جديد

رواية سجينة العادات الفصل الرابع 4 بقلم نرمين قدري

 رواية سجينة العادات الفصل الرابع 4 بقلم نرمين قدري



الفصل الرابع

قالت نورما بغضب

= اكمل هو في ايه بالظبط انا عاوزة افهم انت عاوز توصل لا ايه اصل انا تهديد مش باجي بيه انا ليا وضعي وليا مركزي 

قال اكمل   بحدة

-بقولك ايه انا اللي هقول عليه هو اللي هيمشي وشغل مافيش و خروج من باب السرايا لوحدك مافيش 

و أحسلك تسمعي الكلام من اولها علشان منتعبش مع بعض علشان انا وشي التاني مش هيعجبك


قالت نورما بسخرية 

= يادي وشي التاني متورهولي يا عم واخلص ده ايه ده هو وشك التاني ده مبيطلعش غير عليا. انا وبس ولا ايه 


اكمل 

انتي قاصدك ايه افهم 


نورما بلا مبلاه 

= لاقصدي و لاقاصدك هي جوازة باينة من اولها انا هنام احسن


تنهد اكمل وقال 

-يكون احسن بردو. 


رفعت نورما حاجبيها باستغراب وقالت . في نفسها :

انا مش عارفه ايه الجوازه الغريبة دي حتي محولش يقرب مني حاجة غريبة بجد بس احسن بردو أنه عمل كده 

وصباح اليوم التالي

استيقظ نورما نظرت حولها ولم تجده قالت مبتسمة :


-اده شكلو مش هنا ياسلام لما اخش اخد دوش بسرعة واطلع البس براحتي يا هوو


دخلت نورما الحمام وطلعت لفة فوطة حواليها وفجاءة وقفت مكانها 

اكمل /خير شوفتي عفريت ولا ايه 


قالت نورما بخجل شديد:

لاء بس اصل انت هو ايه اللي جابك دلوقتي 

اكمل/افندم هو المفروض اخد اذنك 


نورما/ لاء اصلي أنا كنت عاوزة اغير هدومي 


اكمل بشبه ابتسامة 

-طب متغري هو انا ماسكك 

=اصل ماهو مش هينفع 

-  ليه أن شاء الله انا جوزك ومن حقي اي حاجة علي فكرة حتي لو شلت فوطة خالص. انا حر


شهقت نورما وقالت بفزع:

=ايه لاء انت بتقول ايه 


اكمل/ 

نورما انتي مراتي فاهمة يعني ايه مراتي يعني بتاعتي كلك بتاعي 


وطبع بوسه علي جبنها بحنان شديد و طبطب علي. كتفها 

ثم أكمل كلامة قائلا 

- حببتي انتي لو عريانه انا اغطيكي برموش. عنيا 

احمر وجه نورما وبداء قلبها في الخفقان 


شدها اكمل إليه وحضنها بشده وبداء يقبلها في وجهها 

حتي اندمجت نورما معه بكل كيانها وعن رضا تام 

وفجاءة بعد عنها وقال:  


-اسيبك بقي تلبسي براحتك 

وتركها وخرج 


استغربت نورما من موقفه بشده مما زاد من غضبها عليه


ظلت واقفة    مكانها في  ريبة من تصرفه اللي غير مفهوم وقالت بصوت يكادو مسموع 

=ايه شخصية الغرببة دي احنا مش عرسان ولا ايه بجد في حاجة مش طبيعية 


استمر هذا الحال لمدة شهران وأكمل يوميا يقبل  راسها ويتركها وينام 


وهي لا تجد تفسير لما يحدث


وفي صباح والكل متجمع علي فطور 


قالت هانم ؛

ها مشفناش بشارة عاد 

قالت نورما بعدم فهم

افندم معلش مش فاهمة بشارة ايه 


هانم / 

وه وه يعني انتي مش حبله ولا ايه 


نورما تلقائي رفعت عينها ناظره لأكمل وتقابلت العيون ما بين نظرات لوم وعتاب وغضب 


قال اكمل / 

خبر ايه ياماي هو احنا لاحجنا لساتنا عرسان عاد 


هانم /

,وه ايه الحديت الماسخ ده و لاشكل سنيورة بتاعتك ارض بور معتخلفش بس لع جدامك يا مرت ابني شهر كمان وان محصولش حبل الاكون مجوزة ابني واحدة والاده عتجيب عيال 


قامت نورما بعصبية ونظرة لأكمل نظرة غضب و تركت  الطعام وصعدت الي غرفتها مسرعة 


وجه اكمل حديثة لامه وقال :

- ايه لازمت حديتك ده ياما لاوقته ولا  مكانه وحنا الاتنين مرتبين حياتنا وبصراحة عاد معيزشي حد يدخل بنا 


قالت هانم بحده شديدة :

+ يكون في معلومك لو مرتك محبلتش خلال شهرين الاكون مجوزاك واحده تانبة وسيبك من الأرض البور دي دي عاملة شبه. حلاوة الموسم

قال العزاوي:

= اطلع يا ولدي راضي مراتك وسيبك من كلام امك الماسخ ده 


هانم / ابااي عليكم هو اللي يقول الحق في البيت ده يبقي هو اللي عفش عاد

عزاوي

/سيبي العيال في حالهم بلاش تحشري نفسك معاهم 


قام اكمل واقفا 

انا طالع اشوف نورما 


دخل اكمل غرفة النوم وجد  نورما بدلت ملابسها  لقميص نوم ساحر وهي كانت قمة في جمال


تجاهل اكمل ما فعلت وكأنها لم تفعل شيء ولم يعقب بأي شيء ثم جذبها   لحضنة وبحنان شديد:

- نورما انا مش عاوزك تزعلي من امي هيا تبان جامده بس قلبها طبيب واللهي عارفة لما تقربي منها هتحببها


قالت نورما بحب ظاهر 

= اكمل انت طيب قوي بجد ربنا يخليك ليا وبداءت تحضنة بشده 


اكمل بعدها عنها  ثم قبلها من راسها و قال:

- يلا بقي اسيك علشان عندي شغل يا ست الكل 


شعرت نورما بالاهانه وكان العالم كله صفعها علي وجهها وأنها رخصت نفسها لما عرضت نفسها عليه 

قاومت نورما دمعها بشده وقالت  بجفاء:

= لاء شكرا مش عاوزة تروح وترجع بسلامة 


شعر  اكمل مدي حقارته و يعلم أنها تتألم من داخلها. ولكن لا بليد حيلة تركها وخرج حتي لا يضعف ويحكلها


رن هاتف اكمل 


امير / 

+ طمني عليك يا اكمل عملت ايه 


سقطت الدموع من عيني اكمل  من شدة قاهرة علي نفسة وقال:

-محتاجك قوي ياخوي انا بموت بالبطيء


قال أمير وبخوف شديد وبصوت ملهوف:

+مالك يا اخويا بيك ايه احكيلي 


- جرحتها وجرحت أنوثتها و رخصت منها يا امير انا خلاص ما عتدش قادر استحمل 


امير 

+ايه بس حصل لكل ده انت بتبكي يا اكمل اجمد كده يا وحش في ايه بس وحد الله يا خويا 

.

اكمل 

- لا اله الا الله بس مش قادر اكمل كده لازم أطلقها


قال امير بأنفعال

+انت انعبط تطلق مين دي فيها دم للركب اعقل كده واحكيلي اللي حصل 


وفي غرفة نورما 


نورما وقد انهارت من البكي قامت غيرت ملابسها  وماسكت مقص قطعة بيه قميص نوم 

وقالت بغضب 

لا الوضعه مايتسكتش عليه انا لازم اعرف في ايه بالظبط 


وعند اكمل قص لامير كل من حدث ببنهم

اكمل بحزن:

,

- هو ده كل اللي حصل يا اخوي هتجنن وانا شايف الدموع في عينيها و هي ماسكها علشان مينزلوش قدامي و احساسها بالإهانة شعور يموت انا بموت ومش قادر اقول اااااه مش قادر يا خوي الله


اظفر امير تنهديه وقال : 

+ اكمل اجمد كده انا لازم تصارحها حتفضل تهرب منها لحد أمتي انتو بقولكم اكتر من شهرين متجوزين و ده مش طبيعي اكيد هي بتسال نفسها 


اكمل 

- اعمل ايه اقولها ايه بس وهو ده ينفع يتحكي انا عاوز. اموت بقي وارتاح 


أمير بحزن علي خال اخوه:

+اكمل روح دلوقتي هاتلها حاجة حلوة وراضيها و بعدين احكلها براحة كل حاجة وسبها تختار تكمل معاك ولا لاء

قال اكمل باندفاع 

- انت بتقول ايه هي ممكن تسبني 


امير

+ طبعا وارد جداا وخصوصا انت بتقول انها شخصية متمرده 


اكمل 

لاء انا ممكن استحمل اي حاجة غير أنها تسبني 


امير /

انت حبتها صح يا كيمو 


اكمل

,هي تتحب يا امير شخصيتها روحها الحلوة غير كده هي الوحيدة اللي هانم مقدرتش عليها تخيل بقي شخصيتها ازاي


امير قد شعر بخفقة غريبة في قلبه ولكنه تجاهل الشعور وقال بمرح :

+ أحلف امك مقدرتش عليها لاء دي تبقي حدوته بس بردو ده أنظار مش حلو ربنا يستر توكل علي الله وروح قولها وزي ما تيجي


اغلق امير الخط وهو مستعجب حاله كيف يخفق قلبه لأحد لم يراه من قبل مجرد أن سمع عنها 

عنف امير نفسة علي احساسة وخصوصا انها مرات اخوه ولكن ظل قلبه يخفق بدون سبب 


دخل اكمل غرفة نومة وجدها  كمشانه في نفسها ونايمة وبقايا دموع علي وجهها و لمح في الأرض القميص ممزق حتت 

دمعت عيونه وحاس مدي هو صغير في عينيها


اقترب اكمل منها وقال بحنان 

/نورما نورما ياست الكل 

صحت نورما وبهدوء شديد 


نورما بصوت ناعس:

_ في حاجة يا اكمل


اكمل :

-اه قومي فوقي كده وتعالي علشان عاوزك في موضوع ضروري

تنهدت بصوت مسموع وقالت:

خير قول انا فايقة


اكمل /

لا ء قومي تعالي شوفي انا جايبلك ايه


اعطاها كيس كبير مليان شيكولاته وكل انواعها وشيبس بكل انواعها و حاجات حلوة كتير


قامت نورما نطتت الله الكيسة دي بتاعتي كلها 


ابتسم اكمل علي منظرها :

-الف هنا يا حبي بس قلبتي علي طفله ليه كده


نظرة له نورنا نظرة تساؤل ولكنها اللهت نفسها في فتح ابحلويات 


قال اكمل بجديه

نورما انا بحبك و مقدرش اعيش من غيرك يوم واحد

نورما استغرب كلامة:


=هو في ايه وليه جو دراما الهندي ده


قال اكمل وهو بيحاول يمسك دموعه

انا عاوز اتكلم في موضوع حساس شوية بس اوعدني متسبنيش


لمحت نورما الدموع في عينيه


تركت نورما  ما في يدها وقالت بخوف:

اكمل هو في ايه قولي بقي انا بداءت اقلق قوي 


اكمل 

-نورما بصراحة أنا عاجز بصراحة كده مليش في جواز ولا خلفة عارف اني ظلمتك بس

.

قطعت كلامة بحده وقالت :

=بس بس ايه هو ايه اللي بس يعني انا اتجوزت غصب وكمان هتحرم من اني اكون ام اي ذنب ده انا بكفر عنه وانهارت في بكاء 


ضمها اكمل اليه غصب عني واللهي غصب عني انا كما مغصوب علي جواز زيك مقدرتش اقولاء و مقدرتش افضح حالي القرار ليكي يا نورما بس لازم تعرفي اني حبيتك بجد 


نورما / 

ومين قالك اني بايدي قرار وانت عارف أنه مش بايدي عارف اني مينفعش اسيبك بس اطمن سرك محفور جوايا


وبعد مرور اكتر من اربع شهور علي زواج نورما اكمل


في سرايات العزاوي 


قالت نورما بقسوة 

- اهلا يا ليلي هانم كويس قوي انكم لسة فاكرين أن ليكم بنت تسالو عنها


ليلي /

+كده يا نونو دي مقابله تقبليني بيها بعد مده دي كلها

نورما  و الدموع في عينيها

=هونت عليكي متساليش كل ده عني 

ليلي /

+غصب عني واللهي يا نونو انتي عارفه العوايد هنا غير عندنا المهم طمنيني عليكي و جوزك عامل معاكي ايه 


نورما /

+ماما بصراحة كده أنتي جاية تسالي عن ايه عينك فيها كلام عاوزة تقوليه 


ليلي/ 

بصراحة جدك باعتني عاوز ياخد البشارة 


نورما /

مش فاهمة بشارة ايه 


ليلي /

البشارة يعني مافيش حاجة جاية في سكة انتي عارفه الكل قاعد مستني المولود ده بفارغ الصبر

ظلت تضخم نورما بهستريا إلي أن أدمعت عينيها من الضحك /هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه ضحكتي لا والله يعني انتي جاية علشان تعرفي انا حامل ولا لاء صح


ليلي /,وهو في ايه في كلامي بضحك قوي كده يا نونو 


نورما /لاء ابدا اصل افتكرت نكته روحي طمني جدي اني مش حامل و لا يمكن اكون حامل 


ليلي /,ليه بس يا بنتي بتقولي كده ربنا يرزقك بلزرية الصالحة اوعي تكوني بتاخدي موانع الحمل دي يضيع فيها رقاب الكل مستني العيل ده 


نورما /هههههههههههه هههههههههههه حاجة زي كده.


خبطت ليلي علي صدرها تدليل الاعتراض وقالت:

+ينهارك اسود يا نورما ابوكي ولا جدك لو سمعو كده هيخلصو عليكي ولا جوزك لو عرف ويالهوي بالهوي و حماتك لو عرفت دي لو حدها حتفضخنا في البلد كلها 


فجاءة. الباب خبط ودخل اكمل وقال:

- يا مراحب يا مراحب حماتي عندنا ليه يا نونو مقلتليش كنا قمنا بلواجب

وقرب علي نورما بحضنها وحشتيني يا حبيبتي

ليكي عندي خبر هيطيرك من فرحة 


نورما باستغراب خير يا كيمو في ايه 


اكمل ؛

اده الله الله محدش يعرف كيمو ده غير امير وبس جبتيها منين 

نورما /لا عادي ماهو دلع اكمل كيمو المهم ايه بقي مفجاءة

اكمل حظري نزلين شهر مصر انا اخلص شغلي وانتي كمان تشوفي شغلك 


نطت نورما من مكانها وقالت 


- احلف وحيات امك بجد احلف بس 


ليلي / نورما وبعدين ايه وحيات امك دي اتربي


اكمل /سبيها حماتي من فرحة مش مصدقه نفسها علشان اسبتلك اني بتكلم جد السفر بعد 3ايام 


نورما جرت حضنتو أنت اجمل اكمل في دنيا ياهوووو

دخلت علي صوتها حمتها


هانم /وه وه وه صوتك عالي ليه يا مرت ابني مخبراشي أنه كده عيبه كبيرة ولا ايه متعجلي بنتك يا ام نورما 


ليلي /متاخذهاش يا ختي معلش اصلها فرحانه شوية


هانم / وه لتكون حبله ومدارين عليا مرتك حبله يا اكمل 


اكمل/ ايه يا امي بس هو خبر زي ده هيتخبي لاء مراتي مش حامل كل اللي فيها انا هاخدها مصر شهر علشان عندي شغل 


هانم/ وتاخدها مصر ليه متسبها هنا تخدم مع حريم الدار و لا علي يدها نجش الحنه 


اكمل /لاء يا امي نورما مش جاية معايا فسحة نورما عندها شغل متعطل هتخلصو ونرجع 


هانم /يا دي العيبة انت عتشغل مرتك انت انهبلت ولا ايه 


لسة نورما هترد ليلي ماسكت أيدها 


اكمل / وفيها ايه بس يا امي وبعد اذنك دي حياتنا سيبنا نمشيها 


ليلي /بالاذن انا اتاخرت اشوفك في مصر يا نونو 


وبعد يومين الكل متجمع علي الغدا


هانم /وانتي بقي ياسنيورو حتفضلي عروسة لحد ميتا مش ناوية تنزلي مع حريم الدار تساعدي في الطبخ والخبر قلنا نريحك يمكن تكوني حبله بس طلعتي بور منفعاشي في سوق الحريم يبقي اعملي بلجمتك اهنه


قالت نورما /بصي بقا يا طنط انا 


قطعت هانم كلامها 

طنط وايه طنط دي كمان عاد ولا حليوة يا ولاد هانم بقت طنط


تاففت نورما وقالت :

مش دي مشكلتنا طنط خاله اختاري الاسم اللي يعجبك بس عامليني كويس علشان أنا معملتلكيش حاجة من ساعة ما دخلت هنا وانتي عماله تجرحي فيا وانا ساكتة 


قالت هانم بحدة وهي ترفع حاجبها الأيسر:

- لا والله عشنا وشفنا اللي نصاص قامت و القوالب نامت في ايه يا اكمل ما تلم مرتك ناجص تزنبني علي الحيط كيف تلميذ البليد ولا ايه 


التفت اكمل اللي نورما وقال:

- نورما اطلعي على فوق حضري شنط علشان حنميش دلوقت مش بكرة. اخلصي 


هانم / وه ومالك متسربع أكده يا ولدي


اكمل/ علشان تعبت من المشاكل يا امي 


نزلت نورما خلاص قفلت شنط 


سافر اكمل نورما علي القاهرة مع جو من المشاحنات 

اندمجت نورما في شغلها وأكمل في ىشغله وعدي شهر بسرعة الريح. والكل منهمك في شغل  

واستعدو للسفر مرة أخري الصعيد 

وفي السيارة قال اكمل:

- قربنا خلاص علي الدوار معلش يا نونو عاوزك بس تستحملي امي معلش عارف ان كلامها جامد بس علشان خاطري 


نورما حاضر يا اكمل انا مش عارفه حستحمل ايه ولا ايه 


رن هاتف اكمل ابتبم لهاوية المتصل وقال:

- لا والله انت لسة فاكر أن ليك اخ ليه الغيبة دي يا أمير 


نورما /سمعت اسم امير قلبها رجف بدون مقدمات من غير داعي 

نورما / في نفسها هو في ايه . ايه اللي بيحصلي لما اسمع اسمة انا حتي معرفوش ولاشفته اكيد في حاجة غلط أيوة في حاجة غلط بس ايه اعوذ بالله من الشيطان الرجيم 

فاقت علي صوت اكمل لا خلاص احنا لسة راجعين من مصر اه قاعدنا شهر بحاله نورما كان عندها شغل كتير


امير /وعامل معاها ايه طمني يا خويا 


اكمل / اه كله تمام نورما بتسلم عليك


امير /مش عارف تتكلم صح خلاص حكلمك بكرة تكون ارتاحت يا خويا خالي بالك من نفسك 


وصلو علي باب سرايا قابلتهم هانم 


هانم / يا اهلا يا ولدي اتوحشتك قوي 


اكمل/ باس أيدها وانا كمان اتوحشتك يا امي ليكي عندي خبر حيفرحك 

هانم/ خير يا ولدي جول عاد


اكمل/ وماسك أيد نورما 


نورما حامل يا امي 


فجاءة نورما شدت أيدها وبرقت 


هانم / يا الف بركه يا الف بركه براحة علي نفسك عارفة لو حفيدي جراله حاجة بموتك 


ظلت نورما مكانها وكأنها تمثال بلا روح مش عارفه ارد عليها من الصدمة 


اكمل /  نونو ماما بتكلمك بتقولك مبروك 


نورما /هها اه اه شكرا 


هانم / هي مرتك انهبلت ولا ايه مالها متنحة ومبرقة كيف مجانين 


اكمل /متاخديش في بالك انا ماشي علشان عندي شغل كتير سلام بقي اتاخرت ياخبر. الاجتماع بداء 


هانم/ سوج علي مهلك يا ولدي 


جرت هانم علي تليفون تخبر امير بالخبر


هانم/ ايو يا ولدي حوصل واخيرا حوصل 


امير /هو ايه يا امي اللي حصل 


هانم /مرت اخوك حبله وشهر 


امير /نعم اللي هو ازاي منا مكلم اكمل مقاليش 


امير في نفسة اكيد في حاجة غلط حتي صوت اكمل مكنش عاجبني يالهوي لتكون البت غلطة في مصر 

انا لازم اكلم اكمل ضروري 


فاق علي صوت أمة رحت فين يا ولدي انا معاكي يا امي 


وفجاءة دخل الغفير يا ست الحاجه اللحقي يا با العمده الحق 

الاستاذ اكمل العربية انقلب بيه في ترعة 

لمتابعه باقي فصول الرواية اضغط هنا👇

(رواية سجينة العادات)

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-