رواية مغامرات عائلية الفصل الثامن 8 الجزء الثاني بقلم همس كاتبة
8
اوس : انتي طلعتي فوق ازاااي ؟!
زمردة : ايه الي ازاي ؟ زي البني ادمين .. حد ينزلني يلا
يزن : و هتنزلوها ازاي دي ؟!
زمردة : افتح ايديك كدة و امسكني
يزن بفزع : و انا مال اهلي ؟ ما حفيدك عندك هو الي يشيل الليلة
اوس : انزلي يا زيزي يلا .. انا مش فاهم انتي ازاي طلعتي اصلا
زياد : الست دي عندها لياقة فظيعة ده احنا شباب و ما بنعرفش نعمل زيها
امسك اوس يدها و ساعدها على النزول
زمردة : جبتيلي حاجة البسها برجليا و لا لأ
حبيبة : لا
زمردة : البت دي هتنقطني .. خود مراتك من وشي يا اوس
اتجهت زمردة للسيارة و ركبت في المقعد الخلفي
يزن : استني يا ست .. فين باقي العيال طيب ؟ زمردة : نمر ابن سعدية خدهم عشان شغل .. اعتقد في وراه مصيبة
اوس : شغل ايه ده الي عايزهم بيه ؟
زمردة : اكيد حاجة غلط
اوس : يا سلام ؟ يعني عارفة ان الست دي مش كويسة و ابنها ماشي بالغلط و برضو اخدتي العيال و روحتيلها
زمردة : ما انا عملت كدة عشان مصلحة مراتك .. صحيح سعدية واطية بس برضو صاحبتي من زمان و اروبة .. بتعرف تفك الاعمال في مينيت
اوس : انا هتجلط .. الاقيها منك و لا من شلة المجانين الي عايش معاهم … دلوقتي حالا هتروحي معايا للست دي و تعرفي منها الشباب راحو فين
حبيبة بخوف : و افرض ابنها عرف و اذاهم
يزن : زيزي هانم .. الست دي ساكنة هنا من زمان ؟
زمردة : لا هي بالاصل ساكنة في حتة تانية و ده بيت اخو جوزها بيجو هنا في الوقت ده من السنة .. اصلها بتلقط رزقها بكل مكان .. بس يحرام من ساعة ما جات هنا من تلات شهور ما حدش داس بيتها .. يمكن عشان مش…
اوس بمقاطعة : كفاية يا تيتة ابوس ايدك .. عندك وقت للكلام و العيال مختفين ؟!
كانت سترد عليه و لكن قاطعم صوت رنين هاتف يزن .. رد يزن على المتصل
يزن : ايوة يا احمد .. ماشي جاي حالا
اغلق الهاتف و نظر لاوس و قال : اوس انا لازم اروح القسم عندي شغل .. هخلص بسرعة و اجيلك نروح للست دي مع بعض
اوس : يزن مفيش وقت العيال ممكن يكونو بخطر
يزن : طب اقولك .. هروح اجيب الست دي و احقق معاها بالقسم احسن
زياد : صح كدة .. بالقسم هتخاف و تقر بكل حاجة
زمردة : و انا هروح معاكم .. عايزة الكوتشي بتاعي
حبيبة بجنون : انتي ايييييه ؟! كل الي بتفكري بيه الكوتشي بتاعك ؟؟ انتي الي وقعتيهم بالمصيبة دي .. حسي بالذنب شوية
زمردة : مراتك لسانها طويل يا اوس و مش محترمة اني جدتك على فكرة !
اوس : ده منظر جدة ؟! ابوس ايدك يا زيزي بطلي رغي و ما تفقعليش المرارة
********************
في قسم الشرطة
الضابط بملل : كفاية بقا يا بنتي صدعتيني … اسكتي ربنا يهديكي
حلا : بقولك بريئة .. من حقي ادافع عن نفسي
فارس : يا حضرة الضابط احنا كنا مجبورين ننفذ كلام الي اسمه نمر ده عشان ما يأذيناش .. ده هد..دنا هيعذبنا و كان معانا واحدة حامل يعني كان ممكن تتعرض للخطر
الضابط : طيب الكلام ده تقولوه لما يجي الضابط الي هيستلم القضية دي .. نزلهم ع الحجز يا ابني
لارا : حجز ايه يفندم .. انت مش شايف شكلنا ؟! انا لسا صغيرة ع السجن
الضابط : ما تخافيش يا بنتي مش هيحصلك حاجة بس احنا عندنا شوية اجراءات لازم تتم مش هتفضلو متلقحين بوشي يعني
دينا بابتسامة : هتحبسونا يعني ؟!
الضابط : انتي مبسوطة بالكارثة الي عملتيها ؟! دي جناية يا بنتي ربنا يهديكي
دينا بسعادة : تحفة يا ربي تحفة
حلا : اتلمي يا بت ده احنا هنشوف ايام سودة
الضابط : خودهم يا ابني و هاتلي بنادول دماغي هتنفجر من رغيهم
تقدم احد العساكر و قال : اتفضلو معايا من فضلكم
حلا بابتسامة : السجن هنا محترم اوي
فارس : اشوف وشك على خير يا حبيبتي هتوحشيني اوي
حلا : خود بالك من نفسك يالا و ما تخليش حد يجي جنبك
فارس : انتي هتقوليلي .. ده انا مستني اللحظة دي من زمان
العسكري : كفاية يفندم صدعتونا .. اتفضلو معايا
اخذ فارس لحجز الرجال بينما البنات الى حجز النساء
حلا باستغراب : ايه ده ان شاء الله ؟! ليه مفيش حد هنا ؟!
دينا : معرفش .. يمكن احنا جايين بدري
لارا : ليه يختي كنتي عايزة تقابلي حد بالمكان ده ؟!
حلا : هففف كنت هموت و اضرب حد عشان اطلع طاقتي السلبية دي
دينا بسرحان : شكله الموضوع ابسط مما تخيلت .. دلوقتي هيجي يزن و هيقول قدام الكل دي خطيبتي و ملهاش ذنب و يلا خرجوها
حلا : بجد ؟ انتي مصدقة حوار المسلسلات التركية ده ؟ .. يا بنتي يزن ده لو جيه و شافك هنا هيرمي يمين الطلاق بوشك و يرحلك للنيابة
لارا : يعني لو ده حصل و خطيبك طلع جنتل مان و سابنا نمشي من غير ما يضيع مستقبلنا .. تفتكري جدك مش هيعرف بالحكاية دي ؟ تفتكري هنرجع البيت عادي كأن شيئا لم يكن ؟
حلا : بكل الحالات هيطلع عين الي خلفونا .. انا ان ما اتحبستش اكيد اكيد بابا هيدبحني و يغسل شرفه بايده
لارا : و انا بابا هيتبرا مني و يطلق امي بعد الفضيحة دي
دينا : انتو متشائمين جدا على فكرة
دلف فارس حجز الرجال و انصدم من اعدادهم و اشكالهم المخيفة
فارس ببلاهة : هيلووووو
نمر بسخرية : اهلا بالخاين
جلس فارس بجانبه و قال : خاين ؟! على العموم ربنا يفك كربك يا زميلي
نمر : كل الي حصلنا بسببك منك لله
فارس : و انت ايه الي ملخبط وشك كدة ؟ ده انا سايبك من دقيقتين و كنت زي الفل
نمر : ولاد الكلب علمو عليا .. ما تبصلهمش لاحسن يضربوك
فارس : تصدق عندهم حق .. ورطت نفسك و ورطتني انا و البنات عشان خاطر خمس تلاف جنيه يا حمار ؟! ما كنت تقولي كنت هديك اكتر و بالحلال
نمر : اعوذ بالله .. ده انا كنت اموت و لا اخد فلوس من حد كدة .. ما بحسش بقيمة الفلوس غير لما اتعب بيها
فارس : و الله ؟! يعني انك تشتغل د..يلر كدة جبت الفلوس من عرق جبينك ؟!
نمر : انت مش فاهم .. ده الكيف انا بتبسط كدة بحب احس اني عملت حاجة مميزة مش تقليدية و عادية .. منا كنت شغال بكشك زمان و زهقت .. الشغل ده بيخليك كل يوم تحس انك بتجدد
فارس : اوه ماي جاد .. ده انت شمال الشمال يا نمر .. عارف لو اتجوزت و خلفت بنت .. هتبقى نمرة هههههه
نمر : تافه
فارس : و الله ما في تافه غيرك .. في بني ادم عاقل يسلم ممنو..عات بالنهار يا غبي ؟! لا و ايه بكيس هدايا .. كل المجازفة دي عشان كام شريط بر..شام ؟!
نمر : محنا قولنا هنعملها كدة يمكن ما نتفشش زي المرة الي فاتت
فارس : و انت اتقفشت امته يعني ؟
نمر : لا انا هربت الرجالة بتوع المعلم هما الي اتقفشو
فارس : طب خلاص خلاص ما تحكيليش قصة حياتك .. سيبني بهمي … ااااه و الله و بقيت سوابق زيك يا مزتي
******************
بعد ان روت لهم حبيبة كل ما حدث بالتفصيل توقفت سيارة اوس امام قسم الشرطة
يزن : اوس تقدر تمشي انت … انا هدور عليهم و احقق مع الست دي
سعدية : زيزي ابوس ايدك قوليلهم يسيبوني انا مليش دعوة
زمردة : نسيبك بعد كل الي عملتيه ؟ ده انتي سرقتي الكوتشي بتاعي و الانسيال بتاع البت الغلبانة دي و فوق كل ده لميتي موبايلات العيال يا زبالة .. ملعون ابو كدة صحوبية .. الهي تدخلي ما تطلعي يا زبالة .. انا عايزة اعمل محضر يا سيادة الضابط
حبيبة : و بالنسبة للعيال الي اتخطفو دول عادي يعني ؟!
زمردة : الي اتخطف يرجع يضنايا
اوس : كفاية بقا .. يزن احنا ما ينفعش نروح من غيرهم .. كدة جدي ممكن يقلق فاحنا هنستناك هنا خلص الي بايدك بسرعة و شوف حكاية الست دي ايه
يزن : طيب .. اتفضلي قدامي
دلف يزن القسم و توجه الى مكتبه
العسكري : يزن باشا .. المتهمين تحت بالحجز تحب نعرضهم على حضرتك دلوقتي ؟
يزن : استنا اما اشوف حكاية الست دي الاول
العسكري : بس يا فندم المتهمين في بينهم بنات و باين عليهم بنات ناس .. ميصحش يفضلو يستنو كدة
يزن باستغراب : بنات ؟! كام واحدة ؟
العسكري : تلاتة يا باشا
يزن بذهول : معقولة هما ؟! .. جيبهم حالا
العسكري : كلهم و لا البنات بس ؟
يزن بغضب : كلهم يا ربيع كلهم
امسك الملف امامه و بدأ يقرأه بعينيه
بعد دقائق .. دلف فارس و نمر اولا ثم دلفت البنات بعدهم
خبط يزن يداه الاثنتان على الطاولة بغضب و قال : انتو هنا بتعملو ايييييه ؟!
انكمشت لارا و تمسكت بدينا التي تحاول ان تظهر ثباتها
حلا بغضب : انتي هنا يا اوزعة .. جيتي لقدرك برجليكي .. و ديني لاطحنك دلوقتي
يزن بغضب : اسكتي انتي .. ايه الي جابكم القسم يا متخلفين ؟
فارس : الجحش ده وقعنا بمصيبة و لبسنا قضية مخد..رات
يزن بصدمة : و الله ؟
فارس : اقسم بالله
يزن : يعني مش انتو الي روحتوله برجليكم ؟! انتو الي وقعتو نفسكم بالورطة دي لما روحتو للدجالة يا اغبياء
دينا بابتسامة خوف : ايه ده انت عرفت الحكاية من اولها ؟!
يزن بغضب عارم : يا عسكري .. خودهم برا و سيبلي البنت دي
فارس : ده وقته يا حضابط ؟!
يزن بحدة : اخرس انت .. خرجهم و اقفل الباب وراك
خرج الجميع و بقيت دينا وحدها امام يزن
دينا بتوتر : و الله هما الي…
يزن بجنون : مش عايز اسمع و لا كلمة .. ايه الي عملتيه ده ؟! مش للدرجادي الاستهتار .. بالاول روحتي لست دجالة و دلوقتي جايالي القسم بقضية مخ..درات .. ما فكرتيش بسمعتك و شكلك قدام الناس ؟! ع الاقل اعملي حساب لاهلك .. انا موقفي ايه دلوقتي قدام زمايلي ؟! هقولهم دي مراتي الي جاية القسم بالتهمة المنيلة دي ؟! فهميني عايزة توصلي لايه يا دينا ؟!
دينا : و الله ما كنت اعرف ان ده هيحصل .. اكيد مش هخرب بيتي بايدي و بعدين هما الي …
يزن بغضب : انتي روحتي للست دي بارادتك … محدش غصبك عشان تتهوري كدة .. ما تحطيش الذنب على غيرك و انتي اول وحدة شجعتيهم .. قوليلي دلوقتي هتحلي المشكلة دي ازاي ؟
دينا : البركة فيك يا حضابظ
يزن : انا مش بهزر … انتي متخيلية شكلي هيكون ايه لما يعرفو ان المتهمة دي تبقى مراتي ؟ … ما فكرتيش بامك الغلبانة لما تعرف ان بنتها كانت بالسجن عشان تهورها ؟ ما حسبتيش حساب ان اهل باباكي ممكن يعرفو بالكلام ده ؟ هيبقى شكلك ايه قدامهم ساعتها قوليلي ؟
دينا بغصة : كفاية يا يزن مش انت و الدنيا عليا .. بقولك انا مليش ذنب الراجل هو الي اجبرنا نعمل كدة
يزن بحدة : لو ما روحتيش للست دي من الاول ما كانش حصل كل ده
دينا ببكاء : و انا اعمل ايه ما زيزي هيا الي كانت عايزانا نروح عشان حبيبة
يزن بنفاذ صبر : يعني بعد كل الي عملتيه ده برضو مصممة ان انتي الضحية ؟
دينا و هي تبكي : قول بقا انك ما بقيتش تحبني .. او انك ما حبيتنيش من الاول .. ما انت لو كنت بتحبني كنت عملت زي كل ابطال الروايات و جيت انقذتني بدل ما تهزقني كدة .. دول بيخوضو حروب عشان حبيباتهم بس انت مش عايز حتى تعترف اني مراتك
يزن بذهول : ارحمني يا ربي .. يا بنت سيبك من جو الروايات ده و خليكي بالواقع .. انتي لبستي قضية مخد..رات يا دينا مش اسيرة في اسر..ائيل عشان اخوض حرب و انقذك
دينا ببكاء شديد : اهو شوفت ما بتحبنيش
يزن : ممكن ما تعيطيش عشان اعرف احل المصيبة دي ؟
دينا : لا .. مش هبطل عياط و وريني بقا هتعمل ايه
يزن : و الله ؟!
شدها من خصرها بقوة نحوه حتى التصقت به و اخذ يقبل شفتيها بعنف شديد
دينا بتوهان : من امته في ضابط بيبوس متهمة عنده يا يزن بيه ؟!
يزن : المتهمة دي تبقى مراتي
دينا بعبوس : اه مراتك الي مش عايز تخلصها من المصيبة الي هيا فيها
يزن : و مين قالك اني مش هخلصك .. بس برضو كله بحسابه يا مدام
دينا بتحذير : كام مرة قولت الكلمة دي بتستفزني ؟!
يزن : انتي مش بموقف يسمحلك تدي ملاحظات يا متهمة هانم
دينا : اوك يا حضابط .. ممكن جدو ما يعرفش حاجة عن الحكاية دي عشان ما اسمعش تهزيق تاني ؟!
يزن : مش لما ناخد اقول القبيلة الي برا الاول ؟! ده في محضر و ليلة سودة مستنياكم
دينا : ما قولنالك بريئين … محضر ايه الي بتتكلم عليه ده ؟!
يزن : هاتي ايدك كدة
امسك يدها و بدأ يعد على اصابعها
يزن : عندك قضية سر..قة و قضية نص.ب و احتيا.ل و قضية خط..ف و قضية تجارة ممنو..عات
دينا : يا انهار اسود كل ده ؟!
يزن : ايوة … انا هكلم اوس يجيب جدته و مراته عشان دول شهود عيان ع الي حصل ده .. لازم افهم الحكاية من طقق للسلام عليكم عشان اعرف هكتب ايه بالمحضر
دينا : طيب و مستني ايه ؟ انا ماما هتنفخني لو تأخرت اكتر من كدة
***************************
بعد وقت .. في بيت عبد الله
عبد الله : ليلتهم سودة ان شاء الله
سحر : ليه يعمي حصل حاجة ؟
عبد الله : لا
خولة : اتأخرو اوي مش كدة ؟ قلبي واكلني ع البنات
حسين : يمكن حصل معاهم حاجة اخرتهم .. انا هكلم اوس و اشوفهم راحو فين
ايهاب : اقسم بالله ما هعديها كدة .. و الله لاوريك يا فارس الكلب
غادة : بكلم زياد و فارس محدش بيرد عليا
حسين : و اوس مش بيرد برضو
سعاد : انا قلقانة على حبيبة اوي .. دي بطنها قدامها مش لازم تخرج
حسين : مهي مع جوزها .. بس بنتك التانية دي الي مختفية
سعاد : ما برضو فارس جوز حلا دي مكتوب كتابها
حسين بحدة : بس بنتي لسا عندي و ما عملوش فرح يبقى ما تخرجش من غير اذني
سعاد : و الله حلا لو راحت لاخر الدنيا هتعرف تخلص نفسها و ترجع بس البت حبيبة دي غلبانة
كارما : لارا قافلة موبايلها
غادة : كلهم قافلين موبيلاتهم
مصطفى : يمكن يكون مقلب منهم عايزين يخوفوكم و خلاص
خديجة بقلق : ما اعتقدش .. لارا مش بتطيق الحركات دي
عبد الله بنظرات ذات مغزى : اول ما يجيو محدش يفتح بوقه بكلمه .. انا الي هكلمهم الاول
عدنان : انت عارف حاجة يابا و مخبي علينا ؟!
عبد الله : الصبر .. الصبر يا ابني
دلف جميع الشباب و اولهم زمردة
عبد الله بهدوء : يا اهلا و سهلا .. كنتو فين ؟
زياد: كانو في السوق مع زيزي بيشترو حاجات
عبد الله : مفيش اكياس بايديهم
دينا : بصراحة احنا كنا …
عبد الله بمقاطعة : من غير كدب عشان انا عارف كل حاجة
حلا بتوتر : و عرفت ازاي ؟ حضرتك مراقبنا ؟
عبد الله : اممم تقدري تقولي كدة يا حلا .. بس اخر حاجة توقعتها يعني ان حبيبة تكدب عليا .. و لا ايه يا حبيبة ؟
حبيبة بتوتر : جدو .. اقسم بالله كان غصب عني
عبد الله : فين يزن ؟
اوس : بالقسم
عبد الله : كلمه و قوله يجيلي حالا
زياد : الله يرحمه … اترملتي يا دينا
حسين : هو فيه ايه بالزبط يا عمي ؟ العيال عملو حاجة غلط ؟
عبد الله : العيال يا حسين راحو مع زمردة هانم عند ست دجالة
حسين بذهول : ده بجد ؟!!!!
زمردة بانفعال : انا كنت عايزة مصلحتهم .. البنت دي حالها مش عاجبني و قالتلي انها بتشوف كوابيس و اديكو شايفين تأخرت بالولادة اوي .. و الست قالت ان حد عملها عمل
سعاد بشهقة : بجد ؟ و الله قلبي كان حاسس .. قالتلك مين الي عمله ؟
زمردة : اه قالت انه حد من البيت ده .. و انا بصراحة عرفته
خديجة : يا انهار اسود .. لازم نكلم حد يقرا علينا البيت كدة هيتخرب و البت ممكن تروح فيها
خولة بتوتر : و دينا راحت معاكم ليه ؟! حد عملها حاجة ؟ اصل حالها مش عاجبني من فترة
زمردة : ما تقلقوش كل حاجة هتبقى تمام سعدية ادتني الطريقة
سحر : هيا سعدية رجعت البلد امته ؟
زمردة : من كام اسبوع كدة .. بيتك يا بنتي مليان طاقة سلبية لازم تحصنيه كويس
سحر : اقسم بالله ليل نهار المبخرة شغالة و القرآن ما بيتقطعش .. مين ده الي عايز يأذينا ؟!
عندنان : خلصتو حلقة الدجل و الشعوذة دي ؟!
سحر : انا هكلم الشيخة زهرة تيجي ترقي البيت
عدنان : كفاية خزعبلات يا سحر انتي هتبقي شبه امك ؟!
ايهاب بغضب : رايحين لشيخة قولنا ماشي .. بس واخدين الشحط ده معاكم ليه ؟؟؟
فارس بتوتر : زيزي هيا الي قالتلي
زمردة : كداااب .. انت جيت بمزاجك .. انا ما أجبرتش حد
حبيبة : لا اجبرتيني و حتى لارا ما كانتش عايزة تروح و انتي الي اقنعتيها
عبد الله : انتو حنيتو للعقوبة مش كدة يا عيال ؟
دينا برجاء : و النبي يا جدو لااااااا و الله اتهدينا النهاردة
عبدالله : اخبار خطيبك الضابط ايه يا دينا ؟ لسا عنده استعداد يتجوزك ؟
دينا بعدم فهم : ايه علاقة ده بكلامنا ؟
عبد الله : يعني بما انك بقيتي سوابق و كدة .. الا انتو كنتو بتاجرو بايه ؟
خولة بذهول : هو في ايه يا عمي
دينا بتوتر : الله يرحمني
زمردة باندفاع : على فكرة كل الي حصل بسبب البنت دي
حبيبة بذهول : و الله ؟ انا عملت ايه ؟ انتي الي وديتنا بداهية
حلا : اقسم بالله يا بت لولا العيل الي ببطنك كنت جبتك ارض و اكلتك بسناني
دينا : حمارة.. عمرك شوفتي بطلجي شايل كرت يا هبلة ؟؟
حبيبة : و الله انا عمري ما قابلت بطلجية قبل كدة
لارا : دي عبيطة و صدقت انه هيروحنا كدة عادي بعد ما نقطفله البامية
ايهاب : بامية ايه يا لارا ؟ انا مش فاهم حاجة عملتو ايييه ؟؟؟
لارا بتوتر : بابا .. انا روحت معاهم غصب عني و حصل الي حصل بقا
ايهاب بجنون : حصل ايه انطقييي
عبد الله : العيال دول كانو بالقسم عشان اتمسكو و هم بيسلمو بضاعة
ايهاب بذهول : و الله ؟!
عبدالله : و لو يزن ما لحقهمش كانو هيلبسو القضية و نبقى سيرة على كل لسان .. مش كدة يا دينا ؟
دينا : هو انا ممكن اسأل سؤال ؟ .. حضرتك عرفت منين ؟
عبدالله : و الله انا عايش في البلد دي من يوما اتولدت طبيعي يعني يكون ليا حبايب بكل حتة فيها
ايهاب بجنون : و رحمة امي ما هسيبك يا فارس
فك حزام البنطلون و سحبه
فارس بفزع : في يا بابا انت هتغتصبني و لا اييييه ؟؟؟
ايهاب : و رحمة امي لاخليه يعلم على جلدك
هرب فارس و تبعه ايهاب و يضربه بالحزام
حلا : ايه الي بتعمله ده يا عمي مش ..
لم تكمل كلامها بسبب حزام ايهاب الذي هوا على كتفها
حلا : لاااااا …لا يعمي انا مليش دعوة
انتقل ايهاب للارا و ضربها و هي ركضت و تمسكت بفارس الذي يركض حول طاولة الطعام و ايهاب يجري ورائهم
عبدالله بصوت عالي : كفايةةةةةةةة .. بس يا ايهاب سيب العيال
ايهاب و هو يتنفس بسرعة : و رحمة امي لاوريك يا فارس .. خلااص بقيت منحرف انت و خطيبتك و اختك ؟! عايزين توطو راسي يا كلاب ؟؟
فارس : بقولك متورطين .. اهو جيه يزن اسأله
ايهاب : ما انت لو راجل ما كنتش هتروح معاهم من الاساس و لا كنت هتسمح لخطبيتك و اختك و قرايبك يروحو للمكان ده
يزن بذهول : هو في اييه ؟! ده فخ يا اوس ؟
اوس : تقدر تقول كدة .. تقريبا هم عرفو كل حاجة من غير ما اقولهم حتى
زياد : الحمدلله المرادي انا و اسرتي الجميلة ملناش يد بالي حصل ابدا .. يتعاقبو لوحدهم بقا
عبدالله : يزن كويس انك جيت يلا يا حنين اقف جنبهم .. مش عايز حد من الكبار يتكلم نص كلمة .. انا الي هحاسبهم يا جماعة
يزن : ايه ؟ هتحاكمنا و لا ايه يا جدي ؟!
عبد الله : انتو الي رجعتوني للايام دي و انا بصراحة كنت مستنيكم على غلطة
اوس بابتسامة : يعني هتعاقبهم ؟
عبد الله : اعاقبكم .. اسمها اعاقبكم يا اوس .. تميم قاعد عندك بتعمل ايه ؟ اتفضل يلا اقف بالطابور
تميم بذهول : ليه انا عملت ايه ؟
عبدالله : هتعرف بعدين .. اقف معاهم يلا
زمردة : طيب عن اذنكم انا هروح انام و اريح بشرتي شوية
عبدالله : على فين يا زمردة هانم ؟ ده انتي اول وحدة هتتعاقبي ………..يتبع
مغامرات عائلية
همس كاتبة
