القائمة الرئيسية

الصفحات

أحدث المواضيع

رواية المغرور والسمينة الفصل العشرون والاخير بقلم دنيا

 


 رواية المغرور والسمينة الفصل العشرون والاخير بقلم دنيا



 


وبعدين ياماما اي لي حصل 

ابتسمت لي وقف بيبصلها بحب وبيتبع حدثها مع ابنهم الصغير 

بعدين... 

سلمي عمر انت العرض بتعك لسه مفتوح

عمربستغرب اه عرض عرض اي 














سلمي عرض الجوز لو لسه مفتوح  

فانا موفقه اتجوزك 

عمر كان سعيد جدا بموفقتها 

وقرروا انهم فعلاً يعملوا كتب الكتاب والفرح في يوم واحد واليوم ده كان اخر يوم في عدت سلمي من اسر 

يوم الفرح 

سلمي كانت في اوضة الاوتيال بتجهز نفسها هي متعرفش لي هي بتعملوا ده صح ولا غلط بس لي هي تعرفوا ان عمر بيحبها وانها هتكون سعيدا معا 

سمعت صوت طرقات الباب 

راحت تفتح 

اكيد ده عمر 

راحت فتحت واتصدمت من لي لقتوا 

لقت اسر هو لي بره 

سلمي انت اي لي جابك هنا 

اسر عاوزه تتجوزي ياسلمي 

سلمي وانت مالك انت طلقتني وخالص معتش في بينا حاجه اتفضل بقا امشي عشان عريس زمانه جاي 

اسر انا فعلا ماشي بس وانتي معايا 

ملحقتش سلمي تستوعب كلام اسر بسبب اللي عملوا سعتها واسر شلها وخدها ونزل 

سلمي نزلني يا اسر نزلني انت بتخطفني يا اسر مفكر ب لي بتعملوا ده اني كده مش هتجوز طب انا هتجوز عمر يا اسر وغصب عنك كمان نزلني 

اسر بحده وقسم بالله لو ماسكتي ياسلمي لرميكي من علي. السلم قل تتجوز عمر قل ده علي جستي 














سلمي خافت منه لانه مجنون ويعملها فعلا وقرارت انها تسكت 

لقت لي مدخلها القاعه واول لما دخلوا القاعه كل المعزيم صقفوا 

اسر نزل سلمي على الارض 

ونزل هو قدمها علي ركبتوا وطلع خاتم من المس منقوش عليا اسموا 

اسر سلمي تقبلي تكوني معايا الاخر العمر تقبلي تكوني مراتي و حبيبتي وبنتي وصحبتي وامي وكل دونيتي تقبلي تقدي معاي لباقي من عمري 

سلمي انا عارف اني غلط في حقك كتيير اوي بس والله ندمت و تعلمت الدرس كويس اوي 

كافيه بقا يا سلمي كفايه مش هنفضل العمر كله نعند في بعض انا اهو انا المغرور رقع علي ركبي بترجكي تقبلي تبقي معايا موفقه ياسلمي

سلمي هزة رسها بمعني اه 

سعتها اسر قام وقف واخد سلمي في حضنه وقعد يلف فيها بحب.... 

دخلت القاعه وهي مكسوره من جوه مكنتش ممكن تتخيل انها هتجي فرحوا ياااااا قد اي تخيلت اليوم ده تخيلت نفسها العروسه وعمر هو عرسها حببها 

كام تمنت انهوا يحبها مثل ماهي تحبوا ولكن 

... 

عمر سرحانه في ايه 

ندا ابدا مفيش... ألف مبروك يادكتور عمر ليك انت والدكتوره سلمي 

عمر ببتسامة خبيثه طب ده ينفع تقويلي انا بس مش المفروض تبركي العروسه ولا ايه 

ندا اكيد طبعا.. طب هي فين 

عمر تعلي اورهلك 

اخد ندا وودها علي الكوشه تسلم علي سلمي 

عمر سلمي ندا جاي تسلم عليكي 

ندا ألف مبروك يادكتوره سلمي 

سلمي وهي بتشوف الكسره لي في عنيها 

سلمي الله يبارك فيكي ياندا عبالك 

ندا شكرا عن اذنك 

سلمي طب مش حبه تسلمي علي العريس 

ندا انا سلمت علي الدكتور عمر 

سلمي ههههه اسر 

اسر ساب معتز لي كان بيكلموا وانتبهلها 

اي ياروحي 












سلمي سلام على ندا جاي تبركلنا 

الله يبارك فيكي 

ندا اي ده هو هو مش المفروض العريس يكون عمر انتم متجوزتوش 

سلمي لأ يا ندا انا وعمر متجوزنش دي كانت خطه من عمر واسر عشان ارجعلوا ورجعنا لبعض 

ندا بجد بجد والله يعني انتم متجوزتوش بجد 

اسر ههههه دي هبله 

عمر اه هبله بس انا اعمل فيها سواب وتجوزها ممكن تعقل

ندا انت قولت اي 

عمر هبله 

لأ لي بعدها 

سواب 

لأ لي بعدها

تعقل 

لأ ياعمر لي في النص

عمر راح وقف قدمها اااااااااااه قصدك علي اتجوزك

طب وانت عاوز تتجوزني ليه 

عمر مش ممكن مثلا عشان بحبك 

ندا يلهوي ده. بجد طب احلف طب قولها تانى كده قولها تاني ياعمر كده ونبي 

عمر ما ان

ا قولتها 

ندا عشان خاطري نفسي اسمعها تاني 

عمر بحبك ياندا بحبككككك 

بس خالصت كده قصة المغرور و السمينه 

عجبتكم 
















جدا يا ماما 

بس انتي قولتي اننا عرفين المغرور و السمينه هما مين 

بصت عليا لقتوا بيبصلها ويضحك 

اسر بحب بحبك 

سلمي بضحك بحبك يامغرور 

اسر بحبك يا سمينه ههههه 


خالصت كل الكلام ده ولي انا عاوزه اوصل ليه 

بلاش نعندا ونكبر في مشاعرنا بلاش نستواء على الاطرف الاضعف من وجهة نظرنا الحياه ابسط من كده يعني لي بحبوا وقلوا بحبوا ولي مش بستلطفوا ابعد عنه بكل بساطه واحترام وان لو حد اعتذر مني وحسيت اني مسمحوا اسمحوا وقلوه اني مسمحوا مش اكابر عشان ابقا القوه والجامد لأ وسيب الطرف التاني لغيت لما يزهق ويمشي 

القوه انك تسمح مش انك تقساه 

ولزم تفتكروا حاجه مهمه جدا وهو قول الرسول صلى الله عليه وسلم 


حرم على النار كل هين لين سهل قريب من الناس


يعني ابقا سهل في زعلك عشان الناس تعرف تصلحك لين هنا مش معانها ضغيف لأ معنها سلس مريح بيروح ويجي كده زي ما بتقلوا   

ودي المعمله لي مفروض نعمل بيها الناس يعني مش ابقا قاسي متحجره ولا ابقا ضعيف اتكسر بسهوله 


اااااااااااه اهم سبب خلني اكتب الروايه دي هو سبب واحد بس ولي هو عدم حب النفس اللي بقيت اشفها دي كتير اوي 

يعني مثلا بنت فتحت الفيس او اي نوع من انواع التوصل الاجتماعي وشافت بنت جميله بجسم متنسق وشعر معرفشي اي واي واي وتقعد تبص علي نفسها بستهانا ولا كانها متسواش حاجه وتبقا قعده تطلع في نفسها عيوب بس وتبدا تكرها نفسها ومتحبهش بسبب انها معتقدا انها وحشه وان عندها اي عيب في شكلها مش شرط تبقا سمينه يعني 













وتبدا هي تقلل من نفسها ما بنها وبين نفسها او قدام الناس حتا... فتلقي الناس بتعملها زي مهي شايفه نفسها وتبقا قعده مستنيه تشوف هي هيتحفل عليها وانا اعرف ناس كده حرفيا 

الصراحه انا مش شايفه المشكله في الناس المشكله الحقيقه فهي هي فان هي مش وثقه في نفسها وزي ما قولت ازي اثق في حد انا مش بحبه 

تعرفوا ليه انا خليت سلمي تخس عشان حاجه واحد بس والله الحاجاج يعني اغلب الناس هتقول ايه 

اه منا بحب نفسي فمش هغيرها لأ ياحبيبي انت ازي بتقول انا بتحب نفسك ومش هتغيرها انت لو بتحبها بجد هتحول علي قد متقدر انك تخليها احسن وانا تبقا فخور بيها ومهتم بيها ومتقلش بكرا هعمل بكرا هبدا عشان بكره ده انت لي بتحددوا عاوزه ازي 

الدقيقه لي انت بضيعها دي مش هتلقيها عشان مبترجعش يعني مثلا انت ممكن تروح تشتري لبس بلفلوس وتعرف تكل بلفلوس تجيب دواء بلفلوس بس حاجه واحده متعرفش تجبها بلفلوس وهي الوقت تعرف تجبلي سنه فاتت من عمري بمليون جنيه طبعا لأ عشان الوقت مبيرجعش فخلي بكرا بتعك النهارده.... 



تمت......



***********************


***********************

تعليقات