روايات حديثة

روايه يوم مولد القمر بريئة يونس الفصل السادس بقلم نور الفجر

 روايه يوم مولد القمر بريئة يونس الفصل السادس بقلم نور الفجر 



اسكريبت -6

-الاسف هتدخل العمليات دلوقتي

-ا.ايهه...لاء..الدكتوره قالت انها لازم تعقد فتره تجهز عشان تدخل العمليات

-عارف ....بسب بسبب الوقعه دي نزفت كتير والكبد كده توقف عن العمل ...ولازم نعمل العمليه دلوقتي. ...اي تأخير تاني هيكوم فيه خطر عليها

-ب..بس العمليه هتنجح صح

نظر له الدكتور...ثم تحدث

-ده في علم الله

نزلت تلك الكليمات عليه كا الصاعقه لم يقدر علي الوقوف...جث علي ركبتيه...هل من الممكن ان يفقدها....انها حياته...الهواء الذي يتنفسه...مستحيل....لن يعيش دونها....انها طفلته المددللا

لن يقدر علي الوقوف مكتوف الايدي دون ان يفعل شئ....حبيببه تضيع منه...بسبب اهماله...لاء..لن يحدث...سيفعل كل ما بوسعه لاجلها....


افاق على صوت الممرضه وهي تأتي ركض

-دكتور...دكتور

-ايه

-المريضه جاهزه للعمليه...بس...مفيش حد متبرع بي كبد نفس فصيلت دمها 

-ايه...دي هتكون كارثه....ازي كده...لازم نلاقي متبرع ب..

-انا هتبرعلها

-انت فصيلت دمك مطابقه ليها

اماء بي راسه لا يوجد في حنجرته صوت...سيفعل كل  ما بوسعه لكي تعيش

-انت مصاب بي اي مرض مزمن

-لاء

-كويس...خديه يا وعد جهزيه

-حاضر...اتفضل معيا

-ممكن ...بس اكلم ماما اقولها

-بسرعه

                              *****

-الو يا ابني طمني اسيل عمل ايه

سالت من عينه دمعه 

-في...العم..ليات

كان صوته يجش بي البكاء 

-ايه...عمليات.....ط طب انت في مستشفي ايه عشان اجيلك

-في****....واه

-ايه

-انا هتبرعلها

-انت يا يونس

-لازم اعمل كده

اغلق الهاتف...وذهب الي الممرضه

-انا جاهز

-اتفضل معيا 

                            ****

-المريضه والمتبرع جاهزين

-ايوه يل دكتور

-هننقل جزي من كبد المتبرع لي المصابه...لازم تخدوا حذركم 

-تمام

بدءت العمليه 

                          *****


-يارب سلم....والا تنين يطلعوا بخير

وقفت وذهب قرب النافذه

-انا ارن علي رحاب اقولها

                              *****

-ازيك يا سماح.....اخبارك ايه....واسيل عمل ايه

-والله انا كنت برن علكي عشان كده

-خير....فيه ايه؟

-اسيل...في العمليات دلوقتي

-ايه...حصل ايه عشان تدخل العمليات

-تعالي بس بسرعه....هبعتلك عنوان المستشفي

-تمام....سلام


-كريم .....انت يا زفت

دخل من الشرفي

-في ايه يا ماما. ..بتزعقي ليه

-البس خلينا نروح لي اختك

-ليه حصلها ايه

-سماح...رنك عليا وقالتي انها في العمليات

-ودي الي دخلها العمليات

-خلنا نروح بس وهنفهم

-ماشي

                              *****

كانت جالسه امام غرفه العمليات ....وتدعي ربها ان يخرجهما سالمين من هذه العمليه

تذكرت عندما اخبرها يونس عن مرضها

F

-احكي يا يونس....انت مخبي عليا ايه

-الحقيقه...ان.....ان...انا واسيل ...رحنا عند دكتوره

-ليه

-اسيل ديما كانت بتشتكي من بطتها صح

-ايوه

-قلقت عليها واخدتها عند دكتوره

-وقالت ايه

رجع بي ظهره الي الخلف واغمض عينه...فهي حقيقه مؤلمه

-عندهل....تلف في الكبد

شهقت سماح ووضعت يدها  علي فمها

-ياخرب..وده حصلها ازي...دي لسه صغيره...يا عني علكي يابنتي

صمت

-انت عارف حصلها كده ازي

-ايوه

-ازي..؟؟

جمع قبضته بغضب

-بسبب الواطي كريم ...وبسبب طنط رحاب..و

تنهد

-وبسببي

-ايه...وانت ذنبك ايه...وهما عملوا ايه اصلا

-مش دلوقتي يا ماما...كل حاجه في وقتها

-ليه...ليه متقولتليش

B

-ربنا يعينك يا ابني...ويرجعك ليا سالم

                           ******

بعد اربع ساعات. ...وصل كريم ورحاب

-ايه...هي فين

-لسه جوه

اشارت الى الغرفه

-طب التكاليف كام....تكاليف المشفي

نظرت لها سماح بي استغراب فهي لم تسال عن حال ابنتها ان كانت بخير ام لاء ....واول ما سألت

عليه هو التكاليف...ما هذه الأم. ...من حق يونس ان يبغضهما

-اكيد هتكون غاليه يا ماما

-هو احنا معنا فلوس لي كده...يا دي النيله

-متقلقيش....يونس دفع التكاليف خلاص

-بجد كتر خيره....امال هو فين صحيح

تنهدت بحزن

-جوه

-جوه بيعمل ايه....هو الي حصل اصلا

-هتعرفي لما الدكتور يطلع...بما انك مسألتيش عن بنتك الفتره الي فاتت ولا مهتميه بيها

-قصدك ايه

-مش قاصدي حاجه.....بس لما تطلع بي السلامه هعترفي

كان كلامها غريب لكنها لم تهتم

                           *****

بعد ساعه اخري خرج الطبيب....اقتربت منه سماح ورحاب

-هما عملين ايه

خلع الطبيب الكيمامه...وتحدث

-المتبرع كويس الحمد لله. ...هيفوق كمان شويه

صمت قليلا

-اما المريضه...الصراحه مش عرفين هتفوق امتي الانها مكنتش جاهزه كفايه للعمليه وحاتها كانت طارئه الاسف دخلت في غيبوبه

نزلت الكليمات عليهم كا الصاعقه ونظروا الي بعضهم بصدمه😟😟😟

ووووو

يتبع

"بريئه يونس"



لقراءة الفصل التالي اضغط هنا 👉

لفصول الرواية مجمعه اضغط هنا 👉

مدونة الرسم بالكلمات
بواسطة : مدونة الرسم بالكلمات
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-