روايه القدر الفصل السابع 7 بقلم ملك ياسر الشرقاوي
الفصل السابع. روايه(القدر).
صلو على الحبيب المصطفى محمد صلى الله عليه وسلم 🌺
تاني يوم الصبح.
سلمى فاقت على صوت فونها سلمى ردت بنوم: الو
ملاك: ايه ي بنتي كل ده نوم من صغري وانا بصحيكي على طول كان الشارع كلو لازم يصحى على صوتي قومي يلاااا علشان الجامعه هو انا خلفتك و نسيتك ي بتت.
سلمى بضحك: ماشي ياختي سلام قايمه اهووو إمتااا بقا نخلص من الهم ده.
و قامت و صلت و لبست بنطلون كارجو و بلوزه لونها ازرق قصيره شويه و طرحه سمرا و حطت ليب جلوس و كوتشي ابيض و شنطه زرقه صغنتوته.
عند شمس صحت و صلت هي كمان و لبست بنطلون كارجو و بلوزه قصيره شويه لونها احمر و حطت ليب جلوس برضو و كوتشي أسمر و طرحه بيضه و شنطه بيضه صغنتوته.
عند ملاك هي كمان لبست بنطلون كلاسيك بيج و بلوزه سمرا و طرحه بيج و شوذ اسمر و حطت ليب جلوس تقريبا بيلف عليهم كلهم 😂 و شنطه لونها بيج صغنتوته.
شمس و سلمى و ملاك وصلو للجامعه بطلتهم الجميله التي تجذب كل العيون نحوهم.
تقدرو تقولو كده عليهم الثلاثي للمرح.
شمس سمعت بنت و هي بتقول دول منزلين على جروب الجامعه إن بعد ما نخلص الجامعه هنروح شركه.... علشان نبدأ تدريب.
شمس اخدت الصدمه من هنا و راحت تديها لصحابها بالمره.
شمس و هي بتجري: الحقوووو ي بنااات.
ملاك بضحك: مالك ي بت بتجري زي الاراجوز كده ليه ما تهدي كده الجامعه كلها بتتفرج عليكي.
ردت سلمى بضحك: وانا ماهصدق اتخانق معاهم بصراحه.
شمس: اسكتوو اسكتو انتوا مش فاهمين حاجه.
البنات: طب ما تفهمينا انتي ياختي.
شمس حكتلهم اللي سمعتو و هما بقو يبصو لبعض بصدمه.
ملاك عملت مش فارقه معاها: عادي اهو نتسلى شويه و اكب القهوه عليه تاني الانعور ده.
سلمى: طيب يلا يلا علشان المحاضره هنتأخر عليها و الدكتور بصراحه مش بطيقو بيعمل إستايلات غريبه اوووي لا و قد جدي كمان.
شمس بزفير: عندك حق والله مش بيطلعوهم ليه على المعاش و يجيبولنا المزز الجداد دول😂
سلمى و ملاك ضحكو و دخلو المحاضره.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
في ڤيلا الكيلاني.
آسر نازل على السلم بطلتو الجذابه الجميله اللي بتجذب الكل ليه و لابس بدله سوداء شيك جداا و تيشرت بنص كم تحتها لونه ابيض و بنطلون اسود و شوذ اسود و شعرو الاسود الناعم المصفف بطريقه جذابه و ساعه من اعلى الماركات و البرفيوم الجذاب اللي لما بيدخل الشركه الكل بيعرف إن هو من ريحتو.
آسر: صباح الخير.
بسمه و محمود و نورين: صباح النور.
بسمه: تعالى افطر يلا معانا.
آسر: لا لا ده انا متأخر كمان هبقا افطر في الشغل.
محمود: طب استنا خدني معاك اه صحيح الطلاب هيجوا انهارده بعد الجامعه صح؟؟
آسر: اه علشان كده لازم اكون هناك انا و علي علشان نكون في أستقبالهم و ندربهم كويس و نتابعهم.
محمود بإبتسامة هادئة: طيب يلا علشان مانتأخرش اكتر من كده.
نورين: وانا كمان هروح الجامعه علشان الامتحانات خلاص قربت ولازم احسن درجاتي.
نورين كانت لابسه بنطلون شرلستون و تيشرت قصير عليه باللون الاخضر الذي يتناسب تماماً مع لون عيونها الخضراء القلابه عندما تنظر للشمس و شعرها الاسود الناعم الطويل الذي يصل الي ضهرها و كوتشي ابيض و شنطه متوسطه الحجم ذات اللون الاخضر و البرفيوم الجذاب اللي تمتلكه.
الكل ذهب الي جامعته و عمله.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
عند بطلتنا في الجامعه مع صديقاتها.
سلمى بتوتر: انا كلمت ماما عرفتها الموضوع هنروح ازاى بقا دلوقتي؟!
شمس و ملاك واحنا كمان.
شمس: هنروح بالعربيه بتاعتي يلا اركبو.
ملاك بتوتر: جماعه انا خايفه اووي و متوتره كمان لما اشوف الواد ده ابقو امسكوني علشان انا هكون عايزه انقض عليه و
اعو. ره.
شمس: ماتقلقيش هلحقك😂
سلمى بتوتر هي كمان حاولت ان تخفيه: يلا ي جماعه ماتخافوش خلو عندكم ثقه كده و بعدين ي ست هانم ملاك انتي اللي بتدينا الثقه يلااا اتحفينا.
الكل ضحك عليها و اتجهو نحو الشركه.
بعد مرور نصف ساعه.
كلهم وصلو لمكان الشركه اللي موجود على جروب الجامعه.
الكل كان واقف مصدوم من ضخامه الشركه و انهم ممكن يحققو حلمهم في ذلك المكان الجميل الذي يحلم به الجميع.
دخلو و بدأو يتعرفو على كل الموجودين جه آسر بطلته الجذابه التي كان يحكي عنها الجميع عندما رأوه و التي صدمت عندما رأته نعم هي بطلتنا التي صدمت لم تكن تتوقع ان يكون هو صاحب هذه الشركات.
سلمى في سرها: اوباااا ڪملت
ملاك هي كمان كانت مصدومه: عندك حق بس والله كويس انو موجود على الاقل هيساعدك و هيشغلك في المكان اللي كنتي بتحلمي بيه.
شمس بإستغراب: هو في ايه؟! انا مش فاهمه حاجه فهمووني.
ملاك: بعدين هنفهمك بس دلوقتي نركز في اللي هنعملو بقا عندنا مصايب كتيره.
آسر بجديه: انا جمعتكم هنا انهارده علشان عايزكم تدربو معانا و زي ما انتم محتاجين لينا احنا كمان محتاجين ليكم اكيد كل واحد فيكم بيحلم يقف و يشتغل في شركه زي شركتنا و عايز يحقق ده طبعا و احنا عايزين منكم تظهرو لينا خبرتكم دي في إن كل واحد فيكم هيعمل مشروع صغير على ذوقكم و هنكون عاملين حفله نعرض فيها المشروعات بتاعتكم دي و اللي هيعجبنا فكره مشروعه احنا هناخدو و هيكون واجهة جديده لينا في الشركه و هختار اكتر من تصميم لشركاتنا اللي بره مصر كمان قدامكم فرصه ياريت تستغلوها صح عايز المشروع ده يخلص خلال اسبوع بالظبط و شكرا لحضراتكم.
الكل بقا مبهور بالكلام و الكل عايز يحقق ده فعلاً و كلهم دلوقتي عايشين على امل انهم يشتغلو في شركات الكيلاني.
سلمى و ملاك و شمس بصو لبعض و قالو يس هي دي فرصتنا فعلاً ولازم نستغلها.
ملاك: جماعه هروح اجيب قهوه نشربها.
شمس و سلمى بصو لبعض بصدمه: ربنا يستر من اللي هتعملو.
سلمى: احسن حاجه انو مش موجود علشان ماتقعش عليه تاني و تترفد من الشركه من اول يوم.
شمس بضحكه: غلطي المره دي واقف هناك اهو لسه جاي تقريبا علشان كده مشت و قالت هتجيب قهوه.
سلمى بصدمه: يا نهار اسوح دي مش ناويه تجيبها لبر تعالي بسرعه نروحلها قبل ما تعمل حاجه بت المجنونه دي.
جرو هما اللتنين على الكافتريا و راحو ورا ملاك.
سلمى: هي فين دي؟!
شمس بدور حوليها: اهيه شوفتها تعالي بسرعه.
ملاك كانت وصلا خلاص لعلي و كان واقف معاه آسر و لسه هتغبط فيه.
سلمى بصوت عالي: ملاااك*
ملاك من الخضه كبت القهوه عليها و على علي.
علي بغضب شديد:انتي عاميه!!ماتفتحي قدامك و لسه بيرفع راسو لقاها هي واقفه بتبصلو بطرف عنيها: هو انتي؟؟!
علي بزعيق: انتي قصدا.... وقطع كلامه سلمى.
سلمى بتوتر: إحنا أسفين ي فندم هي اكيد مش قصدها.
آسر بصدمه: سلمى!!!
سلمى:......
يا تري علي هيحط ملاك في دماغه بسبب اللي عملته؟!
وهل هتبدأ قصه حب بين سلمي وآسر؟!
لمتابعه باقي فصول الرواية اضغط هنا 👇