رواية الليلة يا سمره الفصل الخامس والاخير
يا حاج اسمعني كله كذب بنتك اشرف من الشرف وانا ما كنتش اعرفها غير ليلتها و
ابوها قاطعو بغضب وقال....انا مليش بنات بتي ماتت
سمره كانت نازله وسمعت جملته وبصت له بزهول وقالت... انت بتقول ايه يا ابوي يعني فوق انك جوزتني لواحد واطي زييه بالغصب دلوك معايزش تسمعني حتى
ابوها بصلها بغضب شديد وحسره وقال ...واسمع ايه....لما هو طلقك منه بالعافيه ما جيتيش على داري ليه لكن كيف مقال طابخينها سوا
عربي قال بسرعه... لاه....انا اللي جبرتها انها ....
بس قاطعه وقال بغضب ....معايزش اعرف حاجه اهي عندك بلها واشرب ميتها ومشي بغضب شديد
وسمره بقت تنادي عليه بس مردش ولا سمعها
وقفت مكانها ونزلت دموعها بغزاره
عربي اتقدم عليها وضمها بقوه وقال .....اهدي...انا هحل كل حاجه وحياه عيونك هصلحها
سمره مسكت في بقوه وبقت تبكي اول مره تلاقي حد تبكي جنبه حست برتاح شديد بين ايديه وطلعت كل اللي جواها
ومرت الايام بهدوء عليهم
سمره كانت كل يوم ترتاح له اكتر وتتعلق بيه زياده وهو كمان نفس وضعها مبسوط بيها جدا
وبيخرج مع عمه ويحل مشاكل الناس في البلد وهي كانت بتستناه مع مرات عمها الي صاحبتها جدا
وكمان كانت بتحاول ترضيه وتعمل كل حاجه على ذوقه وكانو عايشين في استقرار من كل النواحي... ما عدا ان سمره كانت مشتاقه جدا لاهلها وزعلانه انهم مش بيكلموها
ومن الناحيه دي كان عربي يوميا بياخد عمه بعد العشاء ويروحو لابوها وحاولوا يشرحوا له اللي حصل بشهاده عمو انها دخلت البيت مغمى عليها واتغصبت على اللي حصل
في الاول ما كانش يسمعهم ولا يفتح لهم بس بعد كده من كتر اصرارهم هما واهل البلد وافق يسمعهم وصدقهم بعد مجهود كبير
في يوم كانوا عاملين قعده في البيت عربي عملها عشان يعرف كل اهل الكفر على جوازه من سمره لان البعض ما كانوش يعرفوا.... وكانوا كلهم مبسوطين جدا
سمره كانت زي القمر وقاعده وسط الستات وهو كان بره مع الرجاله دخل وغمز لها بعينه علشان تجيله
سمره راحتلو عند مدخل الباب ووقفو بره البيت على زاويه قربت منه وقالت..... يا نعمين يا عمده
عربي ابتسم وقرب منها قوي وقال ..وبعدين في الشوره المهببه دي ....بقى انا اقعد لنص الليل وشي في وش ابوكي والقمر كلو هنا معارفش اطل عليه
بقلم...زهرة الربيع
سمره ضحكت وقالت..بطل غلبه وروح اقعد مع الرجاله مش كل شويه تاجي توقف معاي شوي شكلي بقي وحش قدام الحريم
عربي قرب منها قوي وقال... انتي عمرو شكلك ما هيبقى وحش يا بت انتي القمر بتاعي.... وحشاني وحشاني قوي وميت عليكي
سمره نزلت عينها بكسوف وقالت.....و بعدين ياعربي الناس بتبص لنا
عربي ابتسم وقال....ليهم حق يبصولك... انا عايز ارقيكي من عيون الحريم دي
سمره ابتسمت وهي بتسوي له الجلابيه بتاعته قالت... طب لما نطلع فوق هخليك ترقيني يلا روح بقى اقعد مع الرجاله و
بس قطعت كلامها لما ابوها نادي على عربي
عربي اتنهد وقال.... ابوكي زي ما يكون غيران عليكي مني كل شويه ينادي لي
سمره ضحكت بخفه ولسه هتدخل اتفاجئوا بعبيد قدامهم ماسك بندقيه وقال بغضب ...عربي
عربي التفتلو بزهول وهو قال بغضب....انت فاكر انك هتاخد مرتي مني وتبيعلي المكان يومين وترجع تاخدو مني بالقوه وهسكتلك
سمره بقت تبصلو بخوف ومسكت في دراع عربي بخوف
عربي وقف قدامها وبقى يحميها وهو بيقول.... نزل البتاعه اللي في يدك دي لاحسن تطلع من هنا 100 حته يا عبيد..انت الللي جيت لحد بيتي وافتريت على مرتي قدام ابوها وانا قولتلك هردهالك
عبيد قال بغضب ....مرت مين يا عمده سمره مرتي وهتفضل مرتي وهاخدها من حبابي عنيك وضرب رصاصه عليه بس في الوقت ده سمره فاجأت الكل لما دفعتو بعيد عنها والرصاصه صابتها ووقعت على الارض
عبيد وقعت الطبنجه من ايده لما صابها وفضل واقف متجمد مكانه بيبصلها بزهول
اما عربي كان هيقع من طوله حرفيا اتجمد مكانه ومش قادر يتحرك نزل على الارض جنبها وقال سمره ..سمره ردي علي كلميني يا بت
سمره بصت له بالم ودموع وقالت ...الحقني يا عربي الحقني
عربي ضمها بقوه وقال اهدي يا قلب عربي اهدي
و شالها بسرعه ودخل بيها البيت وابوها زعق على دكتور وعم عربي راح يجيبه
عبيد حطها على الكنبه وقال.... واخد شملته الي على كتافه ولسه هيربط لها بيه قالت بصراخ...لاه بعد لعد بموت هموت يا عربي هموت قتلني قتلني هموت
عربي بص على الجرح وكان في دراعها وسطحي جدا
اتنهد وفال..اهدي يا حبيبتي دي سطحيه خالص في ذراعك هتموتي كيف بس
سمره مسكت فيه بايدها السليمه وقالت.... بقول لك هموت انا حاسه اني هموت خليني اقول لك وصيتي ..وبقت تبكي وتصرخ بخوف
عربي اتنهد بضيق منها وقال.... يا سمره بقول لك ديه في ذراعك اطلعها بضفري هدي روحك
بس ما كانتش راضيه تهدى وبتصرخ وبتبكي وكانت مرات عمه جمبها و بتحضنها
وعربي رغم الألم اللي في قلبه عليها لكن شكلها كان مضحك جدا وهي فاكره نفسها هتموت من رصاصه كانت في طرف ذراعها
بعد شويه جيه الدكتور وطلعها وربطها لها بشاش وهي كانت نايمه على الكنبه في حضن مرات عمه
عربي اتنهد وبص لابوها وقال.... الزفت ده راح فين
ابوها اتنهد وقال.... انا عارف انه غلط وانا كارهو اكتر منك بتي كانت هتروح بسببو...بس ده ولد اخوي بردك فلو ينفع اطلب منك السماح يا عمده
عربي اتنهد وقال انت ينفع تؤمرني يا عمي...ولو هتضمنلي ان دي هتبقى اخر مره
قال لسرعه .....اوعدك ده جبان اصلا وانا هخليه يمشي من هنا
عربي اتنهد وقال ...معايزش اشوف خلقته في المكان كلها لو كانت جات فيا كنت عديتها لاجل عيونك بس دي جات في سمره صعب علي اعديها وعلشان كده مش هيفضل في البلد و لمحته فيها لو بعد عشر سنين هيبقى اخر يوم في حياته
قال كده وشال سمره وطلع بيها على اوضتهم وحطها على سريرها وقعد جنبها مستنيها تفوق
وهو بيضمها بحنان ومش قادر ينسى انها دفعتو واتصابت بدالو
بعد شويه فتحت عيونها وهي بتتالم جامد وقالت....اااه يا صغيره على الموت يا سمره
عربي اتنهد مع ابتسامه وقال.... متخافيش مهتموتيش بالسهوله دي عمر الشقي بقي
سمره بصت لو قالت ....يعني انا لسه عايشه يا عربي
عربي لمس خدها بحنيه وقال..... مش انا عايش تبقي انتي لسه عايشه
بصت له بابتسامه وقالت.... ربنا يخليك ليا
عربي قربها ليه بحنيه وقال ......حقك على قلبي.... ليه عملتي كده بس.... كنتي سبتيها جات فيا
سمره ابتسمت وقالت .....بعيد الشر عنيك رصاصه في قلبي ولا شوكه في رجلك انا صدقت مت لقيتك
عربي ابتسم وقال ...بعيد الشر عن قلبك وعيونك اوعي تتغابي تاني وتحاولي تحرميني منك مهتبقيش استفدتي حاجه لان كده كده هموت وراكي
سمره نامت في حضنه وقالت..... ربنا ما يجيب فراق يا عمده خلينا مع بعض احنا لسه ما عشناش اللي نستاهلوا يا عربي
عربي ضمها ليه وقال ....هنعيش يا سمره...باذن الله هنعيش والزفت ده هيبعد عن حياتنا واصل ما تقلقيش
سمره لعدت عنه بخضه وقالت ....هتقتله
عربي اتنهد وقال.... لا ما تقلقيش ابوكي قال هيبعده عن البلد... لولا ان ابوك اللي طلبها كان زمانو تحت رجليكي وراسو مش على جسمو يا سماره
سماره ابتسمتلو وقالت..... لا يا عربي اوعى تبقى قاسي كده ...عربي اللي حبيته مفيش اطيب مني رغم كل اللي بيبينوا قدام الناس
عربي بصلها بسعاده وقال..... حبيتيه
هزت راسها بالموافقه وقلالت....و بموت فيه كمان
عربي ضمها بحنيه وسعاده شديده وقال.... ربنا يخليكي ليا وانا كمان بعشق عيونك عشق يا حته من قلب عربي انتي...قولي يا غزالي هو انا عديت الاختبار ولا لسه قلقانه مني
سمره بصت لعيونه وقالت..... هو اللي حصل النهارده ما فهمتش منيه حاجه
عربي ابتسم وقال....فهمت انك احسن واحده في الدنيا وانك اغلى نعم ربي عليا لطف بقلبي بوجودك اللي نور دنيتي وخلاني بني ادم سوي بعد ما كنت واحد عايش لنفسه وبس دلوك حياتي للي بحبهم وهكون ليهم قبل نفسي وانتي اول احبابي واغلاهم يا سماره🥰🥰
تمت بحمد الله
