رواية انا وحماتي الفصل الرابع 4 والاخير بقلم منال كريم

رواية انا وحماتي الفصل الرابع 4 والاخير بقلم منال كريم

رواية انا وحماتي الفصل الرابع 4 والاخير بقلم منال كريم 

في المطعم 

إسلام بهدوء: كنت عايزك فى موضوع يا أمي 


أم اسلام: اتفضل 


إسلام بهدوء: أنا قررت أطلق إسراء 


أم إسلام بسعاده مخفيه:ليه بس.


إسلام بهدوء: تخيلي يا أمي بتقول أنك تزعليها بالكلام وأنك على طول تعلقي على تصرفاتها، وشكلها والبيت والأكل،،،أنا طبعا مصدقتش وقعدت ازعق وأقول أمي بتخاف من ربنا وعمرها ما تعمل كده فى بنات الناس، وقولت لها أنتِ كاذبة علشان كده قولت أطلقها وارتاح علشان تحرم تفتري علي حد و مش اي حد أنتِ أمي ، اللي متأكد انها بتخاف من ربنا، و كل شوية أمك كانت مش موافقة على جوازنا و عايزة تجوزك بنت من العيلة،انا تعبت منها.


حست بالندم و الخوف من ذكر ربنا و أنها تتحاسب على أفعالها مع إسراء.


كمل اسلام: اصل أنا متأكد أنك مش زي خالتي هناء، اللي خربت حياة ابنه، أنا و انتي و الكل عارف أن نورا بنت ناس و عارفة ربنا و عمرها ما تعمل كده، بس خالتي و بناتها خافوا أنها تسيطر على هشام، فقالوا نخلص منها و جابوا عيلة صغيرة.


عايدة بحزن: صدقني يا اسلام قولت لخالتك إنها غلطت باللي عملتها مع نورا و كمان العيلة الصغيرة اللي تتعذب وسطهم.


: يا ماما الأم اللي تغير من مراته ابنها دي مريضة و عايزة علاج، مفيش مقارنة بين الزوجة و الأم ،كل واحدة لها مكانة في القلب،ربنا يسامح خالتي على اللي عملته في نورا.


عايدة: يارب


أسلام: رايك ايه في موضوع طلاقي


عايدة  بندم: لا يا أبني اوعي تطلقها دي بنت أصول 

حرم تخسرها.


إسلام بهدوء: هي اللي المفروض كانت تفكر قبل ما تفتري عليكي وتقول كلام كذب، و أنا واثق أنك عمرك ما تعملي كده او تقولي كده 


حست بالخجل والندم من تصرفاتها


عايدة  بحزن : إسلام لو بتحبني اوعي تزعل إسراء و عاملها بما يرضي الله يا حبيبي، أنا مش عايزة أكون السبب في دمار حياتك، سامحني يا ابني.


باس ايد أمه و من غير ما يسأل ليه تطلب السماح ،قال  بحب: ربنا يبارك في عمرك يا ست الكل


عايدة:  لي طلب عنك ،عايزة ارجع بيتي وحشني اوي .

اسلام : حاضر ترجعي يومين بس هتعيشي معي على طول..

////////////////

في بيت أسلام

  


رجع إسلام و جاب معه نفس الاكل اللي طلبه لامه 


دخل غرفه النوم، و بص على الشنطة الموجودة،و عرف أن اسراء ناوية تسافر اسكندرية بكرة.


كانت اسراء تمثل النوم، قاعد جنبها و قال بهدوء:


_ إسراء, إسراء  


اسراء بحزن :نعم 


اسلام =قومي علشان ناكل 


معرفتش تخبئ دموعها و قالت بدموع: مش جعانه عايزة أنام 


إسلام بحزن: وليه الدموع دي


إسراء بدموع: مفيش حاجه


= طيب علشان خاطري قومي نأكل مع بعض 


: ليه مش أنت أكلت مع أمك بره


= كلت نص بطن علشان أكمل معاكي يا حبيتي


قامت إسراء قعدت على السرير


و قالت بدموع: حبيتك والله 


إسلام بحب: بحبك يا أسراء ، و آسف لو زعلتك 


ابتسمت بحزن و قالت: و ده من أمت يا اسلام، أنت عارف بقالك قد ايه مخاصمني و تتكلم معي بالعافية، افتكرت دلوقتي أنك بتحبني.


أسلام بحزن: أنا آسف عندك حق في كل كلمة ، ممكن بلاش نتكلم في الماضي و نبدا من جديد.


بصت باستغراب و قالت: نبدا من جديد.


اسلام بحب: أيوة ،و دي البداية بحبك يا إسراء و سامحني.


زيها زي معظم الستات نسيت كل اللي حصل و فرحت بكلامه و قالت بحب:


_وأنا بحبك ،وبحب كل حد من طرفك وبحب أمك اوي بس هي.


إسلام بحب: هوش بلاش نتكلم فى القديم يلا ناكل وأن شاء الله اللي جاي أحلي و احلي يا قلبي, و على فكرة امي قالت ترجع بيتها ، بس أنا طلبت منها تعيش معانا على طول.


اسراء: عندك حق طبعا ،تعال نروح بكرة نرجعها حرام تعيش لوحدها..

///////////////

مرت الشهور حياة أسلام سعيدة بعد ما علاقة أمه و اسراء بقت احسن، و ربنا كرم اسراء و حامل، و عرفت عايدة غلطتها و مبقتش تسمع كلام اختها..


أما هناء اللي تعمل مع أمل زي ما عملت مع نورا، بس أهل أمل طلقوها من هشام و خدوا كل حقوقها ،و مفيش  عيلة موافقة تناسبهم تاني...

//////

في بيت نورا


ام نورا: يا بنتي كفاية تتعبي نفسك في الشغل


نورا: لازم اعمل كده علشان اجمع فلوس و ارفع قضية و أخذ ولادي


أم نورا: ربنا معاكي يا بنتي و يبرد قلبك على فراق ولادك 

///((((//(

في بيت العمدة


العمدة : احنا لازم نقف جنب نورا، الكل عارف أنها مظلومة ،و علشان كده قررت نرفع قضية و تأخذ ولادها في حضنه علشان ظروفها على القد..


و افق الكل،  اترفعت القضايا و كسبتها نوار و خدت الحضانة و كانت بتشغل علشان تصرف على اولادها و رغم شباب كتير طلبوا الجواز منها لكن رفضت علشان تعيش ل اولادها.


و هشام لسه بيدور على واحدة يتجوزها..

//////

في شقة مها أخت هشام


كانت مها  في الحمام و من غير هدوم ،و فجأة السخان انفجر و ماتت محر_وقة و عر_يانة.


أول ما هناء سمعت الخبر وقعت من طولها و انتشلت 

/////////

في شقة إسلام


اسلام : خلي بالك من نفسك يا حبيبتي 


اسراء: حاضر 


خرجت عايدة و هي تعيط


إسراء: البقاء لله يا ماما، ربنا يرحمها، أنا آسفة اني مش اقدر اجي معكم.


عايدة بدموع: ربنا يرحمها ،ده عقاب ربنا و يا عالم ايه اللي جاي، ده حق نورا ، خلي بالك من نفسك و من اللي  في بطنك و سامحني لو زعلتك في يوم.


اسراء: انتي زي أمي و أنا مش زعلانة منك

/////////

سافر اسلام و أمه البلد علشان يحضروا عزاء مها.


أما  عزة اللي بعد اللي حصل لامها و اختها خافت من عقاب ربنا، رحت بيت نورا  و قالت بدموع:


_ أنا عارفة أنك مظلومة ،أنتي طول عمرك قلبك طيب سامحي مها و ماما و سامحني أنا كمان ربنا يفرحك باولادك يا نورا .


أبتسمت نوار و قالت بكل هدوء :


_طيب، وأحضر الدفنه كمان


مشيت عزة و هي حاسة بالراحة 

//////////

في المقابر 

مفيش حد حضر الدفن غير هشام و أمه و أبوه و اسلام و أمه و عزة بس.


بعد الدفن ، و المفروض يدعو لها بالرحمة والمغفرة .


جت جارة هناء اللي خدت نورا من تحت أيديهم ،و  قالت لها،عندك بدل البنت اتنين و يتردد فيهم،


 و قالت بضحكة: ربنا عادل يا هناء، فضحتي المسكينة نوار بالكدب ،بس خطتك فشلت علشان محدش من البلد صدق فيها كده، و شوفي العدل، بنتك ماتت و بدل ما تصعب على الناس ، الكل يتكلم عليها بالباطل.


بص الكل في الارض بخجل.


و كملت: صحيح يا هناء هو جوز مها فين؟


و بصت على غزة و قالت : و جوزك فين يا عزة؟  طلقك صح، زي ما جوز مها طلقها بدل ما يترحم عليها


قالت جارة تانية: بلاش تزعلي يا هناء جوز مها عنده حق برضو، مفيش راجل يتحمل يعرف أن مراته بتصور نفسها و هي في الحمام لراجل غريب.


كملت التانية: و طبيعي جوز عزة يشك فيها،االمفروض كانوا عاملوا كده من زمان لما افتروا على نورا المسكينة.


جت نورا و قالت: مبقتش نورا المسكينة يا خالتي، بقت نورا القوية اللي تعافر في الصخر علشان تربي  رجالة مش عيل ماشي وراء أمه و اخواته في الغلط


  وقفت نورا قدم القبر و قالت بصوت عالي مع الدموع: 


_يارب احرمها من رحمتك و مغفرتك ،أنا اتظلمت و حقي مجاش في الدنيا كنت بدعي حقي يجي في الدنيا قبل الآخرة ،في كل صلاة و سجدة بقول يارب حقي عندك و كان عندي ثقة كبيرة أنك تجيب حقي و فعلا مها ماتت محروقة و عر_يانة و انكشف سترها أنها هي اللي خائنة لجوزها و البلد كلها تنهش في عرضها , ، يارب أنا مش مسامحها و عايزة حقي منها و الله العظيم مش مسامح مها و عزة و أمهم و ابوهم و الراجل العرة اللي كان جوزي ،حسبي الله و نعم الوكيل فيهم، يارب تو_لعي في نار جهنم و القبر يكون زي جمرة من نار يا مها.. 


بصت على القبر بقوة و صرخت اكتر: يارب، يارب قبرها يكون جمرة مولعة من نار ،زي النار اللي ولعت قلبي،احرمهم من رحمتك زي ما حرموني من ولادي .


و بصت على هشام و قالت : ينتقم منك أنت و اخواتك و امك و أبوك يا عيلة ظالمة.


و مشيت نوار و هي فرحانة اوي .


جريت عزة وراءها ،و قالت: نورا استني.


وقفت نورا ،نزلت عزة عند رجليها و قالت: حقك عليا و غلاوت ولادك سامحني 


هزت راسها بالرفض و قالت: و غلاوت ولادي مش هسامح.


نزلت عند رجله و باستها و قالت: سامحني ،سامحني خايفة يكون مصيري محروقة زي مها أو مشلولة زي أمي.


و كان مصيرها يجري عليها ،لما ماتت بسكتة قلبية من كتر الخوف و الهلع ،بعد ما هي كمان اتوصمت بنفس وصمة اختها أنها تكلم رجالة ،بصت ليها و قالت: 


_يا كريم يارب، يا عدل يا حق ،كنت بقول ليه هما عايشين مبسوطين بعد ظلمهم ليا، و كرام ربنا كبير حقي جه في يوم واحد علشان تبقي الفرحة تلاتة، الله واكبر الله واكبر..


الكل بقي مذهول، و أم إسلام اللي تحمد ربنا لو كانت فضلت وراء كلام اختها كان مصيرها يكون ايه لو ظلمت إسراء اكتر.


بصت على إسلام و وقالت بدموع::  عايزة أمشي  من هنا، عايزة اروح عند إسراء.


سأل. بخوف: في أي يا ماما.


مشيت و هي بتقول:  يلا يا اسلام 


كانت عايزة تطلب  السماح من إسراء مرة كمان و هي بتشوف عقاب ربنا للظالم.

///////////

بعد ساعات وصلوا البيت و كانت إسراء نائمة ،قالت بانهيار: معلش يا إسلام صحي إسراء.


من غير مجادلة دخل و هو فاهم أن حالتها دي خوف ،خرجت إسراء بسرعة اول ما اسلام قالها، لكن إسلام فصل جوة علشان  أمه متعرفش أنه عرف أفعالها مع إسراء،و قالت بهدوء: في ايه يا ماما.


جريت عليها و قالت بضعف : سامحني يا إسراء، حقك عليا أنا ظلمتك كتير.


إسراء: يا ماما ده كان زمان احنا الحمد لله دلوقتي كويسين بلاش نتكلم في الماضي علشان إسلام مش عارف حاجه عن اللي بينا.


عايدة: ربنا يكرمك يا حبيبتي.


//////////

بعد شهور 

في بيت اسلام 


أسلام: خالتي ضيعت نفسها و اولادها 


عايدة بحزن: صعبانة عليا ،بس برجع و و أقول هي اللي عملت كده في نفسها.


اسلام: هشام كمان غلط يا ماما، فين عقله لما يمشي وراء أمه و اخواته ، كان لازم يفكر على الأقل في أولاده.


عايدة:و زي العادة هرب من كل حاجة و ساب البلد كلها، و خالتك بقت عايشة لوحدها هي وجوزها محدش يعبرهم، و نورا عايشة مبسوطه مع اولادها ربنا يفرح قلبها بيهم..


خرجت إسراء و هي تحط الطفل على ايد عايدة و قالت: اتفضلي يا ماما سكتي الاستاذ ده مش مبطل عياط.


اسلام بضحكة: مش بيسكت غير معاكي يا ماما


عايدة بحب: ده حبيبي ، مش كفاية على أسم أبوك اللي يرحمه.


اسلام: دي نشكر إسراء عليها هي اللي اخترت الاسم.


إسراء : هو في ايه أحسن من اسم عبدالرحمن ، ربنا يفرحنا بيه 


عايدة: اللهم امين ،و تخوي يارب و يفرحك قلبك يا بنت الاصول.


و كلمت عايدة نفسها: الحمد لله يارب أن ابني راجل و عرف يحتوي المواقف لو كان زي هشام و مشي وراء كلامي كانت حياته مدمرة زيه، أنا متأكدة أن إسلام عارف اللي كنت بعمله في إسراء بس علشان محترم مش عايز يكسفني .


و كملت بصوت عالي : الحمد لله أن ربنا رزقني بيكم يأولاد و سامحوني لو زعلتكم في يوم، كنت ماشية وراء الشيطان....


اسراء: بلاش تقولي كده يا ماما ربنا يحفظك و يبارك في عمرك


قام اسلام باس راسها و قال: بحبك يا أجمل أم في الدنيا


و عاشت عايدة مع اسلام و اسراء و ابنهم في سعادة و حب.

////////////////////////////

و نورا مبسوطة مع ولادها و خدت قرار أنها مش هتجوز و افضل عائشة ليهم

////////////

هشام هرب و ساب البلد و محدش عارف عنه حاجة 

////////////

و عايدة حياتنا انتهت لما ولادها راحوا منها، و كملت أن جوزها اتجوز عليها شابة صغيرة و كل فلوسه بقت للعروسة الجديدة و اللي عايدة عملته في نورا  و أمل  تعملوا ضرتها و تسقيها العذاب الوان ، ،ما هي معروفة كما تدين تدان..


///////

و تمت و ليس للحديث بقية 


عايزة اقول راي في القصة

فرق كبير بين هشام و إسلام 

إسلام كان مش مصدق أن أمه ممكن تعمل كده و لكن لو تفتكر مفيش مرة رفع أيدها على إسراء أو حتي قال لفظ جارح لما زعل منها قال تعالي نروح بيت أهلك و لما عارف الحقيقة اعتذر منها حتي من غير اسباب 


لو حصل بدل و إسلام كان جوز نورا و هشام جوز إسراء و حصل نفس الأحداث كانت نهاية نورا مع إسلام لأن الزوج هو ديما اللي عنده الحل


حتي في فرق بين عايدة و هناء واحدة ماشية وراء الشيطان و التانية الشيطان نفسه.


اللي حصل مع إسراء و نورا بيحصل كتير ربنا يهدي الحال 


أنا عارفة أن اللي حصل مع نورا يوجع القلب بس للاسف الواقع اسوء من كده بكتير 

و بس كده قراءة ممتعة مستنية رايكم 

#أنا_وحماتي

#الفصل_الرابع_الأخير 

#روايات_بقلم_منال_كريم

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم 

استغفر الله العظيم و اتوب اليه 

لا إله إلا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير 

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد 

لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم 

حسبي الله ونعم الوكيل 

اللهم انك عفو كريم تحب العفو فاعف عنا

اللهم احفظ مصر واهلها من كل شر

اللهم احفظ اولادنا وبناتنا من كل شر

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

 تمت         

تعليقات