رواية انتمي لعالمك الفصل الاول 1 بقلم لميا
_اهدي مفيش حاجه تستاهل الانفعال دا كله يماما
=ملكيش دعوه انا مش عندي السكر زيك
اول مره تقول حاجه تديقني ومديقش بالعكس ابتسمت يادكتور تعرف لي علشان اتعودت علي كده
اتعودت علي الاهانه منها و دايما بتحاول تثبت لكل اللي حوليا إني انسانه وحشه ودايما كانت عاوزه تثبتلي اني انا وحشه
_طب ما يمكن ياأسينا انتي اللي شايفه كده وهي بتحبك
=لا يا دكتور في مره .....
.......
_ماما انا عاوزه اروح اصيف مع صحابي
=معندناش بنت تمشي من غير ما حد يكون معاها
_طب.ما سمر بنت خالي راحت
=سمر هو انتي زي سمر ولا في ادب واخلاق سمر
_بس.يـ
=شش الكلام خلص في الموضوع دا
_طب تمام
اتنهدت كنت دايما بعد الايام اللي اروح الجامعه فيها واسيب البيت ومشاكله و انتقاضها ليا كنت عارفه أن هعيش مواقف صعبه بس مش مهم انا متعوده
نور :ايوا بقا فتاه جامعيه وكدا أحلي أسينا
رنين :ايوا بقا أسينا متشيكه
ضحكت:بطلوا بكاشه انا حلوه علشان انتم حلوين وشايفني بعيونكم يلا
وصلنا الجامعه كل دول ناس يا نهار و المبني كبير اوي روحلنا لكليه اداب
رنين :دي الكليه
نور : اها أسينا انا جعانه تعالي نروح نشوف الكانتين ضحكت انا و رنين
رنين : أسمها الكافتيريا و ضحكنا
أسينا:روحي انتي ورنين وانا هدرو علي القسم
نظروا لبعض ثم توجهوا بالنظر إلي نور:هتروحي تدوري لوحدك
أسينا: ايوا
رنين :ومن غير توتر ولا خوف
أسينا:هتعض مثلا يلا
وتركتهم غادرت كنت ببحث عن القسم في القاعات انا مش عارفه حاجه انا خايفه بدأ الخوف يتسلل إلي
والتوتر عيني وقعت علي شخص ماشي
_لو سمحت يا واتوترت لما وقف وبصلي في عيوني حسا أن العيون دي عرفاها
=انا أسر معاكي هنا في الكليه وابتسم
_طب أستاذ أسر لو سمحت فين فين ايوا قسم علم نفس
ضحك أسر: اهدي تعالي هوديكي
_لا مش عاوزه اروح اقصد لا خليك قولي بس هو فين
اسر ضحك :انتي بجد ولا فوتوشوب يابنتي هوصلك مش هقتلك دا قسمي اصلا تعالي
_اتفصل امشي وانا وراك
اسر :تمام وابتسم وصلت اخيرا عند القسم ياااه
اسر :دا قسمك يا ستي أي خدمات تانيه
_لا شكراً بس
أسر بإبتسامه :افندم
اتنهدت :هو قاطعني دخول شاب هو هنا ياشباب بصيت ليه
أسر:اي في اي جريت وقعدت في اخر مقعد ورا لقيته ضحك ومشي معاهم وبعد مده دخلت رنين و نور شاورت ليهم وابتسمت
نور:يانهار دا جت لوحدها بجد
ضحكت :امال يابنتي دانا أسينا
رنين:ياخوفي من أسينا.....
........
اخدت تنهيده : انا يادكتور مكنتش متوتره منه وإني بكلمه انا بتوتر دائما من المواقف مبحبش اتحط في مفاجأة مش مرتبه ليها بحي دايما اعرف انا هعمل اي وأي اللي هيحصل أولا ادور علي قسمي اللي مش عرفاه وثانيا انا تايهه ولازم اشوف حد ثالثا الناس جايين علي أسر والزحمه مع اني أجتماعيه
يمكن يادكتور اول اسبوع عدي علي خير كنت دايما زي ما بيقولوا بمشي جمب الحيط من السكن للجامعه ومن الجامعه للسكن ملياش صحاب غير نور ورنين رغم أن اللي يشوفني يقول اجتماعيه بحاول ابين كده دايما اتكلم مع دي و اصاحب دي لكن أنا ملياش غير نور ورنين لحد ما في يوم
.........
_لو سمحت ممكن قلم
=اسمي محمد واه القلم اهو يا
ابتسمت : أسينا
نور :يخربيتك انتي عارفه اللي جبتي القلم منه دا مين وتبع مين
أسينا :مين
الدكتور :الحلوين اللي ورا
نور :يانهار تقريبا احنا وشاورت علي نفسها
الدكتور :ايوا واللي جمبك اقفوا
وقفنا
الدكتور:اخر حاجه كنت بقولها اي
نور قرأت اللي علي السبوره
الدكتور : أنتي اقعدي وانتي اطلعي بره
أسينا: انا
دكتور :هو فيه غيرك يلا
الكل بيبصلي لميت حاجتي ومشيت بسرعه ولكن رجلي عملتها ووقعت وسط ضحكات المدرج كله خرجت ومعرفتش اتحكم في دموعي فقعدت وفضلت اعيط
_منديل
=شكرا واخدت المنديل
_طب قومي اغسلي وشك
=لو سمحت مش بحب حد يشوفني وانا منهاره اتفضل
ضحك انا حسا اني اعرفه رفعت.وشي
=هو انت
أسر ابتسم:ايوا انا اختفت الابتسامه مين مزعلك مش بيكلمك ولا قالك ماما وبنت خالتي
بصيت له بإستغراب :هو مين
أسر::اللي قاتله نفسك كده علشانه
بعد لحظه تفكير وإدراك :لا انت فهمت غلط دا الدكتور طردني قدام الدفعه و وقعت
أسر:وقعتي طب انتي بخير
أسينا:ايوا أنا تمام مفيش حاجه بتأثر فيا
أسر بضحك:واضح واضح طب تعالي نروح نشرب حاجه في كافتريا
أسينا :لا انا هستني هنا لو حابب روح انت
أسر:خلاص خلينا مستنين وكان ممبتسم بصيت حوليا لقيت اللي رايح واللي جاي بيتفرج علينا
أسينا:اتفضل
يمكن كنت فعلا محروجه بس مرتاحه شعورين عكس بعض مينفعش يجمعوا بس مش عارفه ازاي أجمعوا كان طالب قهوه وطلب ليا فراوله غريبه عرف منين
أسر:اي يا أسينا مش بتحبيها
ابتسمت :غريبه بحبها بس عرفت منين
أسر :اعرف كتير
_ازاي مش فهمه
أسر :مش هتفهمي دلوقتي متأكد انك هتفهمي كل حاجه كمان و قريب صح خدي القلم دا
أخدت منه القلم غريبه القلم مع أن شكله قديم إلا إنه عجبني
أسر :عجبك صح
ابتسمت : أها عجبني
أسر : أصل هو قلمك أصلا بهدولك علطول وضحك ابتسمت انا مش فهمه حاجه وهو كان بيكلم ألغاز بس انا ولأول مره اكلم راجل وانا مرتاحه حسا بحاجه غريبه كأني اعرفه كأني شوفته وقعدنا قبل كده وحتي القلم الفون رن وكان نور وقفت
_انا ماشيه وشكراً للقلم
وقابلتهم
نور : الاه كنتِ فين
أسينا:كنت في الكافتيريا
رنين :يلا بس نروح لأني هموت من الجوع ونشوف الحوار دا
_تروحوا تروحوا فين
أسينا : انتي مالك
نور :اسكتي كدا وأهدي
_ياروحي دانتي ليكي لسان اهو انا يمني صاحبه محمد فكراه طبعا
أسينا:محمد مين ..اه فكراه متبقي صاحبته انا مالي رنين نور
رنين :شوفي ياحلوه لو مبعدتيش عن الطريق هتزعلي
يمني ضحكت:تزعليني انا بالسكر طب تعالي هي وصحابها جم يتهجموا علينا بس انا جريت نور ورنين كانوا بيضربوا بيضربوا اي دول بيطحنوا جريت علي عميد الكليه وجه
الحمدلله رجعنا البيت ونور ورنين البنات شهدوا أن يمني وصحابها اتهجموا عليهم و محصلهمش حاجه عكس يمني أخدت اسبوع رفد كنت بحضرلهم اكل وانا بحكيلهم
رنين. بتوجع :ااااه يعني حبتيه يا سوسو
أسينا:لا انا مبحبش حد دا راجل
نور بضحك وهي تحاول الجلوس علي السرير:اااه يعني لو عيل كنتي حبيته
أسينا:هو شخص لطيف زميل يعني
رنين :زميل يانور بدأنا بزميل روحت عندها و أديت ليها الاكل
أسينا:بصي أنتي تأكلي دلوقتي أحسن وقمت أحط لنور بردوا
نور. :يا أختي سيبي البت تهيص
أسينا :هبقا أنزل الجامعه اكتبلكم محاضرات
نور : أصيله طبعا زي ما أنتي شايفه ايدي
روحت أكلتها
نزلت الجامعه تاني يوم
أسر :جايه لوحدك.يعني
أسينا:هو حضرتك مالك
أسر: أنا تمام أنتي مالك بقا
وقفت عند باب الجامعه :لو سمحت أمشي مينفعش كدا من اول الشارع
أسر:حاضر
بعد ما مشي خطوتين لمحت بنت من صحاب يمني بتبصلي جريت عليه
أسينا: أستاذ أسر
أسر بإستهزاء : أي هتدخلي معايا الجامعه
أسينا: أيوه اقصد كنت عاوزه أسألك سؤال
أسر شاف البنت وفهم:طب امشي ومتخافيش
ابتسمت بأحراج ومشينا قعدنا في الكافتيريا
أسينا :علفكره انا حلمت حلم غريب
أسر ابتسم:اللي هو شوفتيني صح انصدمت من رده
أسينا :عرفت منين
أسر:اصل أصل...اه اصل اكيد حلمتي بيا مدام جايه تقوليلي
أسينا:٠اه حلمت أنك أمير وانا كنت من البلده وأنت شوفتني وادتني القلم دا هديه وقولتلي أنه غريب وو
أسر ضحك: وجميل شبهك علشان هو فعلا كده ياأسينا
أسينا ابتسمت : شكراً بس بجد أي مش حلم غريب اي دا عرفت منين أنك قولت كده
أسر:المره دي الماضي جه بسرعه مأخدش وقت يا أسينا شكل هو أنتي من الأربعين . حسيت اني غبيه سيكا
أسينا:يعني اي مش فهمه
أسر:هتفهمي وقريب صحيح لما تلاقي نفسك بتحلمي شوفي الساعات ويارب متلقيها ف اخبطي نفسك لو شعرتي بألم انتي في واقع
ويلا علشان المحاضره
دخلت المحاضره
الدكتور :النهارده اللي هيديكم المحاضره هو رئيس القسم الدكتور أسر الشامي
ودخل الدكتور لا انا بتهيألي دا أسر هو أسر ينهار شلت الماده
دلوقتي فهمت لي كان بيقول دا قسمي والطلبه كانت بتجري عليه
المحاضره خلصت ولله الحمد وانا طلعت جريت وروحت للبنات وعملتلهم الغدي وحكيت ليهم واتغدينا واليوم مشي ما بين كلامنا ومذكره واخيرا جه اكتر فقره مفضله في اليوم وهو النوم
حطيت القلم علي المكتب وقمت أنام غمضت عيني والليل عدي صحيت علي صوت اي دا هو صوت المنبه اتغير بفتح عني اي المكان دا دي مش اوضتي قمت فين المرايه ببص عليا اي اللبس دا صرخت
سمعت حد جاي وقفت ورا الباب لقيت سيده داخلت
_أسينا أبنتي أين أنتي
قربت منها وزقتها وجريت اي البيت دا الباب اهو وقفت برا اي دا فين الرصيف فين العربيات فين الناس عدا قدامي راعي أغنام واغنامه
_استاذ ياعمو
=ما خطبك يأسينا
_أنت عارفني والنبي روحني ل البيت
=لا أفهم ما تقولين عودي لوالدتك تحضر لك الدواء
سابني ومشي احنا في صحراء ولا اي أنا اتخطفت طب هيلحقوا يجبوني هنا افتكرت كلام أسر
خبطت نفسي اااه اي دا انا حسيت انا مش بحلم دي حقيقه انا فين
_أسينا كانت نفس السيده
أسينا: انتي مين يا حجه
_ماذا تعني حجه
=اي ماذا تعني دي احنا فين انتم خطفني
_ما خطبك كنت اعلم سفر والدك لبناء مقبره ابن الملك خوفو سيصيبك بمرض حفظك الإله
=إله وخوفو ومقبره ..
لمتابعه باقي فصول الرواية اضغط هنا👇