الاحدث

رواية حب علي ضفاف النيل الفصل الثاني عشر 12 بقلم نورهان محمد

 



رواية حب علي ضفاف النيل الفصل الثاني عشر 12 بقلم نورهان محم 






البارت الثاني عشر
روايه حب علي ضفاف النيل 🕊💙
بقلم نورهان محمد
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

الدكتوره بابتسامه مباارك ياحياه

حياه باستغراب علي ايه

الدكتوره حضرتك حامل في الشهر الأول 

حياه بصدمه ممزوجه بفرح انا حامل
للتساقط الدموع من عينيها وهي تملس فوق بطنها بحنان لتهتف إلي اميره بسعاده انا هكون ماما يااميره انا مش مصدقه نفسي

اميره بابتسامه واحلي ماما ياعمري عارفه فرحتي بيك دلوقتي لا توصف 
لتكمل وهي تساعد حياه في تعديل هيائتها لتهتف بحب آدم هيفرح اوي 

حياه بتفكير بس انا مش عايزه اقولوا دلوقتي

اميره باستغراب ليه

حياه بابتسامه عايزين نرتب طريقه حلوه نفاجوا بيها

اميره بمرح ايوه بقا 

لتكتفي حياه بابتسامه

بعد الإنتهاء من الفحص ترجلوا إلي الاسفل ومن بعدها استقلوا احدي السيارات متوجهين الي المول

اميره انا هكلموا اطمنوا عليك علشان ميقلقش 

حياه اه فعلا كلميه علشان يطمن

آدم السلام عليكم 

اميره وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 

آدم بلهفه ها طمنيني الدكتوره قالتلكم ايه

اميره متقلقش شويه برد وهتكون كويسه

آدم طيب وهي عامله ايه دلوقتي مش احسن ليكمل مكتبتش علاج ولو حصلها كده هتعمل ايه

اميره بضحك بس بس ايه دا كلو هي بخير وظبطنا كل حاجه متقلقش

آدم طيب الحمد لله 

اميره ايوه الحمد لله علي كل حال 
لتكمل انا هقفل بقا عايز حاجه

آدم لا شكرا خلو بالكم من نفسكم 
ليكمل مع السلامه

اميره الله يسلمك

اميره احنا نشتري شويه الحاجات دول وبعدين نروح علشان آدم ميحسش بحاجه

حياه تمام يااميره كده كده مش هشتري الا حاجات بسيطه

اميره تمام

بعد مرور الوقت 

امام البيت اميره بابتسامه كده كلو تمام 

حياه وهي تترجل للداخل ايوه الحمد لله 

اميره بتسائل هنقول لماما 

حياه ايوه طبعا هنقولها بس هنقولهم ميبلغوش آدم 

اميره تمام اتفقنا

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

في الداخل 

اميره بابتسامه احنا جينا 

احلام نورتوا البيت ياحلوين
لتكمل بتسائل ها عملتوا ايه عند الدكتور طمنوني

اميره بمرح الحمد لله مفيش حاجه غير انك هتكوني تيتا للمره التانيه

احلام بسعاده بتتكلمي جد يااميره

اميره ايوه والله ياماما اتاكدنا انهارده

احلام بسعاده اتجهت نحوه حياه الذي احمر وجها من شده الخجل لتهتف بسعاده مبارك يابنتي مبارك ياحبيبتي ربنا يتمهالك علي خير 

حياه بكسوف وهي مازالت بين احضانها ياارب ياماما 

اميره بس بقولك ياماما مش هنقول ل آدم حاجه حياه حابه تفاجوا 

احلام تمام يابنتي متشغليش بالك

اميره بتسائل حنين فين

احلام دخلت نامت من شويه الدواء اللي بتاخدوا بيخليها تنام كتير

حياه واميره في صوت واحد ربنا يتم شفاها علي خير

احلام اللهم آمين 

حياه برقه انا هطلع اغير وانزل احضر مع اميره الغداء 

اميره لا بقولك ايه انسي خالص انك تعملي حاجه انتي لازم ترتاحي

حياه بس انا مش تعبانه

اميره بردو مهما تقولي مش هتعملي حاجه أولا انتي محتاجه راحه اول كام شهر
ثانيا انا اصلا بحب المطبخ يعني بكون سعيده وانا فيه 

حياه تمام هساعدك علي قد مااقدر

اميره ممكن هفكر

حياه بابتسامه تمام انا هطلع اغير

احلام تمام ياحبيبتي اطلعي

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

في المستشفي 

كان يجلس آدم بجوار حمزه الذي بدأ يستعيد عافيته شئ فشئ

ليهتف حمزه بهدوء حنين عامله ايه 

آدم كويسه الحمد لله وقاعده معاهم في البيت وامي ماصدقت شافتها 

حمزه بحب ربنا يباركلنا فيها

آدم اللهم آمين 

حمزه باستغراب مالك ياادم

آدم بابتسامه انا كويس الحمد لله متقلقش اهم حاجه عندي تقوملنا بالسلامه

حمزه بابتسامه دا علي اساس اني مش فاهمك اكتر من نفسك وعارف صاحبي امته بيكون زعلان

آدم بحزن وهو يضع رأسه بين يديه هاتفا بضيق انا تعبان اوي ياحمزه 

حمزه بقلق حاول أن يعتدل في جلسته ولكنه شعر ببعض الألم ليهتف بالم آه 

آدم بخوف مالك ياحمزه انادي الدكتور

حمزه ملوش لازوم انا كويس هو بس انا حاولت اتحرك 

آدم وهو يعدل له جلستها ارتاح ياحمزه ومتعملش مجهود لحد مالجرح يلم

حمزه حاضر
ليكمل احكيلي بقا مالك

آدم بحزن عرفت حاجه اليومين اللي فاتوا دول

حمزه بانتباه ايه

آدم بضيق من ذكره لهذا الاسم ليهتف بغضب محمود المصري جالي وقالي ان ....

ليقطع حديثه رنات هاتفه

آدم باستغراب دا محمود السكرتير 

حمزه باستغراب طيب رد 

آدم بهدوء السلام عليكم 

محمود وعليكم السلام ورحمة الله 
ليكمل بخوف آدم بيه

آدم بقلق نعم يامحمود 

محمود في شاب اتهجم علي الشركه وكان بيخبط في الكلام والامن احتجزوا واحنا حاليا منتظرين الشرطه 

آدم بضيق مين الشاب دا

محمود عرفنا ان اسمو شادي 

آدم بغضب وهو ينتفض من مكانه الغبي دا تاني تمام هو اللي جابوا لنفسوا
ليكمل انا جاي حالا 

محمود تمام يافندم 

حمزه بقلق خير ياادم 

آدم بغضب الح*يوان اللي اسموا شادي اتهجم علي الشركه

حمزه طيب وحد حصلوا حاجه

آدم دا حتت عيل مش هيقدر يعمل حاجه هو بس عايز يتربي وأما هتكفل الموضوع دا 

حمزه بخوف من غضبه اهدي ياادم 

آدم متقلقش ياحمزه خير ان شاء الله 
ليكمل وهو يترجل من الغرفه هاتفا بهدوء هرجع علي هنا علشان اطمن عليك 

حمزه تمام هستناك في حفظ الله

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

في الشركه 

ترجل آدم من عربيته ليجد عربيه الشرطه تقف أمام شركته 
ليتوجه إلي الداخل بهدوء 

آدم بثبات السلام عليكم 

الظابط وهو يلتفت نحوه وعليكم السلام 

آدم بتعريف عن نفسه هاتفا انا آدم المصري صاحب الشركه

الظابط اهلا بحضرتك وانا المقدم محمد متولي

آدم تشرفنا 
ليكمل خير ايه اللي حصل 

الظابط محمد الشاب دا اتهجم علي الشركه والامن قدر يسيطر علي الموقف واحتجزوه لحد الشرطه ماوصلت
ليكمل حضرتك تعرفوا 

آدم ايوه عارفوا 

الظابط محمد طيب وهل يوجد عداوه

آدم من طرفي لا يوجد لكن من طرفوا مش عارف بيعمل كده ليه

الظابط تمام احنا حاليا هنتوجه للقسم هنعمل المحضر وحضرتك هتتفضل تشرفنا علشان نتمم كل حاجه

آدم وانا متنازل عن حقي ياحضرة المقدم

الظابط محمد بس هو لازم يتجازي لانو حاليا خطر عليك وعلي اللي حواليك

آدم بهدوء دي هتكون فرصه اخيره ليه لو حصل وماستجبش انا اللي هاجي لحضرتكم وهعمل محضر

الظابط محمد تمام 

ليغادروا المكان 

اتجه آدم نحوه هاتفا بحده انت ايه بقا مش بتوب انا وقسما بالله ان مااتعظت لدمرك انت شاب مستهتر ولازم تتربي سامع ان لمحتك ناحيه اي حاجه تخصني هتشوف الوش تاني ساااااامع

شادي بغل انا مش بتهدد

آدم بعصبيه تمام يبقا ننادي الظابط وهو يشوف شغلوا
ليكمل كلامي مش هكرروا تاني سامع 

ليصمت شادي بحقد

آدم بعصبيه وصوت مرتفع انا قولت ايه

شادي بخوف سامع سامع

آدم بضيق تمام يلا غور بقا من قدامي

ليفر شادي هاربا من أمامه 

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

في مكتب آدم جاءت له طرقات علي باب مكتبه

آدم بارهاق ادخل 

السكرتير محمود آدم بيه الأوراق دي محتاجه امضت حضرتك

آدم بتعب تمام ليبدأ في التوقيع وأثناء تفحص الأوراق كان يتحدث مع بشأن المشاريع الخاصه بالشركه

محمود بتوضيح احنا حاليا قدامنا قطعه ارض نقدر ناسس عليها المشروع الجديد 

آدم تمام جهزلي الملفات وانا هطلع عليها

محمود تمام ليصمت بعض الدقائق قبل أن يهتف بحذر بش اللي نازل قصادنا مش ناوي علي خير

آدم باستغراب ومين دا بقا

محمود بتفكير حاتم البطل

آدم بغضب الله الله هو مش بيتوب 
ليكمل انا عايز المناقصة دي باي تمن سامع

محمود تمام يابشمهندس 

آدم انا همشي دلوقتي لو حصل اي حاجه كلمني 

محمود تمام

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

ليترجل إلي الاسفل ومن بعدها توجه نحو عربيته متجها الي صديقه في المستشفي

آدم بهدوء وهو يترجل إلي الداخل هاتفا بهدوء السلام عليكم

كان حمزه ينام بعمق شديد حتي انه لم يشعر بمن ترجل إلي الداخل

ليبتسم آدم قبل أن يغادر متجها نحو الدكتور المختص بحاله حمزه

ترجل آدم الي غرفته والقي السلام 

الدكتور بابتسامه اتفضل 
ليكمل الحمد لله على سلامة صديقك

آدم الله يسلمك
ليكمل حمزه حاليا حالته عامله ايه 

الدكتور هو حاليا أتجاوز مرحله الخطر وبقا كويس دا يقدر يخرج بكره كمان 
ليكمل بس من وجهه نظري يستني يومين كمان لحد ما نطمن اكتر

آدم باهتمام اللي تشوفوا يادكتور اهم حاجه بالنسبالي يخرج من هنا وهو في أفضل حال 

الدكتور ان شاءالله 

آدم تمام يادكتور بعد اذنك

الدكتور اتفضل 

ليترجل من عنده وذهنه مشوش وبشده عازما علي ان يتوجه الي المكان الوحيد الذي يشعر فيه بالطمائنيه

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

امام النيل 

كان يجلس واضعا رأسه بين يديه يفكر بشرود فيما يفعل 

ليرفع وجهه نحو النيل ينظر لبعض الدقائق يتفقد لون وحركه الماء وبداخله الالف من الحروب الداخليه ليعزم اخيرا علي اتخاذ قراراه النهائي بشأن مايفكر 

ليتوجه نحو عربيته متجها نحو منزله 

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

في مكان فخم كان يجلس يحادث شخص ما

شادي بحقد اعمل ايه دلوقتي كل حاجه كنا مخططين ليها اتدمرت بسببه

الطرق الآخر دا شخص ذكي جدا 

شادي بخوف يعني ايه 

الطرف الآخر يعني طالما سابك كده ومسجنكش يبقا بيخطط لحاجه تانيه

شادي برعب يعني ايه 

الطرف الآخر بتفكير لكي يطمانه كي لايتركه ولا يكمل مااتفقا عليه ليكمل متقلقش انا في ظهرك وهو ميقدرش يأذيك

شادي وايه المطلوب دلوقتي 

الطرف الآخر.........

شادي بابتسامه شر اتفقنا 

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

امام منزله تردد كثيرا في الدخول ومواجهته قراره الصعب الذي اتخذه ولكنه لا مفر ف لابد أن يعود إلي بيته وأهله 

ليترجل إلي الداخل بحزن يحاول أن يخفيه هاتفا السلام عليكم 

جميع الحاضرين وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 

اميره بابتسامه حمدالله علي السلامه

آدم وهو يقبل رأسها الله يسلمك

آدم بهدوء عامله ايه دلوقتي ياحنين

حنين بابتسامه الحمد لله كويسه 
لتكمل متعرفش حاجه عن حمزه

آدم بهدوء هو كلمني انهارده وبخير بس هو مشغول شويه

حنين بحزن ربنا يقويه
لتكمل دا حتي مااتصلش عليا من لما سافر

آدم اكيد مشغول وبعدين انا طمنتوا عليك 

حنين طيب ربنا ييسرلوا اموروا 

ليهتف الجالسين اللهم آمين 

ليكمل وهو يلتفت حوله باستغراب حياه فين 

اميره بابتسامه بتصلي ياادم 

لتخرج حياه في هذه الاثناء 

آدم بهدوء حرمنا ياحياه 

حياه بابتسامه جمعنا ان شاء الله ياادم

احلام بابتسامه اطلع غير وهتنزل تلاقي الاكل جاهز 

آدم تمام 

احلام بابتسامه اطلعي وراء جوزك يابنتي

حياه حاضر ياماما

لتصعد خلفه ولكنه لم يتفوه باي حرف توجهوا إلي الداخل ومازال الوضع كما هو 

آدم يتمني ان يقترب منها وياخذها بين احضانه فهو اشتاق اليها كثيرا 

اما حياه فتتمني ان ترتمي بين احضانه وتخبره بحملها وتري ردة فعله عندما يعلم انه سيصبح ابا 

ليقطع تلك الأحاديث الداخليه صوت آدم المتسائل عملتي اي عند الدكتوره 

حياه بابتسامه الحمد لله طمنتني

آدم باستغراب طمنتك علي ايه

حياه بتوتر ان دا دور برد وهيروح مع العلاج 

آدم اه ربنا يشفيك ويعافيك متعمليش مجهود وخلي بالك من نفسك 

حياه بابتسامه حقيقي اميره مريحاني علي الآخر 

آدم صمت لبعض الوقت قبل انا يهتف ربنا يديم الحب

حياه اللهم آمين 

آدم بتذكر اه صحيح انا هحضرلك ورقك وهنقلك مدرسه قريبه من هنا وكمان كام يوم هنزل موضوع الدروس دا 

حياه بفرحه بجد

آدم اه طبعا بجد
ليكمل انا هدخل اخد شور وانتي بقا حضريلي اللبس

حياه تمام

بعد دقائق يلا ننزل

حياه بابتسامه انزل انت وانا شويه وهحصلك

آدم مش هتاكلي 

حياه لا هما خلوني اكل علشان الدواء معلش بقا اني منتظرتش لحد ماتيجي

آدم لا ولا يهمك اهم حاجه صحتك

حياه اه 

ليترجل إلي الاسفل اما حياه فظلت في الشقه ولم تتبعه

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

في الأسفل 

اميره الاكل جاهز ابدأ بقا اكل وانا هدخل انيم ياسين ولما تخلص نادي عليا

آدم تمام 

لينتهي من طعامه ويتوجه نحو والدته ليقبل رأسها ويجلس أمامه بحزن 

احلام بابتسامه مالك ياادم 

آدم انا تعبان ياامي ومحتاج اخد رائيك في حاجه 

احلام بهدوء باين عليك 
لتكمل الزعل دا يخص حياه 

آدم بابتسامه حزن دا كلو يخص حياه

احلام باستغراب خير يابني 

آدم بعد صمت لبعض الدقائق هتف بحزن انا خلاص مش قادر

احلام باستغراب مش قادر من ايه يابني وبعدين حياه دي طيبه عملت ايه لدا كلو

آدم بحزن ياريتها عملت ياامي

احلام بقلق خير ياابني انت قلقتني في ايه طمني

ليسرد عليها آدم جميع مايحزنه كانت تستمع إليه وعيونها تلتمع بالدموع تحاول جاهده ان تسيطر علي نفسها

احلام بحزن وهتعمل ايه

آدم بتفكير انا خدت قرار

كانت تتوجه الي الداخل بسعاده بالغهل تتوجه نحو مصدر الصوت بابتسامه

احلام وايه القرار

آدم انا هطلق حياه 

لتصعق حياه من الصدمه وتتبدل ابتسامتها الي دموع 
هاتفه بصوت ضعيف وشفاه مرتجفه تطلقني

رابط البارت الثالث عشر
مدونة الرسم بالكلمات
بواسطة : مدونة الرسم بالكلمات
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-