جديد

رواية وعد الفصل 6 السادس بقلم ميرفت السيد

 




رواية وعد الفصل  6 السادس بقلم ميرفت السيد

#وعد

{6}


#بقلم_مرفت_السيد


اتفاجئت وعد بٱن كل الموظفين بيباركولها على قراية الفاتحة


وماريا وعاليا حضنوها وماريا قالت:انا زعلانة انك معزمتنيش


عاليا:مش مهم الاهم اننا معاكي بالخطوبة


وعد:مين قالكم وقال للشركة كلها


ماريا:زياد بعت شيكولاتة تحفة لكل الشركة والي جابها قال انها بمناسبة قراية فاتحتكم


عاليا:آه ياسوسة ولا قولتي ولابينتي موافقتك


وعد:عشان اخويا اقنعني اديله فرصة وانا مقدرش ارفض طلب لوليد وقولتله الخطوبة بعد الحفلة ولكنهم امبارح اتفقوا وقروا الفاتحة وصمم زياد يلبسني خاتم


ماريا:على فكرة هو بيحبك


عاليا:ايوة ودخل من الباب افرحي بقى


ضحكت وعد: ارقص يعني ولا أعمل إيه


ماريا: تعالو يابنات نرقسلها ونهيص للعروسة


التف الجميع حول وعد وبدأو بالغناء والرقص ووعد غارقة في الضحك

بقلم_مرفت_السيد 

قاطعهم دخول هادي وتوني الي صاح بالجميع : في إيه بيحصل هنا بالظبط


قدمت لهما ماريا شيكولاته وقالت:بنبارك لوعد اتخطبت امبارح


توني :مبروك ياوعد


هادي بحزن:مبروك ياوعد


وعد:الله يبارك فيكم


هادي:ياترى مين العريس


عاليا :زياد العزايزي يامستر هادي


توني :بجد ياوعد

دة صديقي


وعد: بجد مكنتش اعرف

بقلم_مرفت_السيد 

توني:دة جدع جدا انا هاكلمه اباركله ياللا على مكاتبكم يابنات العرض كمان أسبوعين


هادي كان صامتا وذهب الى مكتبه بصمت


لاحظت عاليا وماريا فقالتا لوعد:العاشق الولهان اتصدم


وعد:ريا وسكينة على شغلكم


مر الاسبوعين سريعا وزياد يتصل بوعد ويطمأن عليها كانت متحفظة بالحديث معه وكلما حاول رؤيتها تخبره بأنها مشغولة حتى اصبح مهووس بها


يوم العرض كانت وعد بقمة انشغالها مابين الاشراق على الملابس والعارضات وتوني يوترها بعصبيته

وماان انتهى العرض بنجاح حتى وقف هادي وتوني لالقاء كلمة على الجميع


فقال هادي:احنا سبب نجاحنا إن معانا تيم مخلص لشغله وكلنا بنحب بعض إحنا اسرة ويشرفنا انضمام فرد جديد توني هو الي هايقولكم مين


فقال توني:يشرفنا انضمام شريك معانا رجل اعمال كبير وهايساعدنا اننا نوصل لاوروبا بتصيماتنا وهو المهندس زياد العزايزي


وسط دهشة وتصفيق الجميع كانت دهشة وعد أكبر وهي ترى زياد يصافح الشقيقان ويحيي الحضور وينظر اليها بابتسامة وغمز لها


اندفعت الفتيات لتهنئة وعد التي جلست مكانها وهي بحالةصدمة


لاحظت عاليا شرود صديقتها فطلبت من الجميع ان يتركو وعد بمفردها وجلست بجوارها وهي تمسك بيدها

عاليا :مالك ياوعد انتي من ساعة الزف.....ت الي سابك عشان الي كانت صاحبتنا يرم فرحك وانتي بقيتي مش عارفة تثقي في حد


نظرت وعد اليها ولم ترد فقالت:انا عاوزاكي تسافري وتغيري جو وتفكري شوية بقرار خطوبتك من زياد


نظرت وعد اليها بغرابة فضحكت وأكملت :م تستغربيش انامش هاخونك معاه


ضحكت وعدوعاليا ثم قالت عاليا: مصلحتك عندي اهم وانا شيفاكي محتاجة تفصلي شوية

احتضنتها وعد بحب فجاءت ماريا وقالت:خيانة

فاحتضنوها معهم

بقلم_مرفت_السيد 


باليوم التالي انتهت وعد من عملها وقررت ان تعمل بنصيحة عاليا وافق هادي على إعطائها اجازة لمدة اسبوع وقالها:وعد انتي مش مبسوطة ليه

*والله ياهادي مش عارفة مضغوطة وخايفة ومتلخبطةعاوزة اروح مكان محدش يعرفه

:طيب خدي وناولها مفتاح

دة مفتاح الشاليه بتاعي في دهب محدش يعرف عنه حاحة وهبعتلك لوكيشن بالعنوان وهاتصل بعم صابر الحارس يظبكلك المكان ويشوف طلباتك وروخي اقعدي وفكري على رواقة


شكرته وعد وانصرفت وقامت بتوصيل عاليا وماريا وودعتهما وطلبت منهما الا يخبرا اي احد بمكانها


وذهبت لوليد وهنا وأخبرتهما بقرارها


قال وليد:طيب وخطوبتك

وعد:متقلقش انا هاروحله وهافهمه ولما تتأجل عشان أكون مقتنعة ونفسيا نرتاحة احسن مااضحك عليه وعلى نفسي وأخد خطوة وانا مش راضية عنها


هنا:طيب عرفينا هاتروحي فين

وعد:متقلقيش أنا هاطمنكم عليا باستمرار


احتضنت شقيقها وزوجته وتركت شيكولاته لابنائهما وقالت:انا هاخضر شنطتي وهامشي بدري بوسولي جني و جومانة و جاسر


احضرت وعدحقيبتها واخذت كل مايلزمها وخلدت للنوم وبالصباح الباكر انطلقت وعد الى منزل زياد كي تخبره بما تنوي


طرقت وعد باب فيللته الأنيقة ففتح لها الخادم وادخلها فطلبت منه مقابلة زياد

الخادم :نقوله مين

*قوله وعد

:بس يافندم سعب يصحى دلوقتي

*قوله وعد وهو هايصحى

بقلم_مرفت_السيد 

صعد الخادم الى الدور الاعلى ووعد تتفقد الفيللا الفاخرة

وبعد قليل نزل الخادم وهو متوتروقال:دقايق والبيه نازل تحبي تشربي إيه حضرتك

*قهوة مظبوط

سمعت وعد وقع اقدام تهبط على سلالم الفيللا فنظرت لتجد........


😱😱😱😱😱😱😱🙄🙄🙄🙄😳😳😳😳


يتبع

#وعد

اضغط هنا للفصل التالي

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-