جديد

روايه رد قلبي الفصل الثالث بقلم دنيا سعيد فوزى

 روايه رد قلبي الفصل الثالث بقلم دنيا سعيد فوزى

هذه الرواية متوفرة فقط على 👇 

(مدونه الرسم بالكلمات )

لمتابعه روايه رد قلبي كامله اضغط هنا 👇 

(روايه رد قلبي  )

ساندرا بصدمة : نهارك اسود يا لارا


لارا: هو عي..ب لم اعمل عملية تجميل يا ساندرا يا ساندرا افهمني انا زهقت من طريقة الناس معايا انا ابدايت اصدق انى واد مش بنت


ساندرا: تقومي تعلبي في خالقت ربنا يا مجنونة... افرضي عملتي الزفت دى و شكلك باظ ها تعملي ايه 


لارا بوجع: احسن ما انا شكلي زى الهيكل كده على راي سارة اروح اقدم في الجيش طب طاوعني المرة دى


ساندرا بصت ليها بحيارة و حزن : والله انتي زى القمر بس لو تغير طرقتك في الكلام و تنسي الشغل شوية بس امري لله ماشى يا ستي نروح لدكتور تجميل


لارا نظرت ليها بفرح و حضنتها و بعد شوية في عيادة دكتور تجميل 


الدكتور: فين المريضة 


لارا و ساندرا بصو لى بعض


ساندرا: احم مفيش مريضة


لارا: دكتور انا عايزة اعمل عمليه تجميل عايزة اكون واحدة تانية خالص


الدكتور بص ليها بدهشة: انتي عبيطة يا بنتي عايزة تبوظي شكلك انتي زى القمر ايه اللي يخليكي تجي هنا انتي مش محتاجه اي تجميل


لارا: حضرتك واعي لى كلامك شايفني


الدكتور: حد قالك انى اعمى انتي جاية تهزقني انتي و صاحبتك يا ساندرا


ساندرا: والله يا دكتور هى مش قصدها بس هى مستغربة من كلام حضرتك مش اكتر 


الدكتور: انا ممكن اضحك عليكى و اعملك اللى عايزاه بس انا مقدرش ابيع ضميري لانكي مش محتاجه تجميل انتي جميلة لوحدك ربنا خلقك جميلة تبوظي شكلك ليه و بعدين مين قالك ان لم تعملي تجميل شكلك ها يبقا احلي من دلوقتي انتي مش محتاجه صدقني


لارا: اومال الناس بتطفش مني ليه 


الدكتور: اسالي لسانك و يلا انتي و هي من هنا و متجيشي تاني 


و مشيت لارا و ساندرا من عند الدكتور و برضو راحت لى كذا دكتور و الكل نفس الكلام 


لارا: اومال المشكلة فين 


ساندرا: طالعي كلام الناس من دماغك و بعدين انتي اتغيرتي عن زمان و بقيتي احلي من الاول بكتير


لارا: اياس مش هايس حاجة انا تعبت و مش ناقصه تنمر 


ساندرا: انتي مش عايزة اسمع صوتك خالص سبلي دماغك و اطمني


لارا: اسبلك دماغي ده انا اقلق مش اطمن ما علينا ماشى يا ستي أما نشوف اخرتها


و بعد وقت من التسوق لارا اخيرا قررت ترمي كلام الناس وراها و تعيش حياتها و ترضت بشكلها و بعد وقت في قصر الدمنهوري في غرفة مراد


لارا: ايه ده بابا بيتصل بيا ..... ا الو يا بابا عمل ايه


محمد بصرامة: اسمعي يا بت انتى بكرا في اجتماع مهم جدا و انا مش فاضي اروحو بكرا من الصبح تكوني في الشركة و اي غلطة ها طلع روح..ك سامعةة


لارا بفرح : سامعة يا بابا من الفجر ها كون في الشرك


محمد: قولت الفجر سلام 


و قفلت لارا مع ابوها و قعدت تحضر لى الاجتماع أما في قصر الحسيني


الام : كنت عارفه ان مش ها يهون عليك بنتك 


محمد : انا عملت كده علشان شغلي و للاسف حيات الشركة دلوقتي بين ايديه ربنا يستر و متعكش الدنيا بسبب عصبيتها


الام : متخفش عليها لارا جدعة و مليون راجل


محمد بعصبية: بطلي تقولي الكلام ده قعدنا نقول مليون راجل لحد ما نسيت انها بت زى بقيت البنات نسينها حياتها و خلينها تكره نفسها و شكلها كفاية بقا صحيح مش راضي عن الجوازة دي بس هى لسه بنتي و ها تفضل بنتي 


أما في قصر الدمنهوري في غرفة مراد


لارا: حمدالله على السلامه نورت يا بيه كنت فين بقا


مراد نظر ليها بسخرية: الله يسلمك ياختي مش شغلك تعرفي كنت فين و بعدين ها تفرق معاكي كنت فين أو بعمل ايه 


لارا بصدمة و غضب: يا نهار اسود ايه الارف ده


مراد: ايه مش عجبك


لارا بصرخ و غضب مسكت سك...ينة كانت في طبق الفاكهة: ااابعد عني ل اقتلك اااابعد يالا ابعد


مراد اتجه ليها و مسكها بقوة: انا حبيتك من قلبي و انتي في الاخر خونتيني ليه عملت ايه علشان تعمل فيا كده لييييه يا حياة لييييه اتكلمي انطقي


لارا بصت ليه بخوف و بعدين زقتو بعيد عنها و جريت على غرفة الملابس و قفلت الباب و قعدت في الغرفة و هى مصدومة منو


لارا: مستنية ايه من واحد زي ده ههه هى جات عليه بس لو يفوق والله ل اعلمو الادب 


بعد شوية لارا خرجت لقتو نايم 


لارا نظر ليه : شكلنا متشبهين في حاجات كتير اوى يا مراد بس طريقنا هى اللى مختليفة.... اصعب احساس لم اللى بتحبو يبيعك و يشوف غيرك ( و تكمل بدموع) بس الأصعب لم تحس انك بتتحب حب مصلحة بعد ما ياخد اللى عايز يوصلو عن طريقك يكسرك و يمشي يطلعك لسابع سماء بعدين يوقعك على جدور رقبتك ههه شوفت بقا احنا شبه بعض ازاي يخلص هدفنا و نرجع لى حياتنا القديمة


لارا قامت راحت التواليت و بعد شوية خرجت و علمت على يوم من ايام الشهر و بعدين نامت على الكنبة و السك...ينة في ايديها 


و في اليوم التالي لارا صاحيت كان مراد نزل راح لى شغلوا لارا كلمت ساندرا و بعدين راحت تجهز نفسها 


لارا الحسيني ٢٤سنة فتاة جميلة جدا هى بشرتها سمراء و عيونها عسلي فاتح و شعرها متوسط الطول من رغم جمالها الا العيلة بيتنمرو عليها و أصحابها بسبب النحافة و شكلها و بسبب كده قررت تبقا زى ما بيقولوا عليها مسترجلة بس المرة دى قررت تكون لارا تانية خالص 


و في شركة الدمنهوري في مكتب مراد 


شريف: يعني ده كله يطلع شريك ابوك الجديد يكون حماك


مراد : تخيل و لا كمان نص ساعة و ها رحلو الشركة علشان نتفق على كل حاجة و نمضي القعد شوفت إلهنا اللى انا فيه


شريف: حاجة غريبة جدا بس ها موت و اشوفك و انت بتشتغل مع حماك 


مراد نظر ليه بغيظ: شريف انا مش ناقصك على الصبح يلا نروح لى لان مش بيحب التأخير


شريف: و احنا ميرضناش زعلو ده برضو ابو المدام


مراد نظر ليه بغيظ و خرج من المكتب و مشي مراد و شريف و بعد شوية في شركة الحسيني في غرفة الاجتماع


شريف: واضح انو ملتزم بالموعيد جدا 


مراد: ممكن تسكوت في اليوم ده اااوف


ساندرا بمرحا: اهلا وسهلا يا استاذ مراد ولا اقولك يا صهري هههههه اتفضلو شوية و الهانم تجي


شريف: طب مفيش ازيك يا شريف ولا انا اتنسيت خلاص


ساندرا ابتسمت: ازاي حضرتك تتنسي اتفضلو 


عدت ساعة و الكل منتظر محمد لدرجة ان شريف نام و هو سند ايدو على التربيزة 


ساندرا: زمانو جاي


مراد و هو على اخرو: براحتو براحتو... اصح يا زفتت انت انا مش ناقصك في ام ده يوم اصح 


شريف فاق: لسه حماك مجش 


ساندرا باستغراب: ده صوت كعب معقول تكون سارة جت بدل انكل


لارا فتحت الباب و دخلت و هي متسربعة: بعتذر جدا جدا


ساندرا: كل ده يا لارا و فين انكل


لارا مش واخدة بالها من اللى قاعدين : مش جاي كلمني امبارح و قالي اجي مكانو النهاردة لان عمي سافر و هو تعبان شوية و الزفت التانية إلا ايه تعبانة 


ساندرا: مممم و حضرتك اتاخرتي ليه


لارا: لان و انا جاية حصلت مشكلة في الورشة و طبعا مكنش ينفع اجي ما اتبهدلت ف غيرت و جيت اتاخرت 


شريف بص ليها بصدمة و اعجاب: لا خالص حضرتك تعملي اللى عايزاه 


لارا التفتت وراها: انتوا بتعملو ايه هنا 


مراد نظر ليها بصدمة و اعجاب لانو مكنش متخيل ان لارا تكون بالجمال ده 


لارا: ااانت يا استاذ انا بكلمك ايه اللي جابك 


مراد فاق: هو انتى لارا


لارا بجدية: لارا الحسيني بنت محمد الحسيني صاحب شركة استيراد وتصدير سيارات ايه اللي جابك هناا


مراد : للاسف الشديد انا اكون ابن شريك ابوكي الجديد


لارا: و هى برضو اسمها ابوكي ما تتعلم الذوق شوية


شريف: نخلص بس و بعدين نشوف حكاية الذوق


لارا طالبت مشروبات و بداو الاجتماع


لارا: ادخل


محسن: القهوة يا 


محسن قعد يبص لى لارا من الصدمة و الاعجاب الصينية كانت ها تقع 


لارا و هى بتبص في الأوراق: حط الحاجة عندك و اتكل على الله يا محسن و خلي ايامك الجاية تعدي على خير مممم يلا يا بابا


مراد خد بالو من نظرات محسن لى لارا: هى مش قالتلك حطهم و امشي يلااا


و مشي محسن بعد ما عمل اللى لارا قالت عليه مراد نظر لي شريف


مراد: خير يا شريف 


شريف: مفيش حاجه حاسس ان عيني مسغلالة


مراد بنظرة غير مفهومة: طب ركيز في اللى قدامك لى عينيك تروح منك هاا ركيز


و مضت لارا و مراد على عقد الشراكة و طبعا كل شوية حد من الموظفين يدخل ليهم الاجتماع علشان يشوف لارا و اخيرا خلصوا


لارا: هو شكلي وحش اوي ولا ايه كل شوية حد يجي يبصلي و يخرج


ساندرا: مانتي لو تبصي لى نفسك في المرايا كنتي عرفتي


لارا: مممم طب علشان المواقف السخيف ده خصم ٣ايام لكل اللي دخل المكتب من غير استاذان أو من ما يكون ليه شغلانة في الاجتماع 


ساندرا ضربت كف ايديها على جبينها: مفيش فايدة


لارا بصت ليها: خصم اسبوعين علشان مش بحب العب في الشغل 


و خرجت لارا ساندرا ها تعيط منها اما مراد فهو مذهول و مش مصدق ان القمر دى تكون نفس البت اللي بيقول عليها اشرف أو صاحبه 


و مشيو الاربعة من الشركة لارا كانت رايحة تركب مع مراد لكن واقفو هوم الاتنين على صوت 


حاتم خطيب لارا السبق: لارا كويس جدا انكي موجودة ان عايزة اتكلم معاكي ممكن


رايكم بصراحة في البارت ده يا تري لارا ها تعمل ايه و مراد موقفو ها يكون ايه 

لارا و مراد 


#البارت3

#بقلمي_نورا_فريد

#رد_قلبي

لمتابعه القرائة اضغط هنا 👉

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-