جديد

رواية احببتك وأنت احببت غيري الفصل الاول 1 بقلم ياسمين شرف

رواية احببتك وأنت احببت غيري الفصل الاول 1 بقلم ياسمين شرف

رواية احببتك وأنت احببت غيري الفصل الاول 1


_ ليلي انتي يابت انا فرحان اوي 
_ ربنا يفرحك دايما بس فرحني معاك شكلك لقيت الكتاب الي بدور عليه صح ..؟
_ مش كده هقولك....
_ يبقي اخدت ترقيه في الشغل صح وبرضو هتفضل شغال في الكليه ..؟
_ هقولك استني..
_يبقي جبت تي شيرت الي هتموت عليه وجابتلي واحد صح ..؟
_ يابنتي هفهك استني...
_ يبقي جبت .... 

" فجأة لقيت أيده على شفايفي المش محترم ده "
_ الله يخربيتك مش عارف اتكلم منك بلاعه وانفجرت في وشي خليني اتكلم 
_ هزيت دماغي بمعني حاضر ف شال أيده 
_ قبل اي حاجه اهدي واسمعي انا قررت أخطب 



" اتصدمت صدمه عمري هيخطب !! هو قال هخطب صح طب وانا فين ضحكت بسخريه هيفكر فيا ازاي وهو معتبرني أخته ، حاولت كتير أبين اني بحبه وهو ولا هنا اصلا بس خلاص الامل الي كان ماخليني اكمل ضاع، بس لازام اكون اقوى من كده ادامه معني صعب بس هحاول، فوقت من سرحاني على صوته "

_ ليلى سرحتي في ايه ..!؟

_ ها ولا حاجه كنت بتقول اي بقى 

_بضحك بقولك خلاص هفك نحس العيله واخطب انا فرحان أنها وافقت تعرفي اني بحبها من بدري وهي متعرفش 

_ ده حاجه كويسه اسمها ايه بقي ومين هي وساكنه فين وهتروح أمتي !!؟

_ اهدي هقولك مي صاحبتك واكيد انتي عارفه ساكنه فين وعارفه كل حاجه عنها مش محتاج اقولك 

" اتصدمت اكتر وقلبي وجعني معقول تكون بتحبه هي كمان ، بس لا مي مستحيل تعمل كده هي عارفه اني بحبه ،انا تعبت من كتر صدمات وقلبي وجعني اوي معقول صحبتي وحبيبي بيحبوا بعض ، رغم أنها عارفه اني بحبه "
_هموت واعرف سرحانه في أي كل شويه مالك حاسك زعلتي اني هخطب !؟

_ ها مفيش وبعدين هزعل ليه انا فرحانه عشانك وكملت بزعل وبعدين بتحبها وهي بتحبك مبسوطه اوي بس بص انا هقوم انام عشان تعبانه والصبح نكمل كلامنا 

" ماستننتش اسمع رده ودخلت ،لو فضلت ثانيه كمان كنت هنهار قدامه ومش عايزاه يشوفني ضعيفه ، يارب انا تعبت مش كفايه طول سنين دي شايله حبه في قلبي وساكته ، ليه يارب مكنش بيحس بيا وقعدت في الأرض بعيط على حبي وعمري الي ضاع وانا مستنيه يكون ليا ، وفي الاخر يحب صاحبتي وكمان هي تحبه وعارفه اني بحبه ، ليه تعملي فيا كده يامي ليه "



"سبتني ودخلت مردتش عليا حتي عمرها ماعملتها استغربت تصرفها وكنت قلقان عليها وعمال فكر طب هي زعلانه مني حد ضايقها في الكليه زهقت من تفكير وقومت خبط عليها "

_ليلى ليلى افتحى طمنيني عليكي

_ .......

_ يابنتي طمنيني طيب انتي كويسه حد كلمك في كليه طب زعلتك في حاجه 

_ ليلي لو مخرجتيش دلوقتي هكسر الباب انتي حرة وخالتوا هتصحي من نوم قلقانه طمنيني عليكي وهمشي على طول والله بس قلبي يطمن انك بخير 

_ كلمته وحاولت مابينش اني بعيط ا انا كويسه يامراد طمن قلبك وبهمس قلبك مطمن وانا قلبي مكسور وحزين يارتني ماحبيتك ولا اتعلقت بيك 

_ ريحيتي قلبي طب افتحي انا حاسس برضو أن فيكي حاجه مش هرتاح غير لما اشوفك 

_ بعصبية وجع قولت كويسه امشي بقااا دي مبقتش عيشه محدش يعرف يقعد مع نفسه شويه انت اي يااخي حرام عليك مش كفايه الي حصل عايز تعمل فيا اي تاني مش ليك شقتك ياريت تمشي يامراد كفايه بقا مبقتش قادرة استحمل وجع تاني

_ استغربت جداً من كلامها وقلبي وجعني رغم اني مش فاهم عمالتلها ايه طب اهدي وبطلي عياط وفهميني عملتك اي وانا هصلح كل حاجه انتي من ساعت ماعرفتي أن هخطب وانتي زعلانه كنت حاسس فيكي حاجه

_ بقوة رغم ضعفي ووجعي لو سمحت يامراد امشي انا مش قادرة اتكلم وتعبانه وعايزة انام 

_ مش همشي ياليلى غير لما افهم كل حاجه

" كنت سامعه صوته وبعيط زيادة معقول طول سنين الي فاتو دول محسش بيا ولا حس بحبي، ليه ضحكت بسخريه ووجع لا وكمان هيخطب صاحبتي الي مشفهاش غير مرتين تلاته لحق حبها وانا الي جمبه طول الوقت ولا حس بيا ، طول عمري مبسوطه أنه معايا وجمبي وبيشاركني تفاصيل حياتي ، دلوقتي خلاص مش هيشاركني حاجه ولا حتي هيعقد معايا زي الاول انا تعبت اوي يارب يحس بيا، يارب يطلع كل ده حلم أو مش حلم وبيكدب عليا ويطلع مقلب ،مش هقدر اشوفه مع حد غيري ، يارب انا جوايا وجع كبير اوي قلبي واجعني اوي بس انا خلاص قررت لازام اكون اقوي رغم اني مكسورة منه بس لازام اكون واقفه جمبه طول عمره جمبي وبيساعدني وكملت بوجع وعياط عشان خلاص مايحسش اني بحبه وضعيفه من غيره بعد فوات الأوان انا فعلا ضعيفة من غيره لان كان اماني وقوتي وسندي في الدنيا "

" انا ليلى 20 سنه عايشه مع ماما وبابا متوفي ، عايشين في اسكندريه، ده مراد ابن خالتي 30 سنه عايش في شقه الي قصدنا ويعتبر مربيني مع ماما معني كان سنه صغير بس لما تولدت كان قاعد معانا في شقه هو وخالتوا لحد ماكبرنا ونقل قصدنا عشان بيقوله ماينعفش نقعد سوا رغم اني ماما وخالتو معانا بس هو خاف عليا ومن كلام ناس ، وبحبه زي ماشافين ولا هو حاسس بيا اصلا "



"يوم جديد"
خرجت من اوضتي وانا عيني حمرا من العياط وقله النوم وصوتي باين عليه زعل عشان اشوف ماما وتاخد الدوا بتاعها ورجع ادخل تاني
_ ماما انتي فين ؟
_ انا في المطبخ ياحبيبتي تعالي 

 لسه هدخل المطبخ لقيته نايم جمب الباب قلبي واجعني اوي بس افتكرت أن هيخطب تجاهلته وكنت داخله المطبخ مسك ايدي 

_ ليلى ممكن اعرف مالك انا معرفتش انام طول الليل وانا عارف انك زعلانه مني بصي فهميني عملت اي الاول عشان افهم 

_ بزعل ولا عمرك هتفهم يامراد مفهتنيش من الأفعال هتفهمني من الكلام من الاخر كده المفروض كلامنا يبقي بحدود وكملت بوجع انت هتخطب صاحبتي ومينفعش بقا شغل كلامنا وسهرنا سوا خلاص كل ده انتهي من النهاردة معلش بقا هسيبك وادخل لماما عشان نفطر انا وهي بعد اذنك بقا 

_ سابته ودخلت وانا موجوعه 

_ تحبي اساعدك ياماما ؟ 

_ لا ياحبيبتي أنا خلصت اهو بس قوليلي مالك فيكي ؟ 

_ بتوتر مليش ياماما انا كويسه اهو بتعملي فطار اي بقاا ؟ 

_ بحنيه ليلى ياحبيبتي أنا ماما يعني اكتر واحده فهماكي حتي لو حاولتي تخبي عليا هعرف مالك انتي حته من قلبي يابت انا مليش غيرك ياليلى ومش عايزاكي تكوني زعلانه احكيلي مالك ياحبيبه ماما مش احنا صحاب مش دايما بتقولي كده تعالي ياحبيبتي في حضني 

_ دخلت في حضنها اد ايه كنت مستنيه لحظه دي عشان اعيط وطلع الي جوايا 

" لما بنكون زعلانين مش بنكون محتاجين مواساه قد مابنكون محتاجين حضن يدوينا وايد طبطب علينا "



_ بحنيه وبطبطبه اهدي ياحبيبتي بس خلاص اهدي انا معاكي اهو ياحبيبتي فهميني مالك اي الحصل لو مش عايزة اتحكي دلوقتي عادي المهم اهدي وتكوني كويسه مفيش حاجه مستاهله دموعك والله قلبي واجعني عليكي اوي بس اهدي ياماما بس 

_ بعياط ماما ه هو ا انا مت مبتحبش

_ ليه ياحبيبتي بتقولي كده وبعدين ده انتي تحبي ونص ده كفايا اني قلبك طيب وحنينه عليا وبتحبي تساعدي الناس وبعدين ياحبيبتي انتي تتحبي زي مانتي بروحك الحلوة ودمك الخفيف واي حد بيشوفك بيحبك وكفايا تكوني بتحبي نفسك وانا بحبك ولا ده مش كفايا عندك وبصي ياحبيبتي متخليش حد يفقد ثقتك بنفسك انتي جميله وهتفضلي طول عمرك جميله هما الي ناس متخلفه 

_ اومال ليه مراد محبنيش ياماما 

_ مراد بيحبك ياحبيبتي ثانيه يعني هو الي مخليكي في الحاله دي وبتعيطي عشانه والله لخلي عشته سواده بس اصبري عليا وانا اقول الواد كان هنا بدري بيعمل اي كان بيحاول يصلحك اصبر عليا يامراد حاضر 

" قالت كلامها من هنا وسابتني وخرجت ملحقتش افهمها الموضوع يالهوي هو مايعرفش ومش لازام يعرف قومت جريت وراها بسرعه رغم اني مش قادرة اتحرك اصلا بس اتحملت على نفسي وقومت هو اه ابن اختها وبتحبه بس بتحب بنتها برضو ومابتحبش تشوفها زعلانه "



_ بعصبيه وخبط على باب مراد انت يازفت

_ اهدي ياماما هفهمك الموضوع

_ هتفهميني ايه اسكتي ياليلى مدريش عليه وعلى عمله 

_ فتح بخوف من عصبيه ماما الاول مرة يشوفها كدة اصلا 
_ باستغراب في أي ياخالتو تعالي 
_ من غير ما دخل وكملت بسخريه يابن اختي كنت فاكرة بتخاف عليها وهوب ووووو
   


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-