (الشيشه) ويقول ببرود.مش مطمنلك 

مروان وهو ينظر الي جلال وينقل عيونه الي موسي.هو يعني مفيش مشكله كبيره

جلال بصوت عالي.ايووه قول واشجيني مع مين 

مروان.عيل من عيال سند 

جلال بغضب.يووه يا مروان هو انت مش هتنهد غير لما تجيبها سيئه قايده 

مروان بصوت عالي.وانا مالي يا جدع هو اللي عيل ابن وسخه 

موسي ببرود وهو ينفخ الدخان.الحوار كان داير علي ايه 

مروان بغضب.ابن المرا الفاجره سايب الحاره كلها وجاي يبيع حشيش قدام اكل عيشي ليه شافيني عيل $ $$$$انا الكلام ده ميكولش معايا اخر مره عديت علشان جلال بس يبدا يزيط فيها انا مش هعتمد حد 

 

يضربه موسى بقوه علي صدره ويقول.لا كبرت يالا كبرت وهتعلي صوتك قدام الكبير

 

مروان.يا معلم مش قصدي بس دول ولاد كلب ولازم يتعلم عليهم علشان يكنوا علي جنب 

 

موسي ببرود شديد.سيبهم وهما لو طلبت معاهم بلبش يبقى هما اللي جابوا لنفسهم واحنا اهو قاعدين ومستنينهم 

يبتسم مروان بحماس ليقول جلال. جايلك على الطبطاب انت  

مروان بغيظ.في ايه يا عم جلال خلي الواحد يتسلى بدل الملل اللي احنا فيه

يهز جلال رأسه وهو يفقد الامل في هذا الشاب ينظر إلى موسى الذي يرتشف من الشيشه بعمق شديد ينظر موسى الي التي كانت تسير بمياصه وهي ترتدي بنطلون جينز ضيق لدراجه ان يظهر معالم جسدها بشده وترتدي عليه بلوزه تصل إلى اخر بطنها بصعوبه والطرحه التي تضعها علي رأسها لكي يكمل (الاوت فيت)ولا يكن ان تغطي شعرها ليقول بوقاحه وهو ينظر اليها بوقاحه أكثر.مين بابور الجاز دي 

  

ينظر مروان مكان ما ينظر موسى ويقول بقرف.دي البغبغان نسرين 

ينظر اليه موسى ويقول بوقاحه وغضب.دي بغبغاء اومال بوز امك ده ايه هي دي نسرين بنت علي النجار 

مروان.ايوه هي بنت زفت 

موسي بوقاحه شديد.ايه يا راجل ده بنت كنت سايبها كتكوته امتي بقت فرخه بيضه كده 

جلال بسخرية.كتكوته و فرخه دي عجله يا معلم 

موسي.تؤ عيب يا ابو مكه دي بنت حتتنا برضو 

جلال ببرود.حتتنا ايه الله يحرقها ده كل يوم مصيبه شكل

موسي بجمود.ليه يا عم ماهي زي الفرس ماشيه من غير صوت حتي عملت ايه الصاروخ دي 

جلال ببرود شديد.السبوع اللي فات بتقول ان خالد بتاع الهدوم عاكسها سيبك من خالد علشان هو ابن كلب ويعملها مصطفى ابن الشيخ محمد بتقول ان بيعاكسها ده الواد بيرمي السلام بالعافيه داهيه تاخدها 

 

موسي ببرود شديد.يعني البطل ده يطلع منه كل ده مفيش حاجه كامله يا جدعان 

جلال ببرود.بس يا معلم بدل ما تيجي وتقول موسى الدسوقي حاطط عينيه عليها وهي متسبله اصلا 

 

يبتسم موسي بسخرية ويظلوا يتحدثوا في اشياء كثيره وبعد فترة طويلة يذهب جلال إلى شقته بارهاق شديد وينظر إلى زوجته التي تجلس علي الأريكة وهي تضع يدها اسفل وجهها وتغلق عيونها ليبتسم بهدوء ويذهب اليها يضع يده علي خصرها ويقربها منه لكي يحملها تفتح ليلي عيونها وتقول بنعاس.حبيبي انت اتاخرت كده ليه 

 

جلال ببرود وهو يحملها ويذهب بها إلى غرفتهم. سهران مع الشباب انتي عارفه اني هتاخر مدخلتيش نمتي في الاوضه ليه 

 

ليلي بدلع وهي تضع يدها علي ذقنه.مش بقدر انام وانت مش في حضني 

يبتسم جلال ويقول بوقاحه.بحبك وانتي فاجره كده تعالي بقى يا روح امك نشوف موضوع حضنك ده  

تضحك ليلي بدلع شديد ليقول جلال وهو ينزع ملابسه.البنات ناموا 

 

ليلي.ايوه اتعشوا وناموا من بدري اوي 

جلال.حلو حتي الواحد يشتغل علي مزاج 

ويهبط فوقها بخفه وينزل علي شفتها يأكلها بين اسنانه ترفع ليلي يدها وتقربه منها أكثر وهي تبادل القبله بحراره شديده تبعد عنه وتقول بدلع.حبيبي الباب مفتوح 

يبعد عنها جلال ويذهب يغلق الباب جيدا ويذهب اليها مره اخرى ينزع ملابسها عنها برغبه شديده ويقول وهو بضرب فخدها بقوه.جسمك احلو اكتر بعد الحمل و الرضاعه 

ليلي بصوت هادئ.لا يا عمري انا حلوه من قبلها 

جلال وهو يلفها لكي تنام علي بطنها وهو فوقها.بس احلويتي اكتر من الاول مش ناويه تخاوي البنات 

 

ليلي بدلع وهي تحس بحركته علي جسدها.تؤ تؤ كفايه كده ربنا كرمنا ببنتين والحمد لله علي كده 

جلال برغبة وهو يبعد شعرها عن رقبتها.الحمد الله وربنا يخليهم لينا بس انا عاوز ولد  

ليلي.انت زعلان من خلفة البنات  

جلال وهو يقبل رقبتها.بناتي دول احسن حاجه حصلت معايا في الدنيا 

وتبعد عنه ليلي وتقول بغيظ.طالما هما احسن حاجه حصلت معاك يبقى تبعد عني وتروح تنام معاهم وسيبني انا 

يسحبها جلال بقوه ويقول ببعض الغضب.بلاش تعكري مزاجي انا هادي اهو 

 

ليلي بزعل.ابعد يا جلال انا تعبانه و مهدود حيلي مع بنات من الصيح سيبني انام  

جلال بغضب.ليلي انتي هبت منك النهارده 

كانت ليلي ان تتحدث ولكن تسمع التي تقول ببكاء وهي تدق الباب.مامي افتحي الباب يا مامي 

ينفخ جلال بغضب شديد ويضرب ليلي بخفه علي كتفها العاري. الليله ضربت يا بت قومي البسي حاجه علشان تفتحي لي البنت 

تلبس ليلي بسرعه وهي تقول.حاضر يا حبيبتي انا جيالك اهو 

يلبس جلال هو الآخر ملابسه وتذهب ليلي تفتح الباب الي ملك بنتها الاصغر من مكه ببعض الدقيقة وتصرخ ملك وتقول ببراءة وهي تركض الي حضان والدها.بابي 

  

يحملها جلال ويقول.عيون وقلب بابا انتي ايه اللي مصحيكي يا قلب بابا  

ملك ببراءة وهي تدفن نفسها في حضنه.في بعبع في الاوضه وانا جيت وثبته (سبته) ياكل مكه علثان هي تثتاهل (تستاهل) علثان(علشان )بعد تده(كده) مث(مش)تاخد مني الثكولاته (شوكولاته) ) 

 

ينظر اليها جلال ويقول وهو ينظر الي ليلي.لازم نشوف حل في الحروف اللي طايره من البنت اختها زي الفل هي ليه الكلام متاكل منها

  

ليلي وهي تحمل ملك بحنان.لا انا بنتي زي السكر ولما تكبر شويه كمان تتكلم عادي ما تقلقنيش بقى

ملك ببراءة شديد.مامي ثبيني انام


ليلي بحنان شديد.نامي يا قلب مامي نامي يا روحي 

تتسطح ليلي علي السرير وهي تضم ملك الي احضانها وتقول الي جلال.حبيبي هات مكه عشان لو صحيت و ما لقيتش اختها جانبها هتتفزع

يضع جلال يده علي فمها لكي تصمد وبالفعل تصمد ليلي وتنظر إلى ملك التي تنام في احضانها ويقول جلال وهو يحمل ملك بهدوء شديد.زي ما انتي لحد ما انيم البنت جمب اختها 

 

ليلي باعتراض.جلال ليه ك ك 

جلال ببرود.هششش مسمعش صوتك لحد ما ارجع  

يذهب جلال الي غرفه الاطفال ويضع ملك علي سريرها ويذهب إلى الخارج يدخل غرفتهم مره ثانيه 

 


ويغلق باب لتقول ليلي.ليه كده يا جلال ما كنت تسيبهم يناموا معانا

يقول جلال بوقاحه شديده وهو ينزع ملابسه.مش انا يا $$$$$ اللي تنضرب ليه ليله افرديلي جسمك زي ما كان يا روح امك 

 

ليلي.انا هنام علشان البنات عليهم حضانه الصبح بدري 

وكادت ان تغطي جسدها بالبطانيه ولكن يمسكها جلال ويقول وهو ينزع ملابسها عنها.انتي بقالك كتير متضربتيش علشان كده شايفه نفسك صح 

  

تبعد ليلي وجهها عنه ليقول جلال ببرود شديد.والله العظيم يا ليلي لو ما متعدلتيش هكون باعتك بيت اهلك غضبانه شهر فأتعدلي احسنك 

ليلي بدلع.قولي اني انا احسن حاجه حصلتك في حياتك مش بناتك وكمان انك متقدرش تعيش من غيري و بتدمني 

يبتسم جلال بوقاحه ويقول وهو يهبط يقبل جسدها.الحاجات دي مش بتتقال مش بتبقى حلوه ده تتفعل وانا بحب الفعل اكتر من الكلام الفاضي ده 

 

ترفع ليلي ضهرها الي الاعلي قليلا وهي ترجع رأسها الي الخلف وتغلق عيونها وهي تحس بشفته و اسنانه التي يقطعون جسدها بطريقة تجعلها تشتعل من نار الرغبه يرفع جلال عيونه اليها وهو لا يرحم جسدها يمسك يدها بين يده وهو يضغط عليهم بقوه ويصعد الي شفتها وهو يمرر لسانه علي جسدها يمسك شفتيها السفله وياكلها بعنف شديد تضع ليلي يدها على شعره وهي تقربه منها وكأنها تطلب منه المزيد لا و لا يبخل جلال عليها ويهبط عليها بقوه تعلمها ليلي و تعشقها منه 

كان يصعد علي الدرج يسمع صوتها العالي وهي تتحدث مع زوجها يغلق عيونه بوجع شديد وهو لا يصدق الي الان بانها اصبحت علي ذمة راجل غيره وهذا الراجل يلمسها ويتحدث معها و ينظر اليها يلمس جسدها يكن له حق ان يفعل معها كل ذلك الاشياء وهو لا لماذا وهو كان لا يتخيل بانها سوف تكن لي غيره هو كان يحلم باليوم التي تكون له وملكه كيف هو ويحلم وغيره يحقق لماذا عاقبه القدر بهذا الألم لماذا هي متجوزه من راجل غيره يتحكم بيها راجل غيره تنام في احضان راجل غيره كل ذلك الاشياء من المفترض ان تجعله يكره ان ينظر إلى وجهها ويقرف كيف مازال يريدها كيف هذا يدخل شقته وهو لا يريد ان يسمع صوت احد يغلق الباب يجلس علي الأريكة و يرفع قدمه امام الطاوله التي امامه يخرج سجاره و يضعها في فمه ويمسك (الولاعة) ويرفع لكي يشعل السجائر ليسمع صوت يأتي من البلكونه التي امامه يراها وهي تخرج من البلكون ويبان علي وجهها القهر والغيظ يشعل السجائر ينظر إلى ملابسها التي تظهر مفاتن جسدها بوضوح و يدورفي عقله شئ واحد فقط وهو ( هو ال$$$$$ سايبها تخرج كده )  )

  


يحس بغيره عليها أكثر من زوجها ينظر اليها عيونه لا تنزل من عليها وهو يراقب كل حركه تفعلها لأجل ان يشبع عيون منها يبتسم بدون وعي وهو يراها تضع يدها في فمها وتغيط عليها بسنانها بغيظ و طفولي بشده وهي لا تعلم بانه يراها يدرك ماذا يفعل وبأنه ينظر الي امرأة متزوجة ومن ابن عمه ينهض بسرعه وكان لدغته حيه تقع السجائر من يده على السجادة ينزل يمسكها ويضعها في الطبق يرفع رأسه الي البلكونه يراها اغلقتها ودخلت يبتسم بوجع ويذهب يغلق البلكونه يدق الباب يذهب يفتحه يرى والدته يبعد عن الباب لتدخل بسمه يذهب موسى ويجلس لتقول بسمه ببكي.موسي الكلام اللي سمعته صح 

  

موسي ببرود.اللي هو ايه 

بسمه وهي تجلس بجانبه.انت هتسيبني من تاني هترجع ترمي امك هنا وتسافر في بلد غريبة هترمي نفسك في الغربه تاني يا نور عيوني 

موسي ببرود شديد.ياما انا المكان ده بيخنوقني ولما جيت فعلشان اطمن عليكي وانتي اهو زي الفل يوم ولا حاجه وهحجز وراجع علشان اشوف اللي ورايا 

بسمه بدموع شديد.ورحمه ابوك يا موسى ما تمشي انا بموت وانت بعيد عن حضني الف مره في الدقيقه متعملش في امك كده خليك هنا لحد ما اروح انا لابوك وبعد كده اعمل اللي انت عايزه بس متسبنيش وتمشي متحرمنيش منك يا ضنايا  

موسي بهدوء.ياما اهدي انا هبقى اجيلك كل فتره وهطمن عليكي في التلفون 

تمسك بسمه يده وتقول بدموع.لا انا مش عاوزه كده انا عاوزك جنبي و حواليا انا ام يا موسى ازاي اقدر اعيش من غير ابني هتسيبني هنا وتمشي ومتجيش غير علي دفنتي هتيجي تدفني وتمشي زيك زي الغريب هو انا يا ابني مش صعبانه عليك كله من ورا بنت الكلب هي اللي كانت السبب في قلبان حالك وكسرت قلبك عليا  

موسي بغضب شديد.انتي مش هترتاحي غير لما اسيبلك البيت وامشششششي مفيش حد قسى قلبي عليكي غير افعالك انتي اللي عملتي كده جايه تلطمي دلوقتي ايه مش كنتي عاوزه تكيدي الحريم يبقى خلاص انتي كده عملتي اللي عايزاه يغور ابنك بقى مش عملتي اللي انتي عايزاه مش وقفتي قدام الحاجة الوحيدة اللي ابنك كان بيتمناها انزلي يا بسمه انزلي علشان الكلام هيخيب اكتر من كده 

 

تنهض بسمه وهي تبكي بقوه وتذهب إلى الخارج ينظر خلفها موسى وينزل زر القميص وينظر امامه وهو يتنفس بغضب شديد ياخد سجائره يشرب منها بغضب شديد وهو يتذكر ماذا فعلت والدته التي الان تريده أن يسمع حديثها ويجلس معها وهي كانت اكبر سبب في الذي حدث اليه 

(هي معروف ان احنا اول ما ندخل في حاجه بنعمرها نتوقع بقى الوليه دي عملت ايه😂 


🤔 )قبل هذا الوقت بكثير بعد ما دخلت شقتها تضع الشنطه علي الطاوله وتذهب إلى الحمام وتنزع ملابسها وتنزل في البانيو التي كانت تشغل فيه المياه الدافئة تغلق عينيها وهي تحس بوجع الشديد من معامله المعلم اليها تكره اسلوبه وهو كان لا يعاملها بهذا الشكل هذا المعلم كان مثل والدها نعم وجوده في الماضي كان يجعلها لا تحس بانها فاقده والديها هتندم علي خسارتها له هو كان الامان بنسبه لها كانت طفلة بعد ما توفا والدها و فرق ألسن بينهم كان كبير فهي كانت تحس بانه هو والدها الذي يحميها تضع يدها اسفل ذقنها وهي تنام علي جانبها في البانيو وتظل على هذا الحال فتره طويله وتنهض بعد ما حست ببرود المياه تمسك الفوطه وتلفها علي جسدها وتذهب الي الخارج وبعد فتره كانت تجلس علي الأريكة بعد ما ارتدت ملابسها 


تسمع صوت باب الشقه ينفتح تنظر اليه ترى الذي يدخل تلف وجهها وهي تحس باشمئزاز منه 


من الذي فعله في الصباح تنهض وكادت ان تذهب الي غرفتها ولكن يضمها هو من ضهرها بقوه تغلق غرام عيونها وهي تشم رائحته المقرفه بشده تحاول ان تبعده عنها ولكن كان يمسك بقوه لتقول بغضب.جاسم ابعد كده 

 

جاسم.انتي زعلانه 

غرام بغضب.جاي تسأل بعد اللي عملته 

جاسم.عملت ايه انتي مراتي و ده حقي اللي اخده منك 

في الوقت اللي يجي علي مزاجي 

تبعد عنه غرام بقوه وتقول بصراخ.انت مش بتعرف في الحق غير لما يكون ليك وبعدين في حقك ده انت ملكيش حق انك تمد ايدك عليا انت مش بيهمك انا عاوزه ولا لا بتعمل اللي تعمله حتي لو غصب و مش يكون في رحمه لا دي مش علاقة بين زوجين يا جاسم ده قرف دول الحيوانات بيتعاملوا مع بعض بطريقة احسن من كده 

  

جاسم.خلاص يا غرام حقك عليا وبعدين مش انتي اللي طولتي لسانك و كمان انا مرضتش اعاقبك علي موضوع الفلوس اللي بتخبيها عني وساكت بمزاجي

غرام بقهر شديد.انا كل يوم بندم علي اختياري ليك يا جاسم 

يمسكها جاسم بقوه من شعرها ويقول بغضب وهو يسحب شعرها اكثر مع كل كلمه.دلوقتي بتندمي نفسك عليا بعد ما المعلم شرف ايه هتحني يا فاجره 

تدفشه غرام بجميع قوتها وتقول بغضب.فكر في كلامك قبل ما تقوله يا جوز الفاجره 

وتقول كلامها وتذهب الي البلكونه وهي تحس بقهر شديد هي لا تريد سوا حياة مستقره لا تريد أكثر من ذلك حتي لو سوف تعيش مع جاسم ولكن يكن بينهم موده ورحمه مثل اول زواجهم قبل ما يتملك منها و بعد ما توفت والدتها وعلم بانها لا يكن لها غيره تدخل من البلكونه بعد فتره وتغلقها وتذهب الي غرفتها تراه وهو يتسطح علي السرير وهو ينام بشكل يجعلها تحس باشمئزاز منه تنظر إلى اسفل السرير ترى حذائه الذي يرميه في الاسفل وبجانبه (الشراب) الذي يجعل رائحه الغرفه تقرف تمسك غرام (الشراب) بطراطيف صوابعها وتذهب تضعه في الغسيل وتذهب تأخذ الوساده التي لا تعرف تنام بدونها وتخرج خارج الغرفه تضع الوساده علي الأريكة وتتسطح عليها وتغلق عيونها لكي تنام لكي ترتاح من هذا اليوم المتعب بشده

   

في صباح يوم جديد يفتح عيونه علي صراخ عالي بشده ينظر حوله وينهض بسرعه وهو يسمع صوت يعلى أكثر ووووو 

(توقعاتكككككككطكم حصل ايه) 

         الفصل الخامس من هنا 

تعليقات