روايات حديثة

رواية حبيبتي زوجة ابي الفصل الخامس 5 بقلم مريم الشهاوي

 



رواية حبيبتي زوجة ابي الفصل الخامس 5 بقلم مريم الشهاوي 







البارت الخامس
#حبيبتي_زوجة_أبي
#Mariam_Elshahawy 
ايهاب /تتجوزيني يا حور
حور اتصدمت من كلامه/انت عارف انت بتقول اي 
ايهاب/هتطلقي منه وهنتجوز 
حور/اي الكلام الفارغ الي بتقوله دا... انا ماجوزلكش اصلا... وحضرتك ازاي تتجوز مرات ابوك 
ايهاب/لاني حبتها.... اه حبيتها 
حور بصتله بصدمه ومنطقتش ف كمل ايهاب وقال/بحبك يا حور من اول ما شوفتك وانا مش عارف انت عملتي فيا اي.. انا بقيت مبفكرش غير فيكي... وبخاف عليكي منه..... وبجد مش طايق انك تنامي معاه الليلة دي ف نفس الاوضة...... بحبك يا حور... انت مش عارفه عملت اي فيا 
حور/يا بيه يا بيه
ايهاب فاق من شروده وبصلها 
حور/اي هو الحل 
ايهاب اتلجم وقام وقف/انا نازل اشوف حاجه... خدي علاجك ف معاده وهتطمن عليكي بكرة الصبح 
رجع اوضته مش فاهم اي حاجه/هو لي تخيل انه ممكن يتجوزها او ممكن يطلب منها عرض الجواز وتوافق رمى نفسه علسرير وبقى بيتألم ليه كل المتاهات دي كل دا عشان حب.... حب اي وهبل اي... دا لسه عارفها النهاردة الصبح واهو النهار قرب يطلع يدوبك يلحق ينامله ساعتين عشان يروح شغله الصبح نام وحلم بكابوس بشع دايما بيحلم بيه ومراوده في نومه شاف منظر امه وابوه في اليوم المشؤوم
ايهاب لقى الدنيا بتولع حاول يقوم بالعافيه وفعلا قدر يقوم بس كان مش قادر يسند طوله كان بيزحف علأرض مسك سجاده ولفها حواليه وقدر بأعجوبة يعدي من النار بس فيه أجزاء من جسمه اتشوهت بسبب الحريق طلع برا البيت ونام علأرض كان مستسلم لمو*ته خلاص نز*ف كتير ومعدش قادر بكى لوداع حبيبته للأبد 
ام مازن جارهم جريت عليه /استاذ ايهاب استاذ ايهاب
يالهوي اي النار دي استاذ ايهاب 
صقر وشروق كانو بيعيطوا /بابااا 
ام مازن بخوف مسكت موبايلها ورنت علإسعاف والمطافي 
صقر كان خايف وبقى.بيدور على مامته وجيه يدخل البيت ام مازن صرخت فيه/يا صقر متروحش هناك يا حبيبي
صقر بعياط/ماما فين
المطافي جات وطفت الحريق والاسعاف شالت ايهاب ودخلوا يجيبو الجس*س من جوا 
صقر صرخ لما شاف مامته وجري عليها حضنها /ماما... ماما قومي
شروق كانت بتعيط بس كانت صغيرة مش فاهمه حاجه 
الناس باقت بتبعد صقر والشرطة جات واخده صقر
صقر بصريخ /مامااا ماماااا... 
صحي من نومه مفزوع/ماماا... 
وشه كان عرقان قام اخد شاور ولبس ونزل على شغله فكر يتطمن على حور وهو نازل بس منع نفسه وهو طالع شاف حور واقفه مع شاب في الجنيه قرب منهم وسمع حديثهم 
حور/يا سيد ارجوك ابعد عني 
سيد/هو انا كنت عملتلك حاجه 
حور/ربنا سترها يوميها وكويس ان اخوك وصل في الوقت دا وإلا كان.. ممكن 
سيد ضحك/ماحنا فيها اهو 
حور بخوف/سيد انا بقيت متجوزة دلوقتي و... 
سيد/اتاريكي سبتيني عشان تعيشي في القصر الكبير دا 
حور /انت مجنون... انا لا يمكن اعمل كده ولا افكر ف كده ابدا انت عارف اني حبيتك بجد بس كنت مجبورة 
سيد حط ايده حوالين وشها/وانا بحبك يا حبيبتي... بس انت مش حاسه بالنار الي ف قلبي 
ابتدى يقرب منها وهيه بتقرب 
صقر اتضايق اوي ولازم يوقفهم فتح شنطته وجاب ازازة المايه بتاعته وكسرها علأرض 
حور اتفزعت هيه وسيد وبعدو عن بعض 
حور/انا لازم امشي... 
سيد مسكها من ايديها/استني... هشوفك تاني امتى 
حور/مش عارفة... خليها وقت تاني 
سيد ابتسلمها/سلام يا حببتي 
حور دخلت القصر تاني 
صقر كان هيروح وراها بس جاتله مكالمه من المستشفى مهمه 
ركب عربيته وهو متعصب اوي وبقا بيكلم نفسه/كنت فاكر انها هترفضني عشان مرات ابويا والكلام دا اتاري الهانم بتحب هيه كمان... ماشي يا حور... ويطلع مين سيدهم دا.. تلاقيه حد من البلد عندهم كانت ماشيه معاه... هيه ازاي وقعتني كده... اقول لبابا... لا لا دا ممكن يموتها فيها... اما ارجع ابقى اتكلم معاها 
راح المستشفى وكانت حالة حريق 
الممرضة/يا دكتور الحالة حرجة محتاجينك في العمليات.. هيه ام لاربع عيال لازم نعمل اي حاجه عشان ننقذ عيالها من اليتم 
صقر غمض عينيه وافتكر شكل مامته وهيه طالعة من حريق البيت دخل وبقى بيعافر عشان ينقذ حياة الام دي وميحصلش في عيالها زي ما حصل معاه 
... 

اخر النهار ايهاب روح علبيت ولقى حور في المطبخ 
دخلها/جهزي نفسك يا عروسه هنتعشا برة النهاردة فستانك في الاوضة فوق عايزك تبقى ملكة يعني تسيبي الي في ايديكي وتطلعي فورا تغيري هدومك 

حور طلعت الاوضة ولاقت فستان ازرق جميله اوي وبصت علتسريحة لاقت عقد الماس حاجه جواها خلتها فرحانه... هيه مكنتش تتمنى ربع العيشه دي
ايهاب ولع سيجارته وبقا قاعد تحت وصقر رجع من شغله /بابا... كنت فين امبارح طول الليل
ايهاب حضن ابنه/كنت بعمل الي المفروض يتعمل من زماان اوي 
صقر استغرب /حاجه بخصوص موت ماما 
ايهاب شاور براسه اه 
وصقر بقى عنده فضول يعرف في اي 
شروق جات ولاقت باباها قاعد راحتله 
شروق/بابا انا آسفة لو كنت ضايقتك امبارح ومش هعمل كدا تاني... واي قرار حضرتك بتاخده عارف اي الصح واي الغلط فيه 
ايهاب ابتسم وحضن بنته و ابنه /انا معنديش غيركو انتو الاتنين انتو الاتنين الي اتبقيتو من ريحة سندس 
حور نزلت وكانت ملكة متوجه في قمة الجمال كانت نازلة علسلم لفتت انتباه صقر الي فضل متنح وايهاب استغرب من تتنحته وبص لحور الي كانت جميلة في نظر الكل الا شروق كانت غيرانه منها لانها اخدت عقل ابوها واخوها منها  
ايهاب /بقيتي ملكة فعلا 
طلع ايهاب ومسك ايديها.../ احنا هنتعشى سوا الليلة... صقر خد بالك من اختك وشوفلي سعديه هترجع امتى عشان عاوزها 
صقر مش مركز وباصص لحور الي فعلا سحرتله 
ايهاب بصوت غليظ/صقر 
صقر انتبه لصوته/نعم يا بابا 
ايهاب/سمعت انا قولت اي 
صقر/قولت اي 
حور انفجرت من الضحك وصقر شاف جمال ضحكتها وغمازاتها الي برزت في خدودها 
ايهاب بص لحور الي سكتت مرة واحدة من نظرته 
ايهاب/خد بالك من اختك واتصل بسعديه شوفها راجعة امتى 
نزل هو وحور ماسكين ايدين بعض وصقر لعن اليوم الي سابها تتجوزه ليه مخطفهاش يوميها شروق/صقر حبيبي... انا عارفه اني اختك الصغيرة... بس انا حاسه انك بتتجه اتجاه غلط يا حبيبي... حور متنفعكش حتى لو بابا طلقها 
مشيت من قدامه وصقر قعد يفكر في كلامها طب هيعمل اي دا حبها بجد.. مبقاش بيفكر غير فيها... اي الورطة دي 
ايهاب ركب مع حور العربيه 
حور ارتجفت/هو احنا رايحين فين 
ايهاب/جهنم 

رابط البارت السادس

 

تابعنا على فيسبوك من هنا 👉

مدونة الرسم بالكلمات
بواسطة : مدونة الرسم بالكلمات
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-