روايات حديثة

صعيدي ‏عشق ‏مدمنة ‏البارت ‏التاسع ‏عشر

البارت التاسع عشر
يفتح عيناه ليجدها تجفف شعرها المبلل 
مالك بابتسامه :صباح النشاط
مايا :صباح النور يلا قوم
مالك :علي فين
وضعت يدها علي وسطه ورفعت حاجبها
مايا :يا سلام انته نسيت انته قولت ايه
ابتسم بخبث وهو ينظر لها
مالك :ايه الوافقه الدلع دي بتغريني علي الصباح
احمر وجهها من الغضب 
مايا:انته بتهرب من الرد ولا ايه
مالك بحده :هي الساعه مع جناب البرنسيسه كام
مايا:٣٠'٦
مالك :في حد عاقل هيروح الساغه الساعه ٦الصبح
مايا :انته قولت فسحه
مالك : طب علي الاقل افطر واخد دش واتصل بحد يعملي اجازة او عرضه 
مايا بتنهيده :طيب
مالك : فين الفطار يلي عايزة تخرجي
تقترب منه وهو راكض علي السرير وعلي وجهها ابتسامه جذابه وشعرها مبلل وكانت ترتدي احد قمصانه وكانت جذابه
مايا بدلع: بتيجي نفطر برة
ابعد خصلات شعرها من علي وجهه 
مالك بخبث:مش بقولك بتغريني بس ايه حكيتك مع القمصان بتوعي
مايا بتنهيده :اوف منك هنزل احضر الفطار
مالك بحده : هتنزلي كده عشان اشرب من دمك
مايا: متسرع هلبس حاجه تانيه
مالك :طيب هتصل اخد اجازة
يتصل مالك بي ياسر
مالك:خدلي اجازة النهارده وبكرة
ياسر:ليه والتحقيق
مالك :خليكم معاهم ليومين يعني وعايزك بكرة عشان خطوبتي
ياسر:انته مش خاطب مرة
مالك :لا هي نفسها احمي وراقب البنات دول كويس
ياسر: بعمل كده واللهي والف مبروك
مالك :عقبالك
ياسر: يارب يا خويه
مالك:مستعجل ليه
ياسر: ارحمني انا عايز اخطب واتجوز بس اما لاقي الاميره بتاعتي ملكه قلبي
مالك : ومين الهبله دي صحيح شوفت البنت الي اسمها مي
ياسر:لا لسه هروح دلوقتي انا في الطريق قربت اوصل 
----------------------------
يصل ياسر للفندق ويدق الباب غرفه مي
مي بخوف:مين
ياسر:انا
مي:انته مين
ياسر:ضابط مباحث 
تفتح مي الباب
مي:اهلا بحضرتك عايز ايه
كان ياسر ينظر لمي بتأمل
ياسر: يخرب بيت جمالك يا شيخه
مي:افندم
ياسر:اقصدي انتي مي صح
مي:اه
يأتي راجي



راجي:انته مين وعايز ايه
ياسر: معاك المقدم ياسر مباحث امن الدوله 
راجي:طيب وريني البطاقه نطمن الاول
ياسر:الكارت والبطاقه اتفضل
راجي:صح وايه جابك اهنه وعايز ايه
ياسر:جي من طرف الرائد مالك الشهاوي 
راجي:يبقا ابن عمي
ياسر:بجد اهلا بيك طب هو انا هفضل واقف
مي:اتفضل
ياسر: انتي عذبه صح
مي:اه
ياسر:اظن ان مينفعش ندخل الاوضه بتاعتك ممكن حضرتك تنزلي معانا تحت
مي :طيب اتفضل يا حضرة الضابط
راجي:صح كلامك
ياسر:😁عارف
وفي الاسفل
ياسر:بصي احنا عرفين كل حاجه وعايزين نحميكي مقابل انك تكوني شاهد ملك في القضيه
مي:يعني هتحبس
ياسر:لا طبعا بس يفضل اعرف منك كل حاجه الاول
مي في خاطرها مجبش سيره مايا يعني اكيد ميعرفش عنها حاجه بس مدام وصلي يعني وصلوا لمايا بس الاحسن مجبش سيره مايا لشخص ده
تحكي مي لياسر
ياسر:تمام يعني انتي معندكيش اهل وتبقي بنت خاله فارس الشافعي يعني امك تبقا اخت ياسين الشافعي عيله مشرفه الصراحه
مي بغضب:اسمع بقا ماما الله يرحمها مكنش ليه ذنب 
راجي:يا حاضرة الضابط مي ملهاش ذنب ومعملتش حاجه
ياسر:عارف وانا متأسف علي كلامي ده يا انسه
مي:٠٠٠
ياسر:قولت متأسف
تنفخ مي
مي:طيب هقولك ايه يعني
ياسر بغضب:تردي تقولي اي حاجه مش تنفخي كده
مي: انته عايز تتخانق شكلك كده
ياسر: انتي الي بدأتي انا اعتذرت
مي:وكان لازمته ايه تطول لسانك من الاول
ياسر:وجناب حضرتك مسكتيش برده وانا مغلطش
راجي:بسس انتوا الاتنين فرجتوا علينا الناس
مي:هو الي غلطان
ياسر:بقولك ايه انتي هتبقي مسؤاليتي يعني تحترمي نفسك معايا
راجي:حضره الضابط اظن انك عديت حدودك هي مش مجرمه عندك
ياسر:مقولتش مجرمه ومتعدش حدودي دا واجبي وبعدين الموضوع خطير ومش سهل
مي: انا عايزة اقابل الرائد مالك
ياسر: هيخطب مش فاضي
مي:نعم هيخطب اذاي
راجي:سلامه عقلك يا باشا دا متجوز
ياسر:متجوز يعني هيتجوز مرتين
---------------------------------
اما بسنت كانت تفكر هل تقبل الطلب اما لا
العقل: متقبليش انتي بتصلي وعارفه ربنا دا غلط
شيطان النفس: غلط ليه زميل عادي
العقل:انتي متعرفيش مين ده هتقبلي كده عادي وبعدين ده مش طبعك وبعظين فكري كويس هو يعرفك منين عشان يبعتلك طلب دا واحد عايز يتسله شويه
النفس: ممكن يكون اعجب بيكي لم خبطي فيه
العقل:يعني لم خبطت فيه قالت اسمها
بسنت :لا مش هقبل اكيد ميعرفنيش ودا شاب مش بنت عشان اكلمه بس انا اعجبت بيه 
------------------------------------
وعند فارس
فارس بغضب:لسه مقبلتش اقبلي عشان ادمرك وادمر اخوكي الي اخد مني حبيبتي بس علي مين هأخد مايا وهتبقا بتاعتي بس انا ممكن اعمل عشانها اي حاجه وانته يا مالك نهايتك علي ايدي
بس هبدأ بي اختك
-----------------------------------------------------
كانت هاجر واقفه في المطبخ
لتحاوط يد خضرها النحيف وصوت يهمس في اذنها
فهد:صباح الجمال القمر بتعمل ايه
تبعد هاجر يد فهد عنه وتبعده عنها
فهد:علي فكرة كتبنا الكتاب امبارح يعني انتي مراتي
هاجر:واذا
فهد: نعم يا ختي واذا ايه 
هاجر : هعمل ايه يعني عارفه اني دلوقتي مراتك
فهد:بهو واضح اهو
هاجر: باشا اسمعني
فهد بغضب:باشا تاني انتي غبيه قولتلك كام مرة الكلمه دي مبحبهاش انتي دلوقتي مراتي
هاجر:بس انا
فهد:انتي ايه لاوم تتأقلمي انك مراتي دلوقتي وفرحنا بعد يومين باشا دي انسيها انسي حياتك القديمه نبدأ صفحه جديده انسي الالم والبهدله دي
هاجر ببكاء:صعب
يقترب منها ويمسح دموعها
فهد:لا مش صعب انا معاكي وهنسيكي كل حاجه هخاليكي اسعد واحده في الكون
هاجر:بس
يتحسس شفتاها باصبعه ليسكتها 
فهد :عايز من الفرواله دي
هاجر:لا امشي من هنا وبطل قله ادب
فهد: بتاعتي عايزة حاجه
هاجر: ابعد الاكل هيتحرق
فهد:يولع
----------------------------------
يخرج مالك مع مايا 
وفي المول تختار مايا بعد من الملابس 
مالك بخبث:اجبلك قمصان ذي بتاعتي عشان تبطلي سرقه
مايا😒 :هات لنفسك واديني بتوعك
مالك :لا واللهي اجبلك حاجات بتاع البنات
مايا:انته كنت محترم ايه الي جرا ليك
مالك بحده :هو انا قولت حاجه ايه ده
مايا :لا مقولتش ملاك 
مالك :انتي الي دماغك شمال بقولك كحل في العين تحطيها في الاوضه حاجه من دي
مايا:هو الكحل بيتحط في الاوضه
مالك : هو انا نسيت اقولك ممنوع طلوع بره الاوضه وفي وشك حاجه
مايا😮:ظالم
مالك بحده:اتلمي
مايا:عايزة اركب مرجيحه
مالك:نعم
مايا :اتمرجح بليز يا لوكه وهعمل الي عايزة
مالك:طيب


تركب مايا الارجوحه وكانت سعيده جدا
كان مالك ينظر لها بحنان وفي خاطره قلبك طيب اوي وهبله وبيضحك عليكي بي اي حاجه بس يا ترا لو عرفتي عن اخوكي وابوكي هتبقي اذاي بس اصبري وانا هوريهم
افاق من شروده علي صوته
مايا :مالك مش عايز تتمرجح
مالك ببرود : اخرسي وانجزي
شعر مالك بأن احد يراقبه ليوقف الارجوحه
مايا :في ايه
مالك بحده :انزلي 
مايا :ملحقتش
مالك بعصبيه :قولت كفايه
مايا :حاضر
ينظر مالك حوله ولا يجد احد
مايا :هو في حد بيراقبنا
مالك :مش متأكد تعالي هجبلك حاجه
يدخل مالك احد متاجر الالعاب ويجلب لها دبدوب كبير
مايا:هات دبدوب ودبدوبه 
مالك :ليه
مايا :هسمي الكبير مالك والدبدوبه مايا
مالك :ربنا يشفيكي
مايا :يلا هات
البائع:حضرتك اسمك مايا
مالك :ايوه
البائع :في دبدوبه هنا مكتوب علي القلب بتاعه اسم مايا
مايا بفرح :مالك هاته 
مالك بتنهيده :هاته اصل الايام دي بعامل اطفال
مايا :شفتي اسمي منور اذاي
مالك:دا اسم بايخ
مايا :بقا اسمي اسمي بايخ
مالك:ايوة
مايا: دا انته لم تتجوز الي بتحبها ولو تجيب بنت هتسميها مايا علي اسمي
مالك :بنا متجوز واحده هتجوز اتنين اعمل بيهم ايه
مايا :هات صبعك
مالك :ليه
مايا :هات بس
يرفع مالك اصبعه
وترفع مايا اصبعه وتخبطه في صبعه
مايا:اخد منك وعد لم تجيب بنت تسميها علي اسمي عشان لو جرلي حاجه تبقا فاكر اسمي دايما هتبقا فاكرني صح
مالك :دنا ما هصدق اخلص منك
مايا : بجد يعني مش هتبقا تيجي تزورني خالص
مالك :لا طبعا هنساكي في ثانيه
تبكي مايا
مايا:يعني مش هلاقي حد فاكرني بس مش هسيبك في حالك هجيلك في الاحلام
يمسح مالك دموعها
مالك :بس يا هبله متخفيش هتفضلي عايشه اومال مين الي هيزهقني وهتجبيلي بنوته عسل كده ويبقا اسمها مايا كمان عشان تبقا الام وبنتها مجانين
مايا :يعني هتكون زعلان عليا صح يا مالك
مالك :يخرب بيتك هي دي فسحه ولا كأبه يا بنتي هحميكي وبعدين المزعجين ذيك لما بيختفوا بتبقا حاجه وحشه وبعدين دا انتي ذي القطط بسبع ارواح احنا مش هنجيب الشبكه ولا ايه
مايا بفرح:يلا نجيب
يختار مالك الشبكه وكان ذوقه حلو عشان مايا معرفتش تختار بس مكنش دهب اشترلها طقم الماظ
مايا:غالي غالي اوي
مالك:وانتي مالك انتي الي هتدفعي ولا انا
الصايغ :اكتب علي دبله حضرتك ايه
مالك :مايا وهي اكتب مالك
وكان في الجوار يشتري احمد ومصطفي الدهب لكن مايا لم تراهم
وفي المساء يعود الاثنان للبيت
مالك :انبسطي
مايا: كتير كتير
مالك :طب البسي الفستان ده بقا واجهزي عشان راحين مشوار بس ممنوع مكياج
مايا:حاضر
تجهزت فريده وبسنت
فريده :مالك هنتأخر
مالك :استني مايا بتجهز
بسنت:مش هما قالوا متجبهاش
مالك:محدش يجيب سيره حاجه قدامه
فريده :حاضر
تنزل مايا وكانت كالاميره حد بدون مكياج كانت ملكه جمال وارتدت طقم الالماظ 
يلتفت مالك لها ليسرح في جمالها 
مالك:يخربيتك وانتي عسل كده
مايا :ايه رأيك
مالك :لفي كده
مايا:اهو
مالك بغيره: بقولك ايه البتاع الي هنروحه دلوقتي تنطقي مع حد هناك ولا تبصي يمين ولا شمال فاهمه
مايا :مقولتش رأيك 
مالك: حلو بس فهمت قولت ايه
مايا :حلو بس
مالك : حلو اوي اهو عجبك
مايا :لا اقول عسل وجميله وكيوت وملكه يا مايا
مالك : ايه الكدب ده
مايا:شرير
بسنت بغيره:انتي مش حلوة ولا حاجه دا هو بيجامل بس
مالك بعصبيه:بسنت
مايا بحزن:اسفه يا مالك خليتك تكدب
مالك:مكدبتش يا هبله انتي جميله اوي
وعسل وكيوت وملكه وعيونك حلوة
مايا بخجل:شكرا بسنت شفتي اقال ايه😛😛😛
مالك :شويه عيال
------------------------------------
وفي الحفله 
كانت زينب ومحمود ومنتصر وميرفت يستقبلوا الضيوف والعرسان في الداخل
ويصل مالك 
مالك :مايا ايه رأيك في المفأجاه دي
مايا: هم واقفين كده ليه
مالك:النهارده خطوبه احمد ومصطفي
مايا بفرح :بجد احمد هيخطب 
مالك :ايوة وقالي
بسنت:قاله بتجبهاش مكنوش عايزينك تيجي
مايا بصدمه:احمد الي قال كده
مالك بكذب:لا كنت عامله مفأجاه
مايا ببكاء:متكدبش هم مكنوش عايزني احضر
ينظر مالك لبسنت بغضب ويتواعد لها
مالك:امسحي دموعك دي وتعالي نوريهم انهم غلطانين



مايا :بس
مالك :انتي بتوثقي فيا
مايا :ايوة
مالك :هاتي ايدك وتعالي
تنظر زينب لتجد مايا مالك
زينب بغل في خاطره:ايه الي جاب البت دي
ميرفت:حبيب قلب خالتك اخيرا وصلت
مالك :اما حبيبه قلبي جهزت اعرفكم مايا مراتي
مايا بابتسامه جذابه :اهلا بحضرتك
ميرفت:بسم الله ما شاء الله جميله اوي وذوق اوي
مالك :مش مراتي 😉 
منتصر:اهلا يا بنتي
مايا :اهلا بحضرتك
مايا ببرود:اذيك يا بابا ويا
يمسك مالك بيدها لكي تنطقها لتشعل الغضب في قلب زينب
مايا بخبث:واذيك يا ماما عاملين ايه مش بتساله حته يرضيك كده يا طنط
ميرفت:لا يا حبيبتي اخصي عليكي يا زينب مش تسألي علي العسل ده دنا لو كان عند ابن كمان كنت اخدها ليه
مالك :نعم وانا طرطور
ميرفت:لا يا حبيبي بس هي دخله في عيني اوي ادب وذوق واخلاق
محمود:حبيبه بابا عامله ايه
مايا ببرود: يرضيكي يا طنط حته ميقولوش ان خطوبه اخويا النهارده ويقول بنتي حبيبتي بس انا واحده صحبت واجب قلت اكيد مشغولين صح يا بابا
ميرفت :يا لهوي مقولتوش للبنت علي خطوبه اخوها
منتصر :هو ده كلام يا محمود
ميرفت:حقك عليا يا بنتي في الفرح انا الي هجيلك بنفسي بس مكنتش اعرف ان زينب بتنسا اهلها كده
زينب بغيظ:مكنش قصدي الضيوف كتير ونسيت
مايا :هو انا ضيفه انا صحبت فرح صح يا طنط ميرفت ان كان احمد مقالش فإن مش جايه تبعكم ان جايه تبع اهل جوزي صح يا مالك
مالك :صح يا قلب مالك 
ميرفت :دا انتي منوره الخطوبه واللهي حبيتك ذي بنتي 
منتصر:سمعت عنك من ابوكي بس الي قالها مكنش مضبوط انتي واحده عندك اصل اهلا بيكي يا بنتي
كانت زينب واقفه تشتعل
وكان مالك ينظر لها ويبتسم بشماته
مالك :نسيت اقولكم بكره في حفله عندنا في البيت لازم تيجوا كلكم
ميرفت :اكيد طبعا
مالك :وانتي يا طنط زينب لازم تيجي
زينب بغيظ:اكيد
تدخل مايا مع مالك
مايا :زمان المرارة بتاعه باظت
مالك :اه منك يا ملاك
مايا :دور احمد الواطي اما وريتهم بقا بيستعروا مني
مالك:وريهم 
مايا :شكرا لانك شجعتني
مالك :ولو انا بحب الخير
مايا :انته والخير😈
تذهب مايا للكوشه
مايا :بسم الله ما شاء الله قمر يا منه اسمك منه صح
منه بابتسامه :ايوة انتي مين
مايا :انا مرات ابن خالتك مالك واسمي مايا مبروك يا مصطفي يمد مصطفي يدها
مصطفي:نورتي يا مايا
مالك بغيره :ابعد يلا
منه : اهلا بيكي انا اول مرة اشوفك انتي اخت احمد صح
مايا :لاسف معنديش اخوات بس اعتبريني اختك ماشي يا قمر
احمد:مايا انا
مالك :مايا يلا انزلي
ياسمين :مايا انتي اختي كمان صح
مايا :لا معنديش اخوات ومعنديش عيله العيله بتاعتي هي عيله جوزي بس ويشرفني كده وميشرفنيش ناس معرفهمش
احمد:انا مكنتش
مالك بحده : اخرس انته
وفي الحفله يصل ياسر وراجي ومي
ياسر:مين المزة دي مراتك
مالك بحده :ايوة واتلم
ياسر:لاقيت مزة ويشير باتجاه مي بس لسانه طويل شويه بس دخلت دماغي بس ولولا هأخدها برده
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-