روايات حديثة

رواية سامر وتلا الفصل السابع والعشرون 27 والاخير بقلم اسماعيل موسي


 رواية سامر وتلا الفصل السابع والعشرون 27 بقلم اسماعيل موسي



 



 رواية تلا وسامر الفصل السابع و العشرون والاخير بقلم اسماعيل موسي

اخرج على بطاطا هاتفه ماركة انيفنكس نوت 4 والتقط صوره لقارب يعبر النهر ووضعها قصه لصفحته الوهميه على الفيس بوك وكانت فى الخلفيه فتاه تجلس وحيده شارده متكأه على الصور بيدها.


للحياه طرق ودروب ومسارات ودهاليز وأسرار، دلوقتى ممكن يستريح، الروايه إلى ألفها وكتبها سارت زى ما رغب، كل أبطال القصه عملو إلى هو توقعه، انجاز يستحق سيجاره

اشعل على بطاطا سيجاره ودخنها فى طريقه نحو وكره الحقيقى.


فتحت جوانا عنيها الصبح، جسمها كان متكسر من النوم على الكنبه، انتبهت ان على بطاطا مكنش موجود، وشافت الورقه مركونه جنبها، مسكت الورقه وهى متغاظه، قدر يهرب منها مره تانيه، وهى بتقراء الورقه ابتسمت بسخريه ورن هاتفها المزعج














تلا __ازيك يا جوانا


جوانا __الحمد لله طمنيمى الليله عدت على خير؟


سامر قاعد جنب تلا، بيغمزلها اسأليها قابلت على بطاطا؟


جوانا اندهشت ليه بتسألى كده؟


تلا مجرد سؤال يعنى


جوانا __ايوه قابلته وكنت هقتله لكنه هرب الوغد الحقير

تلا بابتسامه ماكره، لمسك؟

جوانا بصراخ انتى بتقولى ايه!؟ الجواز جننك؟


تلا، اسفه والله بس هو قال انه هيلمسك قبل ما سامر يدخل عليا


جوانا، اها، قولى بقا السر إلى كنتى مخبياه عليا؟


حكت تلا لجوانا سرها الغامض وان على بطاطا ملمسهاش ولا حاجه

ومره تانيه سألت جوانا هو لمسك؟ وكانت تلا متأكده ان على بطاطا عمل إلى فى دماغه












جوانا، لا طبعا، مستحيل يكون دا حصل، كنت هقتله قبل ما يفكر اصلا


انهت تلا المكالمه وبصت للرساله إلى وصلتها من غير سامر ما ياخد باله


اتمنى ان تكون الأمور سارت كما خططت لها؟

ردت تلا على الرساله قبل ما تمسح كل حاجه وهى بتبتسم


جوانا بغيظ، وكمان عايز تقابلنى وعازمنى على العشا؟ دا انت اتجننت خالص يا بطاطا


وكان فيه شيء داخل جوانا بينهشها، الفضول والغموض المحيط بقصتها، ليه على بطاطا عمل كل ده؟

القصه بقلم اسماعيل موسى 

وازاى تلا عرفت انه لمسها؟

الوغد دا دبر كل حاجه والأمور كلها كانت تحت سيطرته

تحب جوانا الرجال الغامضين إلى محدش يقدر يتوقع ردود أفعالهم


ظلت جوانا سرحانه بتفكر فى كل إلى حصل، وتلا فى الناحيه التانيه شارده وسرحانه وعلى وشها ابتسامه ميته

أخبرها على بطاطا بكل ثقه، بعد عرسها، يوم الأربعاء الساعه السابعه مساء هيكون قاعد مع جوانا فى مطعم قديم.


جوانا، قطعت الورقه ورمتها فى الزباله، مستحيل افكر انى اقبل دعوة واجد مجرم زى على بطاطا

فليذهب للجحيم


وواصلت ذهابها للجامعه وكل ما يوم الأربعاء اقترب شعرت بتوتر وان جلد جسمها بياكلها، شبيها بمدمنه تنتظر جرعة المخدر اليوميه، يوم الأربعاء نزلت الجامعه عادى ورجعت على سكنها وهى بتحاول تنسى الموعد الى ضربه على بطاطا ليها

على بطاطا مظهرش فى اليومين دول ولا حتى بعت ورد ولا حاول يتصل بيها او يقرب منها


كتب على بطاطا ان كل حاجه انتهت، يا ترى كان بيراهن على ايه؟

انا مش بحبه ولا طايقه خلقته ولا عايزه اسمع عنه اى خبر ولو شفته هقطعه بسنانى


الساعه 6:30 على بطاطا تأنق وذهب للمطعم، يجب أن تحترم الأنثى ولا تدفعها لانتظارك، واذا تأخرت لن تكون اهانه

فنفسها عزيزه وعليك تحمل ذلك


الساعه 7 بص لساعته ودخن سيجاره وطلب من النادل فنجان قهوه، احتسى على بطاطا القهوه بقلق

هو مش خايف ان جوانا متجيش الميعاد، خايف اكتر من الى بعد كده، هيفتح معاها كلام ازاى؟ فقد كان واثق من حضورها حتى تكتشف غموضه، عليك أن تراهن على فضول المرأه دوما ستنجح


دخلت جوانا من باب المطعم، كانت لابسه جيبه وبلوزه تخلت عن لبسها المعتاد قميص وبنطال، وقف على بطاطا باحترام وشد الكرسى عشان تقعد

جلس على بطاطا قدام جوانا وصول نظره عليها، الشنطه دى فيها سلاح ابيض او مسدس؟

جوانا ليه خايف؟

على بطاطا، اسمحيلي اقول بصراحه انك مجنونه وانى مقدرش اتوقع انتى ممكن تعملى ايه!


جوانا، انا جيت هنا لسبب واحد


تنهد على بطاطا، طبعا عشان انا ملمستش صديقتك تلا ودى كانت مفاجأه بالنسبه ليكى، فأنا فى نظرك مجرد مجرم خالى من المشاعر والأحاسيس


بناشد داخلك الأنثى المتمرده القويه ان لا تصرخ


جوانا، اصرخ ليه؟ انا مش ضعيفه يا مجرم


تذوق على بطاطا الكلمه، مجرم، خرجت من بين شفاه جوانا رطبه، حلوة، لامعه


على بطاطا __تحبى تختارى قائمة الطعام ولا اختار انا


جوانا ___انا مش ممكن أكل معاك اصلا

على بطاطا ___ يبقى اختار انا، صرخ على النادل، نزل إلى طلبته منك

جوانا بغيظ ___انت فاكر نفسك ايه؟ لو ما بطلتش تمشى وراى وتراقبنى، هبلغ الشرطه


على بطاطا ___ مفيش داعى لكده، كل احلامى تحققت، انا مش هضايقك تانى ولا هظهر فى حياتك، يمكنك أن تبروزى قصتى فى دفترك وتقرائيها كلما اشتقتى لملامحى الرجوليه


ابتسمت جوانا، كلامك مضحك، انت فاكر نفسك ايه؟ ان












ت مجرم


قضم على بطاطا الخبز، الدنيا مليانه أسرار يا انسه جوانا، ولازم تعرفى انك بتتجنى عليا، يكفى انك تعرفى انى طول حياتى معملتش حاجه أخجل منها ولم أظلم اى شخص


جوانا، اها، انت فاكر خدعتك مع تلا ممكن تغير رأى عنك؟


على بطاطا __ انا مش مضطر امثل عشان انال عطفك او شفقتك، انا بتصرف بما يمليه علي شرفى، مش عشان أعجب حد


جوانا انت عايز منى ايه؟

القصه بقلم اسماعيل موسى 


على بطاطا  ____ انك تمدى ايدك وتاكلى معايا ونشرب فنجان قهوه فى سلام كشخصين طبيعين واوعدك انك مش هتشوفى خلقتى مره تانيه


جوانا، لو كان دا هيريحك ويخيللك تبعد عنى، هعمله حاضر!


اكلت جوانا مع على بطاطا المنتشى، ماذا يريد أكثر من ذلك؟

سيعود لوكره ويكتب كلمه واحده، تمت، وانتهت


ودع على بطاطا جوانا على باب المقهى، وسار ناحيت وكره شارد وحزين ومبتسم، بعض الأشخاص ليس مقدر لهم الفرحه.


انتظمت حياة تلا وسامر، تصادف حملها الأول مع الامتحانات النهائيه، وكان سامر بيساعدها بكل قوته، تضخم حب تلا جوه قلبه، تلا عملت كل ده عشان بتحبه عشان توصل ليه


بعد الامتحانات وضعت تلا طفلتها جوانا، طفله جميله ورقيقه الطفله إلى كانت شبه جوانا، كانت اسم على مسمى، وبعد سنه أخرى رزقت بطفل اخر


انتهت


لقراءة الجزء الثاني من الرواية اضغط هنا 👉


اقرأ ايضا رواية زهرة الثالوث كاملة من هنا 👉

مدونة الرسم بالكلمات
بواسطة : مدونة الرسم بالكلمات
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-