جديد
عالم الروايات
منذ عام

رواية ملك في قلب صعيدي الفصل الثاني بقلم مريم محمد

 رواية ملك في قلب صعيدي الفصل الثاني بقلم مريم محمد#ملك_في_قلب_صعيديبارت2فتح حازم باب غرفتها و ...
اقرأ المزيد
عالم الروايات
منذ عام

رواية ملك في قلب صعيدي بقلم مريم محمد

رواية ملك في قلب صعيدي بقلم مريم محمد الطبق مكسور عساف بغضب: يعني ايرد عليه: يعني بنتك مش ...
اقرأ المزيد
عالم الروايات
منذ عام

رواية جوازة مؤجلة بقلم دنيا ثروت

 اي الد'م اللي علي سريرك ده يابت انتي لسه بنت بنود اي الهباب دهريتال بصت علي الد'م: لا ياماما د...
اقرأ المزيد
عالم الروايات
منذ عام

رواية حواء بين سلاسل القدر الفصل الثاني بقلم لادو...

 رواية حواء بين سلاسل القدر الفصل الثاني بقلم لادو عنيم هتفَ بجديه"قبل ما أتفضل جوه فين ال...
اقرأ المزيد
عالم الروايات
منذ عام

رواية حواء بين سلاسل القدر الفصل الاول بقلم لادو عنيم

 حواء بين سلاسل القدر _ح_1#أديبة_الأحساس_العازف_لادو_غنيمـــــــــ🎸بدروب الحياة تفتح الأبواب.و...
اقرأ المزيد
بدون قسم
منذ عام

رواية امل الحياه

  رواية امل الحياه الفصل الرابع 4 بقلم يارا عبد العزيز الفصل الرابع عدا من قدام المطب...
اقرأ المزيد
بدون قسم
منذ عام

رواية جرح قلبي

  رواية جرح قلبي الفصل الاول 1 بقلم نور شريف يا عمي دي المره المليون اللي اتقدم فيها لنيره...
اقرأ المزيد
بدون قسم
منذ عام

رواية غرام وانتقام الفصل السادس 6 بقلم نور

  رواية غرام وانتقام -عدى ف ايه مالك-ماما غرام-ماتنطق ف ايه-ماما طردت غرام من البيتبصله بص...
اقرأ المزيد
روايات رومانسية
منذ عام

رواية اخيه الجاني الفصل السابع 7 بقلم دنيا ثروت

 رواية اخيه الجاني الفصل السابع 7 بقلم دنيا ثروت #اخيه_الجانيفريده بلحظه خوف خرجت بسرعههدي...
اقرأ المزيد
روايات رومانسية
منذ عام

رواية مواجهة القدر ترويض ملوك العشق الفصل الرابع عشر...

  رواية مواجهة القدر ترويض ملوك العشق الفصل الرابع عشر بقلم لادو غنيم#ترويض_ملوك_العشقطب ي...
اقرأ المزيد

روايه طفلة المشرحة التاني بقلم اسلام فرغلي

 روايه طفلة المشرحة التاني بقلم اسلام فرغلي


 هذه الرواية متوفرة فقط على 👇

(مدونه الرسم بالكلمات)

لمتابعه روايه طفلة المشرحة كامله اضغط هنا 👇

(روايه طفلة المشرحة)

#الجزء_الثاني  2

المشرحة كانت فاضية نهائي و مفهاش حدا , مشيت كام خطوة لقدام و انا ببص اشوف اي حد في المشرحة اكلمه , لكن مفيش غير اصوات الريح و هي بتحرك الحاجات الخفيفة من علي الارض , فجأة لقيت ايد اتحطت علي كتفي , اتفزعت و بصيت ورايا و ببلع ريقي بصعوبة ,لقيت واحد بيقولي " أنت مين !؟ محتاج حاجة يا بني ؟ " , كان راجل شبه كبير في السن , يعني عندوا حوالي اربعة و خمسين سنة في الحدود دي , رديت وانا بقوله بتوتر " انا الدكتور نبيل , منقول جديد هنا " , ضحك ضحكة عالية و هو بيقول " اهلا و سهلا يا دكتور , و اخيرا بعتولنا واحد جديد غير اللي طفشوا " , اندهشت من الجملة وقولتله بتعجب " طفشوا ! , طفشوا من أيه بالظبط !؟ " , اتوتر و معرفش يرد عليا , لكن قال " بص يا دكتور انت مكانك اللي هتبات فيه فوق علي السطوح , دا السكن بتاع كل الدكاترة اللي كانوا قبلك , انا بقي بيومي شغال ممرض من زمان هنا في المشرحة , هأبقي معاك في كل وقت عايزني فيه " , رديت وقولتله " طيب تمام يا عم بيومي متشكر جدا , انا بقي هأطلع ارتاح شوية و من بكره تبدأو تستلموا اي جثة هنا في المشرحة تمام " , 

عم بيومي : تمام 

سبت عم بيومي و طلعت فوق علي السطوح , فتحت الاوضة و دخلت , صوت من ورايا " عندك حمام علي ايدك اليمين " , اتخضيت من الصوت اللي كان ورايا مباشرتنا و بصيت ورايا كان هو عم بيومي , اخدت نفسي من الخضة وانا بقوله " كفاية بقي يا عم نبيل "  , انا اتخضيت كفاية النهاردة , ضحك و مشي , انا اللي كنت مستغرب منه , حاسس انوا غريب شوية , دخلت علي اليمن و انا بشوف الحمام , وقفت عند باب الحمام كان ضلمة مش شايف حاجة , ضغطت علي مفتاح النور , اللمبة نورت لكن كانت بترعش , المشكلة مش في اللمبة , المشكلة في الحمام نفسه , مكان الدش في مسورة بتفتحها تنزل ميه ! , مفيش قعدة اصلا غير مكان عين , خرجت من الحمام و رحت ناحية السرير اللي كان عايز توضيب من التراب و الفرش المبهدل , رتبته و نمت من التعب , لكن فتحت عنيا تاني بعد ما لقيت الباب بتاع الاوضة بيفتح , بصيت ناحية الباب لقيته مقفول زي ما هو  , أستغربت لأني فعلا سمعت صوت الباب و هو بيفتح , مهتمتش و رجعت نمت تاني , لكن سمعت نفس الصوت , مرضتش اقوم ولا اشوف , لكن سمعت الباب و هو بيبفتح علي الاخر و بيخبط في الحيطة , فتحت عيني و بصيت , المرة دي لقيته مفتوح علي الاخر فعلا !! , قومت من مكاني و انا بقول " عم بيومي ! " , مفيش رد جاني , وقفت من علي السرير و مشيت ناحية الباب و بقرب منه بتوتر , وصلت عند الباب و انا ببص برة و اشوف مين اللي فتح الباب , لكن مكانش في حد , خرجت ووقفت برة الاوضة شوية و بعدين دخلت تاني و قفلت الباب ورايا بالترباس , رحت علي السرير و نمت من تاني لأني حاسس بتعب السنين , غمضت عنيا و رحت في النوم , واقف علي سطح المشرحة فجأة لقيت حد بيزقني اوي خلاني لقيت نفسي بقع من فوق المشرحة و انا بصرخ , فجأة قومت من النوم علي صوت الباب بيخبط و صوت عم بيومي بينده عليا " يا دكتور نبيل اصحي الساعة بقت عشرة " , قومت من مكاني و انا بفتح الباب و بقول " صباح الخير يا عم بيومي " , عم بيومي : صباح النور يا دكتور , اتمني تكون نمت كويس " , رديت و قولتله " و الله مش اوي بس المهم اني نمت " , عم بيومي اتكلم و قال " في جثة مستنياك تحت " , اتوترت و قولتله " جثة مستنياني تحت ليه ! " , 

عم بيومي باستغراب : ليه ايه ! عشان تكشف عليها و تشرحها يا دكتور 

قد يعجبك ايضا

, رديت و انا بقوله " اه تمام خلاص روح انت وانا هأخد دش علي السريع و نازل , اسلم الجثة انت و انا نازلك " , 

عم بيومي : تمام يا دكتور 

قال كده و نزل , انا دخلت اخدت دش علي السريع و نزلت , دخلت المشرحة و رحت ناحية الجثة , رفعت الغطا من علي الجثة  , كانت لطفلة صغيرة , و كان في دم نازل من راسها , اظاهر كده كسر في الجمجمة , باقي جسمها كان فيه خدوش بسيطة , في اللحظة دي عينيا جت علي وش الجثة حسيت انها بتبتسم , لا دي كانت بتبتسم فعلا , و فجأة لقيتها فتحت عنيها و بتبص ليا و بتضحك , اتخضيت و رجعت لورا , الطفلة لسه صاحية , جريت لبرة و انا بنده علي عم بيومي و انا بقوله " الطفلة لسه صاحية " , عم بيومي بص ليا باستغراب و قال " طفلة ايه يا دكتور اللي صاحية ! انا مش فاهم حاجة " , رديت وقولتله " جثة الطفلة اللي جوة دي طلعت لسه صاحية مش ميتة " , ظهر الاندهاش اكتر علي عم بيومي و قال " يا دكتور طفلة ايه , الجثة اللي جوة دي بتاعت شاب مش طفلة " , اتصدمت من الاجابة بتاعت عم بيومي , قولتله بدهشة " انت بتقول ايه !!  .. يتبع 


ملحوظة : جزء كبير من احداث القصة حقيقة 


#طفلة_المشرحة 2

#أسلام_فرغلي

لمتابعه القرائة اضغط هنا 👉

تعليقات
تعليقات Bloggerتعليقات Disqus



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-