رواية سجينة العادات الفصل الثالث 3 بقلم نرمين قدري
الفصل الثالث ملكة القلم نرمين قدري
صعدوا لغرفة نومهم دخلت نورما وكأنها مغيبة و فجاءة فاقت علي صوت قفل باب الاوضة
قال اكمل /
-مبروووك يا عروسة نورتي عيلتنا ايه واقفة مكانك كده لية لتكوني خايفة مني لاسمح الله انا أليف مش بعض. متخافيش
حاولت نورما جاهده أن تظهر بقوة وقالت متصنعة القوة في صوتها :
= وانا هخاف من اية يعني سمعت انك أليف متقلقش
اكمل بسخرية :
والله بتعرفي تهزري طايب شيلي الطرحة اللي علي وشك دي خليني اشوف شكلك لتكوني وحشة وانا أدبست فيكي ماهو ده كمان اللي ناقص
استفزها كلامة بشده رفعت طرحة من علي وشها
وفجاءة قام اكمل وقف من مكانه من شده جملها
قال اكمل في نفسه:
سبحان من خلق فأبدع ينهار مطلعتلوش شمس دي فرسة هعمل معاها اية دي يا خبتك يا اكمل معاك ملكة الحسن وجمال
بس دي لازم تتكسر دي ممكن توديني في داهية
تصنع اكمل الثبات وقال بصوت حاد :
= اسمعي بقي يابت ناس وكلامي ده مش هيتعاد تاني انا وانتي خابرين زين اننا مغصوبين علي بعض وحدش فيما كان رايد الجواز دي بس الواقع خلاص احنا اتجوزنا وانتي خلاص بقيتي علي اسمي يعني طلوع برا السرايا لوحدك ممنوع نهائي
ضحكت نورما وقالت
- هو ايه اللي ممنوع ليه احنا في سجن وما كنش عارفة
= حاجة زي كده و احمدي ربنا اني هخليكي تطلعي برا الاوضة
قالت نورما بحدة و بنره صوت عاليه:
- هو في ايه انا عاوز افهم انت دلوقتي و الست ولدتك من شوية في السريا عندنا قولو بقي انكم كنتم عاوزين جارية مش عروسة بصراحة ما شوفتش اغرب من كده
رفع اكمل يده و رطم وجهها بقوة.وقال بغلاظه:
= وده اول درس هتتعلمي انك صوتك ما يعلاش هنا
انصدمت نورما من المفاجآه شلت تفكرها لثواني وقالت بغضب شديد
انت اتجنن ولكن قطع كلامها صوت فتح ودخلت هانم والده اكمل ومعاها اربع ستات
اتفزغت نورما وقالت بغضب:
- هو في ايه انتم ازاي تخوش كده من غير استئذان و جاين ليه اصلا ايه العالم الغريبة دي
قالت هانم بتحدي:
+ جراي ايه يا عروسة أنا هنا ادخل مطرح من عاوزة في أي وقت ولا ايه يا ولدي وقول حاجة بنت البندر شكلها مش خبره زين أن انا هنا الكل في الكل
قال اكمل بصوت مسموع نوعا ما :
- أيوة يا امي بس بردو متزعليش مني واجب كنتي خبطي علي باب بس
قطعت هانم كلامة وقالت :
+ فضناه عاد الحديت الماسخ ده يلا خلينا نوخلص
قالت نورما بعدم فهم:
= نخلص من اية انا مش فاهمة حاجة
هانم بسخرية:
+هو اية اللي مش فاهمة ياسنيورة مش ليله دخلتك عاد يلا بقي خلينا نوخلص يلا يا مره منك ليها شوفو شغلكم عاد
انتبهت نورما لما يريدون أن يعملو معاها وفجاءة جرت على الشباك فتحته وقالت بصرامة
= اقسم بالله العظيم اللي هتيجي جانبي فيكم لأكون رميه نفسي من الشباك وانا مش بهدد انا أقسمت بالله
دق قلب اكمل فجاءة ناحيتها وشعر بالرعب عليها
اقترب اكمل منها وقال بهدوء
- اهدي بس اهدي خلاص وتعالي محدش هيقربلك
هانم بغضب:
+يعني ايه يا ولدي مافهماشي
اكمل /
-يعني يا أمي دي حاجة خاصة بينا واحنا هنحلها مع بعض من فضلك مش عاوز حد يدخل
+وعوايدنا و الناس اللي منتظرة تحت هنزل اقولهم ايه عاد
- انزلي قوللهم كله تمام وانتي مش هتغلبي يا ام اكمل اكيد فاهمني
+ بس انت كده بتنصر بنت البندر عليا و ده مش صوح يا ولدي
- لا يا امي هي بس خايفة و مخبراش عوايدنا انا هفهمها براحة
نظرت لها هانم وقالت وهي تجز علي أسنانها:
+ اللي يريحك يا ولدي يلا يا حرمة منك ليها و حسك عينك منك ليها اي كلمة حصلت اهنه تطلع برا
نزلت هانم وهي تنظر لنورما بحقد
قالت نورما بدموع منهمره او بدأت تفقد قوها أو تصنع القوة
= شكرا بجد شكرا ليك
ثم ذهبت تجلس وهي تنعي حظها
اقترب منها اكمل وقال بندم:
- انا اسف متزعليش اني مديت ايدي عليكي حقك عليا بجد ما كنتش اقصد وانتي كمان ما كانش يصح ترفعي صوتك عليا
قالت نورما وقد انهمرت الدموع من عينيها:
= بس انا معمتلتكش حاجة انا عمر محد ضربني
اقترب اكمل منها وكأن زرع بداخله حنان ليها طبطب علي كتفها وقال بحنان :
- حقك عليا يا ست بنات ادخلي الحمام اغسلي وشك و غيري هدومك وتعالي علشان نأكل
هزت راسها وقالت
حاضر بس انا مش جعانه
ابتسم اكمل وقال:
- بس الاول معلش انتي اسمك ايه
بشبه ابتسامه
=اسمي نورما كل ده ومعرفش اسم مراتك امال مضيت ازاي علي عقد جواز
- عاشت الاسامي يا ست بنات بس هو يعني ايه نورما
قالت وهي تضحك
هو ده وقته اغير و اجي اشرحلك يعني ايه نورما
دخلت الحمام و في عنيها دموع تهدد بالانهيار
وفي الخارج جلس اكمل مكانه ويده علي راسة وفجاءة رن هاتفه أجاب اكمل وكأنه كان ينتظر هذا الاتصال
-الو يا أمير
اجاب امير
= صوتك ماله يا اكمل حصل ايه
-مافيش يا أمير مافيش قلبي اتشدلها يا أمير مش عارف اعمل ايه مش قادر قاسي عليها كنت ناوي اكسرها بس مقدرتش مقدرتش اول ما مديت ايدي عليها قلبي واجعني بجد اتوجعت قوي
=ينهارك مطلعتوش شمس انت ضربتها يا اكمل و معقول بسرعة دي تحبتها هو في ايه منين ضربتها ومنين حبتها
- هي تخطف القلب يا أمير من اول نظرة بس مش عارف هقولها ازاي مش عارف يا أمير
= بس هي لازم تعرف منك انت يا اكمل اتكلم معاها براحة يمكن تطلع عاقلة و تفهم
- هحاول اقفل انت دلوقتي علشان زمنها خارجة من حمام
فتح باب حمام وخرجت نورما و كأنها أميرة أو جنية
شهقت اكمل وقال
وه وه وه يا بووووووي ايه الحلاوة دى
ابتسمت نورما في خجل وقالت:
= بس بقي منكسفتيش بس غريبة انك مش بتتكلم صعيدي
قال اكمل
-علشان انا كنت عايش في امريكا انا وامير اخويا
نورما بتعجب
= انت عندك اخ طايب محضرش فرحك ليه
قال اكمال:
- انا عندي اجمل اخ ممكن تقابلية في حياتك امير ده اجمل حاجة حصلتلي ساعات بحس أننا تواءم مش انا الكبير هو غيري شخصيتة حاده شوية قاسي أحيانا بس قلبه طيب جدااا جدااا بيخاف عليا من هوا كأنه هو الكبير مش انا ومحضرش فرحي يا ستي علشان هو عايش في امريكا وظروف شغله ماسمحتش ينزل اجازة
قالت نورما بحب
= ربنا يخليكم لبعض ويرجع بسلامة ان شاء الله
اكمل /طايب ايه ماجعتيش يلا تعالي علشان نأكل وقوليلي بقي ايه نورما ده
ضحكت بصوت مرتفع وقالت:
= نورما ده جاي من النور حاجة زي كده يعني بس انا بعشق الاسم ده قوي
اكمل / علشان كده انتي نورتي حياتي نورما هانم
نورنا شعرت بحنانه عليها ولكن لاحظت ضعف شخصيتة وخصوصا قدام ولدته
نورما /هو انا ممكن أسألك سؤال
اكمل /اتفضلي يا ست البنات اسألي
= هو من الواضح انك انت كمان مغصوب علي الجوازه دي طايب ليه ما اعتراضتش وقلت لا انت فوضع افضل مني. علي الاقل انت راجل
ابتسم اكمل وقال
- بصي بقي هقولك كلمتين علشان متتعبيش في البيت ده هنا اللي كبارات عاوزينه هو اللي بيمشي سواء بقي انتي رضيتي أو مرضتيش .
واحد بس هو اللي وقف في وشهم وقدر يعمل اللي هو عاوزة هو امير اخويا هو الوحيد اللي اتمرض علي العادات والتقاليد بتاعتنا
بداءت عيون نورما تلمع بإعجاب لشخصية امير المجهوله وقالت
= و اشمعنا امير يعني لية انت كمان متكونش زيه
اكمل بحده ؛
- أمير حاجة وانا حاجة و يلا بقي علشان ننام
استغربت نورما من تغيره المفاجيء ونامت نورما بعد صراع طويل مع عقلها
في صباح اليوم تاني
قال اكمل
- نورما نورما يلا بقي اصحي علشان ننزل نفطر تحت زمان الكل صحي
نورما بكسل /يوووة بقي يا ماما انا هصحي خلاص
اكمل بضحك
هههههههههههه ماما اخرتها بقيت ماما انتي يابتني اصحي بقي
صحت نورما مفزوعة
اده انت مين وبتعمل ايه في الاوضة بتا وقطعت كلامها افتكرت
- اسفة معلش يا اكمل اصل لسة ماتعودتش علي وضعي الجديد
اكمل /ولا يهمك بس يلا بقي قومي غيري هدومك علشان ننزل نفطر زمان كل مستنينا
نورما / عشر دقايق واكون جاهزا
نزل اكمل و نورما
الكل متجمع علي سفرة
هانم /اهلا يا ولدي انت ايه اللي نزلك من اوضتك انا كنت لسة هشيع اطلعلك الوكل فوق ولا هي نكدت عليك من اول يوم
قالت نورما في سرها
+اللهم اخذيك ياشطان وبعدين في الحزيبونه دي شكلها مش هتسكت غير لما اعملها معاها استرها يارب
اكمل :
-ليه بس بتقولي كده يا امي انا اللي حبيت افطر معاكم ولا انتم مش عاوزنا نفطر سوا
الجد /,اتفضلو اقجعدو يا ولدي ملكوش صالح بكلام هانم الماسخ ده اقجعدي يا عروسة افطري
في أثناء فطارهم دخل هشام ابن عم اكمل شاب في أواخر العشرينات بيحب الضحك و الهزار
هشام /
لاسلام علي طعام انا جيت يا قوم
اكمل ؛
اهلا بالارجوز انت جيت من فرنسا أمتي يابني
هشام / لسة واصل طازة بلسلفوانه بتاعتي قلت لازم ازور بيت عمي واسلم علي أهل الدار
ثم أطلق صافرة اعجاب وقال :
-ايه الوجه الجديده ده مين قمر ده
اقتحم وجه اكمل بشده
وفجاءة سحب ا يد نورما وشدها وقال بحده :
-يلا علي فوق
استغرب كل الموجودين من تصرفه الغريب
صعدت نورما الي غرفتها وقالت بغضب ؛
+ انت ازاي تسمح لنفسك تعاملني كده قدمهم انا مسمحلكش. علي فكرة اخر مرة تتعامل معايا للطريقة دي
اكمل بغضب
- أن شلة ما سمحتي انتي مراتي وانا اعمل اللي انا عاوزه في أي وقت وتاني مرة متنزليش من اوضتك طول ما هشام هنا فاهمة ولا انتي عشتك في مصر ناستك اصولك بس لاء إذا انتي ناسيتي الأصول انا ح
هفكرك بيها
نورما /
اااايه كل ده وانا عملت ايه انا اصلا متكلمتش معاها من اساسه وانا عارفة حدودي كويس وعارفه ايه هي الاصول علي فكرة. وعشتي في مصر منستنيش الأصول بلعكس علمتني ازاي احط حدود في تعامل و ازاي اوقف كل وا عند حده كويس
شدها اكمل بشدة من ذراعهاوقال
- لا وكمان عاوز. تتكلمي معاه هو ده اللي ناقص يا محترمه
جذبت نورما يدها منه بحده و قالت:
= هو في ايه مالك يا اكمل هو اي حد هيتكلم معايا هتعمل الشويتين دول ولا ايه لا خالي بالك انا واحده بشتغل و ليا زمايل في الشغل
قطع كلامها وقال
- أيوة من الاخر مش عاوزك تتكلمي مع حد غيري خالص مفهوم
ضحكت نورما وقالت :
= لا انت اكيد بتهزر أمال هتعمل اية لما ارجع شغلي انا ليا وضعي انا صاحبت وكاله إعلاميه
التفت ليها وقال :
-ايه ايه بتقولي ايه سمعيني تاني كده
= بقولك انا من بكرا هباشر الشغل بتاعي انا عندي وكالة كبيرة انا مسؤلة عنها وعندي شغل كتير متعطل
-انتي اكيد بتحلمي شغل مافيش انسي الموضوع ده خالص شكلك كده عاوزة تشوفي وشي اكمل تاني
= هو ايه اللي انسي لا حضرتك تفوق كده انت مش واخدني عبده انا معايا دكتوراه في الاعلام حضرتك وبدير وكاله من أكبر وكالات الشرق الأوسط وانا لا بخاف من وشك تاني ولا تالت ولا بتهدد من اصله ولو كنت وافقت علي الجوزاة دي علشان خاطر ابويا ميطلعش صغير لكن عليا لكنت عاوزة اتجوز ولا اتنيل حتي
- يبقي انتي بقي اللي جبتية لنفسك ولازم تخافي أيوة يا نورما لازم تخافي
لمتابعه باقي فصول الرواية اضغط هنا👇