جديد

رواية سجينة العادات الفصل الاول 1 بقلم نرمين قدري

 رواية سجينة العادات الفصل الاول 1 بقلم نرمين قدري



الفصل الاول ملكة القلم نرمين قدري


في وكاله من أكبر وكالات الاعلان تقف نورما في منتصف  الوكالة و  تقول بصوت مرتفع:


-  مبروك يا جماعة وكالتنا اخدت اكبر توكيل لمنتجات شركه الاسناوي للحوم 

وده هينقل الوكالة في حتة تانية خالص يلا بقي عاوزة شغل من نار عاوزين تكون وكاله نورما جروب من أكبر الوكالات في شرق الاوسط

يصفق جميع العاملين 

يقف  محمد أحدي العاملين في الوكالة ويقول وهو يصفق:

-الف مبروك آنسة نورما حضرتك تستاهلي كل خير. 


ابتسمت له نورما وقالت بامتننان:

- شكرا محمد نشتغل بقي معندناش وقت يضيع عاوزين نبهر العميل يشغلنا. عاوزة الشغل ده يسمع في كل حته في مصر 


وفجاءة  يرن هاتفها  تنظر نورما  لهاوية المتصل وتبتسم  ثم تجيب بمرح :  


-صباح الورد والفل والياسمين علي احلي بابا في الدنيا . ايه اللي مصحيك بدري قوي كده خير 


قال فاروق بضحك:

- ابدا يا قلب ابوكي اصل جدك كلمني و عاوزنا نسافرله قنا ضروري بيقول أمر ميتأجلش خالص


رفعت نورما حاجبيها وقالت :

- ماشي يا بابا تسافرو ورتجعو بسلامة


اجاب فاروق بنوع من الحده 

- تعالي هنا مين اللي يسافرو. دول يا بكاشة بقولك عاوزنا كلنا

نورما بتأفف:

- بس انا مينعش اسافر انا عندي شغل كتير و لسة ماضية عقود حملة كبيرة ورايا مسؤوليات كتير. هسيب كل ده واسافر ليه .. غير اني مش بحب هناك خالص بصراحة بتخنق من الجو هناك ممل بطريقة بشعه بزهق 


قال فاروق  بحده :

- نورما هي كلمة واحده ساعة وتكوني عندي انا مش هقدر اقول  لأبويا  لاء وانتي عارفة جدك ولما بيقول كلمه. لازم تتنفذ بدون نقاش وقفل الخط


أغلقت نورما الهاتف وهي تحدث نفسها بصوت مسموع قالت بزهق 

+  اوووف يادي حكم قرقوش كل شويه جدك قال جدك عاد عويدنا بتقول ايه انا خلاص اتخنقت ربنا بقي مش ح

هيتوب عليا من تحكمات جدي 


ضحكت سحر صديقة نورما المقربة:

- لا حول ولا قوه الا بالله ايه يا نورما اتجننتي ماشية بتكلمي نفسك ياعيني عليكي لسة صغيرة علي جنان


نورما بغضب:

+ يوووو بقي يا سحر حلي عن دماغي اصل بصراحة. الحكاية بوخت زياده عن اللزوم

جدي قاعد في قنا وماسكنا كلنا بخيوط يحر ك فينا زي ماهو عاوز ومش من حق أي حد يعترض أو حتي يتكلم 


سحر ؛

- معلش انتي عارفه الناس الكبيرة دول بيقبي ليهم تحكمات وفاكرينا أننا مش بنفهم وأنهم هما اللي صح وبس

قال نورما بغضب :

- يتحكم في عيالة بس مش فيا وسعي كده يا سحر خليني اغور ..خدي بالك من الشغل انا مسافره كام يوم مع بابا قنا اما نشوف اخرتها ايه مع تحكمات جدي الصعيدي 


وفي مكان تاني في أقصي الصعيد وبالتحديد في  محافظة قنا و في عيلة من أكبر العائلات في البلد وهي عائلة 

العزاوي 

يجلس شاب يتحدث في هاتفه الجوال 


اكمل بضجر مما هو فيه :

+ الو ايوة يا أمير اخبارك ايه . شوفت يا امير المصيبة اللي حلت علي راسي . 


زفر أمير انفاسة وقال :

- اهدي كده يا اكمل علشان افهم انا مش فاهم حاجة ابوك بردو اتصل بيا من ساعة و قاعد يزعق وانا مافهمتش. حاجة من كلامة ممكن تهدي كده و تفهمني. هو في ايه بالظبط 


+  انا في مصيبة و شكل السر اللي انا وانت بس نعرف. هينكشف 

قال أمير بزعر 

 -  ايه هو ابوك عاوز يجوزك تاني هما مش بيزهقوا من الموضوع ده 


اكمل بملل:

+قول عاشر عشرين بصراحة بقت حاجة تزهق 


- عادي أرفض زي كل مرة و سبهم وتعالي سافر عندي كام يوم لحد ما يهدي الجو كده ورجع يكونوا نسوا موضوع الجواز ده 


قال اكمل يأسا :

- ما هي المصيبة هنا العروسة اساسا من عيله الجندي اكيد سمعت عنهم العيلة دي من أكبر واغني العائلات هنا . والمشكله ان. كان في طار قديم بين العلتين و الدم ده لازم يقوف بأي طريقة طبعا كبارات البلد

الله يسامحهم اقترحو ايه طبعا هما مش غرمانين حاجة

اقترحو أن لازم يحصل نسب بين العلتين و الحفيد اللي هيجي هو اللي يوقف الدم ده 

يعني انا المطلوب مني اتهبب اتجوز .

و مش كده وبس لازم اخلف علشان لو مخلفتش الدم هيرجع تاني شوفت مصيبة اكبر من كده. هعملهلهم. ازاي دي فاهمني هتججن 


كشر امير وعقد حاجبية وقال :

+ لاء  الحكاية كده أتعقدت خالص وانت ناوي تعمل ايه


- مش عارف طبعا مخي واقف خالص عن تفكير


+   انا في رأي تصارح بابا بلموضوع وهو اكيد هيتفهم الوضع بتاعتك ويشوفلك حل 


قطع اكمل كلامه وقال بحده :

-  انت اتجننت يا امير عاوزني اروح اقول لبابا اني عاجز مينفعش اتجوز


فلاش باااك........

في امريكا 

امير بفرح : 

- حمدالله علي سلامة يا بطل ايه اخبار مصر علي حسك امي عاملة ايه طمني عليها 


اجاب اكمل:  

+ الله يسلمك ياكبير. كلهم تمام الحمد لله 

ايه يابني انت مزهقتش من الغربه مش ناوي تنزل مصر 


هز امير رأسه نافيا :

- لا طبعا انزل فين انا لما صدقت طلعت من قنا و العادات والتقاليد اللي تخنق .تقولي ارجع. ليه مجنون

انا هنا انا عايش حياتي زي ما انا عاوز لكن هناك هعيش زي ماهما عاوزين مش ناقصة قرف . وكمان انا هنا ناجع وعامل بزنس كبير و مستقر ارجع ليه بقي 


قال اكمل وهو ينظر حوله : 

 الله يسهلك ياعم وآيه اخبار المزه. مش كويسة و غمز له بعينه 


رفع امير اكتافة بعدم اهتمام وقال ببرود:

+ عادي بنتخانق مع بعض اكتر ما بنعيش هي متحررة زياره و مش عاوزة تخلف علشان جسمها مش يبوظ واهو مشاكل كتير سيبك منها 

قال اكمل :

ما تجوزها رسمي واخلص بدل البهدله دي 


ابتسم امير بسخرية وقال:

-الهانم بردو مش مواقف. لان شغلها في الموضه ممنوع تكون متجوزة .

هي اللي صممت علي عقد عرفي وشرط محدش يعرف

قال اكمل بتأفف؛

- اللي هو ازاي يعني وانت ايه اللي مصبرك علي كل ده خيبه لتكون عاشقها .يا ابن ابوي 


امير/

 لا ابدا بس تقدر تقول تعود أتعودت عليها و هي كمان أتعودت عليا و كل واحد حر بيعمل اللي هو عاوزة ما حدش مقيد التاني بحاجة. ولا بيلزمة بحاجة 


قال اكمل بضجر : 

ايه العيشة اللي ميعلم بيها اللي ربنا 

بالك انت لو جدك أو ابوك شمو خبر علي البت دي قول علي نفسك يارحمن يا رحيم


قام امير من مجلسه وقال : 

بقولك ايه اسكت يجعل كلامنا خفيف عليهم المهم خلينا فيك انت . فيك ايه ودكتور ايه اللي عاوز ترحوله مافهمتش حاجة في تليفون


احمر وجه اكمل وقال بخجل : 

امير هو الموضوع محرج شوية اصل بصراحة أنا كنت عاوز دكتور يعني 

رفع أمير عينية لأعلي وقال:

+اخلص يابني فيك ايه اوعي يكون اللي انا فهمته انت عاوز دكتور ذكورة. صح يا اكمل 


انخفض صوت اكمل وقال بخجل :

بلظبط كده وقصر و متكلمش كتير. في الموضوع ده ممكن 


قال أمير بجدية:

+ انت قلقتني يلا بينا بسرعة علي المستشفي

وفي المستشفى الدكتور

الحوار. المفروض بالغة الانجليزية


الدكتور /الحاله معقدة جدا .لاء وشبه مستحيلة المريض مولود بعيب خلقي سبب له في عجز كامل لا هيقدر يتجوز ولا يخلف مستحيل نهائي 

نزلت الكلمات صاعقة علي رؤوسهم 


أمير / طايب يا دكتور يعني مينعفش تدخل جراحي أو حتي أدويه

هز الدكتور راسه رافض وقال بوضوح :

مستحيل مافيش امل ولا حتي باي منشطات الحالة مايؤس منها 


بااااااااك


قال امير 

- هتعمل ايه في المصيبه دي يا اكمل ما انت لو مصرحتش بابا هتتفضح كده ايه الحل دلوقتي


قال اكمل وكأنه ينوي علي فعل شيء:

- لاء مش هما عاوزني اتجوز هتجوز وتلاقي البنت عايشة طول عمرها جو النجع وعارفة عوايدنا كويس حتة بنت جاهله هكسرها بدخله بلدي . وهي ساعتها مش هتقدر تتكلم

أمير/ بس حرام عليك البنت ذمبها ايه بس تكسرها كده


اكمل /منا لو مكسرتهاش هتفضح انا

لازم لكل حرب ضحايا و انا لازم اكون الصايد مش الضحية

امير/ واللهي يا اكمل انا مش عارف اقولك ايه بس ذمب البت دي في رقبتك 

اكمل /سيبك مني و بص علي حالك انت لازم تستقر وتكون أسرة بقي و بصراحة ماهيتاب دي مش هتعمر بيت ولا تستأمنها علي عيل. خدها مني نصيحة


امير /انا عارف علشان كده مش عاوز اضغط عليها في حكاية. الخلفه دي لحد متاكد منها وأنها قد المسؤولية

هي اللبس. و الموضة شغلها واخدين كل تفكرها


سبيك مني ومن ماهيتاب وقولي هتعمل ايه في موضوع الجواز حتعمل ايه في حكاية الخلفة دي بقي هتقولهم ايه العيب منها 


قال اكمل يزهق:

-  امير سيب كل حاجة لوقتها بس لو صلت اني اطلعها هي اللي مش بتخلف مش هترد ساعة


امير/ واللهي حرام عليك البت انا معرفهاش وصعبت عليا من دلوقتي 


اكمل/ اقفل يا أمير بدل متعصب عليك 


وفي سرايا من أكبر سرايات البلد الكل بيشتغل علي قدم وساق لأجل استقبال ابن كبير البلد فاروق الجندي و أسرته 

وصل فاروق  وعائلته السرايا

الحاج الجندي بفرح كبير: 

- يا مراحب يا مراحب بولدي الغالي كيفك يابني وكيف احوالك

جري فاروق يقبل يد والده ويقول بئمتنان:

- الحمد لله في نعمة يا حاج وانت ازيك و الحاجة فينها

يصدر صوت من خلفه بهيجة بحب : 

,

- انا إهنه اهو عاد يا ولدي اتوحشتك . ايه امك متوحشتكش ولا بنت البندر خلاص اخدتك منينا


زفرت ليلي ولدت  نورما  انفاسها بصوت مسموع وقال في سرها :

هنبداء بقي الست دي مافيش حاجة بتهدها. لسنها لسة زي ما هو 

ضحكت نورما علي حديث والدتها وقالت بهمس :

وطي صوتك علشان لو سمعتنا هيتهعمل مننا كفته


التفتت بهيجة. نحو نورما وقالت وهي ترفع حاجبها الأيسر :

- ايه يا بت يا نورا تعالي حبي علي يدي و لا انتي خلاص متعرفيش في الأصول كيف امك بجيتي خلاص شبه بنتا البندر لا تعرفي اصول ولا عادات 

بس لاه انتي بنت كبير عائلة الجندي لازما تعرفي عوايدها مليح امال هتجعدي اهنه كيف 


رفعت نورما  حاجبيها وقالت باستفهام :

+ اولا اسمي نورما يا جده مش نورا وانا ايه اللي هيقعدني هنا من أصله انا جاية زيارة كام يوم و مروحة 


قلبت عين الجده  لشر مما أثر الرعب داخل قلب  نورما وقالت بهيجة بغضب 


- اولا اسمك ماسخ معرفش ايه عجب ابوكي في اسم ملهوش معني ايه نورما ده عاد نورا ليه معني وتعالي اهنه يعني تعاودي كيف؟  مين جال عاد في ايه يا فاروق هو انت مفهمتش بتك هي هنا ليه عاد


زفر فاروق انفاسة وقال:

- لا يا امي لسة ما قلتلهاش. قلت بس تيجي ونقعد كلنا معاها علشان تفهم


قامت نورما واقفة واقفة وقالت:

-  هو ايه اللي عاوزني افهمة حد يرد عليا انا هنا ليه 

في ايه يا ماما ممكن تفهميني


ليلي باستغراب مما يحدث :

- انا زي زيك يا بنتي اول مرة اسمع الكلام ده 

ثم التفت نحو فاروق وقال مستفهمة:

-متفهمتا يا فاروق في ايه؟؟


قال الجد ؛

-الكل يجعد علشان تفهموا عاد

دلوق يا بنتي احنا هنا كبارات البلد كان زمان علينا تار مع عليه كبيرة حدانه وهي عيله العزاوي ولد من عندينا طخ ولد من العزاويه و جع في ساعتها مات 


فلازم التار ده بترد ولا تيبجي عيبه في حجنا لازم التار ده حيدانا

فا اجتمع مجلس في كل كبارات البلد و اتفجو أنهم هيبدلو التار بلنسب يعني هما ياخدوا من حدانه عروس و يدونا حفيد علشان ده اللي هيوقف الدم بين العالتين


جلست نورما مكانها وقالت وهي غير مستوعبة مما يحدث حولها:

,بردو مش فاهمة وانا مالي ومال كل ده


بهيجة. بغضب: 

- ابااااي عاد  علي مخك التخين امال علام ايه اللي تعلمته عاد في بلاد  برا 

ما انتي العروس اللي هتروحي حدي العزاوية عاد

ضحكت نورما وقالت بسخرية : 

- انتم بتخرفو بتقولوا ايه عروس مين و تار و وحفيد مين . 

ميولعو العزاويه انا مالي اتجوز واحد معرفهوش ليه افهم لاء بقي انا مش كبش فداء حضحو بيه وانا اقول امين 


وفجاءة وجدت قلم يهوي  علي و جهها من الدها 

لمتابعه باقي فصول الرواية اضغط هنا👇

(رواية سجينة العادات)

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-