روايات حديثة

رواية ‏قضية ‏اغتصاب ‏البارت ‏الثالث

الثالثة 😲😲

ريم وهيا بتدمع : انا جايه عشان أشهد أن اخويا حسام علي هو إلي أغتصب سعاد اختي
عند حسام في السجن
 يدخل محمد كزائر لحسام في السجن.  
دخله عن طريق الشاويش إلي يبقا أبن عمته
محمد : كان نفسي اقولك شده وتزول بس شكلك غارز فيها 
حسام : قولها يمكن دعوتك تغير حاجه 
محمد : بس ازاي ياصاحب الأخلاق تغتصب بنت عمك 
حسام : والله ماعرف ازاي ولو سمحت متبكتنيش كفاية اللي انا فيه
محمد : مش عارف ازاي أيه افتكر كده بسرعه 
حسام : كنت عادي بس فجأء صحيت لقيت نفسي جمب بنت عمي مي بتقولي أن سعاد هيا إلي عملت كده بس مستحيل انا لما عقلت وركزت ندمت إن اتهمتها سعاد اهم حاجه عندها شرفها اكيد انا شربت حاجه قبلها 
محمد بإبتسامة شر : ايوه افتكر يمكن يكون حد سهاك وشربك حاجه 
حسام : ايوه انا شربت العصير ويبرق ويبص لمحمد ومحمد يبص له بنظرة شر وكأنه كسب الحرب 
محمد : بصراحه انا جاي أشمت ايوه انا إلي عملت فيك كده بعدتك عن المستشفى عشان كل واحد ياخد حقه مكنتش ناوي توصل لكده وأدمر حياتك بس انت حظك كده هنعمل أيه ربنا معاك 
ولسه رايح يقوم يمسكه حسام من رقبته
حسام بجنون وصوت عالي : انت يابن ..... 
انت السبب 
الشاويش يدخل : بس يامعتقل سيبه 
حسام : مش سايبه ده طوق النجاه الوحيد 
الضابط يدخل : أيه الصوت العالي ده وبعدين مش انا قولت مفيش زيارات مين ده اتفضل روح الزيارات ممنوعه 
محمد يمشي  وحسام يقف مزبهل يفكر ليه واحد ممكن يدمر حياة زميله لمجرد الغيره وينظر للضابط إلي كان بيهزق الشاويش 
حسام : ممكن أتكلم مع حضرتك شويه 
الضابط : لأ الكلام خلص أنت في شاهد شهد عليك ونسبة أنك تتحبس بقت عاليه أوي يادكتور 
ويسيبه ويمشي
صفحة محمد خلف صالح..تقرا وكانك تشاهد بعينك


عند كريم وشمس في البيت 
كريم : حد يعمل كده انا بس لو أطوله 
شمس بنبرة سخريه: اه فيه ناس ممكن تعمل كده واكتر
كريم : انا عمري ماكنت هغتصب سعاد انا كنت عايز أبوسها بس هيا كبرت الموضوع 
شمس : انت عارف أن سعاد شخصية صعبه كان مفروض تستنى لكتب الكتاب وبعدين انت عندك اخوات بنات ياباشا
كريم : يلى حصل خير  
شمس : احنا لازم نقوم لها محامي 
سعاد تكح وتطلع تقعد معاهم في الصاله 
سعاد : مساء الخير 
شمس : نورتي بيتنا ياست البنات 
سعاد : منور بأهله بس انا لازم امشي 
شمس: ليه كده انتي هتبعدي عني تاني 
سعاد : لأ بس انا هأجر شقه لي عشان مينفعش أقعد هنا 
شمس : عموما انا ابقى اجي أقعد معاكي هناك بس استني كريم يأجر لك شقه ويجي ولا ايه ياكرمله 
كريم : أكيد أكيد 
سعاد تبص لكريم : شكرا ياكريم 
كريم : على أيه بس 
سعاد : على كل حاجه وتبص لشمس وتقول : ممكن تسيبينا لوحدنا شويه ياشمس وفعلا تقوم شمس وتسيبهم 

سعاد : انا أسفه 
كريم : على أيه 
سعاد : أننا سيبنا بعض أو لأننا أرتبطنا اصلا لما حسام خطب شمس انا كنت عايزه اعانده بيك بس الموضوع مفلحش وبعدين كنت عايزه اطفشك بأي طريقه ملقتش غير كده ده غير أن لقيت مي بتحبك 
كريم : مي بتحبني انا 
سعاد : ايوه بتحبك عشان كده كانت بتتخانق معايا كتير 
كريم : امال ليه بتتكلم معايا وحش 
سعاد : هيا قاسيه شويه بس قلبها ابيض 
كريم يقعد يفكر شويه : انا مسامحك ياسعاد 
سعاد بفرحه طفوليه : بجد
كريم : انا برضو غلطان كنت عارف إنك مش بتحبيني وكابرت وكملت معاكي فلازم اسامحك وبعدين انتي محتاجاني دلوقتي 
بصي انتي هتقعدي معززه هنا الليله دي وانا مش هبات هنا هروح عند واحد صحبي 
سعاد : مش هينفع انا هأجر شقه وخلاص 
كريم : أسمعي بس الليله دي باتي هنا وانا من بكره هشوف لك شقه اه صحيح ونقوم لك محامي وانتي لازم من بكره تروحي التحقيق عشان تأخيرك ده هو إلي متأخر القضيه 
سعاد : حاضر 
صفحة محمد خلف صالح.. تقرا القصه وكانك تشاهد بعينك
في البيت عند علي ابو حسام تدخل شخصية جديده وهيا يس المحامي وهو متعصب 
بس يبقى محامي عيلة علي كان في شله حسام وسعاد وكريم وشمس كانو شله وهما صغيرين 


يخبط جامد على الباب تفتح له مي وتكون العيله كلها في الصاله 
علي : فيه أيه يابني بتخبط كده ليه 
يس : عرفت بنتك عملت أيه ياحج ولا أعرفك 
علي : فيه أيه يابني 
يس : بنتك ناويه تسجن حسام وبتشهد عليه 
البيت كله يتفاجئ ويبصوا لريم 
صفيه : عملتي كده ليه يابت واضح أننا معرفناش نربيكي 
ولسه رايحه تضربها 
تصرخ ريم في وشها : بااااس بقا 
: انا عشان متربيه عملت كده ازاي أشهد زور على بنت عمي ازاي اضيع حقها 
يس : تقومي تحبسي اخوكي 
ريم : أه طلاما اخويا غلط كلنا عارفين مين سعاد 
سعاد لا يمكن تتبلى على حسام ولا نسيت نفسك وبقيت بتوقف ضد الحق مش كنت بتقول لما أتخرجت عمرك ماهتقف جمب الظالم شكلك بقا قدامي عامل زي القتالين
طراااااااخ قلم ينزل على خد ريم من أبوها علي 
علي : خدي مي ياصفيه وخشي جوه 
صفيه : بس 
علي: اسمعي الكلااام 
علي : انتي ازاي تتكلمي بصوت عالي كده انتي ازاي تعملي كده في اخوكي انتي مش متربيه 
ريم  وهيا بتعيط : انا عندي سؤال ليك يابابا وليك يايس 
لو حد تاني غير حسام كان عمل كده في سعاد كنت سكتو عليه 
.....مفيش رد ✋
ريم : للأسف يابابا بعت وصية عمي وواقف مع ابنك الغدار ضد بنته انت عمرك ماهتكون ابويا إلي أنا أعرفه 
علي ببعصبيه وهو ماسك قلبه : اطلعي بره اطلعي بره  
ريم تطلع من الباب وهيا بتعيط وبتجري ولسه رايح (يس) يهديها يلاقي علي واقع على الأرض يجري عليه ويحدث 😲😲
للكاتب Osama Ali 
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-