رواية عهد الملك الفصل الخامس 5
: شهادة وفا.. تي ازاي!!
طب ازاي وانا عايشة؟؟؟....انا لازم ادور لسه!!
ايه الملف ده؟؟؟....بتفتحوا وبتشهق بصدمة من محتواه
: انا لازم اطلع من هنا بسرعة!!!
بتحاول تفتح الباب اكتر من مره بس متفتحش بتشد اوكرة الباب بقوة فتتخلع في ايدها
عهد بصدمة : الاوكرة انكسر.ت كده انا اتحبست ومش هطلع الا حد من برا يفتحلي الباب!!...اعمل ايه؟؟؟
قام رشيد من النوم على صوت الاذان صلى وراح عشان يصحي بنته كالعادة طرق على الباب عدة مرات فمسمعش الرد فقلق وفتح الباب
: عهد بنتـ...ايه ده هي مش موجودة!!!... راحت فين؟!!.... معقول تكون!!... لا لا مستحيل!!!.
وبيروح جري على المخزن بتسمع عهد صوت خطواته فبتروح تتخبى جوه الدولاب
رشيد بيفتح الباب وبيبص على الاوكرة اللي اتكسر.. ت فبيتاكد انها جوة!!
رشيد بعصبية : اطلعي يا عهد من مكانك انا عرفت خلاص انك جوة!!!
كانت سامعة صوت زعيقه وهي حاطه ايدها في بوقها بخوف عشان تكتم صوت شهقاتها
رشيد بتعب بعد تفتيش طويل : يعني هتكوني روحتي فين؟؟؟..... معقول تكون هربت!!!
كان لسه هيطلع بس سمع صوت كحة من الدولاب
عهد بتتصدم والدولاب بيتفتح عليها
رشيد بابتسامة نصر : عهد كويس اني لقيتك قبل ما تهربي!!... بيكمل وهو بيجز على سنانه....هاتي اللي في ايدك احسنلك!!!
عهد بخوف : مستحيل!!!
وبتزقه وبتطلع من الدولاب جري
رشيد بخوف وهو بيبص عليها : عهد متجريش الارض هنا مش ثابته وهتقـ.....
: اععععععععععععععع
كان ده اخر صوت سمعه منها قبل الارض تقع بيها لانها كانت من خشب قديم
: بنتييييييييييييييييييي!!!
: الحمدلله قدرنا ننقذه في اخر لحظة بس انا مضطر اعمل بلاغ لانه واضح انه بيتعرض للعنـ*ـف!!
مالك وهو بيمسكه من جاكيته: الله قولتلي اسمك ايه؟؟؟
الدكتور بخوف : حضرتك مينفعش اللي بتعمله ده!!!
مالك بحدة : اسمك!!
نهى بعصبية : وهو انت فاكر انك لو خوفته ومعملش بلاغ كده عدت خلاص انا هعمل فيك بلاغ!!!
مالك بعصبية : انتي مين مسلطك عليا يا وش النحس انتي عايزة تتخانقي وخلاص اتكتمي احسنلك!!!
الممرضة بتوتر وهي شايفه مالك ماسكه : دكتور محتاجينك في غرفة العمليات بسرعة!!!
مالك للممرضة : دكتور البهايم ده اسمه ايه؟؟؟
الممرضة بخوف من نبرته : يا.. سييـ.. ن اسمه دكتور ياسين
مالك وهو بيجز على سنانه : لو عايز الباقي حياتك يبقى ماشوفش وشك في حته تاني!!
ياسين بهروب : حا...ضر حا.. ضر
وبيجري من قدامه بسرعة و الممرضة معاه
نهى بزعيق : هي بلطـ*ـجة وخلاص انت ماشي تمو.. ت في خلق الله؟؟؟.... وبتمسك التلفون.... وربنا لبلغ عليك واعمل عليك تلاته محاضر!!!
مالك ببرود : اللي عند اعمليه!!!
شيريهان بعصبية وهي بتسحب التلفون : مش هتعملي اي بلاغ او محضر!!!
نهى بعصبية وزعيق وهي بتخبط في الحيطة : ايه الكلام ده ياماما؟؟؟... ازاي معملش محضر؟؟؟...ده كان عايز يمو*ته المرادي!!!
موظفة الاستقبال : معلش يا جماعة بس صوتكم عالي وفي مرضى ممكن تخر....
نهى بعصبية لدرجة عيونها بقيو حمر : اخفي من وشي دلوقتي!!!
الموظفة اول ما شافت كده انسحبت على طول وهي بتجري
مالك بعصبية : مكنتش في وعيي!!..كنت سكر*ان!!!
نهى بسخرية واستفزاز : بجد كنت سكر*ان!!....لا اذا كده خلاص انت مظلوم حقك عليا ظلمتك!!...نستناك المرة التانيه لما تسكـ..ر وتمو*ته!!!
مالك بعصبية وهو بيرفع ايده عشان يضر*بها بالالم : انتي انسانه مستـ..
نهى بتمسك ايده وبتكمل بعصبية : ايدك!!!.... انا نهى مش ملك عشان اخليك تمد ايدك فاهم؟!!
شيريهان بعصبية : بس انتو الاتنين خلاص خلاص !!
نهى : يا ماما بس...
شيريهان : انتي تخرسي خالص!!.. عايزة تدخلي الراجل السجن ويبقى الولد ملوش ام ولا اب؟؟؟
مالك بشماته : انا بقول كده برضو!!!
نهى بغيظ وضحكة سخرية : مش لما يكون راجل الاول؟!!
اتعصب مالك جامد وكان لسه هيرد عليها بس قاطع كلامه كلام امه اللي خلاه يتعصب اكتر!!
: علشان كده انا و شيريهان قررنا نجوزكوا لبعض!!!
نهى بسخرية : ههههههه بقيتي تخرفي يا مرا يا عجوز على اخر ايامك بس انا مش حمل شيخوختك دلوقتي!!
بتلاقي امه وامها بيبصولها بجدية فبتكمل بعصبية
: مستحيل اتجوزه!!!...... ده عند امه!!!
مالك بعصبية : بس بقى انتي غلطتي في امي كتير!!!.....وانا ساكتلك من بدري عشان معترف بغلطي!!!..بس تتمادي هنا مش هسمحلك!!!.. بعدين مش انتي اللي ترفضيني انا اللي رافضك!!!...امشي شوفي خلقتك في المرايا ده انتي شبه واحد صاحبي!!!....ولسانك عامل زي سواقين التكاتك!!!
علياء : مالك لو متجوزتهاش هسيبهم ياخدوا عمر!!... مش لاني كل مرة بخرجك واسطات عشان ابني اني هسكت عن حق عمر!!!....عمر يبقى حفيدي برضو!!...ونهى هتعرف تاخد بالها منه وهتعامله كويس!!!
مالك بيخبط ايده في الحيطة بغضب وبيسيب المستشفى كلها
نهى بعصبية : وانا استحالة اوافق اتجوزه!!!
شيريهان : وصاية عمر عنده عشان كده لازم تتجوزيه !!!...لو متجوزتيهوش ولا انتي بنتي ولا اعرفك!!
ننهى وهي بتربع ايديها وبتلف وشها الناحية التانيه : رضو مش هتجوزه!!
:الميكب تحفة اوي بس ابتسمي عشان اخدلكم صوره مالك مكشرة كده؟؟!
نهى بعصبية : غوري من وشي عشان مطلعش فيكي عفار..يتي!!
مالك وهو بيجز على سنانه : اكتب الكتاب بسرعة يا شيخنا !!!
الماذون بيعمل كل الاجراءات وجاء عشان يقول جملته الشهيرة
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خيـ...
: وقفوا الجوازة دي باطلة مينفعش واحده تتجوز جوز اختها وهي عايشة!!!...
لمتابعه باقي فصول الرواية اضغط هنا👇