روايات حديثة

رواية توبة الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم مرفت السيد

 

رواية توبة الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم مرفت السيد 







#توبة

بارت24 قبل الاخير 


طبعاً تاني يوم فضل نايم انا روحت شغلي اسلم على زمايلي واخد التقرير بتاع جوازة البيه ورجعت كان لسة نايم فونه رن من اخوه عدي رديت وقولتله انه نايم بسبب المسكن وحكيتله الي حصل


وقولتله يكلم باسم بالمطعم ويبلغهم انه هايرتاح النهاردة 


وقبل مايصحى مسكت فونه وبعتت رسالة لرقم الحلوة الي متجوزها عالواتس قولتلها هي غارت قي داهيه تعالي كمان ساعتين اكون ظبطت حالي قضي اليوم معايا

هي طبعا استغربت حاولت اقلد اسلوبه بالكتابة واقنعتها انه هايعترف بجوازهم وبابنهم والي يولع يولع


وهي ماصدقت اصلاوفرحت

وبعد ماخلصنا كلام مسحت الشات وقفلت فونه خالص

 انا كنت عرفت عنوانها وتفاصيل علاقتهم وكل حاجة اضطريت اطلب من هالة طلب هي تقدر تنفذه بما انها ليها علاقة واحتكاك بالمخبرين وتقدر تطلب منهم اي حاجة 


بابا كلمني انه عرض الشقة خلاص وهو واقف مع السمسار عدي شافه وسأله وبابا قاله انه لازم يبعد بما ان البنات رافضين الجوازات دي وانه هايرجعلهم الشقة ولازم يبعد. منعا للحرج لما الوجوه تتقابل عظي خاول يقنعه يفضل حتى لو مش هيحصل جواز بس بابا قاله كدة افضل واكيد عدي قال لاخواته والوحيد الي معرفش لسة فارس 


قولتله تمام كدة ومتنساش يابابا تسيب باب العمارة متوارب بعد نص ساعة وقفلت معاه

فارس بدأ يفوق اقنعته انه بسبب المسكنات والارهاق وحضرتله ياكل وانا باحسب الوقت

جاتلي رسالة من هالة انه كله تمام وحصل


ابتسمت وقلت لفارس على موضوع بيع شقة بابا

فارس باستغراب: ليه كدة 

صدقني معرفش انا اتفاجئت وبابابيقولي بارفع الحرج عن ولاد عمك وبناتي 

فارس: خلاص لو مصمم اشتريها منه بس بلاش حد غريب ييجي وسطنا

ابقى كلمه وشوف 

واحنا بنتكلم جرس الباب رن

قمت افتح لقيتها هي أميرة مراته وابنه بصتلي باستغراب كانت عنيهامدمعة


قولتلها مين حضرتك 

ولانها نفسها اني اعرف والعالم كله يعرف قالتلي انا عاوزة فارس

: ايوة اقوله مين 

قوليله: مراته وابنه

افندم انتي دخلتي العمارة ازاي

: لقيت الباب مفتوح لو سمختي اندهيلي جوزي

انتي جاية تهزري الحق يافارس

هو طبعا كان سمع وجه جري فتح بقه من الصدمة

قولتله؛ مين دي انطق

وهي بتقوله قولها 

وهو فقد النطق


وانا خرجتلها برة وعليت صوتي بكل بجاحة جايالي بيتي 

وعي بتقول: انا زيي زيك

الحقني يابابا الحقوووني 

الكل طلع يجري وفارس قعد عالسلم وهو مصدوم  

قالها انتي إيه اللي جابك

قالتله: انت كلمتني اجيلك وقولتلي انك مشتها وانك هتعترف بجوازنا

طبعا كان بابا واخواتي وولاد عمي طلعو وسامعين الحوار 

قالها انا دة امتى دة 

وفتخ فونه ملقاش حاجة 

قالها وريني فونك قالتله اتسرق

🙂🙂🙂 طبعا دة تخطيطي وتنفيذ معارف هالة

فارس بصلها بغيظ

انا اترميت بحضن بابا 

الي قاله هي حصلت تجيبلهاستات لحد بيتها ياابني 

سامر: ايه دة يافارس مين دول

ردت هي: انا مراته عرفي من سنتين ودة ابنه الي خاف يعترف بيه بسبب ابوكم الله يرحمه 

عدي: الكلام ده بجد يافارس

بابا: رد يامحترم انت بتستغفلني مفكرني طيب مقدرش اخد حق بنتي 

فارس بنفاذ صبر: ايوة مراتي ودة ابني

ماما كدة خلصت ومش بناتنا الي يتغدر بيهم

فارس ياجماعة نتفاهم بالعقل

بابا مفيش عقل توبة عاوزة تعيشي معاه

ايه يابابا السؤال دة لأ طبعاً مستحيل 

بابا: طلقها والا بشرفي هاعرف اخد. حقها منك انا عامل حساب القرابة

فارس: لا ياعمي انا باحب توبة

بابا ضربه قلم وقاله متقولش عمي انت عاوزها عشان الفلوس انت تستاهل تتحرم من ورث ابوك فعلا

اخواته واقفين زعلانين امير قال: عمي عشان خاطر الدم ورحمة اخوك تدخل نتفاهم


دخلنا بس بابا اصر يتصل بالمحامي عشان يشهد عالي بيحصل 

وفعلا جه وحاول يحل المشكلة بس انا وبابا اصرينا على الطلاق 

وفعلا بعد تصميم اتطلقت واتفقنا اخد قايمتي وعشان خاطر عمي اتنازلت عن المؤخر لاني عارفة انه لايملك هذا المبلغ ابدا 

وقبل مانقوم من. مكاننا

طبعا اميرة قالت بفرحة للمحامي: استنى يااستاذ فارس هايتجوزني

فاىس ضحك بسخرية: اتجوزك بعد لعبتك دي امشي اطلعي برة

قالتله: دي اخرتها بتطردني انا الي خططت معاك وصبىت عليك دةانت اتجوزتها عشان ابوك مايحرمكش من الميراث وكنت بتمثل عليها الحب 

فارس شدها برة ورماها في الشارع واخد منها الطفل وسابها تصرخ وتعيط

بابا قالي ولاخواتي خدي شنطك على تحت ونزل جاب عربية ونقلنا العفش بتاعي على شقتنا القديمة 

وبص لفارس واخواته وقالهم:اسمع يالستاذ واشهد انا مش هاجوز بناتي لأي حد من ولاد. عمهم وتوبة اتطلقت وادي عقد الشقة الي اخويا كتبهالي مش عاوزها كدة احنا هنا في شقتي لحد ماتتباع وهانمشي

لو احتجتم حاجة انا لسة عمكم وانت يافارس يابني الفلوس متعوضش عن صلة الرحم والدم والزوجة الصالحة كنز هو دة الكنز الي بجد 

فارس: انا اسف ياعمي 

طاهر: ربنا يسامحك انا بنتي عندي اغلى من حياتي اعتذرلها هي

عدي: عمي طز بالفلوس ارجوك متتخلاش عننا انت كبيرنا

طاهر: انا موجود بابي هايفضل مفتوحلكم 

سلام 

ونزل وسابهم 

فارس للمحامي: يااستاذ محمد احنا كدة خلاص ملناش ورث

المحامي: عدا شهرين بعد 10 شهور نتكلم سلام ياجماعة 

عدي: كدة عشان الفلوس تصغرنا وتطلع متجوز ومخلف وعشان الفلوس رامي ابنك وظالم بنت عمك وبتمثل عليها الحب عشان الورث

سامر: لا وكمان رمى ام ابنه وخد ابنه الي مش كاتبه باسمك يااخي كنت استرجل واقف لابوك بدل ماتتجوز بنت عمك غدر كدة وتظلمهاوتظلم مراتك الاولى 


فارس انا غلطان اني كنت عاوز احافظلكم على فلوس ابوكم بدل ماهتروح للجمعيات 

امير: ونجيب اب ولاعم بفلوس بقى

فارس : سيبوني لوحدي وخدو معاكم الولد انا تعبان عاوز ارتاح

نزلو وسابوه ولسة بيقعد عالارض لان الشقة فاضية بس كان همه يرتاح ويفكر بالراحة


لقى اخواته بيندهو عليه

سامر: الحق بسرعة يافارس........ 

🫣😱😱😱😱

😳😳😳😳

ياترى حصل ايه


توبة

رابط البارت الخامس والعشرين


 

تابعنا على فيسبوك من هنا 👉

مدونة الرسم بالكلمات
بواسطة : مدونة الرسم بالكلمات
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-