روايات حديثة

رواية حب علي ضفاف النيل الفصل الرابع 4 بقلم نورهان محمد

 



رواية حب علي ضفاف النيل الفصل الرابع 4 بقلم نورهان محمد




البارت الرابع
حب علي ضفاف النيل 🕊💙
بقلم نورهان محمد 
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

أما آدم اخرج هاتفه قائلا بهدوء تمام يا باشا بطاقتها بقت معايا اجبهالك امته

الطرف الآخر في اي وقت

آدم بهدوء تمام عايزين نخلص كل حاجه

الطرف الآخر متقلقش كل حاجه هتكون علي مايرام 

ليغلق آدم هاتفه وغفي علي الاريكه
في صباح يوم جديد 

كانت تتلملم حياه في نومتها باريحيه لتفتح عينيها اخيرا 

حياه بابتسامه انا حاسه ان اللي جاي هيكون احسن من اللي راح



توجهت الي الحمام واخذت دشا دافء وتوضأت وارتدت عبايه باللون الكحلي وصلت بخشوع وكان داخلها بريق من الامل بان القادم احلي وابهي
في صباح يوم جديد 

كانت تتلملم حياه في نومتها باريحيه لتفتح عينيها اخيرا 

حياه بابتسامه انا حاسه ان اللي جاي هيكون احسن من اللي راح

توجهت الي الحمام واخذت دشا دافء وتوضأت وارتدت عبايه باللون الكحلي وصلت بخشوع وكان داخلها بريق من الامل بان القادم احلي وابهي

لتعدل حجابها وتخرج تجد آدم مستلقي علي الاريكه ومن الواضح أنه ينام بتعب واضح

اخذت عدة خطوات للخلف ثم عادة مره اخري
وهتفت برقه آدم آدم اصحي 

فتح آدم عينيه بدهشان ليري هذه الملاك في وجهه
أخذ آدم ينظر إليها مطولا وبعد ذلك ادار وجهه للجهه الاخري وأخذ يستغفر كثيرا لأنه لم يغض بصره 
ثم جلس علي الاريكه هاتفا بهدوء صباح الخير ياحياه

حياه بهدوء وابتسامه خفيف صباح النور ياآدم 

آدم نظر إليها بدهشه فهو سمع اسمه منه ولمح ابتسامه لأول مره علي وجهها ليهتف بطيبه ربنا يديم ابتسامتك ياحياه

حياه بكسوف يلا قوم صلي علي مااحضر الفطار 

آدم بابتسامه حاضر ياحياه

توجهه الي الغرفه واخرج بنطلون اسود وقميص اوف وايت وتوجه الي الحمام ليأخذ دشا يستعيد به نشاطه
وبعد دقائق خرج وبدأ ان يصلي فرضه بخشوع 
وبعدها وقف امام المرآه يمشط شعره وجلس ينظر امامه بشرود وحزن ومن الواضح أنه مقبل علي أمر هام

حياه ترجلت بهدوء هاتفه برقه الفطار جاهز 

آدم بابتسامه تمام ياحياه 

خرج آدم وجلس علي السفره وهتف بهدوء حياه

حياه بابتسامه نعم 

آدم بهدوء لو سمحتي ياحياه اقعدي افطري معايا 

حياه بكسوف حاضر 

آدم بابتسامه طيب اتفضلي 
جلسوا يتناولوا الفطور بهدوء تام

آدم بتفكير هي حياه مالها انهارده متغيرة كده ليه
ابتسم بطيبه ربنا يسعدها دايما 

بعد دقائق وقف آدم وحاول أن يساعدها

قاطعته حياه بهدوء متتعبش نفسك انا هلمها وهغسل الأطباق 

آدم بهدوء حياه انا كده بتعبك معايا 

حياه بابتسامه و لا تعب ولا حاجه دي حاجه بسيطه وتوجهت إلي المطبخ وهي تحمل الأطباق 

بعد دقائق خرجت ومعها الشاي قائله برقه اتفضل 

آدم بهدوء اقعدي ياحياه

حياه باستغراب ليه 

آدم عايزك في موضوع مهم

جلست حياه بارتباك هاتفه برقه انا عملت حاجه 

آدم بابتسامه لا ياحياه ياريت كل الناس زيك 
أكمل بحنان بصي ياحياه انا عارف انك مش عايزه وجودنا مع بعض في مكان لوحدنا 
وخصوصا انك بنت وانا شاب
ويعلم ربنا اني لايمكن افكر اذيك ولا ازعلك بس بردو احنا بشر وبنغلط
ومنعنا لكل دا انا فكرت في حاجه علشان ميكونش علينا ذنب من قعدتنا مع بعض كده بدون اي سبب 
وانا بردو لا يمكن اسيبك ترجعي تاني للمكان اللي كنتي فيه 
وعلشان كده عايزه اخد رائيك في حاجه 

حياه بخوف ايه 




آدم بارتباك بس دا رائيك في الاول والاخر 

حياه بحزن اني امشي 

آدم بابتسامه لا طبعا

حياه بدموع طيب ايه 

آدم بارتباك ممزوج بتوتر تتجوزيني 

نظرت له حياه مطولا بصدمه ايه 

آدم بتوتر ايه مش موافقه 

حياه بدموع انا كده هكون حمل عليك واكيد الحاجه دي غصب عنك

آدم بتسرع والله ابدا انا فعلا عايزك تكوني مراتي احس آدم بالاحراج 



حياه بكسوف احست بشعور غريب وخصوصا بعد كلماته هذه الذي القي بها

ليكمل آدم بحنان عمر الزوجه ما بتكون عبء او حمل علي زوجها بالعكس دي بتكون كل دنيته 

حياه بكسوف متأكد ياآدم 

آدم نظر لها بحب تعرفي اول مره اعرف ان اسمي حلو كده وأكتر حد بحب اسمع اسمي منو هو انتي 

حياه بكسوف ممزوجه برقه شكرا 

آدم بمزاح كده هضعف قولتي ايه 

حياه بصوت منخفض موافقه 

آدم تمام قومي اجهزي علي مااجهز كل حاجه 

حياه بطاعه حاضر 

توجهت حياه الي غرفتها ولكن من شده سعادتها في قد احست بالطمأنينه من ناحيته كما أنها سوف تصير زوجته 
كما أن احساس إنها تغضب ربنا بجلوسها معه بمفردها سوف يزول 

نحو الدولاب وتخرج درس بالاوف وايت نفس لون قميصه 
وترتدي خمارا طويلا باللون الاوف وايت الاغمق درجه
وترتدي شوز من نفس الدرجه 

ووقفت امام المرأه تعدل من وضعيتها وكان الخمار طويلا 
وكانت تبدو كالملاك برقتها وملامحها البريئه 

لتخرج إليه فكان يوليها ظهره ليلتف اليها ليدهش من جمالها ليغض بصره انا اسفه مكنش ينفع ابصلك انتي لسه مش علي ذمتي 




حياه بابتسامه تمام 
اخذها وتوجه نحو باب شقته وهي كانت تتبعه 

ترجلت الي الاسفل خلفه فتح لها باب العربيه اركبها 
وركب هو في الجهه الاخري خلف المقود 
وطوال الطريق ساد صمت رهيب 
ف آدم كان يفكر في مايفعل وهل هو القرار الصحيح
اما حياه فكانت سعيده فهو الشخص الوحيد الذي احست معه بالأمان 
ولكن كانت خائفه من ان توجه له المشاكل او ان يكون جوازهم اضرار لهذا لتتغير ملامحها من الابتسامه والسعاده إلي الخوف والقلق 



آدم بابتسامه وصلنا يلا بينا نزل آدم من العربيه وفتح لها الباب ولكن لم يلمس حتي يدها الي ان تصير زوجته

حياه برقه شكرا 

آدم بهدوء عفوا 

وتوجهه الي الداخل وكان في



انتظاره حمزه وخاله 

حمزه بابتسامه مبارك ياعريس 

آدم وهو يحتضنه الله يبارك فيك عقبالك

حمزه وهو يحتضنه مش كنت قولت لوالدتك 

آدم بهدوء هروحلها بكره وابلغها 

خاله بحب مباارك ياابن الغاليه 

آدم بطيبه الله يبارك فيك ياخالي 

كانت حياه تقف جانبا تميل برأسها للاسفل 

آدم بحنان اتفضلي ياحياه اقعدي هنا لحد الإجراءات ما تخلص

حياه بطاعه ممزوجه بكسوف حاضر 

توجه آدم نحو خاله قائلا بهدوء مين هيكون وكيلها 

خاله بطيبه انا يابني هكون وكيلها 

ليتدخل حمزه وانا شاهد وابن عمي جاي وهيكون شاهد تاني

آدم بحب خلاص كده كلو تمام 
توجه الي حياه مره اخري واخبرها ان خاله سوف يكون وكيلها
أشارت حياه بالطاعه 

بعد دقائق المأذون بهدوء انا اسف علي التاخير 

آدم بتفهم ولا يهمك




المأذون بعمليه احضر الاوراق واتتم كافه الإجراءات اللازمة والقانونيه لاتمام عقد الزواج 

بعد دقائق اتجه إليها آدم لتمضي 

بعد مرور عدة دقائق 

المأذون بهدوء بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير 

بدأت المباركات والتهاني من هذه القله القليله
ليهتف آدم بهدوء احنا هنستأذن بقا 
والتفت إلي حمزه 

لينظر إليه حمزه ويبتسم هاتفا بهدوء كلو تمام 

امسك آدم يدها ولأول مره ينظر إليها مطولا ويحاول أن يتمعن من جمالها لتبادره هي الاخري نظراته بكسوف 

آدم بابتسامه يلا بينا 

حياه برقه يلا 

توجهوا ناحيه العربيه بهدوء وكل منهما ينظر الي الآخر 

اركبها آدم وركب هو الآخر خلف المقود واتجه إلي شقتهم 
ولأول مره تكون بجانبه ولا يشعر بالذنب

ما اجمل الاجتماع في الحلال علي سنه الله ورسوله 




بعد عدة دقائق 

آدم بطيبه وصلنا

نزل آدم من العربيه وامسك بيدها وتوجهوا نحو باب شقتهم 

توجوهوا سويا إلي غرفه نومهم 

آدم بهدوء اتوضي علشان نصلي احلي حاجه اننا نبدأ حياتنا مع بعض بالصلاه

حياه حاضر 
وبالفعل ترجلت نحو الدولاب واخرجت عباءة لها وتوضأت وعادت إليه مره اخري 

حياه انا جاهزه يلا علشان نصلي 

آدم تمام وبالفعل بدأ آدم في الصلاه وكان يقرأ بصوت عذب وهي كانت تبكي خلفه فهل من الممكن أن تنتهي الصعاب كلها بين ليال 

لينتهي آدم من الصلاه ويلتفت نحوها ويبتسم ولكنها كانت آثار الدموع علي وجهها 

آدم بلهفه مالك ياحياه في ايه 
وهي تمسح دموعها حاسه اني في حلم وخايفه افوق منو

آدم لا مش في حلم ياحياه دا واقع 

حياه هو ممكن حياة الإنسان تتغير مره واحده كده وتتحول من ظلام لنور 

آدم بابتسامه ربنا قادر علي شئ وبعدين الحياه فيها كتير ياحياه كل واحد عندو حاجه جواه ممكن يكون بيخفيها وفي مش بيفكر وبيظهرها في بيقدر يتحمل وفي بيستسلم 
في اللي حياته كلها بتكون صعاب ومشاكل وربنا بيعوض 
في حاجه كتير ياحياه مش زي ماانتي متخيله الحياه مش وردي في كل وقت 
ليكمل انتي استحملتي كتير جدا والحمد لله ربنا كرمك اني اظهر في حياتك واقدر انقذك 
لينظر إليها بابتسامه فخر وطبعا من اجمل الظروف انك تظهري في حياتي وتكوني عوض ربنا ليا يااحلي حياه في الدنيا كلها
انا واثق انك هتقدري وهتتغلبي علي كل اللي مريتي بيه بس واحنا مع بعض





كانت حياه تنظر له بعيون ممتلئ بالدموع حتي انها لم تستطيع أن تسيطر علي نفسها 
لتكمل من بين لهفاتها انت احسن حد شوفتوا في حياتي كلامك دا مش بس بيطمني لا دا بيخليني اشكر الظروف اللي حصلتلي علشان اعرفك بجد انت حد جميل اوي 

آدم وهو يمسح لها دموعها شوفتي بقا ان الظروف دي بيكون وراها حكم كتير 
ليكمل وهو يقبل رأسها بلاش دموع بقا ويلا بينا علشان عملك مفاجأه 

حياه باستغراب مفاجأه 

آدم بهدوء ايوه غمضي عيونك

أغمضت حياه بالفعل اعينها وكان آدم ممسكا يديها واستندها الي الريسبشن ببطئ حتي استقرت امام الترابيزه 

آدم وهو يرفع يده من علي عينيها فتحي بقا

حياه بدهشه وهي تتلفت حولها الله ايه المفاجأه الحلوه دي
لتكمل بعيون ملتمعه بالدموع كل دا ليا انا في حلم ولا حقيقه خايفه اكون في حلم وافوق وارجع تاني لحياة القسوه اللي كنت عايشاها 

آدم بحنان لا متخافيش طول ما انا جنبك ان شاء الله كل اللي جاي هيكون خير وهحاول بكل الطرق اعوضك عن كل اللي حصلك 

حياه بجد ياادم 

آدم وهو يقبل رأسها بجد ياحياه

حياه بتسائل بس انت عملت كل دا امته

آدم بتذكر 

فلاش باك 

حمزه ايوه ياآدم مجتش الشركه ليه

آدم بهدوء مش هاجي انهارده 

حمزه بتعجب ليه 

آدم بهدوء انا هتجوز حياه انهارده 

حمزه بصدمه ايه 




آدم بهدوء اللي سمعته ياحمزه وانا مقدرش اعيش معاها اكتر من كده من غير جواز 

حمزه بتسائل طيب ووالدتك واميره هيوفقوا 

آدم لحد دلوقتي مش عارف انا هاخدها واروحلهم بكره واللي يحصل يحصل بقا أهم حاجه انا رضيت ضميري وبقيت مرتاح

حمزه بتفهم ربنا يقدملك اللي فيه الخير يا صاحبي
ليكمل انت صبرت كتير وان شاء الله حياه تكون عوض ربنا ليك

آدم بهدوء ان شاء الله ياحبيبي تسلم 
ليكمل بقولك ياحمزه 
حمزه اؤمر ياباشا 
ليكمل بمرح هو احنا هنبدأ طلبات من دلوقتي 

آدم لا بتكلم جد

حمزه خلاص قول انا سامعك 

آدم عيد ميلاد حياه انهارده وعايز اعملها مفاجأه 

حمزه بتفكير بعد كتب الكتاب اعزمها في مطعم بره 

آدم بتفهم دا ممكن يكون بليل لكن دلوقتي عايز مفاجأه تانيه 
ليكمل عايزها ترجع الشقه تتفاجأه وخصوصا اننا مش هنعمل فرح اعمل ايه 

حمزه خلاص تزين الشقه

آدم يسلام علي الذكاء تصدق فكره
ليكمل يعني بذكائك كده هعمل دا ازاي وانا هكون معاها 

حمزه ايوه صح عندي دي

آدم انا هطلب منك طلب

حمزه طبعا اطلب





آدم في الوقت اللي نروح نكتب الكتاب اختك تيجي وتحضر كل حاجه 

حمزه بس كده حاضر 

وبالفعل توجهت اخته الي شقتهم واحضرت كافه الأشياء للاحتفال بعيد ميلادها 

ليقص عليها جميع الاتفاق الوارد بينه وبين صديقه

حياه بابتسامه انا لحد دلوقتي مش مصدقه نفسي
آدم بابتسامه لا صدقي ياحياه
ليكمل ايه مش هتقطعي التورته ولا ايه 

حياه بلهفه اه نسيت وبدأت ان تقطعها وتعطي له

بعد دقائق

آدم انتي عارفه ياحياه 

حياه ايه

آدم انا ضدد عيد الميلاد عموما 
ليكمل بس قولت لازم افرحك وطالما احنا في بيتنا لوحدنا نقدر نفرح بطرق مختلفه ونقدر نعتبره بدايه لينا او تاريخ مميز وبنميزوا اكتر أي ان كان الطريقه

حياه بابتسامه اه فعلا 

آدم بهدوء في مشوار بكره هنروحوا سوا

حياه تمام 

آدم وهو يمسك بيدها ويجلسها حياه انا عايز اتكلم معاك شويه

حياه بانتباه اتفضل 

آدم دلوقتي طبعا احنا لازم نركز علي حاجات كتير ونبدأ نعرف هنعمل ايه في الفتره الجايه




حياه زي ايه مثلا 

اولا كده انتي حافظه القرآن 

حياه لا انا كنت بحفظ في الاول مع معلمه في كتاب لتحفيظ القرآن بس طلعوني ومكملتش للأسف ودي اكتر حاجه زعلتني 

آدم بس احنا فيها ونقدر نبدأ من جديد وعلي فكره هيكون ليك هديه لو ختمتي القرآن الكريم حفظ 
حياه تمام وانا موافقه 

آدم وانا كمان هساعدك 

حياه تمام 

ليكمل في حاجه تانيه 

حياه اتفضل 

آدم ثانيا موضوع الدراسه انا هحاول انقلك مدرسه تانيه علشان ميقدروش يوصلولك 
ليكمل وهحاول اظبطلك موضوع الدروس كمان لازم تشدي حيلك كده يادكتوره حياه 

حياه بإذن الله هحقق حلمي وادخل اسنان

آدم ان شاء الله
ليكمل ثالثا كده طبعا انتي عارفه ان الشقه مفيهاش غير اوضه نوم والركنه والتربيزه البسيطه اللي بناكل عليها دي
ان شاء الله نحاول نرتب يوم ونفرش الشقه سوا

حياه بابتسامه تمام 

لتمر بعض الدقائق 




كانت حياه تحضر العشاء
وبعد وقت انتهت من تحضير السفره بمساعدته 

حياه بتتعب نفسك ليه انا هحضرها 

آدم دي حاجه بسيطه وبعدين الجواز مشاركه ولا ايه 

حياه بحب ايوه فعلا

بعد وقت انتهوا من عشائهم وصلوا فرضهم وتوجهوا لينالوا بعض الوقت من الراحه
حياه ترتدي بجامه للنوم وتقف امام المرآه تمشط شعرها 

كان آدم يترجل إلي الغرفه 

آدم بصدمه ايه دا 

حياه باستغراب ايه 

آدم وهو يقترب اللي في رقبتك 

حياه دا أثر الضرب

آدم بضيق لا اكيد دول مش بني آدمين زينا 
ليكمل ازاي ياذوك كده ازاي والله لربيهم ياحياه 
والله لجبلك حقك منهم واربيهم واحد واحد علي اللي عملوه معاك

حياه وهي تقترب منه لتهدأه اهدي ياادم الآثار دي مش بتوجعني خلاص

آدم وهو يمسك بيدها بس اكيد واجعتك في وقتها اكيد كنتي بتتالمي لفتره كبيره اكيد كنتي بتنامي ودموعك علي خدك من الألم كل دا مش هعديه 
حتي أنه من شده غضبه الذي يعمي عيناه كسر كوب الماء وانجرحت يده وبدأت ان تنزف 




حياه بخوف صرخت من خوفها وجلست علي الارض تبكي

آدم جلس إلي مستواها محاولا ان يهدأها بس خلاص مفيش حاجه اهدي ياحياه متعيطيش 

حياه وهي تنظر إليه متعملش كده تاني علشان خاطري انا مصدقت اني ابدأ انسي

آدم وهو يحتضنها لأول مره حاضر اهدي خلاص مفيش حاجه 

كانت تتشبك فيه مثل الطفل وبعد دقائق بدأت ان تهدأ وتتوقف عن البكاء لتنتبه إلي يداه اللتي مازالت تنزف
بخوف خرجت من بين يديه وتوجهت إلي الادراج وبدأت ان تفتحها لتجد اخيرا شنطه بها بعض الاسعفات 
لتعود وتجلس امامه مره اخري وبدات ان تعقم جرحه مثل الصغار

وظل آدم ينظر إليها والي حنانها فمن الممكن أن تتأذي وهي بذلك القلب البري 

حياه بحزن حاسس بالم 

آدم بابتسامه لا 

حياه طيب الحمد لله 

آدم نامي وانا هطلع اقعد بره شويه 

حياه تمام فهي شعرت أنه يحتاج ان يجلس لبعض الوقت مع نفسه كي يستجمع نفسه
في صباح يوم جديد

بدأت حياه ان تستعيد نشاطها لبدأ يوم جديد 

وبالفعل استعدت وصلت فرضها وترجلت إلي الخارج لتجد آدم يجري اتصالا هاتفيا 
فترجلت إلي الداخل لبدأ تحضير الفطار
عند آدم 

آدم عامله ايه ياامي

احلام الحمد لله يابني 

آدم بارتباك انا جاي اتغدي معاك انهارده

أحلام تنورنا يابني 

آدم بس مش لوحدي 

احلام مين جاي معاك

آدم لما اجي ياامي هعرفك كل حاجه

أحلام تنوروا ياحبيبي

آدم بنورك ياامي 
ليكمل مع السلامه ياامي 
في المطبخ 

ترجل آدم خلف حياه وجدها تحضر الفطار بحماس

آدم صباح الخير ياحياه

حياه بابتسامه صباح النور ياادم 

آدم ايه النشاط دا كلو 
ليكمل لا انا هاخد علي كده

حياه بس كده دي حاجه بسيطه

آدم لا تصدقي كسفتيني 

ليتناولوا فطورهم ومن بعدها انتهت حياه من ترتيب المطبخ 

بعد مرور ساعه تقريبا انتهت حياه من حفظ وردها 

آدم حياه

حياه بهدوء نعم

آدم ممكن تجهزي علشان نمشي 

حياه حاضر

بعد وقت كانت حياه تترجل خلفه إلي الاسفل ومن بعدها ركبوا العربيه متوجهين إلي بيت والدته 

وصلوا إلي المنزل وترجلوا سويا متوجهين إلي الشقه

رن آدم جرس الباب

ياسين من الداخل بابا آدم 

ليفتح إليه ويرتمي بين احضانه 
ياسين بلهفه بابا 

آدم وهو يحمله حبيب بابا 

حياه بصدمه با .... با

آدم بصدمه حياه 


رابط البارت الخامس

مدونة الرسم بالكلمات
بواسطة : مدونة الرسم بالكلمات
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-