رواية سجينة العادات الفصل الثالث عشر 13 بقلم نرمين قدري
الفصل الثالث عشر
الظابط/ بااس الكل علي بوكس لحد من شوف حكايتكم ايه
ملكة القلم نرمين قدري
نورما / لاء بوكس ايه اللي هركبو ده لاء لاء ماينفعش
الظابط /هو ايه اللي مينفعش هو انا واخدك اضايفك عندي ثم ارتفعت نبرة صوته
اتفضلي علي البوكس يلا
انتفضت نورما من صوته ولكن تمالكت نفسها
نورما / بتحدي لا مش راكبه حضرتك هو في اية نتفاهم انا معرفوهمش قبل كده انا كنت ماشية هما طلعو قدامي فجاءة بس انا بجد معرفوهمش اقسم بالله
محمد / والله شوف البت وعمايلها بقي بزمتك ياباشا بلعقل كده في حد طبيعي يمشي وسط زرع في وقت زي و عارف ان طريق مليان ديابه تعقل يا بيه
الظابط / ولا كلمة خلصنا الكل علي بوكس بسرعة ومش عاوز ولا كلمة
وفي سرايا
جميع ما في السريا واقفون خارج غرفة ماهي والقلق علي الحفيد المنتظر
وفي الداخل
يقول الدكتور:
- الشيك الاول و بعدين اطلع اقولهم أن جنين نزل
نظرة له ماهي بحقد وقالت:
+ انت مادي بطريقه صعبة يا ساتر عليك اللي عملك دكتور ظلمك
ضحك الدكتور بسخرية وقال
من غير غلط يا مدام وانتي إبليس نفسة يتعلم منك
الست اللي تبقي قادرة تقنع جوزها انها حامل و لاء وكمان بتسقط و تلبسها لحد تاني تبقي قادرة و إبليس نفسة يسقفلها ويضرب لها تعظيم سلام
ماهي / برافو عليك خاف بقي علي نفسك لو حاولت تلعب معايا اعرف ان اللعب مع شيطان هلاك وانا شيطان نفسة اتفضل الشيك بتاعك خده وغور من هنا
دكتور / لا العب معاكي ولا تلعبي معايا الله يكون في عون اللي هقيع تحت ايدك اللهم اكتفينا شرك
طلع الدكتور من الغرفة وكان الجميع في انتظار
تقدم امير
امير /خير يا دكتور طمني الجنين حصله حاجة
قال دكتور عابسا ؛
للاسف كان نفسي اطمنك بس ربنا يعوض عليكم الجنين نزل شكلها اخدت ضربة جامده علي بطنها سببت في الإجهاض ربنا يعوض عليكم
امير بحزن شديد
شكرا يادكتور تعبناك معانا
حزن امير بشده رغم أن علي يقين أن من المحتمل أن يكون الطفل ليس بطفله ولكن كان يود أن بفرح قلب أمه بامتداد اسم أكمل
وعند نورما وصلت قسم الشرطة و هي في حاله يرثى لها
قال الضابط بحزم :
+ الكل يوقف و يحكي اللي حصل
اتفضلي أبدأي انتي يا آنسة قولي اسمك وعنوانك
قالت نورما بشموخ:
انا اسمي نورما فارق الجندي
قام وقف ضابط بسرعة انتي من عيلة الجندي كبار البلد
قالت نورما بتحدي اكتر
و كمان مرات المرحوم اكمل العزاوي حضرتك
شحب لون وجه الضابط وبهت وتحولت ملامح وجة لزعر
الضابط / وانتي ايه اللي منزلك في وقت زي ده من بيتكم
نورما / ليه هو في قانون يمنع نزولي من بيني في أي وقت
انا انزل في الوقت اللي يعجبني ومش زمبي انكم سابين كلاب ضاله دي في الطريق
محمد / شوفو البت وردها انتي هتسنعبطي انتي ،جاية معانا بمزاجك
نوما اتلم بدل ما اجيلك اغير ديكور وشك ده وانا مش طايقة نفسي اصلا و قرفانه منكم
الضابط / باااس ايه احنا قاعدين في سوق هنا وانت وهو اتلمو
وناده علي عسكري بصوت جهوري مما أثار الرعب في كل الواقفين
دخل العسكري يهرول من الفزع / تمام يا فندم
الضابط /اتفضل خد البهوات علي التخشيبة الصبح لما نشوف حكايتهم شكلها مش هتعدي علي خير
العسكري / أنجر يا متهم منك ليه
الضابط بهدوء وكأنه اعجب بجمالها
مدام نورما انا مقدرش اعملك حاجة قصاد اتهامة
نورما / وهو اي حد يقول اي حاجة تصدقها وانا كمان بتهمة هو اللي معاه بتهمة التعدي عليا في الطريق العام
وكلامي قصاد كلامهم
ضابط/ بس احب اقولك انك مش عينفع تخرجي النهاردة هتباني معانا لصبح
نورما /اللي هو ازاي يعني انا لا يمكن اقعد هنا دقيقة واحده
ضابط / للاسف مش بمزاجك الخدمة الوحيدة اللي اقدر اعمهالك اني مش هنزلك التخشيبة تحت هسيبك هنا علي مسؤليتي
نورما /بس صدقني مش هينفع ابات هنا انا معملتش حاجة هما اللي اتهجمو عليا
ضابط /,انا عارف كل ده بس النيابة ليها الظاهر و انتي مش تعاوزة تقولي كنتي بتعملي ايه في الوقت ده
الضابط
مدام نورما انتي المفرود مكانك مش هنا مكانك تحت
بس اللي انا عاوز افهمه انتي ايه اللي نزلت في ساعة زي دي و متقوليش مافيش قانون بيمنع انتي عارفة انك في الصعيد مش في مصر يعني النزول عندنا بحساب اكيد حاجة قوية قوي اللي خالت حضرتك تخاطري وتنزيلي في الوقت ده
نورما / هو ممكن احتفظ بالاسباب لنفسي لو سمحت. مش حابة اتكلم
ضابط / اوكية اتفضلي نامي ساعتين انهار اصلا طلع
خرج ضابط من المكتب ومسك التليفون
ضابط / الو سلام عليكم امير بيه غزاوي
امير وكان في قمة غضب وهو بيوصل الدكتور ايوه مين معايا
ضابط/ انا محمود عوض ضابط قسم نجع
امير /خير في حاجة حصلت حضرت الضابط
ضابط / بصراحة اه مدام نورما عندنا وهي في ورطة بس هي مش عاوزة تفهم أنها في مشكله كبيرة
انتفض امير و بصوت حاد نورما مين اللي عندكم نورما مرات اكمل اخويا
ضابط /للاسف أيوة مدام نورما مرات المرحوم اكمل
امير /انت بتخرف بتقول ايه وطلعت امتي من سرايا و جت عندكم اصلا ليه. اقفل اقفل انا ثواني واكون عندك
طلع امير زي مجنون غرفتها ليتأكد انها مش موجوده
فتح الاوضة وقاعد يدور عليها زي مجنون خبط أيده في الحيطة من غيظ
نزل جري استقل سيارته وطار علي قسم النجع
دخل امير القسم بكل هيبتة وعلي وجه غضب عارم وكان جواه بركان أوشك علي الانفجار
امير/ عاوزة الضابط محمود لو سمحت
العسكري/ اهو اللي هناك ده يا بيه
جري امير علي ظابط
امير /بكل هيبة انا أمير العزاوي
ضابط/ اهلا وسهلا بحضرتك
امير/ فين مدام نورما لو سمحت
ضابط /نايمة في مكتبي ماهو ماكنش ينفع انزلها تخشيبة
امير /والله عال وليها نفس تنام كمان
سهلة بكره هنسيها اسمها مش النوم بس ما علينا و المدام بقي مشرفه عندكم بتهمت ايه
ظابط /اتلجلج اصل انا كنت ماشية ووو
أمير / بنفاذ صبر اخلص يا حضرة الضابط المدام جاية في أية
ضابط / بسرعة فعل فاضح في طريق العام
تحول امير الي بركان غضب وماسك في رقبه ضابط
انت بتقول ايه انت عارف بتتكلم عن مينو مرات مين و بينت مين انت اتهبلت ولا شكلك كده
اتلم القسم عليهم
وهما بيخلصو ايد امير من رقبه ضابط
ضابط / اهدي بس يا أمير بيه اهدي وافهم باقي كلام
امير / افهم ايه هو بعد اللي قلته في كلام
ضابط /اهدي بس وانا هفهمك اتفضل حضرتك اقعد بس تشرب ايه
امير / مش عاوز اتزفت اخلص احكي
ضابط / انا كنت في دورية بلف زي كل يوم وفجاءة من ناحية الارض الزراعية لقيت صوت صراخ عالي وصوت ناس بتتخانق روحت اشوف في ايه لاقيت مدام هدومها متقطعة و اتنين ماسكين فيها
اشتغل امير من غصب بشده
امير/ هدوم مين اللي مطقعة يعني هي جوا هدومها متقطعة و انت قاعد ساكت كده
ضابط / اهدي بس هي لوحدها جوا مافيش حد معاها
المشكلة في الاتنين اللي في الحجز تحت مصممين أنها كانت معاهم بمزجها و المدام مش راضية تقول هي كانت بتعمل ايه هناك في الوقت ده و ايه اللي نزلها من بيتها
امير / نهار ابوهم اسود و مش معدي ابعت هاتلي الكلاب دول هنا يا اما انا وعزة جلال الله هنزل ليهم الحجز و ما هخالي حته سليمة فيهم اخلص
الضابط/ اهدي بس يا أمير. بيه احنا دلوقتي اللي محتاجلهم آلاتهم لو اصرو علي اقولهم هتتحول لقضايا وانا عاوز الحق الموضوع قبل ما يوصل للنيابه
انا في هبعت اجبهم ولازم انت تكون هادي خالص زي ما فاهمتك انا لسه ما اختش اقولهم
امير/ ماشي اتفضل وانا هادي خالص عادي جدا
ضابط / في نفسة يارب عدي الليلة دي علي خير
بعت ضابط عسكري يحبهم
اول ما دخلو هجم امير عليهم وقاعد يضرب فيهم بعزم ما فيه
امير بقي هي اللي جت معاكم بمزاجها بأولاد ال.....
ضابط / مش كده يا أمير بيه اهدي شوبة
امير /اهدي ازاي دانا مش هسبهم وهلبسهم تهمة سرقة واغتصاب انثي
محمد/ خاف خلاص خلاص يا بية هقول علي الحقيقة
حسين/ اخرص يا محمد عتودينا في داهية
ماسك امير حسين من راقبته هو هيوديك في داهية وانا ح
هطلع روحك ايه رايك
محمد / خلاص يا بية و ربنا هقول خلاص
احنا كنا ماشين انا وحسين بنشق علي الارض زي العاده الخوف علي محصول من الديابه وساعتك زين العارفين
امير / اخلص انت حتكي قصة حياتك اخلص
محمد / القصد واحنا ماشين لمحنا ابمدام ماشية بتجري وكأن حد بيجري وراها و فجاءة واقفت تتلفت يمين وشمال وفاهمت ساعتها أنها تاهت و انها مش من الصعيد اصلا علشان أهل الصعيد مش بيدلو في الوقت ده لانهم عارفين أن الوقت ده خطر
بصراحة الشيطان شاطر و ضحك علينا انا وحسين و البت ايه بصراحة. زي لهطة القشطة تتاكل اكل ملبسه كده
جري امير علي لكن مسكة الضابط بشدة
ضابط / اهدي بس يا أمير بية براحة هياخدو جزاتهم متقلقش كل كلامهم لتسجل في محضر رسمي و هيتعرض علي نيابة الصبح
ثم التفت إلي محمد
وانت ايا زفت اتلم واتكلم بأدب
امير /بعصبية ونفاد صبر هو انا اقدر اخد مدام واجبها الصبح
نرمين قدري
الضابط/ طبعا. بعد كلامهم هي معلهاش حاجة خالص خدها بس الصبح تكون عندي علشان النيابة
امير /شكرا لزوقك هي فين
ضابط/ في مكتب ده ثواني اخش اندها
ا مسك امير أيده بعد اذنك انا داخلها مش يتقول هدمها مقطعة هتخش ازاي حضرتك
ضابط /بعتذر لحضرتك
دخل امير الاوضة و قلبه بيتخلع عليها نفسه يضمها لحضنه يطمنها ويحسسها بالأمان لكن عملتها اكبر من ان تغتفر لازم عقاب
دخل امير كانت نورما تجلس وهب واضعة راسها بين يديها و الدموع تنهمر بشده من عينيها
دخل امير و القي في وجهها الجاكت بتاعة
امير ثانية الاقي برا يا هانم
وسابها وطلع
نورما / في نفسها يالهوي يالهوي هو مين اللي قاله ده مش هيعديها بالسهاهل و خصوصا اني هربت استر ها يارب معايا استر يارب
جرت نورما تلم هدومها عليها و تلبس جاكت كان طويل عليها وواسع شكله يضحك عليها
طلعت نورما ملفوفة في جاكت امير الضابط كتم ضحكتة بالعافية
امير / في غضب اتفضلي قدامي
مشات نورما أمامة وقلبها يخفق من الخوف ركبو العربية و امير ملتزم الصمت تام مش بيتكلم
نورما /في نفسها استر يا رب هو ده الهدوء اللي بيسبق العاصفه انا عارفه انها مش حتعدي علي خير
دخل امير و نورما سرايا كان نهار طلع وناس بدات تصحي
امير/ اجري علي اوضتك و استري نفسك قبل ما حد يصحي وأياكي اسمع اللي حصل ده اتقال لحد بموتك
انفضلي قبل ما حد يتزفت يصحي و انا جاي وراكي لأن حساب الهانم كتر قوي ولازم تشوف حل الوضع المهبب ده
جرت نورما علي غرفتها وركبها بتخبط من رعب
دخلت الغرفه و أغلقت علي نفسها ووقفت خلف الباب
تاخذ أنفاسها وقالت بضيق
استرها يارب هيعمل فيا ايه و فجاءة
ارتدت قناع الشجاعة ولا يقدر يعمل معايا حاجة انا عدتي تخلص انهارده و تظ بقاااا انا هسبهالهم وامشي يشبعو بيها
دخلت نورما واخدت دش سخن هدي أعصابها خالص
نورما / يووووو كالعاده ماجبتش هدومي معايا
لفت الفوطة حول خصرها وطلعت تلبس فجاءة البابا فتح و دخل امير بقمة غضبه
يا تري الحديد والصخر هيلين ولا هيفضل صخر تابعونا في البارت القادم مع نورما في عشق الأمير
لمتابعه باقي فصول الرواية اضغط هنا👇