جديد

روايه احببتها في ابتلائي الفصل السابع عشر 17 بقلم حنان مصطفى

 روايه احببتها في ابتلائي الفصل السابع عشر 17 بقلم حنان مصطفى 




رواية : [ احببتُها في ابتلائي ] 🌸🕊


{ Chapter 17 } 


ف قصر الشافعي 


رهف و نيرة دخلوا يشوفوا عمر و قاسم 


كان عمر لابس بدله سوده و قميص أسود 


و قاسم كان لابس بليزر بيج و تيشيرت ابيض 


نيرة كانت لابسه فستان سَك روز هادي


و رهف كانت لابسه فستان جنزاري


دخلوا و شافوهم


نيرة : اش اش اش .. اي الحلاوة دي 


رهف : يلاهوي على القمرات اللي معانا دول 


عمر ضحك : والله انتو اللي قمر .


 و قرب من نيرة و لم لها شعرها و بعدها قرب من رهف و دخل شعرها ف الطرحه 


عمر : لمو نفسكوا شوية هاا  !!


قاسم : مسيطر يا كبير 


عمر اتكلم بهزار و ثقه : اوماال يا بني احنا جايين نلعب هِنا ولا اي


______________


 ف اوضه كارم و فريدة


كارم دخل الاوضه و هو بيلبس jacket البدله 


اتصدم لما لقى فريدة لابسه فستان احمر صا.خب و اوفر و ضيق جدا و مفتوح بصلها بصدمه و قرب منها 


كارم ب غضب و صوت عالي و هو شاددها من دراعها بقوة : هو في ايه بقااا !!! ما تحترمي نفسك و سنك شويه !! يا شيخه دا انتي رايحه تخطبي لابنك المفروض تلبسي محترم حتى عشان لو مش خايفه من ربنا خافي علشان منظرك قدامهم !!!!


دخلوا عمر و قاسم و رهف و نيرة على الصوت 


فريدة شدت ايدها بقوة: لا .. أنا مش خايفه من منظري قدامهم ما عادي يعني و بعدين انا اصلا هخاف على منظري قدامهم ليه ، انا اصلا لما اروح هغطي عليهم كلهم دول ماكانوش يحلموا انهم يناسبونا احنا ، احنا صحاب الحسب و النسب مش هما اللي مالهمش ديّا اصلا !! و لا نعرف اصلهم ولا فصلهم !!


كان عمر هيرد عليها بس قاطعه كارم لما قال ب حدة : بس عمر اللي هو ابنك الكبير المفروض ، هو اللي اختارها ، قلبه اختارها ، فيروز اكتر واحدة محترمه انا قابلتها كنت بشوفها لما كنت بنزل المستشفى اللي ف القاهره لو كنت شايف انها مش هتصون ابنك و تحافظ عليه و على اسمه و اسم عليتنا ،  ماكنتش اخترتها تبقى مراته و أم ل عياله  ..  هو انتي ليه مصممه تقفي قدام سعادته سيبيه يختار اللي قلبه حبها !! سيبيه عشان مايندمش كل يوم على اختيارة زي ما انا ندمان على اختيارك كدا !!


و كمل كلامه : خمس دقايق و الاقيكي تكوني مغيره القرف اللي لابساه دا و الا و ديني هتصرف معاكي تصرف مش هيعجبك !


و سابها وخرج مع ولاده 


فريدة كانت شايطه من الغضب و كانت قرفانه اكتر ماهي كانت قرفانه اصلا 


لبست حاجه تانيه مقفوله و واسعه و خرجت 


كارم بصلها ب استهزاء : ما كان من الاول 


عمر : طب يلا عشان اتاخرنا ولازم كنا نكون اتحركنا من ساعه اصلا 


ركبوا عربيتين 


كارم و فريده و صبا و سيرين ف عربيه 


و عمر و قاسم و رهف و نيرة ف عربيه 


و اتجهوا ل طريقهم على القاهره ل بيت فيروز 


ف بيت فيروز 


فيروز لبست و جهزت كانت لابسه فستان قطيفه نبيتي مطرز لولي لانهم كانوا ف الشتا و  الطرحه كانت نفس لون الفستان وحاطه ميكب بني خفيف اوي و لابسه هيلز نفس لون الفستان 


علا دخلت عليها  و كانت لابسه فستان لبني وعنيها مدمعه  : يا روحي بسم الله ما شاء الله ربنا يحفظك من عيون الناس يارب 


مريم و ريم كانوا مع فيروز ف الاوضه مريم ضحكت : صحبتي قمر اصلا 


و بعدين كملت كلامها :  بصي يا بت اللون  الكحلى بتاع فستاني اللي لونه ماكانش عجبك هاا .


فيروز : لا طلعتي قمر يابت 


ريم : فيروز فيروز اي رايك ف فستاني 


ريم كانت لابسه فستان موف فاتح 


فيروز : عسل بس مفتوح و قصير اوي هاا 


ريم ضحكت ب احراج : خلاص بقا يا روزا 


عمر كلم فيروز : اي يا عروسه جهزتى 


فيروز اتكسفت : ايوا جهزت 


عمر: طب بصي انا عشر دقايق و اكون عندك 


فيروز : توصل بالسلامه 


و قفلوا مع بعض 


عمر وصل مع عيلته 

وكانوا ماشيين ف الشارع بتاع العمارة و فريدة اتصدمت لما شافت شكل العماره اللي بذوق modern 


ركنوا بعد ما عملو زفه و نزلوا و طلعوا وعمر كان شايل بوكيه ورد لونه احمر ب غلاف اسود


 و علا فتحت لهم : اهلا وسهلا نورتونا اتفضلوا 


كارم : دا نورك يا مدام 


دخلوا وقعدوا 


و فريدة كانت مبحلقه ف الشقه و تصميمها اللي كان شيك جدا 


كارم : اومال فين عروستنا الحلوه 


علا : حالا هندهلها 


دخلت علا على فيروز 


فيروز بتوتر: شكلى حلو ؟؟


علا : قمر ربنا يحفظك ويبارك فيكي و فيه 


فيروز خرجت وسلمت و هي شايله الشربات و كانت بتدي ل كل واحد فيهم لحد ما وصلت عند عمر 


عمر : قلبي مش مستحمل الجمال دا خدي بالك 


فيروز وشها قلب طماطم و قعدت جمب مامتها و اتفقوا على كل الحاجه  وقروا الفاتحه و طلعوا الشبكه اللي كانوا اشتروها و قعدوا ف الكوشه عمر لبسها الدبله و الانسيال و المحبس و الخاتم و جه يلبسها السلسله لقاها لابسه السلسله اللي أداهالها : اي دا انتي ماقلعتيهاش ؟؟


فيروز : ولا عمري هقلعها 


عمر ابتسم لها و هي دخلت السلسله الاولي جوا الفستان ولبسها سلسله الشبكه 


عمر : مُبارك عليا انتي 


فيروز : الله يبارك فيك يا حبيبي 


عمر : ايه ماسمعتش كويسس قولي تاني ! 


فيروز  ضحكت :خلاص هي مرا واحده بس


وقربوا كلهم يهنوهم و جت سيرين و همست ل فيروز بحقد : مبروك عليكي دخولك الجحيم ، غريبه إنك لسه عايشه بعد الثعبان اللي جالك ، عموما ما تفتكريش بس إنك خلاص كسبتي و هو بقا ليكي ، لأ دا عمرة ما هيحصل انا مابسبش حاجه تخصني  !!


فيروز همست بكل برود : المهم هو قلبه مع مين و بيحب مين بس انصحك يا حلوة ماتلعبيش مع فيروز العامري عشان هتخصري اوي .


سيرين بصتلها ب غيظ و مشيت و الغضب ماليها 


كملوا الخطوبه و جم فارس و حازم 


فارس :مبروك يا عريس 


عمر :الله يبارك فيك ايه اللي اخركوا كدا 


حازم : الطريق كان نيله


اتحرك فارس عشان يجيب مايه و هو راجع خبط ف ريم و المايه ادلقت على فستانها 


ريم و هي باصه للفستان من غير ما ترفع عنيها تشوف مين اللي دلق عليها المايه : دا اي الغباء دا 


و بعد كدا رفعت عنيها : هو انتَ !! 


فارس : دانتي لازقه يا شيخه طلعالي ف كل حته !!

عموما انا آسف 


و سابها و مشي 

ريم قالت ب غيظ و صوت عالى : لا و لازمتها اي آسف بقااا !!


ريم قربت من فيروز و ورتها فستانها اللي بقا مايه و هما ف الشتا 


فيروز : طب ادخلى أوضتي هتلاقي سشوار في درج التسريحه التالت خديه و نشفي بيه الفستان 


ريم : تمام يا روزا شكرا


وصل ساعتها جيجي و كمال 


جيجي :مبروك يا علا .. الف مبروك 


علا : الله يبارك فيكي يا جيجي عقبال ريم يارب


كمال : الف مبروك يا مدام


علا : الله يبارك فيك تسلم 


و باركوا للعرسان 


و الفوتوجرافر صورهم صور كتير و صور عائليه 


و الخطوبه خلصت و عمر راح ل علا 


عمر : بقولك اي يا حماتي يا عسل انتي ما تخليني اخرج مع فيروز على النيل و مش هنتأخر 


علا : ماشي اخرجوا يا حبيبي ربنا يسعدكوا 


خرجوا و وصلوا على النيل 


فيروز : عارف انا مبسوطه اوي بجد يا عمر 


عمر : طول مانا جمبك هخليكي مبسوطه و ماتكونيش محتاجه ل حاجه بإذن الله 


فيروز : ربنا يخليك ليا


عمر : و يخليكي ليا يارب 


عمر حس ان فيروز سقعانه ف قلع jacket البدله و حطه عليها


فيروز ابتسمتله : لا عشان ما تبردش 


عمر : لا انا مش سقعان 


بعدها كانوا بيتكلموا و فجأه لقو الدنيا بتمطر سيول


فيروز : خير ان شاء الله .. المطره خير 😂


عمر : طب والرعد و البرق دول نظامهم اي؟؟😂


فيروز ضحكت : خير برضو😂


فيروز: تعالى نرقص تحت المطر 


عمر : هنبرد يا بنتي يلا نروح 


فيروز : يلا يا عمر خليها ذكري حلوه يوم خطوبتنا 


عمر : طب يلا يا بينا 


فيروز شغلت اغنيه حالة حُب ف الايربودز 


و قعدوا يرقصوا مع بعض


و الناس كانوا بيتفرجوا عليهم و بيصوروهم 

.......................


" عايشة حالة حُب معاك وخداني ♡ " .

" وصعب إنها تتكرر تاني ♡ " .

" و بعيشها لو أنتَ بعيد أو قُدامي ♡ " .

" و أخيرًا الأيام رِضيوا عَليّا ♡ " .

" أخيرًا جِه يا حَبيبى يوم ليا ♡ " .

" أرتَاح ♡ " .

" مِن قَسوة أيامي ♡ " .


الأغنية : حالة حُب 

المغنية : إليسا

لمتابعه باقي فصول الرواية اضغط هنا  👇

(روايه احببتها في ابتلائي)


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-