رواية عهد الملك الفصل السادس والسابع 6و7
: وقفوا الجوازة دي باطلة مينفعش واحده تتجوز جوز اختها وهي عايشة!!!
الكل بيبص لمصدر الصوت بصدمة
مالك بعصبية وهو بيتجه نحوها وهو رافع ايده عشان يضر*بها بالالم : هو انتييييييييي!!!
علياء بعصبية : ابعد عنها يا مالك خلينا نفهم هي بتقول ايه!!!
نهى بفرحة ولهفة : ايه!!!...انتي بتقولي ايه؟؟؟....اختي عايشة!!!.......طب هي فين؟؟؟
عهد : انا ملك!!!
الكل بصدمة : اييييييييييييييييه!!!
مالك بعصبية : انتي عايزه تشتغليني يا بت انتي؟؟؟
عهد بدموع : مالك صدقني دي انا حبيبتك ملك
مالك بثبات : البنت دي كدابه دي مش ملك ْ!!
عهد بدموع : انا ملك يا مالك بس بسبب الحاد*ثة اللي حصلت وشي اتشو..ه وعملت له عمليه تجميل!!!
شيريهان بدموع وهي بتحضنها : انتي بنتي ملك انا مكنتش قادرة اصدق انك مو*تي يا بنتي!!!
نهى بغضب : وهو اي حد يقولك انا بنتك تصدقيه يا ماما دي مش ملك!!!......واذا انتي ملك كنتي فين طول الفترة اللي فاتت؟!!
عهد بتوتر : كنت في غيبوبة!!!
مالك بعصبية : كلامك كله واضح انه كدب في كدب!!!....مش انتي نفسك اللي شفتك من كم يوم وحدفتيني بطوبة؟؟!...انا بقى عايز اعرف مين اللي زقك علينا!!!...وايه اللي خلاكي تكدبي!!!
عهد بتمثيل وكدب : ايوة انا يا مالك!!!....بس لما صحيت من الغيبوبة وقتها كنت فاقدة ذاكرتي!!!....كان ده ساعة ما تقابلنا من كام يوم!!!....ولولا اني وقعت على راسي مكنتش هفتكر حاجة!!!
مالك : وانا ايه اللي يخليني اصدقك؟!!
عهد باصطناع الصدمة : ايه اللي يخليك تصدقني يا مالك ؟؟!... الكلام ده يطلع منك انت يا مالك!!...ده حتى عمر لما شافني في الشارع حس بيا وعرفني امه وانا معرفتوش ساعتها!!!.... وانت محستش بيا!!!
علياء بتصديق : عمر شافك في الشارع وقالك ماما؟؟!
عهد وهي بتنزل دموع : اه بس معرفتهوش ساعتها لاني كنت فاقدة الذاكرة!!!
علياء وهي بتمسح دموعها : متزعليش يا قلبي المهم انك رجعتي!!!.... انا دايما كنت ادعي من ساعة ما اختفيتي في الحاد*ثة وملقوش جثـ*تك انك تكوني عايشة وربنا استجاب لدعايا الف حمد وشكر ليك يارب!!!
نهى بتبصلها بشك بس ما بتعلقش!!!
الماذون : معلش يا جماعة دلوقتي في كتب كتاب ولا لا لاني مستعجل !!!
شيريهان بفرحة : لا خلاص امشي يا شيخنا مراته ورجعت!!!
عهد : لا في كتب كتاب!!!
علياء باستغراب : كتب كتاب مين؟؟؟
عهد بتوتر : كتب كتابي انا ومالك!!!
رواية عهد... الملك
البارت السادس
البارت اللي بعده تحت ⬇️⬇️
: كتب كتابي انا ومالك!!!
نهى بشك : ماانتي ومالك متجوزين!!!
عهد بتوتر : ليا سنتين الكل كان فاكرني ميـ*ته عشان كده يعني عشان قلبي يكون مطمن!!!
مالك بغضب : انتي كدابة ولو كان عندي ربع شك انك صادقة اتاكدت بطلبك انك كدابه!!!
علياء بحدة : مالك!!!.... ملك عندها حق وهي مش غلطانه في طلبها وده حقها!!!... اكتب الكتاب يا شيخنا!!!
مالك بعصبية : يا ماما دي كـ...
علياء بغضب : اخرس
وكتبوا كتابهم
شيريهان وهي بتودعها : مع سلامة يا بنتي بس انا ونهى لازم نروح عشان ابوكي انتي عارفاه مقعد ومحتاج مساعدة....والا لو عليا كان قعدت معاكي لحد بكرة....واحشاني حتى وانتي واقفة قدامي!!!
عهد بتحضنها بتوتر وهي بتنزل دموع كدابه : عارفة يا ماما عارفة....وهو برضو واحشني هبقى اجي اشوفه!!!
نهى بخبث : امشي انتي يا ماما انا عايزة اقعد مع اختي ملوكة وبكرة هبقى اجي!!!
عهد بتوتر وخوف من نظرات نهى : ايوة يا ماما خليها تقعد!!!
شيريهان : لا يا بنتي تبقي تباتي معاها يوم تاني البنت لسه جاية واكيد واحشة جوزها وابنها عايزينها
نهى بتتغاظ وبتمشي مع امها وعهد بتتنهد براحة
علياء بحب : اطلعي يا حبيبتي ارتاحي في اوضتكم!!!
مالك كان بيبص عايز يشوف اذا طلعت الاوضة تبقى ملك واذا معرفتش تبقى مش ملك فعلا!!
عهد بتهرب لانها مش عارفه الاوضة : عايزة اشوف عمر الاول هو فين؟؟؟
علياء بتوتر : هو بصراحة....في المستشفى!!!
عهد باصطناع الصدمة والخوف : ايه!!!.... في المستشفى!!!..... ليه؟؟؟... هو فيه ايه؟؟؟....انا رايحة لابني خدوني لابني!!!
علياء : تبقي تروحي بكرة هو كويس والدكتور طمنا عليه
عهد : انا مش هرتاح الا لما اشوف ابني بعيوني!!!
علياء بتتنهد : خلاص خدها للمستشفى يا مالك!!!
مالك : بس يا...
علياء بحدة : مبسش انا قولت خدها يعني خدها!!!
في العربية
عهد بدموع وهي بتفكر : يالهوووييي معقول يكون في المستشفى بسببي؟؟؟...كان بيستنجد جامد بيا بس انا سيبته!!!....ياريتني ماسيبته!!!
مالك لاحظ انها بتعيط فبدا يصدق انها ملك بجد
: خدي المنديل امسحي دموعك
عهد بدموع : هو دخل المستشفى ازاي؟؟؟
مالك بيسكت باحراج وبينزل راسه
عهد بصدمة : انت !!!...معقول تكون ضر*بته فعلا؟؟!....ده ابنك!!!
مالك بندم : مكنتش في وعيي كنت سكر..ان وخنقـ.. ته!!
عهد بتشهق بصدمة وبتفكر وجسمها بيرتعش بخوف : ده ابنه خنـ..قه امال انا لو عرف هيعمل فيا ايه؟؟؟
مالك : انزلي وصلنا!!!
وبيفتح لها باب العربية وبتنزل وبيدخلوا عمر اول ما بيشوفها
: مااااااااااامااااااااااا!!!
عهد بتمشي ناحيته بتوتر وبتحضنه وبتكمل بتمثيل : انت كويس يا حبيبي؟؟؟
عمر بفرحة : ايوة انا بقيت كويس من بعد ما شوفتك!!!
مالك : انا هروح اشوف الدكتور لو وافق نخرجه معانا بالمرة
عهد بتومئ له ومالك بيخرج والدكتور بيديه الاذن انه يخرج
: ايه ده مالك!!!
مالك بيبص لمصدر الصوت وبيبتسم بفرحة : ايه ده كارم!!!
كارم وهو بيحتضنه : وحشتني يا راجل ايامك!!!
مالك بفرحة: وانت برضو...بس ايه بتعمل هنا؟؟؟
كارم : شكل الهندسة لحست دماغك...نسيت اني دكتور!!!..انا شغال هنا انت ايه اللي جابك؟؟؟
مالك : ابني تعب شويه فجبته هنا!!!
كارم بصدمة وفرحة : ابنك!!!....انت اتجوزت وخلفت!!....يا راجل!!!.....ياااه اخر مرة شوفتك قبل 7 سنين!!!شوف السنين عدت ازاي!!.
مالك بتفكير للورا : وعدت بسرعة اوي فعلا!!!...وانت يا يا ابني اتجوزت ولا لسه؟؟؟
كارم : خطبت
مالك : مبروك ربنا يتمم لك على خير يا صاحبي....ابقى اعزمني!!!
كارم : اكيد طبعا انت اول المعزومين...بس اخد منك نمرتك لان اللي معايا انت قفلتها من زمان اوي!!!
مالك : اه اكيد.. خد..... استاذنك بقى اتاخرت على مراتي وابني!!!
كارم : لا انا رايح معاك اسلم واشوف ابنك واشوف مين تعيسة الحظ اللي رضيت بيك
مالك بضحك : هههه دي يا بختها.... يلا بينا
كانت قاعدة جنب الطفل الصغير على السرير وهي مستنيه مالك يجي عشان يمشوا بتلاقي الباب بيتفتح بتبص بصدمة للدخل من باب
مالك وهو بيحط ايديه على كتفها : اعرفك مراتي وام ابني ملـ.....
ملحقش يكمل كلامه لانه لقي صاحبه ضربه بوكس قوي
كارم بعصبية وغيرة : انت اتجننت يا مالك؟؟؟...دي خطيبتي!!!....
انت اتجننت يا مالك؟؟؟... دي خطيبتي!!!
مالك كان لسه هيرد له البوكس بس تنح بصدمة من كلامه
مالك بصدمة : خطيبتك ازاي؟؟؟.... دي مراتي!!!
كارم بغضب : نعم؟؟؟.... هو انت بتستعبط؟؟؟.... عهد ما تقولي حاجه!!!
عهد بتوتر : مااااالك يبقى جوزي!!!....انا معرفكش!!!
كارم بصدمة : عهد انتي اتجوزتي!!!...بعد كل سنين الحب دي؟؟؟.....وانتي بتنكري انك تعرفيني ليه؟؟؟... بعدين ازاي تتجوزيه وانتي مخطوبالي؟؟؟
مالك بيقف محتار مش عارف يصدق مين كارم اللي مُصر ان دي خطيبته عهد...ودي اللي بتقول انها ملك مراته ومُصرة على موقفها!!
مالك بهدوء : طب معاك حاجه تثبت انها خطيبتك؟؟؟
كارم وهو لسه بصدمته : معايا صور الخطوبة !!
مالك وهو بيبص على عهد بنظرات تمنت لو الارض انشقت وبلعتها ولا شافتها
: وريني الصور دي؟؟؟
كارم بيفتح تليفونه وبيوري مالك الصور اللي بتكون فعلا معاه عهد فيها وهو بيلبسها الخاتم
مالك وعيونه بتطلع شرار بيتطاير
: ده ايه؟؟؟
عهد بتوتر : بصرااحة انا اتخطبتله لما كنت فاقدة الذاكرة!!!
مالك بهدوء قبل العاصفة : الصور دي من ثلاثه سنين!!!...شوفي التاريخ مكتوب اهو...والحاد*ث من سنتين...هوا انتي بتشتغليني؟؟؟....قدامك دقيقيتين تعترفي فيهم بالحقيقة!!...مين اللي زقك عليا؟؟؟...والا تقولي على نفسك يا رحمن يا رحيم!!!....وبرضو هعرف الحقيقة !!
عهد بتوتر وخوف : الحقيقة انا مش ملك مراتك!!
مالك بعصبية : ما انا عارف انك مش ملك مراتي!!...انا عايز الحقيقة كاملة!!!....وليه كدبتي؟؟؟...وانتي مين؟؟؟...ومين اللي باعتك ليا؟؟؟
عهد بدموع وهي بتقعد على الكرسي : خلاص مصيرك كده او كده تعرف الحقيقة هي..........
لمتابعه باقي فصول الرواية اضغط هنا👇