جديد

روايه طفله في عرين الشيطان الفصل التاسع عشر والاخير بقلم مياده السيد الجزار

 روايه طفله في عرين الشيطان الفصل التاسع عشر والاخير 

بقلم مياده السيد الجزار





رقيه بحنيه : لا طبعا بيحبوك جدا كمان 

جاسم بحزن : مش باين 

رقيه حضنت جاسم بحزن 

بااااااك

دموع جاسم نزلت 

الداده نعيمه بوجع : جاسم يا ابني قوم صلي ركعتين واهدا 

جاسم بدموع : ماما رقيه وحشتني اوي

الداده نعيمه بوجع : ربنا يرحمها يا ابني يلا قوم علشان ترجع لي مِسِك

قام جاسم غسل وشه ثم ذهب الي المستشفي 

جاسم بوجع : قومي يا حبيبتي مش اقدر هشوفك كده 

ظل جاسم يتحدث معاها مثل كل يوم ولكن هذه المره مِسِك سمعت حديثه وفاقت 

مِسِك بتعب : ماما 

جاسم بفرحه : مِسِك يا حبيبتي 

مِسِك فتحت عيونها بتعب : ماما 

جاسم قال للدكتوره جات شافتها 

الدكتوره : الحمدالله ضغطها اتظبط وحالتها مستقره بس لازم تاكل كويس علشان جسمها ضعيف 

جاسم : تمام يا دكتوره 

ذهبت الدكتوره 

جاسم دخل لي مِسِك اللي في حضن اماني 

جاسم بوجع : مِسِك غلط عليكي الحزن اهدي 

نظرت له مِسِك بوجع ثم ظلت تبكي 
             ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد اسبوعين
جاسم بعصبية : ليه بتعمل كل ده 

معتز بغل : بسببك فاكر اشرقت خطيبتي حبيتك انت وهي معايا كانت بتفكر فيك انت انا كنت عارف من نظراتها ليك بس عمري ما تصورت انها تيجي وتقولي عايزه تبعد عني وتسافر بس سالتها ليه رفضت تقولي بس انا كنت عارف السبب بس ساعتها مثلت عليها اني عايز هشوفها لي اخر مره وهي غبيه اوي جاتلي في مكان مهجور بس في الحقيقه مكنتش تعرف انه مهجور المهم ساعتها انا قتلتها 

جاسم بعصبية : انت اللي قتلت اشرقت لييييه تعمل كده لييييه 

معتز بوجع : علشان حبيتك انت اشمعنا ولما لقيتك مش بتحبها قررت تسافر وتبعد عني 

فهد : تروح قاتلها وتركب نفسك جريمه زي دي

معتز بغضب : ايوه لاني حبيتها بجنون وهي خانت حبي بس قتلتها بسببك يا جاسم علشان كده قررت هنتقم منك واخد حقي من كل اللي حواليك ... اولا وقعت بينك انت ورامي على اساس حاولت تتقرب من مراته رودينا ونجحت الخطه ... ثانيا طلعت علاء ابن عم مراتك من السجن يا مروان علشان يساعدني هنتقم منك ... ثالثا نهي حاولت توقعك يا مروان علشان بس تخرب بينك وبين مراتك بس الغبيه معرفتش ... رابعا ثم نظر إلي جاسم بخبث تحت انظار جاسم المصدومه لما شاف ندي داخله قائلا : ندي بتكوني جاسوسه عليك المفروض كنت تحبها بس هي برده غبيه معرفتش وانت اتجوزت مِسِك 

جاسم بغضب : ده انا وثقت فيكي يا ندي والله لاخليكم تندموا

- اهدا يا جاسم متبقاش عصبي زي امك 

جاسم نظر إلي مصدر الصوت بصدمه : انت

الشخص بخبث : ايوه انا ابوك اللي انتي حبستوا 

جاسم بعصبية : متقولش ابويا انت حاولت تتقرب من ماما رقيه كان لازم هساعدها يا استاذ فريد

فريد بغضب : تقف قصاد الغريب اودام ابوك 

جاسم بعصبية : ابويا ده مكنش يهموا اي حاجه تخصني مش لوحدك لا انت والست اللي هي ولدتني مع الاسف .. دايما كنتوا بتجرحوا ماما رقيه بس هي كانت بتيجي علشاني انا كرهتكم 

فريد ببرود : وانا كمان بكرهك انت اه ابني بس انا طول عمري بكرهك ودلوقتي هتموتوا كلكم 

معتز بضحك : ايوه بالظبط 

ندي : بس احنا متفقناش على كده 

معتز ببرود : الاتفاق إتغير
التكمله 

مِسِك أغمي عليها 

جاسم جري عليها قائلا : مِسِك يا حبيبتي فوقي مِسِك

فهد خد عادل وحنان للقسم

جاسم شال مِسِك 
                ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد ساعتين 

فهد بيشغل تسجيل صوت بخبث 

رحاب نظرت إلي ليان بصدمه 

التسجيل كان 

ليان بغل : بس ايه رايك يا انطي رسمت عليهم الطيبه 

رحاب بضحك : جدعه ده انا صدقتك 

ليان : المهم يا انطي نعمل ايه 

رحاب : نخلي فهد يطرد مراته وانتي اللي تكوني زوجته

ليان : واو يا انطي طب والخطه بقا ايه 

رحاب : بصي بما انك بقيتي صاحبه هدير واختها احنا نخلي يشك فيها 

ليان : قصدك نخلي يشك انها بتخونوا 

رحاب : ايوه 

ليان بشر : تمام 

هدير ومايا بصدمه نظروا الي ليان 

ليان بتبلع ريقها بتوتر : ده  مش صوتي

فهد : ازاي وانا اللي بنفسي سجلتوا في الحقيقه مدخلش عليا حوار انك طيبه ده خالص وبقيت براقبكم علشان كده ركبت في الاوضه بتاعتك وطبعا انتي كذلك يا عمتي جهاز يسجل الصوت علشان كده عرفت الحقيقه 

مايا : انا كنت متاكده انك استحاله تكوني طيبه 

هدير بحزن : ليه يا ليان احنا اعتبرناكي مننا

نظرت لهم ليان بصمت 

فهد ببرود : عمتي انا حجزت ليكم تذكره الطائره بعد ساعه 

رحاب بصدمه : بتطرد عمتك يا فهد 

فهد ببرود : ايوه انا ميشرفنيش انك تكوني عمتي .. العمه مستحيل تحاول تخرب بيت ابن اخوها بس خلاص بقا انا جيبت اخري منك يا مدام رحاب ..و يلا بقا اجهزوا علشان فيه حد تبعي هيوصلكم وطبعا لو شوفت حد منكم ساعتها هحبسوا حتي لو انتي يا عمتي 

قال اخر كلمه بسخرية 
                 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مع تسرييع الأحداث 

بعد اسبوع 

مِسِك في غيبوبه بسبب الصدمه جاسم جنبها دايما

علاء اتهجم على اماني في البيت بس مروان انقذها كالعاده أما علاء اتقبض عليه بتهمه محاوله اعتداء 

اشرف راح يتعالج في المصحه 

ايهاب مش بيخلي تقي تتحرك 

رامي بيرسم اودام رودينا الحب 
               ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسم دخل الاوضه 

جاسم بوجع مسك صوره  : سامحيني يا ماما رقيه معرفتش احمي مِسِك من الحقيقه دي سامحيني  يا حبيبتي 

فلاش باااااك

جاسم بطفوله : بعد كده هقولك يا ماما رقيه 

رقيه بحنيه : طبعا يا حبيبي قول يا ماما براحتك 

جاسم بحزن طفولي : هي ليه ماما وبابا مش بيحبوني
نظرت له هدير بفرحه مداريه : قولت ايه 

فهد بحب : لسه مقولتش على فكره 
ثم اقترب منها ونظر الي عينها قائلا : انا بحبك يا اول حب والاخير في حياتي وعايز اكمل معاكي باقي عمري كله 

هدير بدموع حضنته : بحبك اوي يا فهد 

فهد بحنيه : طب ليه بتعيطي بقا 

هدير : دموع الفرحه 

فهد بحنيه يمسح دموعها قائلا : لا مش عايز دموع الفرحه انا عايز ضحك وسعاده دايما 

هدير بحب : ده هيحصل وانا معاك انت وبس 
                ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مع تسرييع الاحداث 

بعد سنه 

حازم بابتسامه : الف مبروك يا حبيبه 

حبيبه بسعاده : الله يبارك فيك يا حازم 

حازم نظر لها بعشق قائلا : حبيبه 

حبيبه : نعم 

حازم بعشق : انا بعشقك 

نظرت له حبيبه بصدمه : ايه 

حازم بضحك : بقولك بعشقك وكمان اتقدمتلك بس كنتي لسه في تالته ثانوي اما دلوقتي فـ انتي أولي كليه خلاص 

حبيبه : قول والله 

حازم بضحك : والله العظيم بحبك 

سناء بضحك على بنتها : قولتلك يا حازم براحه عليها اهي مصدومه 

حازم بضحك : شكلي هغير رايي يا خالتي 

حبيبه بسرعه : لا تغير رايك ايه بس انا موافقه عليك 

حازم نظر إلي سناء ثم ضحكوا 

حبيبه بخجل ذهبت سريعا الي غرفتها 
                ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اتحكم على عادل وحنان بالاعدام لقتل رقيه 

اتحكم على معتز بالاعدام لقتل اشرقت 

اتحكم على فريد بالسجن المؤبد لمحاولة قتل جاسم وأصحابه

اتحكم على علاء بالسجن المؤبد لمحاوله اغتصاب اماني 

وطبعا رودينا ونهي اتسجنوا هما كمان
               ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد تلات سنوات 

جاسم و مِسِك وبنتهم ( رقيه )

مروان و اماني وابنهم ( ياسر )

تقي و ايهاب ابنتهم  ( همس ) ومستنين طفل تاني

فهد و هدير توامهم (  مليكه و ملك ) 

ايهاب و مايا بدأت بينهم قصه حب 

حازم و حبيبه لسه مستنين نونو جاي في الطريق 

اشرف اتعالج وبقا احسن من الاول وبدأ يحب مرام 
            ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  
اولا وضحت كل حاجه في البارت الاخير 

ايه سر الاوضه المقفوله هي أنها مليانه بصور رقيه والدة مِسِك

مين الأشخاص المجهولين هما معتز وفريد وتبعهم نهي و رودينا و ندا و علاء 

اي سر أهل مِسِك هو ابوها السبب في موت والدتها 
                 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رايكم في البارت ده تعبت فيه والله بكتبوا بقالي يومين 

لو عجبكم قولوا في الكومنتات 

ولو فيه أخطاء اكيد هيكون بدون قصد 

انا بقبل الرأي السلبي قبل الإيجابي فمش هزعل لو فيه اراء سلبيه عادي 

انتظروني في روايه اسمها ( احببتك مرتين )

#بقلمي_مياده_السيد_الجزار

اكتب في بحث جوجل 👇
وستظهر لك 👇 
لقراءه فصول الرواية كامله اضغط هنا 👇 

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-