جديد

روايه ملكت قلب الجبل الفصل الثاني 2 بقلم ملك احمد

 روايه ملكت قلب الجبل الفصل الثاني 2 بقلم ملك احمد





 #الفصل_التاني
#ملكت_قلب_الجبل 
وقفنا البارت اللي فات إن ملك وحبيبة دخلوا قاعة المحاضرة ودخل الشخص اللي ماكانش متوقع لملك وهو يوسف لأنه شكله أكبر من أنه يبقى في أولى كلية دخل وقعد جمبهم وقال يوسف بمكر: عاملين إيه يا بنات 
ملك وحبيبة: سكتوا ومردوش أما البنات ردوا على يوسف بهيام لأنه معروف في الكلية كلها 
البنات : كويسين أنت اللي عامل إيه يا يوسف 
يوسف بص لملك بخبث وقال: كويس بس في حد رزل بوظلي المود 
البنات : مين دة اللي يقدر يعكر مزاجك 
يوسف وهو بيبص لملك : حد كدة بس بعيد عنكوا معندوش دم 
ملك كانت متضايقة أن هو بيتكلم كدا وكانت على أخرها و حبيبة خادت بالها من نظرات يوسف لملك وفهمت أنو يقصد ملك فقالت بمدافعة:وهو دايقك من غير ما تعملوا حاجة أكيد قولت حاجة دايقتوا 
يوسف : أنا معملتش حاجه هو اللي بني أدم مابيفهمش 
حبيبة : عيب وحرام إن أنت تتكلم عن حد في غيبة 
يوسف بسخرية: فغيبة اه ماشي مش هتكلم 
دخل الدكتور وكان جبل عرفهم بنفسوا وبدأ يشرح ويوسف كان عمال يدايق ملك وهي مش عارفة تتكلم ( علشان كدة بنصحكوا أنكم لو حد دايقكم يابنات تتكلموا وماتسكتوش عن حقكم ) 
جبل أخد بالوا من اللي يوسف بيعملوا  وقال بغضب: أنت يابني 
يوسف : أنا 
جبل : أيوة أنت روح أقعد في بينش تاني 
يوسف :ليه هو أنا عملت إيه يادكتور 
جبل بنظرة مخيفة : أنت عارف كويس عملت إيه 
يوسف قام وهو متضايق وبيتوعد لجبل ملك كانت بتنظر لجبل نظرات شكر وعرفان على اللي عملوا و جبل كمل شرح وفي أخر المحاضرة البنات كانوا وقفين حوله و بيسألوا عن حاجات في الشرح وملك ماكنتش عارفة تشكروا فمشت مع حبيبة وقالت تبقى تشكروا في وقت تاني وهي ماشية مع حبيبة حبيبة سألتها وقالت : هو أيه حكاية يوسف دة 
ملك بتوتر : مافيش حاجة 
حبيبة بشك : عليا أنا برضوا يا ملك 
ملك : خلاص هقولك 
وبدأت ملك تحكي لحبيبة وحبيبة مابقتش طايقة يوسف حبيبة بغضب: إبن ال ...... حسبي الله ونعم الوكيل فيه 
ملك : خلاص أنا هحاول أتلاشه وهتجنب شره خالص 
حبيبة : معلش يا حبيبتي إن شاء الله ربنا يجيبلك حقك 
ملك: إن شاء الله شكرا لأنك كنتي واقفة جمبي وخليتي يسكت 
حبيبة : لا شكر على واجب ياستي أنا بس فهمت من نظراتك ونظراته أن أنتي اللي يقصدها بالكلام 
ملك : خلاص قفلي على الموضوع ده 
حبيبة : تمام يلا نروح المحاضرة اللي بعدها 
ملك : تمام يلا 
خلصوا المحاضرات بتاعت اليوم من غير أي مشاكل وهم طالعين من أخر محاضرة ملك كانت عايزة تشكر جبل على اللي عملوا بس مالقتهوش فمشت هي وحبيبة وملك حبت حبيبة أوي وأعتبرتها أختها بالرغم من إنها متعرفة عليها من ساعات بس إلا إنها إرتحتلها جدا وهم ماشيين أتبدلوا أرقام الفون وروحوا
بقلم #ملك_أحمد 
في البيت عند ملك 
ملك بجوع : يا جماعة يا اللي في البيت أنا جعانة أنتوا عاملين آكل إيه النهاردة 
حنان (الأم ) : في إيه يا بت خوتيني وطي صوتك دا شوية 
ملك: حاضر ياماما ياحبيبتي عملالنا آكل إيه النهاردة 
حنان (الأم ): عملالكم قرنبيط مقلي وفراخ إنما إيه 
ملك بضجر وحزن طفولي : يا ماما أنتي عارفة إن أنا مبحبوش 
حنان ( الأم ) : لأ ما أنا عملتلك مسقعة علشان عارفة إن إنتي بتحبيها 
ملك بفرحة : شكرا يا ماما تسلم إيدك يا حبيبتي 
حنان ( الأم ): خشي كدة يا ملك غيري وأتوضي وصلي وتعالي علشان نأكل أنا وأنتي 
ملك : و خالد يا ماما ( أخوها )
الأم: لأ خالد أخوكي عنده درس 
ملك : ماشي يا ماما 
( للتوضيح خالد أخو ملك في تالتة إعدادي وملك بابها منفصل عن والدتها ومتجوز من وهي خمس سنين ومامتها هي كل حاجة بالنسبالها ) 
في شركة الشهاوي 
يدخل جبل بطلته المميزة وبهالته الرجولية تتطلع إليه الفتيات في الشركة وهو لا يعير أحد أهتمام يركب جبل مصعده الخاص ويدخل مكتبه يتصل على سكرتيره ( هايدي ) تدخل سكرتيره (هايدي ) وتقول بأحترام: مستر جبل محتاج حاجة 
جبل : هايدي عاوز ملفات الاتفاقية الجديدة 
هايدي بإحترام: حاضر يا مستر جبل 
يدخل رعد إبن عم جبل 
رعد : عامل إيه يا جبل عاش من شافك يا جدع 
جبل : الحمد لله عملت إيه مع الواد اللي سرب الأوراق 
رعد : إعترف أخيرا إن اللي وزوا يعمل كدا هو مازن الحديدي 
جبل بغضب: الواد ده جاب آخره معايا لازم أتصرف 
رعد بخوف : لأ يا جبل ما تتهورش علشان خاطري
جبل : لأ ما تقلقش يا صاحبي مش زي اللي فدماغك 
رعد : ماشي 
نرجع تاني بيت ملك 
ملك ومامتها أعده يأكلوا وبعد كده قاموا غسلوا المواعين وملك قعدت تذاكر وفجأة لقيوا الباب بيخبط بقوة 
الأم: في إيه اللي بيحصل 
ملك : مش عارفة يا ماما خلينا نفتح 
الأم : ماشي يا بنتي أفتحي 
ملك: حاضر هفتح 
وفتحت ملك الباب ودخل......

لمتابعة باقى فصول الرواية اضغط هنا 👇

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-