جديد

رواية سجينة العادات الفصل العاشر 10 بقلم نرمين قدري

 رواية سجينة العادات الفصل العاشر 10 بقلم نرمين قدري



الفصل العاشر ملكة القلم نرمين قدري


ماهي/ الو أيوة يا جاك انت لسه في مصر طايب عاوزة منك خدمة عاوزة السم اللي مش بيبان غير بعد كام يوم كأنه جلطة 

جاك/ اوكي ماهي بس هشوفك ازاي علشان ادهولك

ماهي متقلقش  هشوف اي طريقة علشان اشوفك بس انا مستعجلة يكون جاهز أمتي 


جاك /خلال يومين تقريبا

ماهيناب/ تمام ولو قبل كده ماشي

جاك/ طاب وايه يعنى

ماهبتاب /عاوزة ايه جاك هديلك الفلوس اللي هتطللبها


جاك /,وانتي عارفة اني مش عاوز فلوس انا عاوزك انتي 


مهيتاب/جاك لم نفسك كفايا اخر مرة امير كشفنا من ساعتها مش عاوز بتكلم معايا


في غرفة  نورما 

كانت تجلس نورما   شاردة مع نفسها ثم قالت:

-هو ايه اللي بيحصلي ده معقول يكون لا مش معقول لاء استحالة بس انا حاسة إحساس غريب قوي عليا حاسة كأني طائره في السما مبسوطة بس مش عارفه ليه 

بس الي اعرفه اني مبسوطة قوي شكل قلبي دق بجد 

في نفس الوقت كان امير أيضا مستغرفا في افكاره وهو يلوم نفسة علي الشعور الذي يتسرب إليه :

ايه اللي انا بههبه ده اكيد في حاجة غلط ازاي أسبها تسرق قلبي كده ده ناقوس خطر لا لازم افوق لنفسي حب ايه وكلام فارغ ايه

بس انت اتاكدت أنها مخانتش اخوك ليه بقي كده 

يمكن علشان كانت مرات اخويا بس قلبك دق بس انا مش ملك نفسي انا ممكن اكون اب هظلمها معايا

بس انا حاسس في تجاوب من نحيتها لازم اضيع التجاوب ده بس ازاي 

اه هي ما هيتاب ما بيخليش الست تكره غير ست زيها

وماهي لما هتصدق 

بس نورما هتهون عليك انت اول مرة قلبك يدق فيها واخر مرة كمان لازم تهون علشان مصلحتها انا هكون اب ومسؤال ذمبها ايه هي تتعلق بيا بس 

انا نسيت حكاية العادات اني لازم اتجوزها

طايب وايه يعني لما اتجوزنا بس كده هظلمها معايا 


عدي اليوم وكل واحد بيتجنب الاخر  وفي المساء تجمع الكل علي سفرة العشاء كالمعتاد 

نزلت نورما قبل الجميع وجلست علي السفرة تنتظر اقبلت عليها هانم وجلست ثم قالت :


+ كيفك دلوق يا مرت الغالي


ابتسمت لها  نورما ؛

-الحمد لله بقيت احسن كتير


رفعت هانم حاجبها الأيسر وقالت :

- يعني خلاص دلوق تقدري تنزلي تساعدي في البيت ولا هتفضلي أكده عروسة اياك


قالت نورما:

+ طلما كلنا هنساعد معنديش مشكله حضرت

- وه كلكم مين عاد

+  انا و ماهيتاب ما انا زي زيها ولا ايه

-  لع عاد مين قال أكده ماهيتاب اهنه هي ست الدار هنا هي ام الواد وانتي اهنه كيفك كيبف اي حد عادي ملهوش عازة لحد ما عدتدتك تخلص و ولدي امير يعقد عليكي وبردو هتفضل ماهي اهنه ست دار 


قامت نورما واقفة وكانت سوف تقوم بالرد عليها ولكنها ابتعلت كلامها عندما وقعت عينيها علي السلم  و لمحت امير يحتضن خصر ماهي بيده 


شعرت نورما بزلازال قوي يهزها من داخل خفضت  عينيها علي الارض حتي تداري دموع


فلاش باك 

كان امير يستعد للنزول  العشاء ترقيته ماهي من بعيد فا اقتربت منه و حاولت أن تمثل عليه أنها سوف تفقد وعيها وأنها تشعر بدوار قالت بذعر مصتنع:


= الحقني امير دايخة حاسة اني حقع 

ماسك امير أيدها و لف يده علي خصرها وقال دون اهتمام 

+تحبي ارجعك قوضتك 


ماهي بخبث مقصود

= لا انزل معاك تحت انا جعانه حموت 


بااااك

نزل امير وهو يحتضن ماهي ووقعت عينية علي نورما التي كانت تجاهد أن تبان في حالتها الطبيعية قال دون أن يظهر اهتماما بيها '


مساء الخير ايه صوتكم عال ليه. في ايه 


قالت هانم وهي  تتصتع الزعل:

+ مافيش يا ولدي ليه وليه بقول لنورما طلما بقت كويسة تنزل تساعد معايا شغل البيت تعبني لوحدي و الخدم زي ما انت شايف ايدك منهم والأرض 

امير /وايه المشكلة في كده

هانم /ماهو الكلام مش لدد علي المحروسة مرت اخوك و تقولي انا زي زي ماهي لو هي هتساعد انا هساعد 


التفت امير نحو  نورما  وقال بصرامة :

الكلام اللي تقول عليه امي. يمشي علي رقبنا كلنا هي هنا ست البيت و ده بيتها اللي عاوزه يمشي مفهوم وبحده اكتر مفهوم 


نظرت له نورما  بتحدي وقالت:

- لاء مش مفهوم انا ماجنتش هنا خدامة حضرتك يا الكل يشتغل يا مش هشتغل محدش احسن مني علشان اخدمه .وهي فتره هقضيها هنا وبعد كده خالتي وخالتك واتفرقوا الخالات 


قال امير /

ومين قال إن الست لما تشتغل في بتها تكون خدامة


نورما

مش لما يبقي بيتي الاول ابقي اشتغل فيه 


امير /خلاص الكل هنا ح

هيشتغل في البيت ومش عاوز كلام كتير 


اقربت منه ماهي  بدلع وقالت وهي تنظر لنورما:

- بس انا يا بيبي حامل ومقدرش خالص انا تعبانه علشان خاطر ابنك يا ميرو بلاش انا 


قال امير :

خلاص يا ماهي انتي اجازة لحد ماتولدي ويلا بقي علشان ناكل انا جعان 


ماهي/ 

صح يا حبيبي عند حق انا كما  جعوت خالص ابنك جعان قوي تعالي يلا علشان تاكله بايدك


جلسو جميعا علي سفرة 


ماهي بشبه ابتسامة 

+  ممكن يا نورما ممكن تعملي بيض مقلي اصلي مش بحب مسلوق وزي ما انتي عارفة أن انا في اجازة من المطبخ علشان النونو


قامت نورما  بعصبية وقالت :

حاضر حاجة تانية 

ماهي

اه القهوة بتاعتي بلبن بليز 


قامت نورما والدموع تهدد بالانهيار

لمح امير عينيها وبيها دموع وشعر بنخذه وجع في قلبه 


قال امير:

ماهي خفي شوية انت من امتي بتاكلي البيض مقلي ما انتي طوله عمرك بتاكليه مسلوق علشان الزفت رجيم 


ماهي / الله بتوحم بلاش اتوحم ولا ايه يابيبي 


هانم / وه لا اتوحمي كيف ما انتي عاوزة يعني الود يطلع في وشو بيضة علشان متتعبش جانب البرنسيسة


امير لاحظ اتفاق أمة و ماهي علي نورما 

امير في نفسة الله يكون عونك يا نونو بس عارف انك قدها وهتصدي قدمهم 


دخلت نورما بطبق البيض و القهوة وضعتهم أمام ماهي بعصبية و جلست  تكمل طعامها 


قالت ماهي بصوت مرتفع وهو تخبط الطبق علي السفر ليصدر صوت مرتفع 

+ اية القرف اللي انتي عملاه ده متعرفيشش تهببي اكل بتخشي المطبخ ليه ورمت الاكل 


نورما مبداهاش بقي هي اللي جابتو لنفسها


اقتربت نورما  منها  وقالت وهي تجز علي أسنانها من الغيظ وتحاول جاهده التحكم في أعصابها ولكن نفذ منها زمام الأمر و تملك الغضب أقصاه:

-اه اتصدقي أن انا غلطانه اهلي معرفوش يربوني اصلا علشان عملت قيمة لوحده زيك وماسكت رأسها ووضعتها  في طبق البيض ووشها كله اللي أن امتلاء وجهها بالبيض 


قالت نورما /

ها كده علشان تعرفي تتدوقيي كويس يمكن يعجبك 

ايه الاخبار عندك عجبك البيض الف هنا 


وقع امير علي الارض من الضحك لم يقدر التحكم في نفسة فكان المنظر مضحك 


هانم/ 

وه بكفايا عاد وانتي معتعرفيش تحترمي حد اهلك معلموكيش ازاي تحترمي الاكل والناس الكبيرة  اللي قاعده بنت جليلية الربابه صوح


نظرت ها نورما وبدون اي كلمة و صعدت اللي غرفتها 


امير /في ايه يا امي انتي جيني عليها بزياده ليه ماهي هي اللي بدأت مش نورما وده كان رد فعل طبيعي للمهيتاب


هانم /وبعدهالك عاد عدافع عنها كيف خيك الله يرحمه


ماهيتاب / رفعت راسها والبيض ليسقط من علي وشها 


ماهي /يع يع عجبك اللي عملته المتوحشة دي انت لازم تاخدي حقي منها مش حاسبها اقسم بالله لو ما اخدت لي حقي مش حاسبها 

امير / بضحك هههههههههههه اطلعي بس نظفي رحتك دي احسن هي اللي يع بجد هههههههههههه

ماهي/ انت بتضحك علي ايه انا اتهزقت 


امير/ اللي يجي جمب القطة و يعاكسها يستحمل خرابشها و خالي بالك نورما مش سهلة زي ما انتي متوقعة


ماهي إذا كانت هي قطة فأنا حيه وحيه سامة كمان فرصتي والقبر بس كله بلصبر


طلعت نورما والدموع القهر في عينيها انهارت مقدرتش تمسك نفسها اكتر من كده دخلت حمام واخدت دوش ساقع علشان تهدأ


نورما ماشي يا حرباية منك ليها و الانتنين بيتفقوا عليا

ماشي يا حاجة هانم انا هوريكي اهلي عرفو يربوني ولاء 


خرجت  نورما بلفوطة ملفوفه عليها الغضب عاميها لدرجة أنها كانت غافلة عن امير لما دخل 

ولسة هتخلع الفوطة


امير /استني يا مجنونه هتعملي ايه انا هنا ولو اني اموت واشوف الملبن بس يلا


اذاد غضب نورما  وقالت بعصبية 

انت اللي دخلك هنا ومين اصلا سمح لك تخش اتفضل اطلع برا  هو انتم معندكش احترام خصوصيات الغير انت عمال تسمح لنفسك تخش الأوضه بتاعتي من غير استئذان شكل القاعده في امريكا نسيتك الأصول وان انا واحده ست ولازم تخلط قبل ما تخش عليا 


اقترب منها ومسك يدها بقوة وقال 

-بقولك ايه اذا كنت عديتلك كام حاجة 

ده مش ضعف متي بس أن صوتك يعلا عليا لاء حاسبي بقي وفوقي كده وتعرفي انتي بتكلم مع مين وليه


جذبت نورما يدها منه بحده وقالت:

+اااااه  وسع كده ايدك بتوجعني انت اللي بتنسي حدودك انت و اللي مايعة اللي معاك و اتفضل من هنا عاوزة اغير واخر مرة نخش عليا من غير استئذان 

حاول امير  إثارة غضبها فهو بيستمتع بغضبعا قال بعناد وهو يغمز بعينيه :

وتلبيسي ليه ما كده اجمل بكتير 


نورما/ 

اطلع برا يا  امير انا عفريت الدنيا كلها بتتنططت قدامي و كان نفسي اخنق مراتك فا قول اعوذ بالله من شيطان واطلع برا علشان كمان  عندي شغل لازم يخلص وانا علي اخري بالله عليك سبني الساعة دي  


امير /شغل ايه ده بقي أن شاء الله اللي لازم يخلص 

نورما/ ملكش في يا أمير وبطل تخش في اي حاجة تخصني


خبط الباب 


امير/ اتفضلي خوشي علي حمام متخليش حد يشوفك كده انا هشوف مين


نورما / 

بقولك ايه دور الواعظ و الغيور ده تعملهم علي حد غيري لكن انا لاء انا اصعب مماتخيل علشان تمشي كلمتك عليها

روح لمراتك تتدلع معاها هي بتعرف تدلع كويس


ابتسم امير شعر بغيرتها شديده في كلامها 


فتح امير الباب كانت سيده الخادمة 


+خير يا سيده في ايه 


سيده /

=سيدي هشام ابن عمك تحت ورايد يشوف الست نورما 


+هو عاوز نورما يهبب بيها ايه يمكن عاوزني انا وانتي ما اختش بالك 

=لع هوقال الست نورما علشان عاوزها في شغل


فجاءة يد  جذبت  يد امير. من علي الباب فقد كانت نورما ارتدت ملابسها وقالت :


-مين عاوزني تحت  يا سيدة 


=ده هشام بيه ابن عم المروحم


ابتسمت نورما

-اه ده دمه خفيفه انا نزله معاكي اشوفه عاوزة ايه 

فجاءة ماسكها امير من ايدها 


+انزلي انتي يا داداه واحنا جايين وراكي


تأففت نورما بصوت مسموع وقالت:

- في ايه تاني عاوز انزل الشوف الضيف عاوز ايه 


امير بعصبية 

+ هو عدم اللي مؤاخذة شيفاني شوال بطاطس قاعد معاكي ملكيش راجل تشوفي رأيه ولا هي سايبه علي طول كده ملهاش رابط


اغمضتت نوىما عينيها لتححكم غضبها 


نورما / . بعصبية أيوة انا مليش رابط و اهلي معرفوش يربوني زي ما الحاجة ولدتك قالت كده وانت ساكت

طلما سكت في الاهانه يبقي انت ملكش اي حق عندي و انا اعمل اللي انا عوزاه في الوقت اللي يريحني 


/امير /انتي سقف طموحاتك بيعلي قوي 


نورما/ يعلي زي مايعلي ملكش دعوة بيا خالص اعتبرني يقضي مده هنا وقربت اخد افراج 


امير بضحك هههههههههههه احلامي زي ما انتي عاوزة ونشوف كلام مين اللي حيمشي 

زقته نورما وسع كده خاليني اشوف الضيف 


سحبها امير من شعرها 


نورما اااه شعري انت اتجننت ولا ايه 


امير / ايه الهدوم اللي نزله بيها دي اجري غيري وحطي طرحة علي راسك

نورما /,انت مالكش حكم عليا اللبس اللي ألبسة وانت مالك يا بارد 


امير/ انا بقي حوريكي إذا كان ليا ولا مليش برود ببرود


وماسك بلوزاها جامد شدها قطعهلها


امير /ووريني بقي حتنزلي كده ازاي


نورما /بغيظ وهي بتحاول تداري جسمها منه وحياتك ما حعدهالك اصبر عليا 


امير ببردو :

عادي اخرك هاتيه


بدلت  نورما ملابسها بلوزة سوادا اجمل لمحت الاعجاب و الغيرة في عينه. 

نورما انا جاهزة 

امير

دي كمان متنفعش 

نورما 

ليه بقي طويله وبكم ومعنديش لبس اسود غيرها ممكن بقي نتوسع عاوزة انزل 


امير /بقولك اهو قبل ما ننزل ضحك وهزار معاه مش عاوز

لم تجب عليه و تركته ونزلت  


نزل امير وراها مسرعا

استني هنا هندهل سوا 


نورما / ايه داخلين فرح هنخش مع بعض وانت مالك اصلا تخش معايا ليه 


امير/ أتلمي بقي وخالي يومك بعدي واتفضلي قدامي 


ابتسم امير وفي نفسة مجنونه بس بحبك 


دخلت نورما وامير 


هشام ا/هلا وسهلا مدام نورما لسه هتمد أيدها سلم امير عليه معلش يا  اتش  المدام مبتسلمش 

نظرت له نورما نظرة  أنه ولي يقرر حاجة تخصها


امير/ اتفضل اقعد يا اتش واقف ليه 


هشام /لا ادخل في موضوع علطول هو بصراحة موضعين 

الاول انا بعمل شركة أغذية محفوظه بعد ما جيت من باريس وعاوز مدام نورما تمسك كل الحملة الدعائية 


انتبهت نورما و قالت 

حضرتك حاطط ميزانه لتكلفة الحملة ايه 


هشام /كله عندك في الورق ده الحسابات وميزانية و فكرة المشروع عاوز من حضرتك شغل مبهر


نورما أ/ ن شاءالله هكون عند حسن ظنك 

هشام انا متاكد من كده من قبل ما تتكلمي 

لم يستطع أمير اخفاء بغيرتة الشديدة 


امير/ خش في الوضوع التاني يا هشام بقي عاوز اطلع انام

هشام/ براحة عليان يا عم امير هوطبعك لسة حامي زي ما هو يعني امريكا مغيرتكش علي عموم الموضوع تاني هو انا عارف ان كلام سابق لأوانه


امير / اخلص يا هشام بقي


هشام /خلاص يا امير ياساتر عليك 


انا طالب ايد مدام نورما للجواز 

اتكهرب الجو فجاءة ووقف امير

لمتابعه باقي فصول الرواية اضغط هنا👇

(رواية سجينة العادات)

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-